2013-04-28, 23:35
  #5257
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad tycker ni gamla ölrävar om tjejen som skriver om öl i DN Lördag? Lite ovanligt att en ung tjej intresserar sig för hantverksöl (om man får vara lite fördomsfull...).

Hon har jag inte fått ett sånt enormt utrymme att breda ut sig på, å andra sidan hade ju inte DN nånting om öl tidigare.
intresserar sig är nog inte riktigt rätt, hon känns mer tvingad/kvoterad till att skriva där.

jag minns för ett bra tag sen när hon skulle tillträda så var det en intervju med henne och det framgick att hon typ inte kunde så mycket om öl utan var inne på vin.
den är tydligen borttagen ser jag.
här är lite mer:
http://schmidtmelker.wordpress.com/2012/05/15/dn-hur-kunde-det-bli-sa-fel/
och sedan snackas det med manker, men jag tycker inte det gjorde saken bättre.
http://mankerbeer.com/2012/05/18/manker-beer-meets-vi-tar-en-ol-med-sanna-blomquist-dn-sondags-nya-olskribent/

måhända att man kan växa sig in i rollen, men för min del så tycker jag inte det är något vidare, ska någon recensera öl så vill jag att de ska ha lite mer under bältet, liksom det är dags för öl att ta plats på riktigt och då vill det till att personen som bedömer är av ordentlig kaliber.
å andra sidan så har öldelen i tidningarna alltid varit skrattretande, tacka gud för internet och alla recensenter som finns där, speciellt stor eloge till de som pysslar med det som en hobbygrej.
Citera
2013-04-28, 23:39
  #5258
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
intresserar sig är nog inte riktigt rätt, hon känns mer tvingad/kvoterad till att skriva där.

jag minns för ett bra tag sen när hon skulle tillträda så var det en intervju med henne och det framgick att hon typ inte kunde så mycket om öl utan var inne på vin.
den är tydligen borttagen ser jag.
här är lite mer:
http://schmidtmelker.wordpress.com/2012/05/15/dn-hur-kunde-det-bli-sa-fel/
och sedan snackas det med manker, men jag tycker inte det gjorde saken bättre.
http://mankerbeer.com/2012/05/18/manker-beer-meets-vi-tar-en-ol-med-sanna-blomquist-dn-sondags-nya-olskribent/

måhända att man kan växa sig in i rollen, men för min del så tycker jag inte det är något vidare, ska någon recensera öl så vill jag att de ska ha lite mer under bältet, liksom det är dags för öl att ta plats på riktigt och då vill det till att personen som bedömer är av ordentlig kaliber.
å andra sidan så har öldelen i tidningarna alltid varit skrattretande, tacka gud för internet och alla recensenter som finns där, speciellt stor eloge till de som pysslar med det som en hobbygrej.

Känns lite som den här ölresan på SVT lider lite av samma problem. Seriositeten försvinner till förmån för det skojiga (en gubbe som häller soja i lättöl) samt en programledare som åker runt och ställer mer eller mindre efterblivna frågor (skillnaden i hur danskar och svenskar blir fulla).
Citera
2013-04-29, 03:02
  #5259
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Känns lite som den här ölresan på SVT lider lite av samma problem. Seriositeten försvinner till förmån för det skojiga (en gubbe som häller soja i lättöl) samt en programledare som åker runt och ställer mer eller mindre efterblivna frågor (skillnaden i hur danskar och svenskar blir fulla).
Jaså?
Jag tycker programmet är mycket bra!
I synnerhet så gillar jag hans ambition att "näcka" allt tomt snobberi.
Det är ungefär som alla audiofiler som köper kablar för tusentals kronor när det egentligen är var i rummet du sitter i förhållande till högtalarna som gör den största skillnaden.
Folk verkar ganska vilsna när de sitter och sörplar öl som om det vore vin.
Det handlar mer om den svenska medelklassen som vill vara "experter" och "kännare", rörande allt från alkohol, hur marmoreringen på wagyu-köttet ska se ut, eller hur man egentligen ska uttala namnet på någon ost.

Men för att återgå till trådens ämne så måste jag säga att detta öl är det godaste jag druckigt: http://www.salopianbrewery.co.uk/beers.php
Något som har något åsikt rörande det?
Citera
2013-04-29, 11:35
  #5260
Medlem
brutefish: Har du läst det hon har skrivit? Har du något att klaga på bortsett från att hon inte är "kvalificerad" enligt dig?
Det har inte jag. Bara bra texter och tips hittills. Och då var jag ändå, precis som du, väldigt skeptisk efter att ha läst den första intervjun med henne.
Citera
2013-04-29, 12:30
  #5261
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diveria
brutefish: Har du läst det hon har skrivit? Har du något att klaga på bortsett från att hon inte är "kvalificerad" enligt dig?
Det har inte jag. Bara bra texter och tips hittills. Och då var jag ändå, precis som du, väldigt skeptisk efter att ha läst den första intervjun med henne.
jag har läst, tyckte det var medelmåttigt och har inte brytt mig om henne mera.
men för sakens skulle så kollade jag upp hennes senaste alster.
så här skriver hon om marsölen.
http://www.dn.se/mat-dryck/ol/marsol

ett exempel:
"Lagunitas New Dogtown Pale Ale. USA, nr 1697, 35 cl, 21 kr. Lagunitas Brewing Company grundades i Kalifornien i början på 1990-talet och har växt till ett av USA:s största mikrobryggerier. Med sin New Dogtown Pale Ale har bryggarna dragit ned något på humlen och flirtar mer med malten. Medelfyllig och fruktig ale. Bra måltidsöl."
var det en recension? eller bara en omskrivning av produktbeskrivningen från bryggeriet?
skulle en vinrecensenten skriva "bra måltidsvin"? nej, de skulle skriva, passar utmärkt med en äppelpaj, porterstek, hälleflundra etc etc. att säga att ölen passar med mat är liksom...wow, menar du det?
vi får veta två saker, att ölet är medelfylligt och fruktigt. som bonus att det funkar med mat.
är du tillfreds med det? skulle du säga nöja dig med att någon säger att en stout luktar kaffe?

här skriver ölhunden och ofiltrerat om samma öl
http://olhunden.se/recension/lagunitas-new-dogtown-pale-ale/
http://www.ofiltrerat.se/2012/08/lagunitas-new-dogtown-pale-ale.html
nu kräver jag inte att man kanske ska skriva så mycket som dom gör, men ser du vilken extrem skillnad det är? visst, nu nämner inte de malt och humle heller, vilket jag tycker är ett litet minus. men ändå.

om man nu pratar om att man vill skriva om öl på ett bättre sätt, varför pratar man inte då om humlen och malten som ingår, skulle du se en recension på ett vin utan att man nämner druvan?
för min del så räcker inte detta, då läser jag hellre på ofiltrerat, humligheter, ölhunden och alla andra hobby-bloggar.

hon kanske mycket väl är kvalificerad, men tyvärr så syns inte detta i det jag läser och det är där jag måste bedöma i fall jag får ut något av det eller inte.

kanske finns det mer, men jag orkar faktiskt inte leta efter det då det hela känns ganska oengagerat.
en man/kvinna som manker skulle istället skriva för DN. någon som bryr sig, någon som vill nå lite längre ut, som har ett personligt kall till ölen.

är du med på hur jag tänker?
Citera
2013-04-29, 12:30
  #5262
Medlem
prewes avatar
Drack en To Øl/Mikkeller Ov-ral IIPA i helgen och är nyfiken på tips på någon liknande brett/spontan-ipa.
Tyckte den här var smått fantastisk.
Citera
2013-04-29, 12:49
  #5263
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Drack en To Øl/Mikkeller Ov-ral IIPA i helgen och är nyfiken på tips på någon liknande brett/spontan-ipa.
Tyckte den här var smått fantastisk.
orval så klart.
Citera
2013-04-29, 13:01
  #5264
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
orval så klart.

Ja, naturligtvis
Citera
2013-04-29, 13:09
  #5265
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Ja, naturligtvis
jag antar att du har druckit den? drack själv en orval i fredagskväll när jag stod ute och jobbade på lagret, hade inte druckit den på säkert...ja 1 år om inte längre och visst är den helt fantastiskt bra. mikkel själv har ju sagt att om han bara fick dricka en sorts öl för resten av livet så skulle det vara orval och jag har faktiskt svårt att tänka mig någon annan.

gällande deras ov-ral så håller jag med dig, väldigt god, får nog beställa några sådana.
Citera
2013-04-29, 13:21
  #5266
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag antar att du har druckit den? drack själv en orval i fredagskväll när jag stod ute och jobbade på lagret, hade inte druckit den på säkert...ja 1 år om inte längre och visst är den helt fantastiskt bra. mikkel själv har ju sagt att om han bara fick dricka en sorts öl för resten av livet så skulle det vara orval och jag har faktiskt svårt att tänka mig någon annan.

gällande deras ov-ral så håller jag med dig, väldigt god, får nog beställa några sådana.

Absolut har jag druckit den! Dock var det väldigt länge sedan här också, säkert tre-fyra år sedan, men jag köpte på mig ett par häromveckan så jag ska öppna en sådan nu i veckan och jämföra medans jag har Ov-ral färsk i minnet.
Citera
2013-04-29, 13:38
  #5267
Medlem
brutefish: Du har PM.

Det där är inte hennes senaste alster. Jag pratar om helsidorna i DN på lördagar. Inte de få och förkortade versionerna som finns på nätet. Det går inte att jämföra de exemplen du visade, där en öl får ett helt inlägg, med den lilla artikeln där det ska tipsas om några öl. Det är inte fullständiga recensioner. Men håll med om att det är bra öl hon tipsar om?

Vi pratar inte om en tidning riktad till oss ölentusiaster, utan DN som läses av en stor del av det svenska folket.
Bra öl får bra uppmärksamhet!
Många utav tipsen är öl som är hyllade bland olika öl-communitys. Det är jättebra att allmänheten får upp ögonen för dom. Till skillnad från de här exemplen: http://i.imgur.com/UTkFG.jpg & http://i.imgur.com/94S7O.jpg.

Jag tycker även att hon tar upp bra punkter i DN sidorna (som vi entusiaster redan är medvetna om såklart ). Lusläser man går det säkert att hitta något att kritisera, men jag tror att den viktiga poängen når fram till allmänheten.
Citera
2013-04-29, 13:48
  #5268
Medlem
Quorthons avatar
Fast nu är inte DN en öltidning. Den genomsnittlige läsaren är mest intresserad av en ytlig genomgång av ölen. Hur många skribenter tvingas inte dagligen rätta in sig i ledet för att de representerar en tidning med kommersiellt intresse främst. Det är ungefär som att klaga på dålig journalistik i slitz. Man letar i fel forum helt enkelt. Personligen tycker jag inte heller att ölbloggar med främst recensioner håller så bra kvalitet överlag även om de i alla fall vet vad de pratar om oftast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in