2013-07-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Jag håller med Lagro. Ingenting stämmer överens med att KJ skulle vara en mördare. Nu letas det bevis i fel riktning. Det finns säkert andra saker de hittat, exempelvis hennes hårstrån på diverse ställen, osv.
Det är ju såklart att KJ KAN vara mördaren, men med den infon som släppts är det väldigt lite som tyder på det.
En del teknisk bevisning visar ENDAST att VB varit i närheten av KJ.
Nämn Ett enda bevis på att han mördat henne. Ett enda...

Då kommer vi tillbaka till grundtesen. Motiv! Nämn ett motiv för KJ att mörda VB.
Svartsjuka, gräl, misshandel, lust...finns hur många som helst.
Citera
2013-07-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Återigen din främlingsfientliga ådra som du har "luftat" i tråden om Mats Alm/Linda Chen. Utveckla dina åsikter kring detta. Att påstå detta tarvar en seriös förklaring.

Tänk tanken att polisen redan 7/5 (kanske tidigare) visste KJ'S teori om VB (7/5=fakta) och troligen hade span på honom (kanske inte 24/7) då är det troligt att VB var död och troligen styckas innan sökningarna började (7/5).
Om VB inte redan då fanns på FP1 & FP2 är det sannolikt att någon hjälpt KJ (flytta/stycka) VB.
eller lyckades KJ smita undan och slutföra sitt brott???
Citera
2013-07-01, 19:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
/.../ Det här med att en del kroppsdelar var utanför, vissa inne i huset tror jag varken beror på slarv, tidsnöd eller något annat. Jag tror att KJ var och är fullt tillfreds med vad han gjort. Jag tror att han upplever en viss lättnad, tills tvånget att göra något annat bisarrt tar fart.
Det är mycket möjligt att du har rätt betr. utplacerandet, och att man nog inte ska försöka läsa in någon logik alls i de olika momenten. Om något samband mellan orsak och verkan finns så kan mt ha sina alldeles egna bevekelsegrunder som kan vara hart när omöjliga att få grepp om. Tar man också i beaktande hur nöjd mt synes ha varit med det mesta han företagit sig (frånsett majorens missräkning betr. mönstringen) så torde egentligen saken vara klar: Mt har i sina egna ögon agerat utomordentligt förtjänstfullt och gjort precis exakt det han ville och kan inte tänka tanken att han företagit sig något som skulle kunna rubriceras som "misstag" eller "förbiseende". Och nu när man hittar den ena kopplingen efter den andra till mordoffret så ställer han sig naturligtvis helt oförstående och kan säkert också känna sig mer eller mindre kränkt och förorättad.
Citera
2013-07-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är mycket möjligt att du har rätt betr. utplacerandet, och att man nog inte ska försöka läsa in någon logik alls i de olika momenten. Om något samband mellan orsak och verkan finns så kan mt ha sina alldeles egna bevekelsegrunder som kan vara hart när omöjliga att få grepp om. Tar man också i beaktande hur nöjd mt synes ha varit med det mesta han företagit sig (frånsett majorens missräkning betr. mönstringen) så torde egentligen saken vara klar: Mt har i sina egna ögon agerat utomordentligt förtjänstfullt och gjort precis exakt det han ville och kan inte tänka tanken att han företagit sig något som skulle kunna rubriceras som "misstag" eller "förbiseende". Och nu när man hittar den ena kopplingen efter den andra till mordoffret så ställer han sig naturligtvis helt oförstående och kan säkert också känna sig mer eller mindre kränkt och förorättad.
Du beskriver hur en person med autism problematik skulle kunna tänka och reagera på ett mkt bra sätt. Intressanta tankar. Är han inte oskyldig på riktigt så tror jag att han låst sig med att i hans handlande är rätt och kommer inte vika en tum förrän han är överbevisad och knappt då.
Citera
2013-07-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockRulle
Återigen din främlingsfientliga ådra som du har "luftat" i tråden om Mats Alm/Linda Chen. Utveckla dina åsikter kring detta. Att påstå detta tarvar en seriös förklaring.
Genom att se hur ett mord är utfört kan man dra vissa slutsatser.
Det var en fader som brutalt avrättade sin 20 åriga dotter med revolverskott genom huvudet, några år sedan, därför hon planerade att gifta sig med fel man, som han ansåg.
När man ser information om ett sådant mord kan man tro, att det är ingen svensk fader som gör på det viset.
Du kanske anser det är min främlingsfiemtliga ådra eller vad du nu kallar det, som gör att jag tror en svensk förälder gör inte något sådant, som den här fadern gjorde.
Citera
2013-07-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Svartsjuka, gräl, misshandel, lust...finns hur många som helst.
Du måste skilja på dråp och mord. Vad gäller mordet på VB var det sannolikt ett planerat mord.
Citera
2013-07-01, 19:57
Bannlyst
Citat:
Var det den här bilden:
https://anonfiles.com/file/6eb3ec978b8cc932c4357b56b63f52ec

Det är alltså KJ som är på bilden? Vart är bilden tagen ifrån?
Citera
2013-07-01, 19:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det var en fader som brutalt avrättade sin 20 åriga dotter med revolverskott genom huvudet, några år sedan, därför hon planerade att gifta sig med fel man, som han ansåg.
När man ser information om ett sådant mord kan man tro, att det är ingen svensk fader som gör på det viset.
Du kanske anser det är min främlingsfiemtliga ådra eller vad du nu kallar det, som gör att jag tror en svensk förälder gör inte något sådant, som den här fadern gjorde.
Vad är det som utmärker det här brottet som får dig att tro att en utlandsfödd har begått det?
Citera
2013-07-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Mycket intressant angående grannen. Hur gammal? Singel? Man? Trånat efter vb? Möjlig mördare?
Den goa gubben är känd i den här tråden mycket tidigare. Han är gift och paret verkade att tycka mycket om VB. En tidning pratade med dem och fick bild på dem som du kan se i tidning tråd. Jag tror att han var som en extra pappa för VB.
Citera
2013-07-01, 20:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Var det den här bilden:
https://anonfiles.com/file/6eb3ec978b8cc932c4357b56b63f52ec

Påminner om en Hultafors stämkniv (72 mm blad):
http://www.hultafors.se/produkter/knivar-yxor/knivar/hantverkarknivar/stamkniv-stk/
https://anonfiles.com/file/3747a4de770df326803273ac05c5aeb9

Konservburken efter öppning:
https://anonfiles.com/file/2186923648d062fb9f8b0b5407cedb43

Det är ingen vild gissning att mt i sin ägo hade såväl stämknivar som andra knivtyper. Frågan är dock vilken kniv (eller knivar) han dagligdags höll sig med, och var han förvarade den (dessa) -? - De airsoftare han umgåtts med borde veta en hel del om mt:s vanor - men lyser starkare än en knallorange meshduk med sin frånvaro (de känner sig väl aldrig träffade..?).
Den är väldigt lik kniven på din bild. Jag tycker det ser ut som en extragrej längst fram, kanske beror på att bilden är lite suddig. Men hur öppnar han burken, slår han med handen på stämjärnet?
Citera
2013-07-01, 20:39
Medlem
Det har diskuterats om en eventuell medhjälpare till styckning och efterstäd.
Inte ens om min bäste vän eller en nära familjemedlem kom till mig och bad
om hjälp att stycka och göra sig av med ett mordoffer skulle jag ställa upp.
Tror inte många skulle det. Vissa dysfunctionella individer eller någon under
hot skulle kanske de, men de flesta skulle inte.
Så antingen var han själv hela vägen eller så var eventuell(a) medgärningsman/
män med hela vägen.
Bara spekulationer men med lite logik. Många här verkar duktiga i hur människor
reagerar i vissa situationer. Kan någon säga vad som verkar mest troligt av det jag skrev.
Senast redigerad av JoyForFools 2013-07-01 kl. 20:53.
Citera
2013-07-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro

I detta fall finns det inget som ens antyder mot någon form av hedersmord. Thailändarna kan inte ens stava till hedersmord= de skulle aldrig bry sig...
Inte heller att skulle vara något specifikt att en invandrare gjort detta. Inte med de bevis som presenterats hittills i alla fall.
Ingen våldtäkt är heller presenterad.
Nej, Lagro här är du ute och cyklar.
Visst KAN det vara så, men inget speciellt pekar åt det hållet just nu.

Om det inte var något motiv för att döda henne, så är det en person med någon form av psykisk störning, kanske en person i psykos.
Visst kan det vara någon nyanländ med svåra psykiska problem. Dock bör dessa vara kända av vårdinrättningar i boden, luleå med omnejd. Likaså andra grannar osv. PLUS att det bara är en tidsfråga i så fall innan nästa mord sker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in