2013-07-01, 23:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Fel av mig!
Jag räknade med att det var diskontoräntan som ligger på runt 2,0-2,5% just nu (har jag för mig).
Tack för rättelsen!

Tja, man ser ju att 54.000/12= 4500kr/mån i bara ränta. Om beloppet skall betalas på, låt oss säga 10år, då blir månadskostnaden 9.250kr/mån i början, sedan sjunker det något. Ett rejält äpple att bita i även för kamelfittan !
Och så dividerar du det med två så blir det rätt belopp per hushåll.
Citera
2013-07-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och så dividerar du det med två så blir det rätt belopp per hushåll.
Det var ju ett jävla tjat. Det finns inget "per hushåll" i den här domen. De är dömda att betala solidariskt, vilket betyder att den med mest pengar får betala, och sen kräva de slantarna av den med mindre efteråt. Vilket bara betyder ränta på ränta, om man ska vara lite ärlig.
Men, eftersom ingen av dem har några pengar, så kommer det aldrig bli betalt. Men med lite tur blir domen överklagad, och en högre instans kanske inser att det är meningslöst att förstöra både föräldrars, och de korkade flickornas liv över det här, och ger dem ett mer kännbart straff, men mindre, eller inget skadestånd.

Jag kan inte hjälpa utan att tycka det känns som om man försöker straffa flickorna för upploppen, vilket ju passar lite illa. Det borde man snarare ta med de som var inblandade i upploppen, men så vitt jag vet har det inte fått några följder.
B!
Citera
2013-07-02, 00:40
Medlem
tmxsevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Såg "brevet" som hastigast nu. Höll på att spy just vid meningen du citerar. Förstår de inte att de gör saken ännu värre genom att skriva så? I princip så säger de ju "det var ju inte så farligt". Jävla nötter till människor.

Lär dig tolka texter bättre, kom tillbaka sen..
Citera
2013-07-02, 00:46
Medlem
tmxsevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Hennes öppna brev äcklar mig. Den här nollan har helt uppenbart ingen sympati eller ånger, för någon annan. Det enda som framgår i detta brev är att hon ger blanka fan i personerna som hängts ut och enda anledningen till att hon har någon som helst ånger är för att de höga böterna och att hennes liv förmodligen är förstört, förhoppningsvis för alltid. Att dessa ungar tjejer hånats på detta vis skiter hon. Att ens ha mage att överklaga..

Hoppas på än hårdare dom!

Inget av det du påstår har du belägg för. Vad skulle hon skrivit i brevet då för att visa sympati? "Jag ligger och gråter varje dag när jag tänker på hur jag kränkt så många på internet" ??? Det är så lätt för dig att sitta framför en skärm och le, läsa andras tankar etc haha lol
Citera
2013-07-02, 00:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Det var ju ett jävla tjat. Det finns inget "per hushåll" i den här domen. De är dömda att betala solidariskt, vilket betyder att den med mest pengar får betala, och sen kräva de slantarna av den med mindre efteråt. Vilket bara betyder ränta på ränta, om man ska vara lite ärlig.
Men, eftersom ingen av dem har några pengar, så kommer det aldrig bli betalt. Men med lite tur blir domen överklagad, och en högre instans kanske inser att det är meningslöst att förstöra både föräldrars, och de korkade flickornas liv över det här, och ger dem ett mer kännbart straff, men mindre, eller inget skadestånd.

Jag kan inte hjälpa utan att tycka det känns som om man försöker straffa flickorna för upploppen, vilket ju passar lite illa. Det borde man snarare ta med de som var inblandade i upploppen, men så vitt jag vet har det inte fått några följder.
B!
Nu är det som så att det går att få tummen ur röven och skaffa sig jobb/extrajobb om kulorna tryter så att de är ensamstående är faan ingen ursäkt för att domstolen skulle ta hänsyn till detta map skadeståndens storlek och knegar de på blir det ~per hushåll. KF kommer iofs sätta dem på existensminimum så det kan bli mer eller mindre det är rätt.

Vidare hoppas jag på det motsatta då det helt klart varit grova påhopp på de drabbade personerna och att domstolen skulle ta hänsyn till att socialgrupp 3 har dålig betalningsförmåga och därför skall befrias från skadeståndsansvar är så jäkla dumt resonerat att det saknar motstycke.

Vill folk fucka upp sitt liv totalt så är det fasiken inget samhället ska behöva ta hänsyn till och ge skadeståndseftergifter. Skadestånden går till de drabbade och snarare är det att dessa är löjligt låga i Sverige och borde höjas betydligt.

Finns inget att gnälla på utan man ska vara glad åt att polis och rättsväsende för en gång skull lyckats gripa och och ställa personer som dessa inför rätta. Det är för många skitar som ägnar sig åt mobbing på nätet och denna gång lyckades inte de smyga undan i mörkret och kunna skratta åt de stackars offren som de brukar lämna efter sig.

Bara hoppas hovrätten dömer än hårdare.
Citera
2013-07-02, 01:18
Medlem
Citat:
Skadestånden går till de drabbade och snarare är det att dessa är löjligt låga i Sverige och borde höjas betydligt.
Jo, jag förstår precis vad du menar. Att bli identifierad, kallad slampa, och få påpekat att man varit otrogen bakom pojkvännens rygg borde ju vara värt minst... 100.000? Jag tycker resonemanget är löjligt. Skadeståndet borde tas bort helt, och tjejerna borde dömas till något i stil med 18 månaders samhällstjänst, gärna med proaktivt arbete mot mobbing.
B!
Citera
2013-07-02, 07:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Jo, jag förstår precis vad du menar. Att bli identifierad, kallad slampa, och få påpekat att man varit otrogen bakom pojkvännens rygg borde ju vara värt minst... 100.000? Jag tycker resonemanget är löjligt. Skadeståndet borde tas bort helt, och tjejerna borde dömas till något i stil med 18 månaders samhällstjänst, gärna med proaktivt arbete mot mobbing.
B!
Jo det är ju fruktansvärt att brottsoffer kompenseras för kränkning.
Varför över huvud taget ha skadestånd i vår lagstiftning?
Samhällets avskrap borde ju fritt få leva ut sina destruktiva lustar utan att ersätta offren för den skada de gör dem. Det verkar väl rimligt och rätt?

Elda upp bilar och hus, det måste väl idag nästan ses som en mänsklig rättighet och ersätta dem som drabbas måste ju betraktas som reaktionär högeraktivism att hävda så.

Varför ska folk inte få misshandla eller våldta någon tös utan att behöva besväras av en massa skadestånd i efterhand, känner man att frustrationerna måste ut ja då måste de ju det, offren ja de får väl klara sig bäst de kan... Inget man ska behöva besväras med att kompensera...

Eller sprida ut rykten som solkar ner andra människor, måste ju ses som kutym idag att flickor ska få kallas vad som helst i syfte att förtrycka och förnedra dem så mycket man kan och i vilka former man behagar. Att det kan leda till tragedier för flickorna och de pojkar som pekas ut det är ju inget som behöver beaktas. Det är ju så roligt att svärta ner dem och se hur jävla dåligt de mår. Att se dem bryta ihop efter att falskligen utpekats som otrogna och bli hånade av andra är ju såååå kul så det ska man ju få göra utan att gottgöra dem om man blir påkommen.

Det vore väl ett underbart samhälle att leva i?

Bär man sig åt som en skit och skadar andra, ska det kosta och det rejält oavsätt om man slår dem på käften eller sprider ut rykten av värsta typ för att enbart roa sig själv på deras bekostnad. Jag verkligen från djupet av mitt hjärta hoppas att hovrätten skriver upp ersättningen till de drabbade så det står solklart för var och en att smutskasta andra människor så grovt och i den omfattningen kan riktigt rejält fucka upp livet för en lång tid framöver. Då får föräldrarna klart för sig att man skall hålla koll på vad ungarna gör på nätet och inte låta dem härja fritt där.
Citera
2013-07-02, 09:13
Medlem
Citat:
Du sade väl att de är offentliga i och med domen?
Jag svarade att de inte är offentliga trots domen. Var finns bristen på läsförståelse?

Nej, jag sa att deras namn är offentlig uppgift. Du gör bort dig gång på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av TNX
Deras namn är offentlig uppgift iochmed domen. Är man emot det så kanske man skall söka politisk förändring istället för att skrika sig hes på flashback.
Citera
2013-07-02, 09:45
Medlem
ChristerGardells avatar
Att domen är offentlig gör det däremot inte nödvändigtvis lagligt att sprida namnen på de dömda.

Citat:
5 kap. 1 § 2 st. BrB
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Som synes gäller att det ska vara försvarligt att sprida namnen, vilket är en bedömning som får göras av domstol och från fall till fall. Därmed inte sagt att vi på flashback inte lämnar ut liknande uppgifter ändå
Citera
2013-07-02, 12:02
Medlem
Citat:
Jo det är ju fruktansvärt att brottsoffer kompenseras för kränkning.
Att man blir kompenserad för kränkning är definitivt inte okej i ett rättssamhälle. Men det spelar ingen roll, eftersom det inte är vad de får skadeståndet för, utan för att de har utsatts för förtal, vilket är okej. Problemet här är dock att "förtalet" är på en nivå som inte rimlig-gör ersättningen. Det är som att jag skulle bli ersättnings-skyldig för att ha kallat någon "kärring"

Citat:
Elda upp bilar och hus, det måste väl idag nästan ses som en mänsklig rättighet och ersätta dem som drabbas måste ju betraktas som reaktionär högeraktivism att hävda så.
Ja, det var precis vad jag sa. Jag förstår precis hur du hamnade där, det verkar gå i takt med mitt inlägg. Som en trebent pall, ungefär.

Citat:
Varför ska folk inte få misshandla eller våldta någon tös utan att behöva besväras av en massa skadestånd i efterhand, känner man att frustrationerna måste ut ja då måste de ju det, offren ja de får väl klara sig bäst de kan... Inget man ska behöva besväras med att kompensera...
Precis så är det ju just nu. De här töserna skrev löjliga inlägg på nätet, och får som resultat egentligen inget straff, speciellt inte just nu, utan det monetära problemet kommer de ta med sig in i framtiden, och belasta systemet med. Tjejen som felaktigt utpekades som skyldig till skrifterna blev rätt ordentligt misshandlad, och så vitt jag vet har det inte hänt ett skit där, ingen kompensation, ingen rättegång, bara ärrad för livet av en grov misshandel utförd av flera angripare. Jag tycker det är för jävligt att man ger sig på text författarna på ett sätt som sannolikt garanterar att de blir en belastning för samhället, men samtidigt skiter i någon som fått sitt liv förstört på det viset.
B!
Citera
2013-07-02, 14:14
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Jag förstår inte alls logiken i ditt resonemang. Om ett av barnen har begått brott skall inte namn nämnas men om båda gjort det skall namn nämnas!? Om någon förälder har 3 barn och två begår brott, skall de nämnas då?
Jag tror du får slipa lite på din logik.

Jag tror du får lära dig fatta. Självklart är det sämre att lyckas med noll barn än 1 av 2, fattar du inte det räcker ingen logik-kurs i världen.

Citat:
Barn är aldrig pack! Det är uppenbart att du är nästan barn själv annars skulle du inte skriva på det viset. Som jag svarat den andre så får man inte hänga ut någon bara för att denne är dömd.
Men det viktigaste är att de faktiskt fortfarande är barn och har lägre konsekvenstänkande är vuxna. Fas det gäller ju förståss inte de vuxna som förtalar andra på nätet. De verkar inte tänka alls.

Jag vill tillägga att jag tycker det är bra att dessa förtal på Instagram genererar straffpåföljd. Det är skadeståndets storlek och fördelning jag är emot.
Om de varit vuxna hade jag gärna sett skadestånd på några miljoner för var och en av förtalarna (inte solidariskt) och inte bara dessa, utan alla som förtalar andra på nätet!

Jo barn är visst pack ibland, tyvärr är världen inte små rosa blommor och kvittrande fåglar. Vissa är genomruttna från födseln, kanske går dom att rädda med enorma insatser, men dessa insatser klarade uppenbarligen inte gangstermorsan från Backa av. 15 och 16-åringar är dessutom inga småglin, man fattar mycket väl det mesta man gör i den åldern, ditt tröttsamma rapande av floskler gör inte dessa två tjejer till bättre människor, hur gärna du än vill lura dig själv att det är så.
Citera
2013-07-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najj
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1788807-domd-i-instagram-malet-ber-om-ursakt
Ok då är det någon annan som har författat brevet åt henne för jag håller det för helt uteslutet att det skulle vara hennes egna språkbruk som det ges prov på i brevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in