2013-06-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Allt handlar om kontext, fanatikern läser koranen och hittar det han vill hitta, inte sällan understödd av någon fanatisk wahabist imam. För fanatikern är är det lika självklart att du har fel som hävdar att det inte går att finna stöd för allsköns terrorverksamhet. Det som skulle kunna råda bot på eländet är en uppdaterad version av koranen med tydliga och klara riktlinjer, men det går ju inte efter som koranen är "perfekt" i sin utforming, även om den kan användas som inspirationskälla för fundamentalister.

Och jag tror en självmordsbombare är övertygad om att han tjänar gud när han spränger sig, lika övertygad som du är om det motsatta.

Det som skulle kunna råda bot på eländet är inte en uppdaterad version av koranen. Problemet är den extrema wahabist rörelsen som idag styr den arabiska halvön med järnhand. Det är just dessa stenålders människor som använder religion som ett politisk instrument, genom att utöva andlig makt vilseleder de också majoriteten av världen sunni muslimer. Får man bort dessa sekteriska element som idag styr Saudiarabien. Får man bort denna korrupta makt skulle garantera dig att problemet försvinner med tiden. Precis som det såg ut innan andra världskriget.

Tar vi en titt på de flesta religiösa inbördeskrig de senaste 40 åren så har det i princip enbart varit salafistiska rörelser inblandade. Aldrig någonsin har det varit av någon annan sort.
Citera
2013-06-25, 22:57
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Afghanistan har blivit så sönderknullat av oförtjänta krig, så att extremism frodas där är nästintil förståeligt. Man kan lixom förstå att Afghanerna har tappat förtroendet för omvärlden, särskillt USA.
Om jänkarna hade fullföljt sitt uppdrag i Afghanistan efter 9/11 och verkligen hjälpt till efter avslutad invasion, kanske skitit i att invadera Iraq och spenderat dessa triljarder på att bygga upp en infrastruktur och rätssamhälle i Afghanistan, då hade det garanterat sett anorlunda ut.

Och jag tror absolut att jänkarnas nuvarande användande av drönare i regionen skapar nya fanatiker/terrorister, det är inte helt otänkbart att vapnen som nu skickas till Syrien kan kommas att användas mot västerlännigar i framtiden heller.

Faktum kvarstår dock, det är fullt möjligt att finna stöd för hemskheter i Koranen, det är ett obestridbart faktum efter att det pågår så frekvent och öppet. Så att hävda att människor som begår brott i islams namn inte är riktiga muslimer, det går lixom inte längre. Inte när vi gång på gång på gång matas med bilder på människor som i kör skanderar Allahu akbar medans huvuden dekapiteras eller bomber exploderar.

Ibland skriver du kloka och sakliga inlägg som detta. Jag behöver inte hålla med varenda punkt men detta var bra skrivet. Jo Du ser arga, förbannade bittra muslimer med långt skägg skrika ALAHU AKBAR innan en bomb exploderar eller någon förlorar huvudet men vet du varför hen gör det? De bakomliggande orsakerna. Och bakomliggande orsaker finns det gott om.
Citera
2013-06-25, 22:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Fan ta dig. Du har en vidrig människosyn men du ska få tillbaka.

http://www.youtube.com/watch?v=nCJaAkO5VBM

http://www.youtube.com/watch?v=83AamLoeh4E

Såna människor kryllar det av i din familj.
Krapulant & IP

Lägg av för faan båda två, folk rår inte för sina handikapp!
Lämna människor som har haft otur i livet utanför detta!

Någon jävla måtta för hur dumt man uppträder får det vara.
Citera
2013-06-25, 22:59
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Efter att det marxist afghanska kommunist partiet tog makten genom en statskupp år 1978 så ville den sovjetiska regimen antagligen bevara det kommunistiska inflytandet i landet och hejda att andra krafter tog över så vad man gjorde var att man invaderade Afghanistan något år efter kuppen.

USA började då att beväpna talibanerna tillsammans med islamist rörelserna (Al-Qaida, lokala krigare, tillresta muslimer) tills Sovjet ändra fram till upplösningen av Sovjet 1990.
Får jag då fråga dig vilket politiskt regimstyre, dvs ideologi som fanns innan statskuppen 1978, utgår ifrån att det måste ha varit något fundamentalreligiöst styre, och på sitt sätt fritt från egentlig politik med strukturell ideologi..

...med tanke på hur extremfundamentalistiskt Afghanistan ju är, ännu efters så många invsioner, för det kan inte enbart ha med enbart yttre påverkan att göra, även om sådan vålds-manipulation självklart splittrar - har Afghanistan alltid varit så kulturellt efterblivet och mosträvigt, dvs hårt religiöstotalitärt hållet? p.g.a koranen lanserats så hårt där? Eller har de i princip avstannat P.G.A yttre hjärtlös inblandning, enkom?

Jag menar att de kvinnliga klädedräkterna ju är ohyggligt unikextrema och extremt dehumaniserande, fanns sådana klädkoder INNAN sovjets och usa:s invasion? Bortsett politiken, gällande denna fråga, sett till också den bristande insyn som omvärlden dessutom fått, gällande den inre kulturen och hur religion upptas.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-06-25 kl. 23:02.
Citera
2013-06-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Problemet stavas, det muslimska brödraskapet det gav reaktionär islam en möjlighet att sprida sig. Och att väst blev beroende av olja så korrupta muslimska ledare främjade reaktionära islamska tolkningar av koranen då de ger ett legitimt skäl till förtryck till att berika sig själva medans väst stödde dem då de var en garant för trygg oljetillförsel.

Ja, jag tror att du har förstått det hela bra. Västvärlden gynnas ekonomistiskt av svaga partners än av starka och oberoende länder. Befinner sig länderna i krig är det lättare för amerikanerna/britterna att privatisera tillgångar och investera. Tar vi en titt på Egypten under Nassers tid så var det i princip omöjligt för USA att utöva sitt inflytande i landet. Varför? Jo, för att han enade hela det egyptiska folket och lät inte landet våldtas av främmande makter.

Det handlar i längden om att söndra och härska. Idag ser vi till exempel hur de allra mest islamistiska länderna är de länder som konstigt nog västvärldens och amerikanernas allierade. Hur det går ihop kan jag tyvärr inte förstå.
Citera
2013-06-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Får jag då fråga dig vilket politiskt regimstyre, dvs ideologi som fanns innan statskuppen 1978, utgår ifrån att det måste ha varit något fundamentalreligiöst styre, och på sitt sätt fritt från egentlig politik med strukturell ideologi..

Nationalistisk sekularism. Landet var extremt sekulärt i jämförelse med dagens Afghanistan men regeringen var fortfarande korrupt på många sätt och vis. Det fundamentalism som idag existerar i Afghanistan fanns inte på den tiden.
Citera
2013-06-25, 23:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja, jag tror att du har förstått det hela bra. Västvärlden gynnas ekonomistiskt av svaga partners än av starka och oberoende länder. Befinner sig länderna i krig är det lättare för amerikanerna/britterna att privatisera tillgångar och investera. Tar vi en titt på Egypten under Nassers tid så var det i princip omöjligt för USA att utöva sitt inflytande i landet. Varför? Jo, för att han enade hela det egyptiska folket och lät inte landet våldtas av främmande makter.

Det handlar i längden om att söndra och härska. Idag ser vi till exempel hur de allra mest islamistiska länderna är de länder som konstigt nog västvärldens och amerikanernas allierade. Hur det går ihop kan jag tyvärr inte förstå.
Varför gör inte Saudiarabien insatser, för att bygga upp landet Afghanistan, skulle inte det tala för ett starkt islam, Saudi som ju är fundmentalislamistiskt. Ges de inte mandat eftersom allt är politik och en kvarts promille religion när allt kommer till sin sanning?
Citera
2013-06-25, 23:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Se Iran innan mullorna, var nästan som att resa i som vilket land i södra europa som helst nästan. Vart reaktionärt under Shan's period pga hans förtryck och SAVAK's övergrepp. Och orsaken är $$$ inget annat, för de dagarna är förbi då religion hindrat ledare från att tjäna pengar och ju mer reaktionärt landet är ju mer förtryck kan man verkställa.
Citera
2013-06-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vad är isf islam, egentligen ?

Läs koranen, där står en hel del. Men islam handlar väl bara inte om att om att avstå från griskött, eller trodde du det ?
Citera
2013-06-25, 23:21
Medlem
Citat:

Jag håller inte riktigt med, titta bara på Irak som har kostat amerikanerna otroliga summor och så många liv och nu när kriget är "avslutat" så är det kineserna som tjänar överlägset mest på oljan som finns i landet. Irakerna själva tjänar inte så värst mycket, förutom ett fåtal korrumperade företag som dessutom har sina bolag förlagda i Dubai eller i något skatteparadis. Och så länge som Shia och Sunni-muslimer tycker det är viktigare att ta kål på varandra i stället för att kämpa för sina egentliga rättigheter så skrattar nog dessa företagare och kineser hela vägen till banken!

En sak håller jag med om, Saudiarabien och USA är en helt galen allians och den dagen oljan börjar sina eller vi hittar en annan alternativ bränslekälla, då kommer nog Saudiarabiens alla prinsar som lever gott på apanaget att fly landet och fanatikerna kommer ta över, och det finns riktigt stora mängder toppmodern militärutrustning i det landet som inte bör hamna i fel händer.
Citera
2013-06-25, 23:29
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martiim
Läs koranen, där står en hel del. Men islam handlar väl bara inte om att om att avstå från griskött, eller trodde du det ?
Trodde du att jag trodde det...
Vad handlar isf islam om.. min fråga.
Citera
2013-06-25, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Krapulant & IP

Lägg av för faan båda två, folk rår inte för sina handikapp!
Lämna människor som har haft otur i livet utanför detta!

Någon jävla måtta för hur dumt man uppträder får det vara.
Otur i livet? De har haft oturen att födas av muslimer. Islam förespråkar fortplantningsvarianten inavel. Det visar vilken sinnessjuk avart den islamska kulturen utgör. Och detta faktum tänker jag trycka ned i halsen på IP tills han inser vilken degenererad idiot han är. Passar det inte finns Ignore för känsliga läsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in