2013-06-16, 06:01
Medlem
Shirozakis avatar
För mig är ni ett plural, och använder det enbart när jag talar direkt till fler än en person. Däremot använder jag tant och herrn i samtal med äldre, vilket rätt använt oftast går hem riktigt bra.
Citera
2013-06-28, 22:40
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shirozaki
För mig är ni ett plural, och använder det enbart när jag talar direkt till fler än en person. Däremot använder jag tant och herrn i samtal med äldre, vilket rätt använt oftast går hem riktigt bra.

Det fungerar också, men jag antar att de som vänder sig emot niandet, också vänder sig emot annan typ av titulering.
Citera
2013-06-28, 23:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Det fungerar också, men jag antar att de som vänder sig emot niandet, också vänder sig emot annan typ av titulering.

I det avseendet kan jag för min personliga del svara obetingat ja. För mig handlar "niandet" om någon form av märkvärdighet som även finns i användandet av titlar.
Citera
2013-06-29, 04:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen

Det tror jag inte.
Men personligen så gör jag absolut det..jag står inte med mössan i handen och bugar för "direktörn"..jag säger du till både alkisen på parkbänken och kungen (ifall jag nu skulle träffa honom).
Citera
2013-06-29, 04:46
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:

Samma för mig, utom tant och herrn där jag säger frun och herrn.
Citera
2013-06-29, 14:21
Medlem
Basfrostens avatar
Nu vill jag säga min sak. Jag är till börden greve, då min far var det (frid över hans minne) och något jag inte visste om förrän jag var runt 12 år. Under hela min uppväxt har jag blivit kallad "lille greven" eller "ni" vilket är en smula märkvärdigt, då jag alltid sagt "du" till folk. När diverse telefonförsäljare ringer mig, får jag höra både ni och herrn, vilket jag finner obekvämt och opassande. Min fråga till er kloka människor: hur får vi de yngre generationerna att förstå att niande är utdött?
Senast redigerad av Basfrosten 2013-06-29 kl. 14:22. Anledning: Syftningsfel och diverse stavfel
Citera
2013-06-29, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Min fråga till er kloka människor: hur får vi de yngre generationerna att förstå att niande är utdött?

Hur stoppar man en naturkatastrof?
Citera
2013-06-29, 18:48
Medlem
Ja, det gör jag.

Det är ett tecken på respektfullhet.
Citera
2013-06-29, 18:58
Medlem
Mooons avatar
Citat:
...Däremot använder jag tant och herrn i samtal med äldre, vilket rätt använt oftast går hem riktigt bra.

Vad de måste tycka att du är en lustig figur!
Citera
2013-06-29, 21:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Ja, det gör jag.

Det är ett tecken på respektfullhet.

...eller respektlöshet, om den DU niar inte tycker om det.
Citera
2013-06-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
...eller respektlöshet, om den DU niar inte tycker om det.

Om du tänker så är det nog bättre att alla bara håller käften.

Om någon inte tycker om det så lär man nog få veta det ganska snabbt.
Citera
2013-07-01, 07:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Om du tänker så är det nog bättre att alla bara håller käften.

Om någon inte tycker om det så lär man nog få veta det ganska snabbt.

Varför det? Du menar att din bedömning av vad som är respektfullt skulle vara mer gångbar än min?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in