Del 1
Citat:
Ursprungligen postat av
Bustopher
Av 50 analyserade fall efter avrättning i USA finns det inte ett enda där man efter mer än 4 timmar efter att personen dödförklarats påvisade en tiopentalhalt i lårblodet över 10 µg/g. I ett fall som specialstuderades just för att klarlägga vad som händer med tiopental i kroppen efter döden togs först ett blodprov c:a 10 minuter efter att personen dödförklarats. Då uppmättes 29,6 μg/g tiopental. Sedan togs ett andra prov vid den efterföljande obduktionen cirka 7 timmar senare och då uppmättes 9,7 μg/g.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bustopher
Titta gärna litet på Appendix 2 "Vad händer med tiopental i kroppen efter döden?” i boken. Även om vi fortfarande inte vet hur de höga morfin- och tiopentalhalterna uppstått så framstår det i alla fall som rätt klart att det INTE gått till på det sätt som åklagaren hävdat.
Jag tar inläggen från Bustopher först och separat. Det räcker mer än väl i den här omgången. Av de senaste dagarnas inlägg är det väl Bustophers inlägg som innehåller minst av nyligen genomtjatade detaljer. De här diskussionerna om hur tiopental går ur kroppen ligger längre tillbaka i tråden.
För det första vill jag påpeka att varken rättens oberoende expert Mörland eller försvaret verkar ha hävdat att tiopental i betydande mån försvinner ur blodkärlen efter den tidpunkt när det gått ungefär en halvtimme efter att döden inträffat och att detta skulle ha gjort att åtalet vilade på lösan grund.
Vi har tidigare i tråden diskuterat det faktum att hjärtat kunde slå enstaka, sporadiska slag under upp till en halvtimme efter att hjärtat i huvudsak stannat när det gällde amerikanska fångar som avrättats med tiopental (fången kan ha dödförklarats 5-10 min efter att hjärtat slutat slå annat än enstaka, sporadiska slag). Mäter man tiopentalhalten 10 resp 30 min efter döden bör det alltså vara möjligt att få olika mätvärden för dessa tidpunkter eftersom hjärtat kan ha fortsatt att slå några enstaka slag. Det är väl i ljuset av detta vi skall se Mörlands teoretiska resonemang om att en del av tiopentalet kan ha getts efter döden (detta resonemang tar väl sikte på ett ganska orealistiskt alternativ, speciellt med tanke på vittnesuppgifterna i polisförhören om att babyn blev vit i ansiktet och dog under pågående injektion). Åklagaren tog hänsyn till detta teoretiska alternativ genom att komplettera med en alternativ brottsrubricering – försök till dråp. Om babyn redan var död när tiopentalet gavs så var det juridiskt tekniskt inte fråga om dråp utan försök till dråp.
Däremot är det väl sant att det i regel inte brukar finnas kvar nästan något tiopental i blodet vid obduktionerna. Bustopher har tidigare i tråden postat diagram som visar hur tiopental som sprutas in i blodbanorna nästan omgående försvinner ut i kroppen.
Vid väldigt stora doser av tiopental verkar det dock ibland finnas kvar väldigt mycket tiopental i blodet. Eftersom rättens oberoende expert Mörland anser att tiopentalet sprutats in omedelbart före/efter döden så verkar förklaringen vara att om hjärtat stannar snabbt hinner inte tiopentalet tryckas ut ur blodkärlen.
Men även vid mycket höga doser, som när amerikanska fångar avrättats med tiopental (plus hjärtstoppande medel om dosen ”bara” varit 2-3 g, vilket var fallet till 2005) verkar i de flesta fall merparten av tiopentalet som sprutats in i blodet inte finnas kvar vid obduktionen. Man kan notera några få undantag från denna regel i Koniaris andra sammanställning avseende amerikanska fångar som avrättats med tiopental i The Lancet år 2005:
http://download.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140673605674132.pdf
Det mest extrema exemplet vi finner i den här sammanställningen ser vi i den övre figuren på sid 1075 (sid 2 i pdf:en) där en fånge har kvar en tiopentalkoncentration om 370 mg/liter i blodet ungefär 15 timmar efter döden. För en vuxen man med 5 till 5,5 liter blod i kroppen motsvarar 370 mg/liter en tiopentalmängd om 5 x 370 = 1850 mg till 5,5 x 370 = 2035 mg. Eftersom dosen skall ha varit 2-3 gram (2000-3000 mg) så innebär detta att mellan 61,7 % och 100 % av tiopentalet fanns kvar i blodet vid obduktionen. Det här extremexemplet liksom det fåtal andra väldigt höga mätvärdena i figuren har väl antagligen orsakats av att respektive fånge fått hjärtstoppande medel väldigt kort efter tiopentaldosen. Därför har mer tiopental än normalt blivit kvar i blodkärlen.
I domen redogör man för ett fall där ett barn hade fått en 10 ggr för stor tiopentaldos (hur stor dosen var framgår inte, men jag antar att den låg en bra bit över vad som är ”lagligt”). I detta fall var merparten av tiopentalet kvar i blodet efter 72 timmar:
”Även Lena Hellström-Westas har uttalat sig i fråga om halveringstiden för tiopental. Hon har anfört att det endast i begränsad omfattning är undersökt hur länge tiopental stannar kvar i kroppen samt hänvisat till en artikel. I artikeln i fråga redogörs för ett fall där ett barn fick en 10 ggr för hög dos tiopental, vilket medförde att barnet sov i två till tre dygn. Koncentrationen av tiopental mättes vid flera tillfällen, senast 72 timmar efter det att dosen hade getts och det kunde då konstateras att koncentrationen ännu var mycket hög, närmast oförändrad, vilket tyder på en lång halveringstid i just det specifika fallet.”
Så visst verkar det finnas undantag där tiopentalet inte lämnar blodomloppet i princip direkt som i normalfallet. Därmed borde det heller inte vara speciellt konstigt om man i vissa undantagsfall – när patientens/fångens hjärta stannat tidsmässigt väldigt nära inpå injektionen – också kan hitta väldigt höga koncentrationer även vid obduktionerna.
En sak jag själv vill påminna om är att det, mig veterligen, inte finns några tillgängliga data på hur mycket tiopental som brukar finnas kvar vid obduktionen när man kört i så mycket tiopental som gått och individen i fråga dött under pågående injektion. Inte ens när man avrättade amerikanska fångar med 5 g, och bara använde tiopental, verkar ju fångarna ha dött under pågående injektion (i alla fall har ingen sådan information framkommit hittills i tråden). Så därför får vi alltså nöja oss med de dokumenterade exempel som finns för litet lägre doser.
Jag har tidigare spekulerat i om den åtalade läkaren hade utgått ifrån att merparten av tiopentalet generellt försvinner från blodkärlen och att det därför inte fanns någon risk för upptäckt vid en eventuell rättsmedicinsk obduktion. En sådan missuppfattning, i kombination med budgetkrav och den hårda belastningen på avdelning den aktuella dagen, skulle kunna utgöra en tänkbar förklaring till det brott hon åtalades för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bustopher
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
[- - -]
När det gäller frågan om det var typ "tjänstefel" av Peter Claesson att inte överklaga så har jag väl tidigare sagt att trots att huvudmotiveringen för den friande domen (fenobarbitalhalten hos finska RMV) var en uppenbar fräckis, om man tittare närmare på saken, så skulle jag nog själv inte tordats överklaga med det yttre tryck som fanns. Anledningen till varför jag tycker att den friande domen var felaktig finner vi här:
Del 1
https://www.flashback.org/sp44110208
NEJ PCuri, huvudmotiveringen för den friande domen var INTE fenobarbitalhalten hos finska RMV!
Ett kemiskt analysvärde säger i sig själv inte någonting om hur eller när i förhållande till dödstillfället det har uppstått. Oavsett om det handlar om en dödligt hög halt. För att kunna dra den slutsatsen krävs kompletterande information. Det kan rör sig om analyser av prover från flera ”lokaler” eller av nedbrytningsprodukter av de aktuella substanserna eller av vittnesuppgifter. I det här fallet fanns varken analyser från andra "lokaler" eller av nedbrytningsprodukter. Därför handlar det istället om vittnesuppgifter. Tingsrätten fann det inte styrkt att narkosläkaren skulle ha gjort något som inte var medicinsk befogat och att man ansåg sig inte ha fått belägg för att narkosläkaren skulle ha gett L. en spruta med något medel som gjorde att hon avled. Det var på den punkten som åklagarens bevisning sprack och det var också därför som han inte kunde överklaga domen. Någon ytterligare bevisning hade han inte och det fanns enligt hans egen bedömning inte heller någon annan omständighet som på ett avgörande sätt skulle kunna ändra bevisläget.
Vad säger du då om den här formuleringen om ”avgörande betydelse” på sid 11 i domen:
”Dahlqvist har senare, efter att ha tagit del av Jörg Mörland utlåtande, i likhet med denne, uttalat att det mest sannolika är att en mycket hög dos tiopental injicerats strax före, strax efter eller både före och efter dödens inträde. Det kan alltså konstateras att analysresultatet är av synnerligen stor, för att inte säga avgörande betydelse i målet.”
Jag har heller inte i tingsrättens motiveringar sett att man tycker att det skulle ha någon större betydelse om man analyserat ”andra lokaler” eller kunnat hitta ”nedbrytningsprodukter”. Förstår heller inte vitsen med det argumentet om det är fråga om att verifiera förekomsten av en jättedos i samband med döden. I så fall skall ju nämligen inte så mycket tiopental ha hunnit ut till övriga delar av kroppen. Levern borde inte ha hunnit börja bryta ner tiopental som getts i samband med döden. Däremot kan väl kanske sådana observationer ha varit intressanta för att studera de ej journalförda

tiopentalinjektioner som man i efterhand plötsligt kommit på att babyn nog fått.
FORTS NEDAN