2012-02-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag hade faktiskt i hastigheten skrivit ”tiopentalet” på ett ställe i mitt inlägg där det skulle ha stått ”morfinet”, ursäkta. Jag postar en rättad version nedan där jag kursiverat ordet ”morfinet” på det ställe där jag tidigare skrev ”tiopentalet”.

När det gäller din kommentar om avbrytande av livsuppehållande åtgärder så konstaterar jag att man beslutade sig för att bli mer "generös" med att tillåta sådant när nedskärningarna i vården började på 90-talet. Jag vet inte om man i det nu aktuella fallet kan ha påverkats av denna nya praxis genom att resonera i stil med följande: "Vad är det för skillnad mellan att ta kål på babyn genom att trycka på en knapp på respiratorn och trycka på en knapp på morfinpumpen? Babyn dör ju av båda typerna av knapptryckning.".

När det gäller de ”stora brister” som du påstår avslöjats hos RMV konstaterar jag att man verkar ha följt samma rutiner som man brukar. Spädning med slaktblod verkar vara en vanlig metod. Rättens oberoende expert Mörland verkar inte alls ha tyckt att de brister som Olof Beck påpekat verkar vara tillräckligt för att underkänna RMV:s och finska RMV:s resultat. Däremot säger sig Mörland inte kunna svära på att babyn dog av tiopentalet och inte av morfinet (därför justerades åtalet till att även gälla försök till dråp). P R-A verkar mer säker på tiopentalet (kanske p g a att hennes synpunkter sannolikt bidrog till att man inte åtalade även för morfinet).

Epitetet ”Evangelium enligt Mörland” var något som eloge myntade. Vet inte om han är jurist. Uppenbarligen verkar dock inte ha tingsrättens ordförande ha trott på något ”Evangelium enligt Mörland”. Huvudmotiveringen till detta är ett spädningsresonemang rörande finska RMV:s resultat. Detta har jag kommenterat otaliga gånger, senast för några dagar sedan.

När det gäller liknelsen med Mats Alm så är mitt intryck att Alm friades p g a juridiska teknikaliteter medan den åtalade läkaren friades p g a det tryck DN:s ledarsida skapade. Att man inte överklagar en dom trots att RMV:s företrädare går ed på att babyn dog av tiopentalet och trots att rättens oberoende expert säger att babyn dog av tiopentalet eller möjligen av morfinet och trots RMV säger att man mätt upp något typ åtminstone 15 ggr laglig dos av ett ämne torde nog vara rätt unikt.

Och fortfarande inget svar på vad en illegal dos av morfin är.
PCuri visar återingen att han inte kan svara den här gången heller
Han har inte heller den här gången fattat att finska RMV enbart har analyserat blodpuddning.
Citera
2012-02-04, 22:18
Medlem
Citat:
När det gäller liknelsen med Mats Alm så är mitt intryck att Alm friades p g a juridiska teknikaliteter medan den åtalade läkaren friades p g a det tryck DN:s ledarsida skapade.
Att du menar det har nog ingen missat vid det här laget (spar lite tid och lägg till en rad om "olaga åtal" i signaturen vetja) men du har inte lust att konkretisera det fetade? Hur, mer precist, såg orsakskedjan ut?

Att det är tämligen trist att kritiseras på ledarplats i landets största morgontidning förstår jag, men med tanke på det massiva mediala uppbådet kring fallet var det ju knappast enda stället där kritik stöttes och blöttes och allt var ju inte till den åtalades fördel. Var Hanne Kjöllers skriverier droppen som fick bägaren att rinna över för åklagaren och övriga inblandade från rättsväsendets sida eller hur menar du egentligen?
Citera
2012-02-04, 22:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Jag vill minnas att medarbetarnas vägran att arbeta med VL inte alls handlade om hennes ordinarie arbetsplats utan om någon helt annan klinik där hon hade tänkt sig att arbeta tillfälligt.

Det är riktigt, och kanske inte så förvånande. Men de som sades efteråt är mer störande i så fall.
Citera
2012-02-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442

Citat:

Nu hittade man alltså halter som indikerade olagligheter för två läkemedel, tiopental och morfin. Man kunde dock inte använda argumentet "vad är sannolikheten att det blev felmätning e dyl för BÅDE tiopental och morfin" i rätten eftersom man gav litet rabatt och bara åtalade för morfin.

Vad är en olaglig dos morfin?
Du har nu fått den frågan tre gånger du kan kanske svara den här gången.
Fass säger då fortfarande att man doserar efter patientens behov

Vad som är dödlig dos morfin verkar faktiskt tidigare ha diskuterats på Flashback. Den här postaren verkar för vuxna patienter ha hittat siffran 120-200 mg (100 mg om direkt in i blodet) i FASS [giftig – toxisk – dos angavs till 40-60 mg (30 mg om direkt in i blodet)] för icke tillvanda personer:

https://www.flashback.org/sp1499047

Sedan har letsdoit i flera inlägg påpekat att personalen påstår att man inte gav något morfin samtidigt som Mörland kom fram till att jättedosen morfin gav ungefär vid dödstillfället. Ett exempel:

https://www.flashback.org/sp31430777

Man bör också notera att Mörland inte kunde svära på att babyn dog av tiopentalet eftersom babyn även kan ha dött av morfinöverdosen. Med anledning av detta justerades åtalet till att även gälla försök till mord eftersom man inte åtalat för morfinet.

Citat:

Citat:

Skall jag tolka dig som att du tycker att RMV:s metoder är så dåliga att man kan hitta i stort sett vilka halter som helst av vilka ämnen som helst? Borde inte detta i så fall innebära att RMV:s (och finska RMV:s) mätmetoder avseende olika ämnen är värdelösa oavsett om man hittar lik i skogen eller om det är fråga om sjukhuslik som legat på bårhus (som babyn i det här fallet)? Och vad säger du om att även försvarets Olof Beck medger att man faktiskt lyckats detektera tiopental?

Du har tydligen fortfarande inte fattat att finska RMV enbart har analyserat blodpudding från RMVoch inte blod.

Men då borde väl även andra fall där man använt den tydligen rätt vanliga metoden att späda med slaktblod (vilket du alltså kallar ”blodpudding”) också ge väldigt osäkra resultat?!

Hur skall RMV göra om man bara har en liten gnutta blod från t ex en brottsplats och då måste späda med slaktblod om man t ex vill kunna få fram om en skjuten person var påverkad av narkotika?

Citat:

Citat:

Mitt intryck är att varken du eller de andra som svarat på mitt inlägg ovan hade något svar på den frågan. Eller rättare sagt, ni vet svaret men tycker ändå att man med alla medel bör försöka få en friande dom och blanda bort korten så att folk tror att läkaren är oskyldig eftersom det är rätt att avliva hjärnskadade bebisar och diverse andra patienter.

Ja vi vet svaret.
Läkaren frikändes på samtliga punkter och RMV:s arbete dömdes ut fullständigt.
Dock tycker jag att du skulle prova kliva in på en akutmottagning och dra samma uppfattning där så får du väl se om de avlivar patienter eller inte .....

(Min fråga var alltså vad mace2442 ansåg att sannolikheten var för att massiva överdoser av BÅDE morfin och tiopental felaktigt uppmätts upp.)

Möjligen skulle man kunna få det till att försvarets vittne Olof Beck sågar RMV:s arbete. Även han medger dock att RMV påvisat förekomst av tiopental. Jag noterar vidare att Olof Beck inte verkar uttala sig om sannolikheten för att RMV:s enligt honom bristfälliga kontroll av slaktblodet skulle ha resulterat i ett kontaminerat prov eller vad sannolikheten för någon slags ”samvariation” p g a någon annan slags kontamination skulle kunna vara. Han verkar heller inte ha fått någon fråga där han ombetts kvantifiera den risken (någon kan kanske rätta mig på den punkten). Jag skulle gärna vilja se en oberoende expertpanel uttala sig om sådana risker eller se resultaten av några experiment där man undersökt risken för att ”samvariation” kan ge felaktiga gaskromatograf-analyser.

Sedan ser jag också att man i domen nämnt något slags fettkontaminations-resonemang som påminner om Sikhanders tidigare i tråden. Man diskuterar en hel del kring det faktum att tiopentalets koncentration i kroppens fett brukar bli påtagligt högre efter ett tag jämfört med koncentrationen i blodet. Man upplyser i domen om att koncentrationen av tiopental normalt efter ett tag blir 40 till 70 ggr högre i fett än i blod (snittsiffran man kom fram till var 53 ggr). Men man säger dock inget om vilken påverkan detta skulle kunna ge på uppmätt halt i blodet jämfört med hur mycket tiopental som sprutats in i babyns blodomlopp. Det spontana intrycket man får när man läser texten är att insprutad mängd tiopental i fettet på något sätt kan koncentreras upp till 40-70 ggr den halt som en gång sprutats in i babyn. Och om så vore fallet skulle ju kontamination med fett kunna påverka mätvärdet rätt betydligt. Men vad man egentligen säger är ju bara att halten tiopental kan vara 40-70 ggr högre i fettet än i blodet efter ett tag när det mesta av tiopentalet forsvunnit ur blodet! Och det är ju inte så konstigt om det blir mer tiopental i andra delar av kroppen än i blodet om tiopentalet brukar försvinna rätt snabbt ur blodet. Jag tror att domaren i det här målet var tillräckligt smart för att inse detta. Jag tror också som sagt att hon var smart nog att inse att den finska mätningen av fenobarbitalhalten avsåg det spädda blodet och inte det spädda blodet, även om hon låtsades som något annat. Däremot är jag inte alls så säker på att den genomsnittlige nämndemannen är tillräckligt vaken för att upptäcka sådana här finter.

(Sedan kan det ju också vara så att nämndemän precis som många andra i den här tråden och ute bland folk i samhället faktiskt tycker att aktiv dödshjälp utan att patienten tillfrågats är etiskt riktigt och ”naturligt” på något sätt. Jag har tidigare hört synpunkten att ättestupor bör ses som en del av naturen och den mänskliga tillvaron och att eftersom man kan gå till veterinären och avliva sin sjuka katt av barmhärtighetsskäl så borde man kunna göra så med en del människor också eftersom de också är däggdjur och p g a att detta är mest ”humant” på något sätt. Undrar om de också kommer att säga att kannibalism, som man ännu praktiserade på bronsåldern, också kan vara vettigt i vissa lägen?)
Citera
2012-02-04, 22:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Efter vad jag har hört bland mina (i ärlighetens namn ganska begränsade) kontakter i läkarkåren på KS så är upprördheten över åtalet och uppslutningen bakom "barnläkaren" MASSIV! Den där rädslan från kollegor på ett annat sjukhus, var nog mer en rädsla för mediadrevet, men nu verkar ju allmänna opinionen i regel tagit ställning för barnläkaren trotts Eloge och PCuris insatser (och i viss mpn dina!).

Nu är det inte det jag frågar efter, utan om denna uppslutning innebär att VL är tillbaka i arbete igen. Väljer hon själv att dra sig undan patientarbete kan jag utan vidare förstå den saken.

Källa: Läkartidningen
Citat:
Efter den friande domen har narkosläkaren fått ta emot en mängd gratulationer från nära och okända, kolleger och andra. Men sjukhusledningen har inte hört av sig. Trots det vill hon så snart som möjligt börja jobba på Astrid Lindgrens barnsjukhus igen.
Uppdaterad 2011-10-24.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakaren-tillbaka-i-tjanst-efter-domen_6571769.svd

Alltså, vet någon om hon fått tillbaka sin tjänst?
Citera
2012-02-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är det inte det jag frågar efter, utan om denna uppslutning innebär att VL är tillbaka i arbete igen. Väljer hon själv att dra sig undan patientarbete kan jag utan vidare förstå den saken.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakaren-tillbaka-i-tjanst-efter-domen_6571769.svd

Du skriver "fått tillbaka sin tjänst". Men hon har nog aldrig mist sin tjänst, däremot inte varit i tjänst d.v.s. inte arbetat, alltså varit arbetsbefriad.
Mera vet jag inte.
Citera
2012-02-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher

Citat:

När det gäller liknelsen med Mats Alm så är mitt intryck att Alm friades p g a juridiska teknikaliteter medan den åtalade läkaren friades p g a det tryck DN:s ledarsida skapade.

Att du menar det har nog ingen missat vid det här laget (spar lite tid och lägg till en rad om "olaga åtal" i signaturen vetja) men du har inte lust att konkretisera det fetade? Hur, mer precist, såg orsakskedjan ut?

Att det är tämligen trist att kritiseras på ledarplats i landets största morgontidning förstår jag, men med tanke på det massiva mediala uppbådet kring fallet var det ju knappast enda stället där kritik stöttes och blöttes och allt var ju inte till den åtalades fördel. Var Hanne Kjöllers skriverier droppen som fick bägaren att rinna över för åklagaren och övriga inblandade från rättsväsendets sida eller hur menar du egentligen?

Vet inte om du med första stycket ville antyda att jag är åklagaren som har initialerna "PC"? Eller? Om nu någon tror det bör det väl gå att kolla genom att se när jag postat mina inlägg. Sedan bör det väl även av inlägg jag postat innan jag började skriva i denna tråd framgå att jag bara har juridiska baskunskaper med inriktning mot affärsjuridik (har också påpekat detta ett antal gånger).

När det gäller skriverierna i pressen om fallet så har det väl bra mycket större effekt om landets största dagstidning tycker något än om läkare skriver arga insändare i Läkartidningen p g a att rättsväsendet lagt sig i vad de tycker borde vara sjukvårdens interna angelägenheter. DN:s Hanne Kjöller skrev på ledarsidan att åklagarna i målet borde åtalas för ”olaga åtal” (den utbildade sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal). Man behöver väl inte så stor fantasi för att inse att Peter Claesson kan ha blivit rätt skärrad då. Speciellt när han såg att domstolen kunde fria trots vad svenska och finska RMV sagt och trots vad rättens oberoende expert sagt, och ännu mer speciellt när man betänker vilka motiveringar domstolen använde (har kommenterat detta i ett inlägg tidigare ikväll). Jag tror att Peter Claesson då tänkte något typ ”vem vet vad man kan fälla för om man kan fria för något sådant här?” och kanske även ”om nämndemännen tycker det här är vettigt och andra politiker också tycker detta kan det kanske åtminstone vara skadligt för karriären att överklaga”.
Citera
2012-02-05, 03:34
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Du kan lugnt sluta oroa dej för henne. Hon har flera gånger tydligt visat att när hon är missnöjd med hur hon behandlats så gör hon offentlighet av det.

Du borde i stället rikta din bekymmer mot dom som är föremål för förundersökning, polis och häktespersonal. Är dom tagna ur tjänst under utredningstiden!?! Det är mycket viktigare. Dom är ännu inte, i motsats till VL, friade från misstankar.
Citera
2012-02-05, 08:25
Medlem
Citat:
Vad som är dödlig dos morfin verkar faktiskt tidigare ha diskuterats på Flashback. Den här postaren verkar för vuxna patienter ha hittat siffran 120-200 mg (100 mg om direkt in i blodet) i FASS [giftig – toxisk – dos angavs till 40-60 mg (30 mg om direkt in i blodet)] för icke tillvanda personer:

https://www.flashback.org/sp1499047
Så det finns egentligen ingen morfindos som är olaglig, trots att du envist hävdar motsatsen?
Citera
2012-02-05, 09:23
Medlem
Angående morfindoser : Patienter kan få 2000 mg morfin mot cancersmärtor, därefter bli smärtfria och gå ut på stan och shoppa.

Om någon debattör till äventyrs skulle tro att en 2000 mg dos av morfin skulle vara "olaglig" vill jag se det lagrum man skulle åberopa.
Citera
2012-02-05, 11:03
Medlem
Och fortfarande inget svar på vad en olaglig dos är.

Läser man sen vad PCuri länkar till så "Rekommenderad dos vid morfinbehandlingens påbörjande är 10-30 mg 3-6 gånger dagligen. Om detta inte ger tillräcklig smärtlindring kan dosen ökas."

Dvs den artikeln ger inget som helst stöd för något påstående om någon olaglig dos där heller
Senast redigerad av mace2442 2012-02-05 kl. 11:09.
Citera
2012-02-05, 11:57
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Och fortfarande inget svar på vad en olaglig dos är.

Läser man sen vad PCuri länkar till så "Rekommenderad dos vid morfinbehandlingens påbörjande är 10-30 mg 3-6 gånger dagligen. Om detta inte ger tillräcklig smärtlindring kan dosen ökas."

Dvs den artikeln ger inget som helst stöd för något påstående om någon olaglig dos där heller

Men det spelar ju egentligen ingen roll. Att vinna över PCuri i denna debatt är
inte något som låter sig göras. Han/hon lever i en annan värld än vad vi andra gör.

Det är liksom ingen mening. Däremot är det betydligt intressantare att ta sig an
de kvarvarande från juristskrået som fortfarande hävdar att åklagare PC och EB
hade på fötterna när dom drev detta fall vidare in absurdum.

Det ger om inte annat än inblick i hur, som det verkar, påfallande många juridiskt
skolade verkar tycka sig sittandes på en absolut sanning. Eller att det ens FINNS
en absolut sanning. I livets slutskede finns det betydligt fler nyanser av grått än
vad både PCuri och t ex Bergakungen tycks tro. Och då pratar jag varken budgetar
eller lagar huggna i sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in