2013-06-30, 17:19
  #17749
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
HappySadHarry


Om du vill fortsätta att driva frågan om den finska fenobarbitalanalysens betydelse även efter Hamilkars senaste klarläggande inlägg så uppmanar jag dig att själv redovisa vad DU anser att den bevisar och hur det i så fall borde ha påverkat tingsrättens ställningstagande till åtalet.

Som du själv påpekat: ”På Flashback kommer alltid sanningen fram.”

Sedan skulle jag vilja be dig att sluta posta synpunkter på innehållet i en bok som du inte läst och som du själv skrivit att du inte heller har för avsikt att läsa. Det är faktiskt bara en fråga om vanlig anständighet.
Jag har fått fram det jag ville få fram. I ett fall där polisen hånats för att de inte skulle förstå att natriumklorid och koksalt är två ord för samma sak ville jag visa att de största klantskallarna är tingsrättens medlemmar. De försökte tänka till och då gick det riktigt snett.

Det satt hårt åt men nu är jag helt nöjd med vad du och Hamilkar har medgivit. Det finns en elefant i rummet.
Citera
2013-06-30, 18:10
  #17750
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag har fått fram det jag ville få fram. I ett fall där polisen hånats för att de inte skulle förstå att natriumklorid och koksalt är två ord för samma sak ville jag visa att de största klantskallarna är tingsrättens medlemmar. De försökte tänka till och då gick det riktigt snett.

OK, du hade ingenting att komma med.
Hela fenobarbital-grejen var alltså ingenting annat än "en storm i ett vattenglas"!
__________________
Senast redigerad av Bustopher 2013-06-30 kl. 18:31.
Citera
2013-06-30, 18:31
  #17751
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
När det gäller frågan om det var typ "tjänstefel" av Peter Claesson att inte överklaga så har jag väl tidigare sagt att trots att huvudmotiveringen för den friande domen (fenobarbitalhalten hos finska RMV) var en uppenbar fräckis, om man tittare närmare på saken, så skulle jag nog själv inte tordats överklaga med det yttre tryck som fanns. ]

NEJ PCuri, huvudmotiveringen för den friande domen var INTE fenobarbitalhalten hos finska RMV!

Ett kemiskt analysvärde säger i sig själv inte någonting om hur eller när i förhållande till dödstillfället det har uppstått. Oavsett om det handlar om en dödligt hög halt. För att kunna dra den slutsatsen krävs kompletterande information. Det kan rör sig om analyser av prover från flera ”lokaler” eller av nedbrytningsprodukter av de aktuella substanserna eller av vittnesuppgifter. I det här fallet fanns varken analyser från andra "lokaler" eller av nedbrytningsprodukter. Därför handlar det istället om vittnesuppgifter. Tingsrätten fann det inte styrkt att narkosläkaren skulle ha gjort något som inte var medicinsk befogat och att man ansåg sig inte ha fått belägg för att narkosläkaren skulle ha gett L. en spruta med något medel som gjorde att hon avled. Det var på den punkten som åklagarens bevisning sprack och det var också därför som han inte kunde överklaga domen. Någon ytterligare bevisning hade han inte och det fanns enligt hans egen bedömning inte heller någon annan omständighet som på ett avgörande sätt skulle kunna ändra bevisläget.
Citera
2013-06-30, 19:21
  #17752
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
OK, du hade ingenting att komma med.
Hela fenobarbital-grejen var alltså ingenting annat än "en storm i ett vattenglas"!
Vi väljer våra bilder. Man kan se det som en elefant i rummet som de bättre vetande tiger om eller som en storm i ett vattenglas.

Man kan också säga som räven. Surt.
Citera
2013-06-30, 19:41
  #17753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vi väljer våra bilder. Man kan se det som en elefant i rummet som de bättre vetande tiger om eller som en storm i ett vattenglas.

Man kan också säga som räven. Surt.
Jo, uppenbarligen är det några som hade hoppats på att få göra ett stort nummer av att dra ner byxorna på en fantastisk vårdinrättning av någon besynnerlig anledning. Dom blev så till sig av möjligheten att dom helt missade att fundera över vad som var rimligt och sedan kunde dom inte backa.

Istället för att hänga upp dig på detaljer borde du fundera över hur det femfaldiga världsrekordet i tiopentalkoncentration egentligen uppstod. Särskilt sannolikheten att en mycket rutinerad narkosläkare med oändlig tillgång till morfin skulle gå till väga enligt åklagarens gärningsbeskrivning i den situation som var.
Citera
2013-06-30, 20:32
  #17754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Du köper alltså inte mina tidigare förklaringar till varför det inte blev något överklagande?

Del 2
https://www.flashback.org/sp44110211

Vill apropå de överklaganderesonemang jag postade innan det var klart om det skulle bli något överklagande eller inte påpeka att jag då inte hade klart för mig att Olof Becks kritik bara gällde svenska RMV och inte finska RMV (med undantag för spädningen av provet som svenska RMV gjort). (Detta innebär dock inte att jag tror att Olof Becks kritik av svenska RMV satte fingret på grejer som gav stora mätfel. Svenska RMV kom ju fram till ungefär samma mätvärde som finska RMV gjorde med en annan metod, d v s 2000 mikrogram/gram. Att ha i sak välgrundad kritik är inte riktigt samma sak som att vara expert och underkänna mätprocedurer. Problemet var alltså inte att Olof Beck hade argument som i praktiken var väldigt relevanta och bra utan att han var professor och specialist inom området och tyckte att svenska RMV:s mätprocedurer liksom var dåliga. Men eftersom det var knepigt för Olof Beck att med trovärdighet angripa ett för tiopentalkvantifiering ackrediterat labb - finska RMV - så avstod han tydligen från att försöka sig på detta. Så därför gick det inte att avfärda finska RMV:s mätvärde på samma sätt som svenska RMV:s mätvärde. Därför fick man ta till fräckisen med att låtsas som om att finska RMV mätte på ett ospätt prov när man tog fram fenobarbitalhalten.)


När det gäller frågan om det var typ "tjänstefel" av Peter Claesson att inte överklaga så har jag väl tidigare sagt att trots att huvudmotiveringen för den friande domen (fenobarbitalhalten hos finska RMV) var en uppenbar fräckis, om man tittare närmare på saken, så skulle jag nog själv inte tordats överklaga med det yttre tryck som fanns. Anledningen till varför jag tycker att den friande domen var felaktig finner vi här:

Del 1
https://www.flashback.org/sp44110208

Och PCuri "vill" fortfarande inte förstå att samtliga analyser är gjorda på en blodpudding som inte uppfyller kraven för bevismatrial. Därmed spelar det ingen roll hur många analyser man gör på blodpuddingen. Något bevis blir det ändå inte
Citera
2013-06-30, 20:33
  #17755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vi väljer våra bilder. Man kan se det som en elefant i rummet som de bättre vetande tiger om eller som en storm i ett vattenglas.

Man kan också säga som räven. Surt.

Ja jag förstår att du tycker att det är surt att bli så fullständigt krossad som du har blivit.
Men du kan ju återkomma när du har något att komma med baserat på fakta istället
Citera
2013-06-30, 20:37
  #17756
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vi väljer våra bilder. Man kan se det som en elefant i rummet som de bättre vetande tiger om eller som en storm i ett vattenglas.

Man kan också säga som räven. Surt.
De enda två som tycker att någonting är surt i den här saken är du och PCuri. Och för att i någon mån vältra över den känslan på någon annan (på "andra sidan") erfordras minst att du på ett övertygande sätt besvarar Bustophers mycket tydliga fråga till dig men för den duckar du till marknivå. Det är inte något annat än ett rent pajasbeteende i en tråd som intill ditt inträde hållit en extremt hög nivå när det kommit till argumentation. T.o.m. PCuri argumenterar faktiskt även om det mest rör sig om upprepningar och/av lögner.
Citera
2013-06-30, 20:46
  #17757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jo, uppenbarligen är det några som hade hoppats på att få göra ett stort nummer av att dra ner byxorna på en fantastisk vårdinrättning av någon besynnerlig anledning. Dom blev så till sig av möjligheten att dom helt missade att fundera över vad som var rimligt och sedan kunde dom inte backa.

Istället för att hänga upp dig på detaljer borde du fundera över hur det femfaldiga världsrekordet i tiopentalkoncentration egentligen uppstod. Särskilt sannolikheten att en mycket rutinerad narkosläkare med oändlig tillgång till morfin skulle gå till väga enligt åklagarens gärningsbeskrivning i den situation som var.

Det räcker ju faktiskt inte med femfaldigt heller.
Ska vi tro på Bushtoppers uppgifter om att halten i blodet går ned till 1/3 efter sju timmar så måste ju flickan ha haft minst 3 ggr mer i blodet i dödsögonblicket. Det bör då innebära en given dos på minst 1.5 gram tiopental på 2.5 ml injektionslösning. Dvs man ska för det första få till en 60% lösning istället för 2.5-5% vilket är et normala. Man hade alltså behövt 6 st ampuller och dessa ska man då få in i en 5 ml spruta samtidigt som lösningen ska vara klar och ofärgad.

Som avslutning ska man lyckas spruta in det utan att det ger minsta lilla upphov till vävnadsretning.

Ovanstående anser då både Pcuri och HappySadHarry tydligen är fullt görbart och tom bevisat.
__________________
Senast redigerad av mace2442 2013-06-30 kl. 20:56.
Citera
2013-06-30, 20:47
  #17758
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Ja jag förstår att du tycker att det är surt att bli så fullständigt krossad som du har blivit.
Men du kan ju återkomma när du har något att komma med baserat på fakta istället

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
De enda två som tycker att någonting är surt i den här saken är du och PCuri. Och för att i någon mån vältra över den känslan på någon annan (på "andra sidan") erfordras minst att du på ett övertygande sätt besvarar Bustophers mycket tydliga fråga till dig men för den duckar du till marknivå. Det är inte något annat än ett rent pajasbeteende i en tråd som intill ditt inträde hållit en extremt hög nivå när det kommit till argumentation. T.o.m. PCuri argumenterar faktiskt även om det mest rör sig om upprepningar och/av lögner.
Ni tar i så det skvätter. Här får man sina smällar. Riktigt hård argumentation. Fan vet om man klarar en rond till med motståndare så på tårna.
Citera
2013-06-30, 20:54
  #17759
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Du köper alltså inte mina tidigare förklaringar till varför det inte blev något överklagande?
Nä. Tanken att en svensk åklagare skulle pissa i brallorna så till den milda grad att han misskötte sig jobb för att nån ledarskribent uttryckte sitt missnöje över åtalet är verklighetsfrämmande intill och över förståndshandikappets gräns.
Citera
2013-06-30, 20:58
  #17760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ni tar i så det skvätter. Här får man sina smällar. Riktigt hård argumentation. Fan vet om man klarar en rond till med motståndare så på tårna.

Ja till skillnad från dig så bygger vi på fakta.
Men du kanske nu då vill förklara hur tiopentalet kom in i flickans kropp.
För kan du inte bevisa hur det gick till så säger du ju att mätvärdet inte kan vara rätt och därmed har du själv underkänt den analys du anser var så rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in