2013-05-28, 20:29
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Bara 56 km från platsen där Viveka bor ihop med en 27 år yngre dam.
Är Viveka lebba?
Citera
2013-06-09, 23:38
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Kommer det mer?
http://www.dagensjuridik.se/2013/05/jag-hade-garna-velat-intervjua-aven-aklagarna-men-det-finns-fler-bocker-att-skriva

Ja, det gör det!

Men jag tror inte Sara Gunnarsdotter kommer att skriva fler böcker i ämnet.
Citera
2013-06-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher

Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Kommer det mer?
http://www.dagensjuridik.se/2013/05/jag-hade-garna-velat-intervjua-aven-aklagarna-men-det-finns-fler-bocker-att-skriva

Ja, det gör det!

Men jag tror inte Sara Gunnarsdotter kommer att skriva fler böcker i ämnet.

I texten som finns i länken skriver Sara Gunnarsdotter att beslutet att stänga av respiratorn togs "i samförstånd" med föräldrarna. Denna beskrivning är rätt symptomatisk för Gunnarsdotters skriverier och uttalanden beträffande det här rättsfallet. Hon utelämnar i texten det faktum att pappan blev så upprörd under övertalningsförsöken att han gick ut. En mer korrekt beskrivning hade väl varit att föräldrarna till slut gav med sig under övertalningsförsöken.

För de som såg (och minns) TV 4:s reportage om fallet så drar väl detta ner Gunnarsdotters trovärdighet. Men hennes målgrupp var väl antagligen inte de som sett TV 4:s reportage där docenten Krister Nilsson fick säga "inte i min värld" som svar på frågan om de uppmätta tiopentalhalterna kunde ha uppkommit på naturlig väg. De som sett detta program skulle väl ändå vara rätt svåra att övertyga, resonerade hon antagligen. Bättre då att satsa på de som inte tagit del av detta program och inte visste så mycket från start.

Måste också tillägga en sak. Babyn hade som sagt också fått en överdos av morfin (man åtalade dock inte för detta, sannolikt beroende på att det var svårare att knyta denna överdos till någon specifik gärningsman). Undrar om inte morfinet kan ha hämmat andningen. När babyns kropp känt av att för litet syre tillförts kom ett nytt andetag trots att morfinet var på vippen att stänga av andningen. Undrar om inte överdosen av morfin kan ha varit orsaken till babyns andningsproblem. Jag vet att morfin är andningshämmande och att missbrukare som dör av morfinöverdoser gör detta genom att andningen upphör. Exakt hur kroppen beter sig vid överdoser som inte helt stänger av andningen vet jag jag dock inte eftersom jag inte har någon utbildning inom området. Jag noterar också att de läkare som paraderat förbi i den här tråden - så vitt jag kan minnas - undvikit att kommentera ett eventuellt samband mellan babyns andningsproblem och morfinöverdosen under den tid jag skrivit i denna tråd.
Citera
2013-06-10, 22:49
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
I texten som finns i länken skriver Sara Gunnarsdotter att beslutet att stänga av respiratorn togs "i samförstånd" med föräldrarna. Denna beskrivning är rätt symptomatisk för Gunnarsdotters skriverier och uttalanden beträffande det här rättsfallet. Hon utelämnar i texten det faktum att pappan blev så upprörd under övertalningsförsöken att han gick ut. En mer korrekt beskrivning hade väl varit att föräldrarna till slut gav med sig under övertalningsförsöken.

För de som såg (och minns) TV 4:s reportage om fallet så drar väl detta ner Gunnarsdotters trovärdighet. Men hennes målgrupp var väl antagligen inte de som sett TV 4:s reportage där docenten Krister Nilsson fick säga "inte i min värld" som svar på frågan om de uppmätta tiopentalhalterna kunde ha uppkommit på naturlig väg. De som sett detta program skulle väl ändå vara rätt svåra att övertyga, resonerade hon antagligen. Bättre då att satsa på de som inte tagit del av detta program och inte visste så mycket från start.

Måste också tillägga en sak. Babyn hade som sagt också fått en överdos av morfin (man åtalade dock inte för detta, sannolikt beroende på att det var svårare att knyta denna överdos till någon specifik gärningsman). Undrar om inte morfinet kan ha hämmat andningen. När babyns kropp känt av att för litet syre tillförts kom ett nytt andetag trots att morfinet var på vippen att stänga av andningen. Undrar om inte överdosen av morfin kan ha varit orsaken till babyns andningsproblem. Jag vet att morfin är andningshämmande och att missbrukare som dör av morfinöverdoser gör detta genom att andningen upphör. Exakt hur kroppen beter sig vid överdoser som inte helt stänger av andningen vet jag jag dock inte eftersom jag inte har någon utbildning inom området. Jag noterar också att de läkare som paraderat förbi i den här tråden - så vitt jag kan minnas - undvikit att kommentera ett eventuellt samband mellan babyns andningsproblem och morfinöverdosen under den tid jag skrivit i denna tråd.
Iochför sig lite spännande att PCuri har "lagt ner" thiopentalspåret - har han äntligen insett att hans argumentation saknar täckning? - men inte heller för förgiftning med morfin föreligger det några starka bevis - vilket åklagaren insåg. Skälen är egentligen likartade som de för thiopentalsom ältats ovan, men man kan dessutom lägga till att det lite vanskligt egetnligen att tala om överdoser av morfin när det gäller terminalvård av döende patienter; i Svenska sjukhus skall inte patienter plågas i onödan; smärtlindring skall ges även om det i princip påskyndar döendet.
Citera
2013-06-10, 23:22
Medlem
rogerks avatar
PCuri, Barnet dog för att det var sjukt, inte för att det hade morfin eller andra grejer i kroppen. Det skulle dött förr eller senare utanför respiratorn.
Citera
2013-06-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Iochför sig lite spännande att PCuri har "lagt ner" thiopentalspåret - har han äntligen insett att hans argumentation saknar täckning? - men inte heller för förgiftning med morfin föreligger det några starka bevis - vilket åklagaren insåg. Skälen är egentligen likartade som de för thiopentalsom ältats ovan, men man kan dessutom lägga till att det lite vanskligt egetnligen att tala om överdoser av morfin när det gäller terminalvård av döende patienter; i Svenska sjukhus skall inte patienter plågas i onödan; smärtlindring skall ges även om det i princip påskyndar döendet.

Jag har inte lagt ner tiopentalspåret. Det är bara det att jag inte orkat svara på ditt senaste inlägg eftersom du kör med samma sak månad ut och månad in liksom mace2442 (den som undrar kan ju läsa mina inlägg och era och bläddra bakåt successivt i tråden).

När det gäller morfinöverdosen så citerar man rättens oberoende expert Mörland i domen med följande:

”Den har utifrån dokumenten gett 70 µg morfin per timme. 70 µg är helt adekvat för situationen. Morfinkoncentrationen är dock tio gånger högre än vad som har anförts i journalen.”

Sedan ger ju Mörland rätt generösa prutningsmöjligheter på den siffran. Men man landar även då på en flera gånger högre dos än den som angetts.

Vill som sagt också påpeka att det framstår som en närmast otrolig slump om man mätt fel för BÅDE tiopental och morfin. Nu slapp man dock ta ställning till denna fråga i domen eftersom man aldrig åtalade för morfinet (sannolikt p g a svårigheterna att juridiskt binda en specifik gärningsman till morfinöverdosen).
Citera
2013-06-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
PCuri, Barnet dog för att det var sjukt, inte för att det hade morfin eller andra grejer i kroppen. Det skulle dött förr eller senare utanför respiratorn.

Och har du fel och babyn kippade efter andan p g a att man pytsat i flera gånger mer morfin än vad som angavs i journalen och hade kunnat överleva, om än som ett kroniskt vårdpaket med 80 % av hjärnan borta, så hade den här babyn inneburit stora kostnader. Speciellt om man gjort som föräldrarna tidigare velat och skickat babyn till Uppsala och Uppsala sedan kunnat tjäna pengar på att skicka räkningarna till Stockholms läns landsting.
Citera
2013-06-11, 07:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag har inte lagt ner tiopentalspåret. Det är bara det att jag inte orkat svara på ditt senaste inlägg eftersom du kör med samma sak månad ut och månad in liksom mace2442 (den som undrar kan ju läsa mina inlägg och era och bläddra bakåt successivt i tråden).

När det gäller morfinöverdosen så citerar man rättens oberoende expert Mörland i domen med följande:

”Den har utifrån dokumenten gett 70 µg morfin per timme. 70 µg är helt adekvat för situationen. Morfinkoncentrationen är dock tio gånger högre än vad som har anförts i journalen.”

Sedan ger ju Mörland rätt generösa prutningsmöjligheter på den siffran. Men man landar även då på en flera gånger högre dos än den som angetts.

Vill som sagt också påpeka att det framstår som en närmast otrolig slump om man mätt fel för BÅDE tiopental och morfin. Nu slapp man dock ta ställning till denna fråga i domen eftersom man aldrig åtalade för morfinet (sannolikt p g a svårigheterna att juridiskt binda en specifik gärningsman till morfinöverdosen).
Jo, jag är den första att erkänna att jag repeterat mina argument angående thiopentalspåret, men det beror ju på att du aldrig har svarat på mina argument (om man inte skall räkna med dina hånfulla påpekande av in avsaknad av formell naturvetenskaplig utbildning som ett argument förstås). Den nyfikne kan bläddra uppåt i tråden för att konstatera att PCuris argument har blivit grundligt vederlagda av mig och andra. PCuri är en stalker som förföljer en vad allt att döma helt oskyldig läkare.

Angående morfinhalten så är det ju tvärt om så att om man har höga värden av både morfin och thiopental så styrker det ju att det är något märkligt i provtagningen. Det skall också sägas provers represetativitet - samplingsproblemet - inte på något sätt är ett ovanligt problem. Därför rekomenderas det att man tar flera prover. Det gjordes inte i detta fallet och värdet av den tekniska bevisningen är därför inte högt.
Citera
2013-06-11, 12:56
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Och du menar att du själv har förnyat dig på något sätt?

Morfinhalten har du ingen aning om. Lika lite som tiopenthalhalten.
Du var inte på mötet föräldrarna hade när beslutet togs om att stänga av respiratorn
så du har ingen aning om huruvida pappan blev upprörd för att han tyckte att det var fel
eller för att dom var i en situation utan någon annan lösning.

Jag antar att det någonstans någongång är något som har gått så fel för dig i din kontakt
med vårdapparaten att du blivit helt verklighetsfrånvänd. Trist.

I din värld skulle sjukvården bestå av ovårdbara vårdpaket utan livsvärde och utan
möjlighet till förbättring, detta enbart för att tjäna något dunkelt motiv du fantiserat
fram om allas rättigheter till vård i det oändliga.

Precis som dom debila åklagarna lever du i den värld där fri bevispröving råder och
där i princip allt kan hänföras till "bevis", även det som bara är gissningar och kafferep.

Lägg ner ditt privata korståg nu. Det är över. Du är mot- och överbevisad
Citera
2013-06-11, 18:31
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Och har du fel och babyn kippade efter andan p g a att man pytsat i flera gånger mer morfin än vad som angavs i journalen och hade kunnat överleva, om än som ett kroniskt vårdpaket med 80 % av hjärnan borta, så hade den här babyn inneburit stora kostnader. Speciellt om man gjort som föräldrarna tidigare velat och skickat babyn till Uppsala och Uppsala sedan kunnat tjäna pengar på att skicka räkningarna till Stockholms läns landsting.

ok då jag har fel Baby var frisk, inte döende och låg i respirator för att det var roligt?? Unge föddes ju f-n flera månader för tidigt och den utvecklades inte som den borde. Och det enda du gör är att jaga fel efter att ungen kom ut.

Jag vet inte statistk på hur många som överlever idag efter så tidigt förlossning men för ca 20 år sedan var det inte många. Någon läkare som vet statistiken idag? Hur som helst vet vi att det är patienter som man måste jobba med, det är därför det finns Neonatal-avdelningar. Dessa avdelningar är dyra i drift, ändå finns dom år ut och år in.
Citera
2013-06-11, 19:39
Medlem
Att det blir upprepningar beror ju helt och hållet på att vi gång efter gång efter gång måste motbevisa PCuri när han drar upp gamla sen tidigare överbevisade lögner igen.

Så även denna gång när PCuri återigen ljuger om den påstådda morfinöverdosen.
Det finns ingen sådan överdos, det har aldrig någonsin funnits någon och det kommer aldrig heller att finnas någon.

Vad Möreland säger är alltså att man har gett mer morfin än vad som står i journalen. Det är inte brottsligt, det bevisar inte heller en överdos.
För att det ska röra sig om en överdos så ska det ha getts mer än vad ansvarig läkare anser är rätt mängd och rätt mängd är den dos som behövs för att bryta smärtpåverkan hos patienten.

Sen Ljuger PCuri även om vårdkostnaderna. Landsting är inte vinstdrivande så konstanden för Vård i Uppsala län hade varit ungefär den samma som i Stockholm så även den lögnen är krossad sen tidigare.

Om det sen blir en ytterligare upprepning på detta. Tja det beror helt på om PCuri accepterar verkligheten och slutar ljuga eller om han som en trasig gramofonskiva kommer att upprepa sina lögner igen
Citera
2013-06-27, 22:53
Medlem
Den kanske bäst påläste skribenten i tråden visste vad som var på gång...
books-on-demand: Sannolika skäl?

Det ser ut att bli spännande läsning.
Citat:
Sannolika skäl? är ett försök att beskriva hur det kunde komma sig att rättssystemet efter två och ett halvt års utredningsarbete åtalade narkosläkaren. När åtalet sedan ogillats i tingsrätten tvingades man konstatera att domen, på grund av brist på bevisning, inte gick att överklaga. Vi får följa polisens och åklagarens utredningsarbete steg för steg, de många experternas utlåtanden och försvars-advokatens kamp för sin klient.

Från JK intet nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in