2013-07-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför det? Du menar att din bedömning av vad som är respektfullt skulle vara mer gångbar än min?

Det har väl ingenting att göra med din bedömning av vad som är respektlöst mot dig eller inte. Om du inte tycker om att bli niad behöver det väl inte per automatik betyda att alla måste sluta med det. Om så är fallet är det ju lika att sluta konversera över huvud taget, om man nu konstant måste ta i hänsyn vad varenda individ finner respektfullt/respektlöst i sådana triviala saker.

Om man hade gått runt och inlett varje konversation med exvis "Herr/Fru Idiot, får jag..." så hade man haft orsak att fundera om man är respektlös eller inte, oavsett om man själv tycker att man är det eller inte. Detta eftersom man helt enkelt inte kallar folk för idioter.

Om jag däremot tycker att en sådant förhållandevis banalt och harmlöst ord som Ni istället för Du är mer respektfullt så måste jag väl få använda det. Jag vill ju bara göra gott, och under mina levnadsår har jag inte träffat på någon som har tagit illa upp heller. De har snarare tyckt att det har varit vördnadsfullt mot dem, i synnerhet då de har varit gamla.
Citera
2013-07-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Om jag däremot tycker att en sådant förhållandevis banalt och harmlöst ord som Ni istället för Du är mer respektfullt så måste jag väl få använda det. Jag vill ju bara göra gott, och under mina levnadsår har jag inte träffat på någon som har tagit illa upp heller. De har snarare tyckt att det har varit vördnadsfullt mot dem, i synnerhet då de har varit gamla.
Bara för att du tror att du är artig betyder det väl att andra uppfattar det så? Det är väl inte du, den som tilltalar någon, som avgör vad som är artigt?
Citera
2013-07-01, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det har väl ingenting att göra med din bedömning av vad som är respektlöst mot dig eller inte. Om du inte tycker om att bli niad behöver det väl inte per automatik betyda att alla måste sluta med det.

Jag kanske ska påminna dig om vad jag skrev i min första kommentar till dig:

Citat:
...eller respektlöshet, om den DU niar inte tycker om det.

Var hittar du uppmaningen att "alla ska sluta med det"? Vad jag gör är att jag ger dig perspektiv på din uppenbarligen grundmurade tro att alla ser niandet som respektfullt.
Citera
2013-07-01, 18:01
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
/../Jag vill ju bara göra gott/../

Isåfall undrar jag varför du väljer att bortse från informationen om att många människor uppfattar det som oartigt och snorkigt när främlingar niar dem? Som jag och många fler påpekat uppfattar många, speciellt äldre, det som något negativt att bli niade av främlingar.

Varför envisas du med att tro att "ni" är höjden av artighet, varifrån har du fått den iden?

Jag skulle påstå att det är fler som tar illa upp av att "Nias" än vad det är som skulle ogilla att "duas". Du är alltså mer artig om du inte niar folk

PS.
Man kan vara artig och taktisk utan att kalla främlingar för "ni". Det går ofta bra att både undvika att dua och nia folk man känner om man tycker det är viktigt. Det finns många sätt att anlägga en artigt distanserad ton:
Jobbar du i en butik kan du ju t ex säga något i stil "Vad är det jag kan vara till hjälp med?" istället för "Vad är det du vill ha hjälp med", "Jag tackar så mycket" istället för "Tack ska du ha", "Blir den här till belåtenhet?" istället för "Är du nöjd med den här?" osv.
Senast redigerad av swimp78 2013-07-01 kl. 18:04.
Citera
2013-07-01, 18:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
PS.
Man kan vara artig och taktisk utan att kalla främlingar för "ni". Det går ofta bra att både undvika att dua och nia folk man känner om man tycker det är viktigt. Det finns många sätt att anlägga en artigt distanserad ton:
Jobbar du i en butik kan du ju t ex säga något i stil "Vad är det jag kan vara till hjälp med?" istället för "Vad är det du vill ha hjälp med", "Jag tackar så mycket" istället för "Tack ska du ha", "Blir den här till belåtenhet?" istället för "Är du nöjd med den här?" osv.

Det går ju att vara ännu mer rakt på sak:

- Kan jag hjälpa till? (Vad är det jag kan vara till hjälp med)

- Tack så mycket! (Jag tackar så mycket)

- Blir den här bra? (Blir den här till belåtenhet)

På så sätt finns det fler alternativ.
Citera
2013-07-01, 23:43
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det tror jag inte.
Men personligen så gör jag absolut det..jag står inte med mössan i handen och bugar för "direktörn"..jag säger du till både alkisen på parkbänken och kungen (ifall jag nu skulle träffa honom).

Du har missförstått det hela på så sätt att du tror att titulering alltid sker "uppåt".

"Önskar herrn/frun något mer?"

Är det att stå med mössan i hand'?
Citera
2013-07-01, 23:48
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Isåfall undrar jag varför du väljer att bortse från informationen om att många människor uppfattar det som oartigt och snorkigt när främlingar niar dem? Som jag och många fler påpekat uppfattar många, speciellt äldre, det som något negativt att bli niade av främlingar.

Varför envisas du med att tro att "ni" är höjden av artighet, varifrån har du fått den iden?

Jag skulle påstå att det är fler som tar illa upp av att "Nias" än vad det är som skulle ogilla att "duas". Du är alltså mer artig om du inte niar folk

PS.

Naturligtvis kan man markera distans utan att nia folk, men vem har påstått något annat?

Jag tror och hoppas att niandet har kommit tillbaka för att stanna, som ett alternativt sätt att markera distans/respekt på. Det berikar språket. Att reducera "form", berikar inte. Formrikedom däremot, berikar, nyanserar, preciserar.
Citera
2013-07-02, 00:19
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Du har missförstått det hela på så sätt att du tror att titulering alltid sker "uppåt".

"Önskar herrn/frun något mer?"

Om det roar dig att anlägga ett ålderdomligt språkbruk som enbart kommer få dig att framstå som mer märklig än artig så får du naturligtvis göra det, men jag förstår inte poängen. Var inte tanken att du skulle vara artig - eller är det viktigare för dig att få lajva sverige anno 1920?
Citera
2013-07-02, 00:23
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Om det roar dig att anlägga ett ålderdomligt språkbruk som enbart kommer få dig att framstå som mer märklig än artig så får du naturligtvis göra det, men jag förstår inte poängen. Var inte tanken att du skulle vara artig - eller är det viktigare för dig att få lajva sverige anno 1920?

"lajva"?
Citera
2013-07-02, 00:25
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:

Det handlar ju inte om att bara "jag" gör det. Det är tvärtom ganska utbrett; jag hör det mer eller mindre dagligen. I själva verket är det så att du i denna fråga visar prov på konservatism. Du vill att språkbruket ska vara likadant i framtiden som det var när du växte upp. Den förhoppningen kan du begrava direkt.
Citera
2013-07-02, 00:35
Medlem
tempeZZts avatar
Kungen kom in i en butik jag sommarjobbade i för många år sedan. Tilltalade honom med du som vem som helst. Det roligaste var hans goons och det han köpte, men det kan vi lämna därhän.
Citera
2013-07-02, 00:37
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kungen kom in i en butik jag sommarjobbade i för många år sedan. Tilltalade honom med du som vem som helst. Det roligaste var hans goons och det han köpte, men det kan vi lämna därhän.

Jag skulle nia Carl XVI Gustav. Inte för att han är kung dock, utan för att han är en äldre, främmande person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in