2012-11-03, 23:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasumin
Varför niar journalister och liknande kungafamiljen?
Det var jag inte medveten om att de gjorde. Konventionellt murveltilltalsprotokoll för kungen är kungen, för drottningen drottningen, och för prinsessan Victoria kronprinsessan. Jag utgår från att övriga med prins-eller prinsesstitel behäftade ska tituleras med respektive prinsen och prinsessan. I den mån journalister niar, är det förmodligen a) för att de inte vet bättre, men b) för att de å ena sidan vill visa sig lite uppstudsigt frifräsiga och inte titulera medlemmarna av den i deras tycke så fåniga, töntiga och hopplöst ohippa kungafamiljen enligt boken, men samtidigt är för fega för att titulera dem precis som alla andra.

Citat:
Journalister har inte nämnts någon gång tidigare i tråden kan tilläggas!
Journalister kallade man för redaktörn när jag var liten. Och själva fick de vackert använda alla jävla titlar folk hade.
Citera
2012-11-03, 23:45
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det har inte varit några problem sedan Bror Rexed initierade den synnerligen vitaliserade du-reformen. Varför det helt plötsligt ska börja frågas igen beror på den som valt att överge du-reformen, inte på den som följer den.

"Hen" är ju bara ytterligare en märkvärdighetsmarkör.
Det är inte alla unga som har koll på det här med du-reformen. Den person som eventuellt säger "Ni" till dig och bara blir ignorerad, kommer att uppfatta dig som nonchalant och otrevlig, utan att nödvändigtvis koppla det till niandet. Jag menar att det är onödigt att vara oartig mot någon som försöker vara artig, särskilt eftersom du är oartig på ett sådant sätt att personen inte kommer förstå varför och därför inte heller lär sig något.
Citera
2012-11-03, 23:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det är inte alla unga som har koll på det här med du-reformen. Den person som eventuellt säger "Ni" till dig och bara blir ignorerad, kommer att uppfatta dig som nonchalant och otrevlig, utan att nödvändigtvis koppla det till niandet. Jag menar att det är onödigt att vara oartig mot någon som försöker vara artig, särskilt eftersom du är oartig på ett sådant sätt att personen inte kommer förstå varför och därför inte heller lär sig något.

Det har med sunt bondförnuft att göra. Det är inte min sak att uppfostra andra. En uppläxning är i och för sig aldrig fel, men vägledning vill jag ha betalt för.

Skämt åsido så är det ju en strid om påvens skägg, beträffande vem som är oartig mot vem.
Citera
2012-11-03, 23:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Därför bör man säga klart och tydligt till de som Niar folk att det är oartigt, och att de bör sluta med det.
Citera
2012-11-04, 00:03
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Det har med sunt bondförnuft att göra. Det är inte min sak att uppfostra andra. En uppläxning är i och för sig aldrig fel, men vägledning vill jag ha betalt för.

Skämt åsido så är det ju en strid om påvens skägg, beträffande vem som är oartig mot vem.
Det lustiga är att du med din arrogans är den som gör mest fel etikettsmässigt. Hur var det nu med uppfostran?

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Därför bör man säga klart och tydligt till de som Niar folk att det är oartigt, och att de bör sluta med det.
Det är såklart bra man om man vill upplysa folk om att de gör fel. HerrGickhan skrev dock att han skulle ignorera någon som sa "Ni" till honom. Det är inte att "klart och tydligt [säga] till de som Niar folk att det är oartigt".
Citera
2012-11-04, 00:10
Bannlyst
På de flesta språk utom svenska är ju motsvarigheterna till "ni" faktiskt det artiga tilltalet. Det är väl inte så konstigt att ungdomar drar en analog (men felaktig) slutsats av det.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2012-11-04 kl. 00:14.
Citera
2012-11-04, 00:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det lustiga är att du med din arrogans är den som gör mest fel etikettsmässigt. Hur var det nu med uppfostran?

Glöm inte bort att vi talar hypotetiskt eftersom jag inte varit med om det än.

Om det nu blir så, kommer jag att följa ditt råd. Jag kommer att be vederbörande fara åt helvete med sitt nedsättande "niande". Det ska nog ta skruv till den grad att åbäket lär sig veta hut.

För övrigt bryter jag gladeligen etiketter som är något av det värsta jag vet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-11-04 kl. 00:37.
Citera
2012-11-04, 01:43
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Glöm inte bort att vi talar hypotetiskt eftersom jag inte varit med om det än.
Jag vet, men förutsatt att du lämnar ditt hem då och då är sannolikheten stor att scenariot inte kommer vara hypotetiskt i all oändlighet.

Citat:
Om det nu blir så, kommer jag att följa ditt råd. Jag kommer att be vederbörande fara åt helvete med sitt nedsättande "niande". Det ska nog ta skruv till den grad att åbäket lär sig veta hut.
Alltid trevligt när folk tar intryck av det man skriver.
Citera
2012-11-04, 17:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
På de flesta språk utom svenska är ju motsvarigheterna till "ni" faktiskt det artiga tilltalet. Det är väl inte så konstigt att ungdomar drar en analog (men felaktig) slutsats av det.
I den mån de kan något sådant språk, ja. Det faktum att engelskan, som är det enda främmande språk som etniska svenskar i Sverige på minsta sätt kan antas behärska, inte har något specifikt hövligt tilltalspronomen, gör analogihypotesen mindre självklar. For ungdomar med invandrarbakgrund, som kan ha helt andra språkkunskaper, kan det möjligen vara korrekt.
Citera
2012-11-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I den mån de kan något sådant språk, ja. Det faktum att engelskan, som är det enda främmande språk som etniska svenskar i Sverige på minsta sätt kan antas behärska, inte har något specifikt hövligt tilltalspronomen, gör analogihypotesen mindre självklar. For ungdomar med invandrarbakgrund, som kan ha helt andra språkkunskaper, kan det möjligen vara korrekt.
Spanska kan jag inte, men franska och tyska har ju det artiga "ni", och jag minns att det var ett jäkla nötande pa högstadiet när vi började lära oss ett tredje sprak. "Damer kallar man vous, tjejer i klassen tu" ungefär. Det skulle ju faktiskt kunna vara nagot sadant som visar sig ocksa.
Citera
2012-11-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Helmut Kohls artiga tilltag (sic!) lät väl så konstigt i ett amerikanskt sammanhang:

Citat:
The story goes that when he first met Ronald Reagan, he shook hands and said “you can say you to me”. Germans find this story very amusing, but there are few Americans who understood the context – Kohl was offering to Reagan that they could be informal and use first names. I wonder how the interpreters got that one straightened out?

Read more: http://everyjoe.com/work/you-can-say-you-to-me-390/#ixzz2BHJaVwtn

..............

Men läs sista meningen i citatet ovan - var Helmut artig på på tyska?

“you can say you to me” ==> Sie können Sie mir sagen (google translate!!!).

Nejva???

"Sie können mich gerne duzen" !!! ==> you can name basis like me (google translate!!!)

Bitte schmollieren wir!!! Ska vi spotta varann i ansiktet? (OBS! ej google translate!)

..............

Jan Lewenhagen har ett kåseri i ämnet:

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/du-ar-en-kanslig-sak-i-tyskland

PS! :

Kohlhistorien lär ha en Thatchervariant . "May I call you you"?

Den nämns på följande sid 4 i ett språkforum:

http://www.irishgaelictranslator.com/translation/topic14783-30.html

I vardaglig engelska är det väl den oartiga formen "du" (thou) som fallit bort, helt enkelt - utom när man snackar med Gud...
Citera
2012-11-04, 21:48
Medlem
Brasars avatar
Intressant att de verkar råda en nästan fullständig enighet om att niaandet är grymt irriterande. Ingen har däremot svarat på min ursprungliga fråga om varför man använder det tilltalet när ingen verkar uppskatta det och många blir irriterande. Särskilt vanligt verkar det vara på hotell så jag misstänker att det ingår i någon missriktad serviceutbildning/policy.

Detta är särskilt lustigt eftersom de normalt vet vad man heter på hotell och då kunde använda ens namn även om hur vill herr Andersson betala skulle låta extremt gammaldags. Skulle ändå föredra det framför hur många nätter tänker ni stanna när man bokat ett enkelrum. Eftersom jag instinktivt tolkar ni som plural tror jag det blivit något fel innan jag fattar att det bara är falsk artighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in