Till att börja med konstaterar jag att varken Clodius, mace2442 eller någon i läkargänget svarat på min kärnsynpunkt att tingsrätten så öppet och fräckt struntade i att det prov finska RMV mätte på var spätt 10 ggr. Och ingen annan heller har gjort det på 10 månader. Och det beror på att tingsrätten bluffade på den här punkten och på att Clodius, mace2442, läkargänget o s v vet om detta.
Så kommentarer mer på detaljnivå när det gäller (går)dagens skörd av svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
---
Och när det gäller läkarens uppgifter i polisförhören om att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen, vad tycker du att det finns för påtagliga otydligheter i polisförhören på den punkten?
Du har visst svårt att fatta - eller låtsats du bara?
Jag fattar att du menar att följande två premisser leder till att läkaren är skyldig?
1) barnet avled av thiopentalförgiftning.
2) läkaren vittnade om att ha destruerat thiopentalsprutor.
Förklara det! Jag kan inte för mitt liv fatta hur du får det att gå ihop.
(Nu är det ju så att jag inte accepterar någon av premisserna - det har inte visats att barnet avled p.g.a. thiopenta. och läkaren har inte vittnat om att hon förstört sprutorna. Visserligen "tror hon"att hon gjort det, men för att detta är rutin - inte för att hon säkert mins det speciella fallet.)
Rättens oberoende expert Mörland har ju sagt att babyn teoretiskt kan ha avlidit av morfinet också (eller ännu mer teoretiskt: Avlidit av sig själv precis som hon fick en överdos av både tiopental och morfin). Så efter Mörlands påpekande kompletterade ju åklageriet med en alternativ brottsrubricering, d v s försök till dråp.
Vi kan också notera att Mörlands teoretiska, undre gräns för hur mycket tiopental babyn fick (reducering till 1/4) motsvarar ca 2,857 g för en vuxen man. Amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2-5 g. De som även fick hjärtstoppande medel fick 2-3 g medan de som bara fick tiopental fick 5 g. Så det är väl inte hundraprocentigt bevisat att alla doser under 5 g alltid innebär att individen i fråga dör.
I domen refereras också ett fall där en baby fick 10 ggr för mycket tiopental men tydligen överlevde. Troligen var då dosen inte tänkt vara maxdos (motsvarande 0,5 g för en vuxen man). För då hade man landat på motsvarande 5 g för en vuxen man (0,5 g x 10 = 5 g). Men det kan ju tänkas att babyn fick i sig något i närheten av motsvarande 2,857 g och överlevde trots detta.
I domen verkar man inte ha anfört teorin att någon annan än läkaren kan ha använt sig av tiopentalet som fanns på sjuksalen för att fria läkaren. Grundbulten i deras resonemang är som sagt i stället att det kan ha blivit något fel på spädningen av det prov där en del skickades till finska RMV och att man struntar i att det maximala, teoretiska felet i så fall kan blivit högst 5,26 ggr. Jag tolkar detta som att en gärningsman i normala fall hade blivit fälld om man konstaterat massiv tiopentalöverdos i samband med döden samtidigt som den misstänkte gärningsmannen påstått sig ha destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
---
Sedan nämner du kristallargumentet. Uppenbarligen använder dock inte tingsrätten detta argument. Man körde i stället som sagt med bluffen om spädningen 10 ggr. Om jag skulle komma med en gissning om varför man inte använde kristallargumentet så är det att svenska och finska RMV kom fram till ungefär samma värde på sina både delprov. Alltså skulle en kristall ha behövt fördela sig i hela provmaterialet (annars skulle man inte ha kommit fram till samma värde). Och sannolikheten för att det skulle vara fråga om en kristall som är så pass stor att den påverkar hela provmaterialets tiopentalhalt påtagligt är antagligen relativt liten eftersom den då måste vara relativt stor vilket innebär att tiopentalet bör ha fördelat sig på ett relativt litet antal kristaller vilket i sin tur gör sannolikheten för att man råkar få en kristall i provet relativt liten. Dessutom såg labbteknikern ingen kristall. Men Clodius vet naturligtvis att sannolikheten för att en oupptäckt jättekristall i provet var påtaglig trots att inte ens tingsrätten använt sig av detta argument. I alla fall tycker Clodius att det är bra att dra till med detta argument så att han, i likhet med alla andra, slipper kommentera tingsrättsbluffen om spädningen 10 ggr i Finland.
---
Milda makter - ta reda på fakta innan du skriver dumheter. Vi provberedning blandas prover om "homogeniseras" Evetnuella kristaller kan då lösas upp, och det var samma blodprov som analyserades. Så även om vi lämnar alla problem med själva anlysen därhän, blir den tekniska bevisningen otillräcklig eftersom provet inte visats vara representativt.
Att domstolen inte la tyngdpunkten vid oklarheterna i övrig beviskedja beror på att det itne behövdes. bevisningen var redan desavoerad
Ja, alltså din ”desavoerade” (eg. desavouerade, dessutom knappast rätt ordval) bevisning har jag ju kommenterat ovan. D v s att tingsrätten sydde ihop ett resonemang som baserade sig på att man struntade i att provet finska RMV fick var spätt 10 ggr.
Det du säger om homogenisering och att kristaller då löses upp är dock intressant. I så fall innebär detta alltså att en eventuell kristall fördelades på hela provet. Det innebär att du behöver en större kristall än annars för att påverka tiopentalhalten påtagligt. Och ju större kristaller desto mindre blir sannolikheten att man råkar stöta på någon. Och ju större blir också sannolikheten att man får syn på någon (labbteknikern såg ingen). Jag tror inte att tingsrätten struntat i detta argument om det hade hållit. Har aldrig hört att domstolar medvetet brukar strunta i argument som kan fria en åtalad om man vill skriva ihop en friande dom.
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Att PCuri fortfarande är för korkad för att förstå de svar han får, ja det är inget någon annan kan göra något åt utan det är något han måste fixa själv tex genom att läsa en högskolekurs i biokemi
Mer noterbart är att han inte förnekar fakta nu.
Dvs att ingen har sett någon tiopentalspruta.
Ingen kan visa vad slaktblodet innehöll.
Ingen kan bevisa att blodpuddingen var rätt blandad.
Nu ska vi bara se om han kan fatta att alla efterföljande analyser saknar bevisvärde vilket även domstolen har slagit fast
Några kommentarer:
1. Två släktingar uppgav i polisförhören att läkaren sprutade in något i babyn när hon dog. I tingsrätten hade de dock flyttat tidpunkten för dessa injektioner bakåt i tiden. Jag har tidigare spekulerat i om detta berodde på att föräldrarna gett en annan version och att släktingarna, eftersom läkaren i de inledande polisförhören skyllt på föräldrarna eftersom de frågade om babyn kunde få något mer, inte ville att föräldrarna skulle anklagas för någon slags anstiftan av läkarens handling. (Tidigare hade de gjort allt för att hålla liv i babyn, bl a hade de försökt få babyn flyttad till Uppsala, vilket hade blivit dyrt för Stockholms läns landsting och det var också efter detta läkarna föreslog att man skulle ”avveckla” babyn.)
2. RMV hade testat slaktblodet. Eftersom försvarets Olof Beck tyckte att svenska RMV hade lyckats detektera tiopental i det ospädda baby-blodet tycker jag inte RMV borde ha varit inkapabelt att göra detsamma när det gäller slaktblodet. Olof Beck verkar inte heller enligt domen anföra någon sådan explicit synpunkt. Inte heller verkar tingsrätten använda detta argument.
3. När det gäller blandningen (d v s spädningen) av ”blodpuddingen” så har jag som sagt påpekat ovan att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr. (Utskriftsgräns för fenobarbital = 10 mikrogram/gram, fenobarbitalhalt innan spädningen = 19 mikrogram/gram, spädning 10 ggr ger 19 /10 = 1,9 mikrogram/gram, vilket ger maximalt spädningsfel 10 / 1,9 ≈ 5,26 ggr. Spädning mer än 10 ggr hade underdrivit tiopentalhalten, spädning med mindre än 10 ggr hade överdrivit tiopentalhalten.)
4. Domstolens underkännande av bevisningen bygger på bluffen att provet finska RMV fick inte var spätt 10 ggr:
”Fenobarbitalhalten i hennes blod mättes kontinuerligt ända fram till på morgonen den 20 september. Koncentrationen av fenobarbital uppmättes vid analysen av det utspädda provet till 22 µg/g blod, vilket var i god överensstämmelse med koncentrationen i det outspädda provet som uppgick till 19 µg/g blod och även i paritet med det värde som uppmättes i Linnéas blodplasma på morgonen den 20 september. Denna överensstämmelse mellan det outspädda och det utspädda provet talar naturligtvis för att resultatet av analysen av det utspädda provet är riktigt även när det gäller tiopentalet. Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10µg/g blod. Denna skillnad ger enligt tingsrättens mening anledning att ifrågasätta hur representativt den uppmätta koncentrationen av fenobarbital verkligen var i det utspädda provet i förhållande till det outspädda. Detta innebär i sin tur att provresultatet i fråga om fenobarbital inte kan tas till intäkt för att koncentrationen av tiopental varit representativ i det utspädda provet i förhållande till det outspädda.”