2013-06-29, 12:51
Medlem
Germanofils avatar
Testade en Oppigårds Amarillo igår. Kylskåpskall gillade jag den inte något vidare men när jag lät den stå 5-10 minuter i rumstemperatur så blev den genast mycket godare. Frisk och fruktig men kanske ett snäpp för besk för min smak. I det stora hela en god öl.

Köpte även deras Single Hop Ale som jag också ska testa och den är ju tydligen liknande men något "rundare" i smaken så jag gissar att den kommer att passa mig perfekt.
Citera
2013-06-29, 14:26
Medlem
prewes avatar
Testade lite för mig oprövade kort i torsdags.

Cantillon Iris – Kvällens höjdpunkt för min del, rekommenderas varmt.
Framboise Boon (2011) – Kolsyrig som bara den, fick bara ta små små sippar. Helt okej.
BrewDog Jack Hammer – Humlebomb med Centennial och Columbus som jag tyckte påminde en del om Nebuchadnezzar.
Mikkeller Mexas Ranger – Trevlig chiliöl som jag tyckte drog mycket åt Tequilahållet, trots att jag inte drack någon av de varianterna.
Weird Beard / Sad Robot Saison 42 – Kryddig och fin.
Weird Beard Five O'clock Shadow – Ännu en maffig humlehistoria, inte lika humlig som Jack Hammer men den rekommenderas!
Beerbliotek Pale Ale Raspberry Wheat – Uppfriskande. Jag kan tänka mig att det skulle kunna gå åt några sådana i solen i sommar.
Beerbliotek Black IPA Cascade Columbus – Hygglig svart IPA, fast ingen toppnotering direkt.
Poppels Wit – Helt okej. Hade väntat mig mer av någon anledning dock.
Citera
2013-06-29, 16:50
Medlem
KickAss-1337s avatar
Sitter och sörplar på en Electric Nurse Dubbel IPA som inhandlades i farten. Det var dock inget misstag kan jag konstatera, SATAN vilken fin balans det är i smaken! Otroligt bra för ett fullt överkomligt pris
Citera
2013-06-29, 17:18
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Menade att den kostade 36 och nu 29. Vad kostar 26 eller 21?
sorry. läste fel, trodde du pratade om punken.
Citera
2013-06-29, 22:22
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag blev rekommenderad Westmalle Tripel av en god vän som hävdar att det är ett av världens bästa öl. Tänkte införskaffa några flaskor imorgon, men tycker priset är lite väl tilltaget. 30SEK för en flaska på 33 centiliter. Har redan köpt hem en laddning med Modus Hoparandri och Brewdog Punk, hur anser ni experter att Westmalle Tripel står sig i förhållande till dessa?
Tycker personligen att Westmalle Tripel vinner på W.O. Fruktansvärt god belgare! Perfekt balans mellan maltighet och fruktighet och därtill den typiska "trappistsmaken" En av mina favoriter!

Punk IPA är också riktigt bra men lirar i en lägre division enligt mig och Modus Hoperandi var jag inte så imponerad av men kanske fick jag bara en dålig batch?

Men som alltid när det gäller mat och dryck så är smak någonting subjektivt. Det bästa är alltid att bilda sig sin egen uppfattning.
Citera
2013-06-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tycker personligen att Westmalle Tripel vinner på W.O. Fruktansvärt god belgare! Perfekt balans mellan maltighet och fruktighet och därtill den typiska "trappistsmaken" En av mina favoriter!

Punk IPA är också riktigt bra men lirar i en lägre division enligt mig och Modus Hoperandi var jag inte så imponerad av men kanske fick jag bara en dålig batch?

Men som alltid när det gäller mat och dryck så är smak någonting subjektivt. Det bästa är alltid att bilda sig sin egen uppfattning.

Tack för din synpunkt. Jag har druckit ett antal Westmalle Tripel nu och får säga att det är ett kanonöl. Men med en procenthalt på 9,5% så är det lite väl starkt för mig. Jag föredrar därför att dricka Westmalle dubbel istället, som har något lägre procenthalt och en lite trevligare smak.
Citera
2013-06-29, 22:58
Medlem
Har hamnat i en diskussion angående vilket som är det godaste burköl man kan få tag på i Sverige.
Det ena ölet som lyfts fram är Modus Hoperandi och det andra är Dale´s Pale Ale. Jag undrar därför vad ni experter tycker?
Citera
2013-06-29, 23:03
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Har hamnat i en diskussion angående vilket som är det godaste burköl man kan få tag på i Sverige.
Det ena ölet som lyfts fram är Modus Hoperandi och det andra är Dale´s Pale Ale. Jag undrar därför vad ni experter tycker?
De går inte att mäta mot varandra då det är en IPA och en APA, båda är bästa burköl på bolaget i sin klass.
Citera
2013-06-29, 23:04
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Tack för din synpunkt. Jag har druckit ett antal Westmalle Tripel nu och får säga att det är ett kanonöl. Men med en procenthalt på 9,5% så är det lite väl starkt för mig. Jag föredrar därför att dricka Westmalle dubbel istället, som har något lägre procenthalt och en lite trevligare smak.
Dubbeln är också god men har en lite annan smakinriktning tycker jag. Mer åt choklad/kaffe-hållet (dålig beskrivning men jag kan inte hitta en bättre liknelse). Brukar dricka båda då chansen ges.
Citera
2013-06-29, 23:10
Medlem
Geniets avatar
Jag undrar vad det är i öl som gör att munkänslan upplever en krämighet, även då själva ölet har konsistens som vatten. (Det är inte skummet jag menar, t.ex stout med krämskum.)
Några exempel på öl där krämigheten upplevs i olika grad:
Oppigårds Amarillo
Duvel
Old Speckled Hen
(Samtliga starköl på flaska)

Brygger själv och har fått krämigheten även där.
Jag uppskattar den mycket och tycker att just den känslan i munnen får ölen att smaka godare, så om man brygger sitt favoritöl och samtidigt får till krämigheten skulle vara guld.

Alltså, vad är orsaken till att denna krämiga/konsitensskillnad upplevs?
Citera
2013-06-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
De går inte att mäta mot varandra då det är en IPA och en APA, båda är bästa burköl på bolaget i sin klass.

Ja det stämmer, tack för svar, men är det inte så att Dale´s Pale Ale går mot en IPA i smak och därför borde kunna jämföras med Modus Hoperandi? Vilken föredrar du själv om du ska köpa ett gäng burköl?
Citera
2013-06-29, 23:13
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Personligen tycker jag att Fuller's London Porter är godare än dom båda nämnda.
www.systembolaget.se/1634
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in