2013-06-24, 13:56
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clonkk
Inte riktigt svar på din fråga men har iaf lite information om Eksjö i höst.

Det ska komma runt 120 rekryter till Eksjö i höst. Hälften ska gå mot GSS/K och andra hälften mot GSS/T. Så jag gissar att dina siffror på 22/20 måste vara mot en specifik tjänst så som t.ex. ingejörsoldat och inte hela den omgången. Det ska anställas soldater till befattningar som amröj, ing, ledn, rep osv.

Går det förresten inte att ringa eller maila RM och fråga hur man ligger till gentemot alla andra som sökt?

Det är nog som du säger, jag tror bara de fanns en inriktning när jag sökte och där stod de 20 platser och under någon kommentar flik "eod/fält.arb och en likadan för gruppbefäl, vet ej dock om de var för eod/fält.arb där också för var ej intresserad av den tjänsten. Men det kan ha varit så att de fanns fler alternativ för andra befattningar på ing2 eller att de lagt till att de har platser till fler befattningar. Tack för infon!

Vad är rep för befattning? Tror inte kan man få reda på hur man ligger till. För på mönstringen så kunde inte yrkesvägledaren se vad de andra som sökt hade för resultat på mönstring. Kanske att man kan ringa när de avslutar mönstringen för GMU 4/5. Men då kan man lika gärna leva ca 1v av ovisshet till.
2013-06-24, 17:04
Medlem
Hur viktigt är vattenträningen inför gmu/jägartjänst. Kommer de att testa en på ens vattenförmågor?

Mvh
2013-06-24, 18:32
Medlem
Någon som vet hur många platser det fanns till GMU vid Gävleborgsgruppen, Marma?

Tack på förhand!
2013-06-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Hur viktigt är vattenträningen inför gmu/jägartjänst. Kommer de att testa en på ens vattenförmågor?

Mvh

Mycket viktigt!

Under GMUn kommer ni att utsättas för flera pass vattenfys. Detta för att förbereda inför jägarproven/själva tjänsten. Bara intagningsprovet till jägartjänsten kan innefatta bland annat dyk med problemlösning och vattentramp (i synnerhet fallskärmsjägarna har varit hårda på det sistnämnda, om du har ambitioner att ansluta dig till dem).

Mitt råd är att omedelbart börja simma långa pass och ofta, du kommer att tjäna på det på alla sätt! Förutom att det är viktigt för testerna kommer simningen också att ge dig en bra fysik i övrigt, vilket är essentiellt vid jägartjänst (tro mig, när ryggsäcken har hängt på axlarna i ett par veckors tid så spelar varje träningspass roll!)
2013-06-25, 11:46
Medlem
Spinnexs avatar
Gjorde testerna idag, fick 9 på styrketestet och felfri läkarundersökning, dock hann jag inte med cykeltestet eftersom psykologen inte godkände mig för att jag 'inte har tillräckliga arbetserfarenheter' och så tyckte hon jag är för ung, riktig röta det där ^^
2013-06-25, 14:30
Medlem
viking29s avatar
Vad är det för skillnad på att göra GMU som gruppbefäl jämfört med "vanlig"?
2013-06-25, 14:46
Medlem
HaanTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking29
Vad är det för skillnad på att göra GMU som gruppbefäl jämfört med "vanlig"?
Enligt min yrkesvägledare så är det ingen skillnad under GMUn utan det var mer att man har möjlighet att bli gruppchef efter GMUn. Men jag måste säga att det låter lite skumt, alla har väl egentligen möjlighet att bli gruppchef?
2013-06-25, 16:42
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaanT
Enligt min yrkesvägledare så är det ingen skillnad under GMUn utan det var mer att man har möjlighet att bli gruppchef efter GMUn. Men jag måste säga att det låter lite skumt, alla har väl egentligen möjlighet att bli gruppchef?

Men blir inte gruppchef direkt efter GMUn. Om man går gmu med inrikting mot gruppbefäl så blir man skickad på GBU efter FSUn. Förutsatt att man visar att man passar som gruppbefäl. Efter GBUn så har man all utbildning som krävs för att bli gruppc, men man kommer inte bli det direkt. Man blir i de flesta fall stf innan man blir gruppc
2013-06-26, 02:14
Medlem
Har nu mönstrat och fick följande resultat:
I-test 4
Styrka - 8
Fys - 7
Syn - A
Hörsel - A
Pysk - 6
Befälslämplighet - Har ej bedömts
Sammanvägd tjänstbarhet - A

Tror ni att detta kommer att räcka till att komma in på GMU ?

Kan även tillägga att den kommer att vara i Kvarn, Borensberg, ifall någon håller koll på platser kvar eller liknande.
2013-06-26, 06:37
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cookiiemonstah
Har nu mönstrat och fick följande resultat:
I-test 4
Styrka - 8
Fys - 7
Syn - A
Hörsel - A
Pysk - 6
Befälslämplighet - Har ej bedömts
Sammanvägd tjänstbarhet - A

Tror ni att detta kommer att räcka till att komma in på GMU ?

Kan även tillägga att den kommer att vara i Kvarn, Borensberg, ifall någon håller koll på platser kvar eller liknande.

Jag skulle säga att du har rätt bra chanser att komma in. Det beror ju lite på vilken inriktning du sökte och vad de lägsta kraven för den var.

Två veckor tills de börjar skicka ut antagningsbeskeden!
2013-06-26, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Jag skulle säga att du har rätt bra chanser att komma in. Det beror ju lite på vilken inriktning du sökte och vad de lägsta kraven för den var.

Två veckor tills de börjar skicka ut antagningsbeskeden!

Yes ! Men väntan är jobbig !

Sökte in till R3 / räddning , reparation och röjning . Tror de fanns 4-6 platser kvar och då mönstrade jag ändå den 3:e Juni!!
2013-06-26, 19:14
Medlem
Vad tror ni är den bästa åldern för GMU?
Om man nu vill jobba inom försvarsmakten en längre framtid

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in