2013-06-27, 00:54
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengbab
Så, jag köpte mig en burk EAA FX Red Berry Breezer, har aldrig använt EAA innan. Tränar på morgonen, fastande, så då ska jag ta det innan om jag fattat rätt.

Det står: "Blanda en halv till hel skopa (6-12 gram) EAA FX i 1,5-3,0 dl vatten."

Jag grunnar bara på, hur mycket motsvarar 6/12 gram EAA "vanligt" protein så att säga? Jag sätter i mig 200g protein om dagen, hur mycket kan jag dra av på dessa 200g ifrån EAA't? Hoppas ni förstår hur jag menar

1g BCAA/EAA kan du räkna som 1g protein.
Citera
2013-06-27, 06:09
Medlem
Ok, danke
Citera
2013-06-27, 12:43
Medlem
sowahs avatar
Snabb fråga, vad är bäst EAA före och efter pass eller EAA före och gainer efter? Ska dra och träna nu och undrar vad som är effektivast.
Citera
2013-06-27, 13:22
Medlem
Muwltipliers avatar
Om proteinsyntesen stimuleras till max av en akut tillförsel av aminosyror i en tom mage så borde EAAt efter passet inte stimulera lika mycket som den innan. Varför? Jo, eftersom det då redan finns aminosyror i blodet och det blir ingen akut förhöjning som stimulerar lika mycket. Dessutom så har jag för mig att det krävs träning för att proteinsyntesen ens skall börja arbeta ... annars blir EAAt inte lika verksamt.

Så vad tror ni om att efter första de första reppen dra i sig EAAt? Då vet kroppen om att musklerna börjat arbeta och jag gissar på att detta också har en effekt på proteinsyntesen? Och just då så tillför man en akut förhöjning av aminosyror vilket ger bäst resultat.

Anledningen till att jag undrar är därför att jag läste någonstans att EAA innan träning inte hade någon som helst betydelse.
Senast redigerad av Muwltiplier 2013-06-27 kl. 13:24.
Citera
2013-06-27, 13:53
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Om proteinsyntesen stimuleras till max av en akut tillförsel av aminosyror i en tom mage så borde EAAt efter passet inte stimulera lika mycket som den innan. Varför? Jo, eftersom det då redan finns aminosyror i blodet och det blir ingen akut förhöjning som stimulerar lika mycket. Dessutom så har jag för mig att det krävs träning för att proteinsyntesen ens skall börja arbeta ... annars blir EAAt inte lika verksamt.

Så vad tror ni om att efter första de första reppen dra i sig EAAt? Då vet kroppen om att musklerna börjat arbeta och jag gissar på att detta också har en effekt på proteinsyntesen? Och just då så tillför man en akut förhöjning av aminosyror vilket ger bäst resultat.

Anledningen till att jag undrar är därför att jag läste någonstans att EAA innan träning inte hade någon som helst betydelse.
Intag precis före pass i hopp om att stimulera proteinsyntesen är onödigt.

Troligt är att du inte kan stimulera proteinsyntesen i muskler då de används.

Intag efter är alltså viktigast. Intaget före ska ge energi för att orka träna ordentligt, om det behövs.
Citera
2013-06-27, 15:57
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Snabb fråga, vad är bäst EAA före och efter pass eller EAA före och gainer efter? Ska dra och träna nu och undrar vad som är effektivast.

I praktiken gör det ingen som helst skillnad i avseende på att stimulera MPS.
Citera
2013-06-27, 16:26
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
I praktiken gör det ingen som helst skillnad i avseende på att stimulera MPS.
Om jag formulerar om, bättre med 10 gram EAA+24 gram(?) vassleprotein från gainern eller 10+10 gram EAA?

En fråga till, många intar det med malto, avtar effekten av att byta ut malto mot en banan under intag, har inget malto hemma nämligen.
Citera
2013-06-27, 16:30
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Om jag formulerar om, bättre med 10 gram EAA+24 gram(?) vassleprotein från gainern eller 10+10 gram EAA?

En fråga till, många intar det med malto, avtar effekten av att byta ut malto mot en banan under intag, har inget malto hemma nämligen.

Svaret blir desamma på båda dina frågor. I praktiken kommer det inte att göra någon skillnad.
Citera
2013-06-30, 14:57
Medlem
flybikess avatar
nån som kan rekommendera nån bra EAA produkt?
när ska den tas?
Citera
2013-06-30, 14:59
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
nån som kan rekommendera nån bra EAA produkt?
när ska den tas?

EAA FX eller Body Science EAA. Ta EAA:t innan och efter träningen förslagsvis.
Citera
2013-06-30, 15:12
Medlem
flybikess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
EAA FX eller Body Science EAA. Ta EAA:t innan och efter träningen förslagsvis.

Okej tack!
Citera
2013-06-30, 22:38
Medlem
Mukklers avatar
Funderar på köpa EAA FX från Gymvaruhuset. Tänker köpa 10x750g påsar Whey FX samt koffein tabletter och funderar på även då EAA FX som jag aldrig innan prövat.

Det jag undrar är hur många portioner EAA FX blir? tänker hur länge det kommer räcka. Står inte på hemsidan om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in