2013-06-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Dubbeln är också god men har en lite annan smakinriktning tycker jag. Mer åt choklad/kaffe-hållet (dålig beskrivning men jag kan inte hitta en bättre liknelse). Brukar dricka båda då chansen ges.

Ja de båda skiljer sig en hel del i smak och färg. Dubbel är mörk och Tripel ljus. Dubbel påminner lite om julmust i smaken, fast godare och Tripel smakar lite som weissbier fast bubbligare och mer karakteristisk smak. Båda är fina på sitt sätt, men jag köper hellre dubbel då man inte förnimmer alkoholsmaken i den samt att den är mildare och mjukare. Tripel är också kanonbra, men man blir full på två öl och jag gillar inte riktigt att alkoholen ger smak åt ölet.
Citera
2013-06-29, 23:23
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Jag undrar vad det är i öl som gör att munkänslan upplever en krämighet, även då själva ölet har konsistens som vatten. (Det är inte skummet jag menar, t.ex stout med krämskum.)
Några exempel på öl där krämigheten upplevs i olika grad:
Oppigårds Amarillo
Duvel
Old Speckled Hen
(Samtliga starköl på flaska)

Brygger själv och har fått krämigheten även där.
Jag uppskattar den mycket och tycker att just den känslan i munnen får ölen att smaka godare, så om man brygger sitt favoritöl och samtidigt får till krämigheten skulle vara guld.

Alltså, vad är orsaken till att denna krämiga/konsitensskillnad upplevs?

En viss procent havregryn i mäsken brukar göra ölen krämigare om du brygger själv.
Citera
2013-06-30, 01:04
Medlem
Caparzos avatar
Har aldrig tidigare beställt öl till ett systembolag, men hade tänkt prova det snart. Skulle därför behöva tips på vettiga öl utan kollikrav att ta med i beställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Personligen tycker jag att Fuller's London Porter är godare än dom båda nämnda.
www.systembolaget.se/1634

En riktig pärla och tar man dessutom hänsyn till det låga priset på 20 spänn för en halvliter är det kanske ett av systemets mest prisvärda öl.
Citera
2013-06-30, 11:10
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Ja det stämmer, tack för svar, men är det inte så att Dale´s Pale Ale går mot en IPA i smak och därför borde kunna jämföras med Modus Hoperandi? Vilken föredrar du själv om du ska köpa ett gäng burköl?
Jag brukar ta en av varje och dricker Dale's Pale Ale före Modus Hoperandin!
Citera
2013-06-30, 11:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/svd-testar-sasongens-nya-ol_8278486.svd

ojoj, här snålade man inte betygen någonstans.
kul att man lyfter fram bra öl, men sansa er lite va.
Oppigårds 1200 meter djupt tycker jag var en besvikelse.(men men smaken är som baken)
Citera
2013-06-30, 13:47
Medlem
Drack en Dugges Hippo Fæ igår, inte jättebra om jag ska vara ärlig. Jag köpte den mest för att jag tyckte att det lät spännande med havtorn, röllika och nypon även om jag var tveksam till om det skulle fungera i en öl. I mitt tycke var det dock inte de uda ingredienserna som ställde till problem, de smälte väl in i varandra tog inte över och gjorde det hela till en intressant upplevelse. Istället känner jag att det var själva grundölet som kändes lite dåligt, inte så att det smakade illa men det var lite tunnt och avslutningen saknades nästan helt.

Så viss besvikelse från min sida, skulle gärna se något liknande men med en bättre grund-saison.
Citera
2013-06-30, 21:20
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Har hamnat i en diskussion angående vilket som är det godaste burköl man kan få tag på i Sverige.
Det ena ölet som lyfts fram är Modus Hoperandi och det andra är Dale´s Pale Ale. Jag undrar därför vad ni experter tycker?

Ten Fidy finns på några systembolag och är ett fantastiskt öl. En annan goding från Oskar Blues som finns i Stockholm är Deviant Dale's IPA, men den är nog rätt trött vid det här laget.
Citera
2013-06-30, 23:51
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Har aldrig tidigare beställt öl till ett systembolag, men hade tänkt prova det snart. Skulle därför behöva tips på vettiga öl utan kollikrav att ta med i beställningen.

Är det någon speciell öltyp du vill ha förslag på?
Bor du vid någon stor systembolagsbutik?
Citera
2013-07-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo

En riktig pärla och tar man dessutom hänsyn till det låga priset på 20 spänn för en halvliter är det kanske ett av systemets mest prisvärda öl.

Ett tips är att ge igenom hela bolagets ordinariesortiment först. (Iaf allt som är intressant), (allt finns inte i alla butiker och det är bara vinkällarbutikerna som har fullt sortiment) När du gjort det är det beställningssortimentet och i princip är det så att det är bara svensk öl och viss dansk öl man kan beställa styckvis. Större delen av den svenska är skit. Så läs på ordentligt innan. En liten riktlinje kan vara att har bryggeriet minst en öl i ordinariesortimenet så är förhoppningsvis de andra ölen helt okej dom med. Den danska ölen däremot håller en ganska jämn medelbra nivå.
Citera
2013-07-01, 00:52
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Är det någon speciell öltyp du vill ha förslag på?
Bor du vid någon stor systembolagsbutik?

Bor i Stockholm, så brukar handla vid bolaget vid regeringsgatan, vilken jag har hört ska ha störst utbud. Gillar det mesta, men är främst ute efter the usual suspects, dvs i stort sett allt utom lager. Har också en övre smärtgräns på hundra spänn litern. Antar att det går att bruteforcea genom att via systemets hemsida filtrera ut svenska öl utan kollikrav och sedan kolla upp dem en och en mot ratebeer, men det är tidskrävande.
Citera
2013-07-02, 08:56
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
En viss procent havregryn i mäsken brukar göra ölen krämigare om du brygger själv.

Ok, tack det ska jag kolla upp.
Det jag tycker är underligt är var känslan kommer ifrån? Det är ju fortfarande samma konsistens på vätskan men i munnen känns vissa öl krämiga och vissa inte. Kan det vara havregryn i bryggprocessen som ger denna munkänsla?
T.ex. har inte ESB och Bedarö Bitter denna krämiga munkänsla, medan t.ex. Oppigårds Amarillo och Dales Pale Ale har den.
Senast redigerad av Geniet 2013-07-02 kl. 08:59.
Citera
2013-07-02, 18:43
Medlem
Autoziones avatar
Köpte med mig några öl från Belgien, cirka 15 olika sorter, häromhelgen bl.a. Duvel Tripel Hop som var väldigt god.

Jag har två frågor: Blir mina Duvel godare om de lagras eller är de som godast nu?
En av mina flaskor råkade pysa i väskan, det var inte mycket som kom ut och kapsylen sitter fortfarande hårt kvar, skall man dricka den omgående eller kan den sparas ett tag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in