Citat:
Ursprungligen postat av
Konservator
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.
Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.
/Konservator

Kyrkan må vara splittrad, men samtidigt, även om jag ställer mig till vänster vad gäller politik, har jag full respekt för de medlemmar i vår kyrka som har andra politiska åsikter och jag tror att den mångfald som idag finns inom kyrkan är både nyttig och viktig. Den upprätthåller en hälsosam diskussion inom kyrkan, trots att den både är problematisk och många gånger jobbig samt just splittrande.
Men att vi alla får plats inom samma kyrkliga gemenskap visar också på något som i slutändan är gott, tycker jag. Vad det sedan leder till, splittring eller ej, det återstår att se. Man har ju sedan redan innan skilsmässan från staten pratat om inomkyrkliga splittringar som kanske leder till en schism inom kyrkan.