Citat:
Ursprungligen postat av
RostigaRuben
Det finns sidor som är rena ipfiskare där du skickar en länk till någon oftast nått i stil med blabla.bla/reflänk.
När personen klickar in sig på länken får du ett mail om att någon har klickat sig in på länken och han hade denna IP'n.
Skulle du skicka länken till enbart en person, så kan man dra slutsatsen att IPn du fick är just den personen du skickade länken till. Så det går att få tag på ip-adresser relativt enkelt.
Syftet har väl ändå varit att få tag på hans ip genom att lura honom på något sätt?
Jag vet om det du beskriver. Men för att få något "hållbart" att överlämna till polis så kan det rimligtvis inte bara vara en ip-adress som någon
misstänker, det måste finnas något konkret att bygga på. Vad jag vet så har ingen av "grävarna" outat GM här på FB.
Självklart har målet varit att få tag i ip-nr men inte här på FB. GM har frivilligt gjort inlägg här på FB och sedan frivilligt gjort inlägg på en annan sida. Hade GM inte gjort inlägg på den andra nätsidan så hade "grävarna" haft ett ip-nr med bara starka indicier som inte polisen kunnat koppla till FB, då FB inte lämnar ut ip ens till polisen. GM har vad jag förstått skrivit något som gav polisen skäl att involvera sig, plus indicier genom inlägg på FB.
Jag tror inte heller att polisen bankade på GM,s dörr så fort de fått ett ip-nr, det hann dö en katt till tror jag bestämt. Polisen har sina regler att följa och griper inte bara en misstänkt för att denne skrivit inlägg på en sida.
Blir så invecklat och jag är trött, men som jag ser det med den info jag har, så har inte FB lämnat ut något ip. GM har skrivit inlägg på en annan sida där ip loggats och det är inget regelbrott att prata/skriva här på FB om något som man sen går till en annan sida och skriver om. Jag tror att hade GM inte skrivit något på den andra sidan så hade GM fortfarande letat kattoffer.