Citat:
Ursprungligen postat av
Baertling
Jag antar att du utgår från hur du själv hade agerat när du framställer din gissning ovan; och har du rätt så visar det bara vilken typ av människor vi har att göra med här.
Jag utgår från erfarenheter. Har du en lite inkomst och får allt avdraget, utom existensminimum, för resten av livet sinar snart krafterna att arbeta. Åtminstone att arbeta extra.
Det faller sig ganska naturligt när man ser att det kommer att bli så här resten av livet att arbetslusten per automatik minskar. Mammorna har ju inte heller någon del i brottet så för dem finns det inget som motiverar att betala. Inget konstigt med det.
Citat:
Istället för att döma sig själva till ett resterande liv på existensminimum så borde de självklart arbeta mer(!), och inte mindre. Ju mer som 'tas av dem' (dina ord) desto snabbare blir de skuldfria och kan därefter fortsätta/återgå till ett drägligt liv.
Tyvärr blir de aldrig skuldfria om domen står sig i nästa instans. Mammorna har runt 25 år kvar att arbeta. Betalningen kommer att ligga på runt 9.000kr/månad och den med störst inkomst alternativt tillgångar får räkningen. Jag kan inte tänka mig att någon av dem kan betala så mycket inte ens om de kommer överens om att dela på det. Tjejerna har ingen inkomst så de kan man räkna bort. När de väl kan betala har skulden ökat med kanske några hundra tusen ytterligare.
Drömmen, vi alla bär på, att få det bra när barnen växt upp är helt förintad för dessa två mammor.
Citat:
På motsvarande sätt är det beklämmande att se hur du tar förövarnas parti istf brottsoffrens.
Jag tar inte gärningsmännens parti! Var har du fått det ifrån?
Däremot tar jag mammornas parti, de tycker jag riktigt synd om. Gärningsmännen, som är barn, tycker jag synd om av andra själ. Jag tycker de i stället skulle fått ett frihetsberövande straff.
Citat:
En solidarisk dom är till för att i mesta möjliga mån säkerställa att offren får det de har rätt till enligt domstolsbeslut, och inte för att skipa millimeterrättvisa mellan gärningsmännen sinsemellan. Som brottsoffer kan jag lova att man föredrar just en solidarisk dom av detta skäl dvs större chans att få sina pengar.
Jag förstår din tanke och den fungerar om GM har bra inkomster eller någorlunda bra. Så är det inte nu, de har inga inkomster alls och kommer inte heller att ha det på många år. Något skadestånd kommer de inte att kunna betala och den dagen de kan betala har det växt över alla breddar och blivit ännu ointagligare.
Jag trycker ändå inte domstolen gjort fel i princip. Om de varit vuxna så hade ett skadestånd på 300.000kr/person varit rimligt och inget till mammorna.
Det tål att tänkas på för alla vuxna här som slänger ur sig mångfalt värre, och som läses av mångfalt fler. Det kan bli jävligt dyrt den dagen någon superadvokat tar sig ann ett förtalsmål eller att Datainspektionen får lagen ändrad så som de föreslagit som gör det lättare för Åklagare att leda förtalsmål till allmänt åtal.
Flashback kommer att bli en guldgruva för de som förtalats och den dagen kommer, lita på det!