2013-07-01, 16:52
Medlem
Jag förstår inte att en del av fb:are tror att KJ är oskyldig. Samma dag som man hittade blodspår i KJs bil, blev det helt klart för mig att han är GM och all snack om det finns naturliga förklarningar till det är bara skitsnack. Den personen som körde mest VB i sin bil är hennes granne. Den snälle mannen körde henne till och fram karateplatsen och hade körlektioner med henne. Jag kan satsa alla mina besparingar på att det INTE finns VBs blod i bagaget på grannens bil. KJ är 100% skyldig.
Citera
2013-07-01, 16:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Behöver inte vara ett tvång att döda, utan en lust att döda och stycka, allt man får chansen till.

Har ju gjort det på 100 djur så en människa spelar väl ingen roll?

Ja visst, lust eller tvång, det får läkarna försöka komma fram till vad det handlar om.

Om någon säger att den vill känna hur det känns att döda genom att gå till handling, är inte samma sak som att en människa bloggar, målar, filmar eller på andra sätt uttrycker olika känslor mer eller mindre konstnärligt. Fantasier är fantasier, och det är en ventil som människor måste få ha, så länge som de inte skadar en själv, eller andra.
Citera
2013-07-01, 16:53
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
KJ är på rättspsyk, sedan gripandet. Han är inte ens med i rättssalen, utan via videolänk. Jag har gått från att tro att det handlar om utanförskap och plötslig vrede till att handla om beräkning och psykisk sjukdom, möjligen störning. Funktionshandikappet påverkar också vad KJ gör och inte gör. Visserligen var det här med Pliktverket en besvikelse, men det tror jag inte heller har med detta att göra.

Brottet har med KJs lust att döda att göra, och inget annat. Han har själv berättat om det för kompisar. Lusten att döda har han haft sedan barnsben, först vilda djur, sedan husdjuret, sedan en människa. Från barndom, till ungdom och ung vuxen. Olika "mord" beroende på ålder, en stadig "utveckling". Tyvärr slog ingen larm, eller? Vad ska man göra om en person börjar berätta att hen vill känna hur det känns att döda? Svårt... den frågan tycker jag borde avhandlas i tråden i stället för allehanda andra teorier, om man nu är här för att lösa brottet och undvika att sånt här händer igen. KJ kommer aldrig att komma ut, om man tar hänsyn till ovanstående. Hur ska man kunna rehabba någon som känner tvång att döda, och gör det?
Det där med videolänk ska man inte dra några större växlar av. Det är väldigt vanligt förekommande att HÄF sker via länk, av rent processekonomiska orsaker.
Citera
2013-07-01, 16:57
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det där med videolänk ska man inte dra några större växlar av. Det är väldigt vanligt förekommande att HÄF sker via länk, av rent processekonomiska orsaker.

Ja, visst kan det vara så också. Brukar så här allvarliga brott behandlas "ekonomiskt" eller är det vanligare vid "mängdmål"?
Citera
2013-07-01, 17:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tycker inte att det är bra att skriva spekulationer på ett sätt som låter som att de är etablerad/konstaterad fakta. Visst kan man ibland vara övertygad själv om att något är på ett visst sätt, men att konsekvent uttrycka egna teorier/åsikter/spekulationer som om dessa faktiskt är bevisade, tycker jag lätt kan leda in på (ibland) fel spår. S k trådsanningar.
Det finns andra än dig i tråden som jag tycker allt för ofta uttrycker egna åsikter som fakta.

Du tycker inte det .. Jag tycker inte det finns någon anledning att uttrycka sig modest om man är övertygad om att det man postar bär sannolikhetens prägel bortom rimligt tvivel. Jag kan ha fel, men jag betvivlar det. Jag tror som sagt att KJ både skurit upp sin hund och styckmördat VB, eller varit delaktig i detta i något avseende, och att det skett utomhus. Blir intressant när röken skingrats och facit kommer upp på bordet.
Citera
2013-07-01, 17:33
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du tycker inte det .. Jag tycker inte det finns någon anledning att uttrycka sig modest om man är övertygad om att det man postar bär sannolikhetens prägel bortom rimligt tvivel. Jag kan ha fel, men jag betvivlar det. Jag tror som sagt att KJ både skurit upp sin hund och styckmördat VB, eller varit delaktig i detta i något avseende, och att det skett utomhus. Blir intressant när röken skingrats och facit kommer upp på bordet.

Jag vidhåller också min åsikt om att vi ska undvika trådsanningar.
Tänk på att detta inte är en tävling där någon efter brottets uppklarande ska kunna citera sig själv och ropa: "Jag hade rätt, jag vann!" Då borde ju det smartaste (fegaste på vissa sätt) för envar vara att satsa på det säkraste kortet och tänka "smalt".

Jag ser syftet med brottstrådarna att diskutera och förhoppningsvis kunna hjälpa polisen framåt så att brottet klaras upp. (Vissa anser det dock som storhetsvansinne att ens tro att flashback kan hjälpa till).
Individualister tillför inte tråden något, detta borde vara ett konstruktivt lagarbete.
Citera
2013-07-01, 17:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Han ville gärna dela med sig och påverka sina flickor. VB gillade knivfabrikören, det ockulta och den andra tjejen skulle fascineras i mörkret av hans explosioner eller vad det nu var.

Apropå matlagningen, har du några länkar till det? Har sett en funktionshandikappad slänga in salta pinnar i ugnen... och servera dem med inlagd sill...
Det låter som en delikat förrätt – men makaroner med chokladpudding är godare… De spränglärda airsoftarna kanske kan bidra med lite bildstoff..? - Det var överexponerade närbilder av pastarätter upplagda på tallrikar, bl a med bitar av ”lax” i olika tappningar som mer såg ut som en gråaktig sörja överströdd med något (kamouflage…) grönt. Ingenting såg aptitligt ut. Mt:s kommentarer gick ut på att ”lax” kunde man minsann använda till mycket. – Ja, mt synes ha haft ett stort och omättligt behov av att vilja visa upp sina påhittiga skapelser för omvärlden: allt från maträtter och arméns utrustningslistor i fallande storleksordning, ned till minsta plåster (allt prydligt utlagt på bord och golv) till hoptråcklad skottsäker hundväst och ett effektfullt kamouflagemålat ben upplagt bredvid ett oskyddat spökvitt offerben. - Allt talar för att mt inte hade några fritidsproblem.
Citera
2013-07-01, 17:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag vidhåller också min åsikt om att vi ska undvika trådsanningar.
Tänk på att detta inte är en tävling där någon efter brottets uppklarande ska kunna citera sig själv och ropa: "Jag hade rätt, jag vann!" Då borde ju det smartaste (fegaste på vissa sätt) för envar vara att satsa på det säkraste kortet och tänka "smalt".

Jag ser syftet med brottstrådarna att diskutera och förhoppningsvis kunna hjälpa polisen framåt så att brottet klaras upp. (Vissa anser det dock som storhetsvansinne att ens tro att flashback kan hjälpa till).
Individualister tillför inte tråden något, detta borde vara ett konstruktivt lagarbete.

Fetat för tankarna till en demokratisk process och demokrati är förvisso varken det snabbaste eller det mest effektiva sättet att nå resultat. Det insåg t.o.m. Winston Churchill på sin tid.
Citera
2013-07-01, 17:52
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Fetat för tankarna till en demokratisk process och demokrati är förvisso varken det snabbaste eller det mest effektiva sättet att nå resultat. Det insåg t.o.m. Winston Churchill på sin tid.

Jag är fullt kunnig om sådant. Att uppnå konsensusbeslut i en grupp är inte oftast det mest produktiva som ger bäst resultat, ibland bör någon ta på sig rodret. Men jag anser inte att man kan applicera det tänket just här. Vi vet alldeles för lite. Det finns för många trådsanningar/rykten och annat som är svårbedömda. Sannolikheten är givetvis störst att KJ är gm.
Citera
2013-07-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Vi vet inte om BP är funnen, stugan var avspärrad under en längre tid, frågan är varför. Kanske stugan är BP.
I EM-fallet påstods att kroppsdelarna körts i MTs bil, trots att hundar ej markerat i bilen.
Vi vet inte vilka bilar KJ förfogat över, kanske hyrde han en bil eller kanske tog han moppen.

Syftet med att stycka kroppen kan vara att den blir lättare att flytta/hantera, lust, men även ett sätt att för att kroppen ska försvinna snabbare. För snabbare försvinner den, oavsett om metoden är att elda upp den eller om man låter naturen ha sin gång ev utspridd på olika platser.

Du kan nog inte utgå från dig själv eller påstå att INGEN skulle göra si eller så.
Det som verkar helt ologiskt för dig kanske är/var helt logiskt för GM.
Vad ni har gjort är att ni placerat KJ som gärningsmannen och sedan börjat söka bevis mot honom, som inte finns.

Någon brottsplats har aldrig hittats, det skulle ha varit ett genombrott i utredningen.

Att han KJ skulle hyrt bil eller tagit moppen för att transportera likdelar till ödehuset är helt osannolikt, fanns inget motiv för något sådant.

Det enda logiska om någon gjort ett mord långt ute i naturen är att han grävt ned kroppen, eller lämnat den där den var.

Det här utpekande av KJ som gärningsmannen blir ingen sammanhängande logisk kedja, utan kan ses mer som ett önsketänkande.

Det här att händerna är borthuggna ser jag som att gärningsmannen har varit rädd för VB s demon, att demonen kommer att hämnas och stryper honom. Utan händer blir demonen neutraliserad tror han.
Man måste ha klart för sig det finns människor som tror på det ena och andra, som kanske är helt verklighetsfrämmande för de flesta.
Citera
2013-07-01, 18:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag är fullt kunnig om sådant. Att uppnå konsensusbeslut i en grupp är inte oftast det mest produktiva som ger bäst resultat, ibland bör någon ta på sig rodret. Men jag anser inte att man kan applicera det tänket just här. Vi vet alldeles för lite. Det finns för många trådsanningar/rykten och annat som är svårbedömda. Sannolikheten är givetvis störst att KJ är gm.

K. Sannolikheten att KJ inte är gärningsman eller inblandad i något avseende är försumbar.
Citera
2013-07-01, 18:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det låter som en delikat förrätt – men makaroner med chokladpudding är godare… De spränglärda airsoftarna kanske kan bidra med lite bildstoff..? - Det var överexponerade närbilder av pastarätter upplagda på tallrikar, bl a med bitar av ”lax” i olika tappningar som mer såg ut som en gråaktig sörja överströdd med något (kamouflage…) grönt. Ingenting såg aptitligt ut. Mt:s kommentarer gick ut på att ”lax” kunde man minsann använda till mycket. – Ja, mt synes ha haft ett stort och omättligt behov av att vilja visa upp sina påhittiga skapelser för omvärlden: allt från maträtter och arméns utrustningslistor i fallande storleksordning, ned till minsta plåster (allt prydligt utlagt på bord och golv) till hoptråcklad skottsäker hundväst och ett effektfullt kamouflagemålat ben upplagt bredvid ett oskyddat spökvitt offerben. - Allt talar för att mt inte hade några fritidsproblem.

Förrätt? Om det vore så väl, nej, uppvärmda salta pinnar var en huvudrätt serverad med kall sill på samma fat. Jag gissar att detta skulle vara något slags nytänkande. Måltiden förbereddes minutiöst med reglerande av besticken så att de låg i exakt position (enligt den funktionshandikappade). När bestickreglerandet vidtog lämnade övriga köket, en del skrattandes, de flesta såg på det hela med lite humor, halvblandad skräck. Så även jag. Vi var unga och hade annat att tänka på. Hur man bedömer och agerar när man ser en sådan här person beror på erfarenhet, ålder, insikter.

Som du beskrivet det finns det hyfsat stora likheter mellan dessa. Organisera noga, "nytänkande" och så vidare.

Det här med att en del kroppsdelar var utanför, vissa inne i huset tror jag varken beror på slarv, tidsnöd eller något annat. Jag tror att KJ var och är fullt tillfreds med vad han gjort. Jag tror att han upplever en viss lättnad, tills tvånget att göra något annat bisarrt tar fart.

Jag tror att KJ är en aspergerkille, med tvång att arrangera, dokumentera... och döda.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-01 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in