2013-06-25, 14:34
  #5881
Medlem
Uppgiftens avatar
B 705-13, dom 2013-06-25, förtal


Ur domen:
__________________
Senast redigerad av Uppgiften 2013-06-25 kl. 14:37.
Citera
2013-06-25, 14:59
  #5882
Medlem
Klappasäftens avatar
Finns det någon bild på de dömda?
Citera
2013-06-25, 15:02
  #5883
Medlem
Hoppsan, det där blev en DYR vända för dom här brudarna . Och änteligen berättar man för föräldrarna att dom får ha lite ansvar för sina skitungars påhitt. Bra så. Hoppas nu dom lär sej en läxa. I belastningsregistret redan som tonåring, och sen starta livet med nån mille i skadeståndsskulder.... Vassågoda och skölj.
Citera
2013-06-25, 15:48
  #5884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najj
Publiceringarna var ju inte på något sätt beroende av varandra, och det talar väl för att varje publicering utgör en separat skadehändelse.
Det visade sig vara en riktig bedömning! Det innebär att respektive vårdnadshavare är betalningsskyldig för ca 350 000 kronor som läget är nu. Skulle väl anta att det åtminstone i det ena fallet blir svårt att få ut dessa pengar. Vilket elände för föräldrarna! Jävla unge...
Citera
2013-06-25, 15:50
  #5885
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det visade sig vara en riktig bedömning! Det innebär att respektive vårdnadshavare är betalningsskyldig för ca 350 000 kronor som läget är nu. Skulle väl anta att det åtminstone i det ena fallet blir svårt att få ut dessa pengar. Vilket elände för föräldrarna! Jävla unge...
Du skyller detta på ungarna alltså. Bra där!

Underbart att det blev hyfsat kännbara skadestånd.
Citera
2013-06-25, 15:55
  #5886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du skyller detta på ungarna alltså. Bra där!

Underbart att det blev hyfsat kännbara skadestånd.
Skyller på ungarna? Ja det är ju de som är dömda för brott. Och föräldrar har ansvar för underåriga. Alltså typ delat ansvar. Det är väl ungefär så som jag skrev som föräldrarna ser på sina ungar en dag som denna...
Citera
2013-06-25, 16:08
  #5887
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Flickorna ska dessutom solidariskt betala sammanlagt 570 000 kr i skadestånd till 38 målsägande. Intill ett visst belopp ska flickornas vårdnadshavare betala skadeståndet solidariskt med flickorna. Skadeståndet avser ersättning för kränkning. Tingsrätten har ogillat skadeståndsyrkanden om ersättning för sveda och värk samt inkomstbortfall.

http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dom-i-malet-om-krankningar-pa-Instagram/

Jösses.. Har aldrig förstått hur pengar ska göra skadan, som är skedd, bättre.
Citera
2013-06-25, 16:11
  #5888
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Skyller på ungarna? Ja det är ju de som är dömda för brott. Och föräldrar har ansvar för underåriga. Alltså typ delat ansvar. Det är väl ungefär så som jag skrev som föräldrarna ser på sina ungar en dag som denna...
Detta är ju inget normalt beteende direkt, nånstans kommer det ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dom-i-malet-om-krankningar-pa-Instagram/

Jösses.. Har aldrig förstått hur pengar ska göra skadan, som är skedd, bättre.
Fast det hade väl knappast räckt med 45 timmars ungdomstjänst va?
Citera
2013-06-25, 16:23
  #5889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Detta är ju inget normalt beteende direkt, nånstans kommer det ifrån.
Åtminstone i det ena fallet lär det komma från familjen. Antingen genetiskt betingat eller från förhållandena i hemmet. Eller kanske troligast bådadera...
Citera
2013-06-25, 16:28
  #5890
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Detta är ju inget normalt beteende direkt, nånstans kommer det ifrån.

Fast det hade väl knappast räckt med 45 timmars ungdomstjänst va?

Personligen känns det som ett väldigt hårt straff för den här incidenten. Men vi är alla olika. Nu var det också förtal, och jag kan förstå att i vissa situationer när det gäller förtal, att ett brott ska straffas lite hårdare. Men detta känns bara löjligt som straff, för vad som har hänt. De hade blivit uthängda som orrar/horor...
Citera
2013-06-25, 16:36
  #5891
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Personligen känns det som ett väldigt hårt straff för den här incidenten. Men vi är alla olika. Nu var det också förtal, och jag kan förstå att i vissa situationer när det gäller förtal, att ett brott ska straffas lite hårdare. Men detta känns bara löjligt som straff, för vad som har hänt. De hade blivit uthängda som orrar/horor...
Har du verkligen sett uthängningarna? Det var inte som att de bara skrev "aw lol Anna S och Meriva B är såna jävla slampor". Det var mer eller mindre avklädda bilder som ackompanjerades av detaljerade beskrivningar av specifika handlingar.
Citera
2013-06-25, 16:42
  #5892
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Har du verkligen sett uthängningarna? Det var inte som att de bara skrev "aw lol Anna S och Meriva B är såna jävla slampor". Det var mer eller mindre avklädda bilder som ackompanjerades av detaljerade beskrivningar av specifika handlingar.
Men vi ska också hålla i minnet att det inte var de dömda som skrev själva fraserna. De "bara" lade ut skiten på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in