2013-06-22, 22:08
Medlem
Ockletts avatar
Legitimation går och göra med den personliga kod som man har fått sen tidigare, har jag för mig.
2013-06-22, 22:18
Medlem
OkenRaven1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Legitimation går och göra med den personliga kod som man har fått sen tidigare, har jag för mig.
Ja den tänkte inte på alls, det stämmer nog bra det! Jag kan ju ringa på Måndag och höra med RM vad dem säger.
Tror dom sista mönstringarna är nästa vecka faktiskt, om dom inte redan har varit denna vecka. 18 Juni hade en kompis och det är ju i slutskedet så att säga.
2013-06-22, 22:33
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkenRaven1891
Ja den tänkte inte på alls, det stämmer nog bra det! Jag kan ju ringa på Måndag och höra med RM vad dem säger.
Tror dom sista mönstringarna är nästa vecka faktiskt, om dom inte redan har varit denna vecka. 18 Juni hade en kompis och det är ju i slutskedet så att säga.
Mönstringen pågår till den 30:e juni.
2013-06-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkenRaven1891
Jag tror inte det går faktiskt. Man ska kunna legitimera sig har jag för mig och det kan man bara göra på plats. Och frågan är om man får komma dit en gång till och ändra sina val och att dom tillåter det, jag är tveksam till det.
Jag satsa allt på ett kort och tog bara Amfibie/Strid som första, då min yrkesvägledare tyckte att jag skulle det. Jag hade då berättat för honom att jag bara ville in på amfibie och det var det enda som intresserade mig. Och jag vet att GMUn är likadan överallt men jag siktar mot anställning efteråt och då är det en fördel.

Skrev dom en sida längre bak. Lite över medel men tror knappast det räcker om det är så många som har sökt.
Jag undrar om ett godkänt jägartest väger in i urvalsprocessen även fast man inte sökt mot jägare.

Samma som mig bara att jag hade sjua hos psykologen :-) hoppas på det bästa och att vi syns ;-)
Varför sökte du inte till Göteborg?? :-)
2013-06-23, 12:09
Medlem
bothniensiss avatar
Mönstrade inför GMU3 (Markstrid Boden) som inte blev av eftersom att jag fick ett jobb som jag inte kunde tacka nej till. Efter många om och men känner jag fortfarande att jag vill följa det som verkar roligare trots att fm delar ut näst intill inget i lön.

Det jag undrar nu är 1, någon som vet om jag ska mönstra om nu eller om de gamla resultatet fortfarande är det aktuella?

Och 2 undrar jag lite ifrån de som är lite äldre och nyligen både tagit sig igenom GMUn och in i FM. Fungerar det bra med det vanliga vardagslivet med hela familjepaketet såsom Sambo, hus, pendling och så? Har iofs inga barn men ändå vill man kunna sköta ett vanligt liv med familjen på sidan om
2013-06-23, 13:04
Medlem
Har funderat på en sak...
Andrahandsvalet man gjorde, hur stor chans är det att komma in på det?
Någon som fått fakta på hur de ser ut på den fronten? :-)
Är alla som sökt det som förstahandsval prioriterade och om det bara finns platser kvar så tar de in ifrån andrahandsvalet?
Eller att de kollar och tar in vissa som hade högre resultat än förstahandväljarna? :-)
2013-06-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Mönstrade inför GMU3 (Markstrid Boden) som inte blev av eftersom att jag fick ett jobb som jag inte kunde tacka nej till. Efter många om och men känner jag fortfarande att jag vill följa det som verkar roligare trots att fm delar ut näst intill inget i lön.

Det jag undrar nu är 1, någon som vet om jag ska mönstra om nu eller om de gamla resultatet fortfarande är det aktuella?

Och 2 undrar jag lite ifrån de som är lite äldre och nyligen både tagit sig igenom GMUn och in i FM. Fungerar det bra med det vanliga vardagslivet med hela familjepaketet såsom Sambo, hus, pendling och så? Har iofs inga barn men ändå vill man kunna sköta ett vanligt liv med familjen på sidan om

Där jag jobbade var det flera med familj som pendlade. Helgerna gick att utnyttja då man började 12:30 på måndagen och slutade 11:30 på fredagen. Hur det är på andra regementen vet jag ej.
2013-06-23, 13:38
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Har funderat på en sak...
Andrahandsvalet man gjorde, hur stor chans är det att komma in på det?
Någon som fått fakta på hur de ser ut på den fronten? :-)
Är alla som sökt det som förstahandsval prioriterade och om det bara finns platser kvar så tar de in ifrån andrahandsvalet?
Eller att de kollar och tar in vissa som hade högre resultat än förstahandväljarna? :-)

Som jag förstod det så är det så att det man endast kommer in på sitt 2:a handsval om det inte finns tillräckligt många sökande till det redan, så ditt första scenario stämmer.

Någon som vet hur det ser ut med sökande till Eksjö Markstrid? När jag mönstrade var det 22/20, och det var i början av maj.
Senast redigerad av skogspromenad 2013-06-23 kl. 14:13.
2013-06-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Som jag förstod det så är det så att det man endast kommer in på sitt 2:a handsval om det inte finns tillräckligt många sökande till det redan, så ditt första scenario stämmer.

Någon som vet hur det ser ut med sökande till Eksjö Markstrid? När jag mönstrade var det 22/20, och det var i början av maj.

Inte riktigt svar på din fråga men har iaf lite information om Eksjö i höst.

Det ska komma runt 120 rekryter till Eksjö i höst. Hälften ska gå mot GSS/K och andra hälften mot GSS/T. Så jag gissar att dina siffror på 22/20 måste vara mot en specifik tjänst så som t.ex. ingejörsoldat och inte hela den omgången. Det ska anställas soldater till befattningar som amröj, ing, ledn, rep osv.

Går det förresten inte att ringa eller maila RM och fråga hur man ligger till gentemot alla andra som sökt?
2013-06-24, 12:40
Medlem
Ockletts avatar
Någon som har den exakta listan på alla inriktningar på inom de olika regementen man kan välja på inför GMU 4/5? Ledarinriktning osv..

Hur är det fördelat med rekryterarna när det gäller deras hemorter på de olika regementena?
2013-06-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Någon som har den exakta listan på alla inriktningar på inom de olika regementen man kan välja på inför GMU 4/5? Ledarinriktning osv..

Hur är det fördelat med rekryterarna när det gäller deras hemorter på de olika regementena?

Jag kan redan nu säga att inriktningen inför GMU inte spelar speciellt stor roll för vidare befattning.

Om du väljer underhållssoldat som prel. inriktning så kan du jobba som jägare senare, det kommer att ges chanser till jägartest osv.

Det kommer att göras flera fysiska test/lämplighetstest under GMU, och bara du uppfyller kraven för den inriktning du väljer inför själva anställningen kan du bli vad som helst!

Fråga dina befäl redan i ett tidigt skede om vad som gäller och vilka möjligheter som finns, det brukar vara den säkraste vägen.

Lycka till om du gör GMU, och njut av tiden i grönkläder!
2013-06-24, 13:03
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Jag kan redan nu säga att inriktningen inför GMU inte spelar speciellt stor roll för vidare befattning.

Om du väljer underhållssoldat som prel. inriktning så kan du jobba som jägare senare, det kommer att ges chanser till jägartest osv.

Det kommer att göras flera fysiska test/lämplighetstest under GMU, och bara du uppfyller kraven för den inriktning du väljer inför själva anställningen kan du bli vad som helst!

Fråga dina befäl redan i ett tidigt skede om vad som gäller och vilka möjligheter som finns, det brukar vara den säkraste vägen.

Lycka till om du gör GMU, och njut av tiden i grönkläder!
Tänkte bara ändra mitt andrahandsval till samma regemente som mitt förstahandsval, fast med annan inriktning för att öka chanserna att komma in dit. Fast vet inte om det fungerar riktigt så..

Ja, det ska bli roligt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in