2013-06-25, 16:44
  #5893
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men vi ska också hålla i minnet att det inte var de dömda som skrev själva fraserna. De "bara" lade ut skiten på nätet.
Jag har inte läst några officiella dokument Det har alltså bevisats att det stämmer?
Citera
2013-06-25, 16:53
  #5894
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag har inte läst några officiella dokument Det har alltså bevisats att det stämmer?
OM jag har läst några officiella dokument så har jag glömt det. Så många trådar att hålla reda på....

Jag går här bara efter mitt minne från denna tråd samt massmedias uppgifter. Men att uppmana folk att skicka in sådant där med syfte att sedan sprida det är ju inte ett särskilt trevligt beteende.


Citat:
Vilka som har skrivit kränkningarna är ännu inte känt. De åtalade anklagas endast för spridning av uppgifterna. Innehållet har kommit från olika källor efter uppmaning från kontoinnehavare av det aktuella Instagramkontot.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17019221.ab
Citera
2013-06-25, 16:54
  #5895
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag har inte läst några officiella dokument Det har alltså bevisats att det stämmer?

Citat:
Den flicka som har erkänt har sagt att båda två var lika delaktiga i att hämta in samt publicera uppgifter om målsägandena på Instagram-kontot. Hennes uppgifter har i flera fall kunnat kontrolleras mot övrig utredning och uppgifterna har visat sig stämma.

http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dom-i-malet-om-krankningar-pa-Instagram/
Citera
2013-06-25, 17:06
  #5896
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Den flicka som har erkänt har sagt att båda två var lika delaktiga i att hämta in samt publicera uppgifter om målsägandena på Instagram-kontot. Hennes uppgifter har i flera fall kunnat kontrolleras mot övrig utredning och uppgifterna har visat sig stämma.
Inte nog med att hon sprider förtal, hon är en liten golare också.
Citera
2013-06-25, 17:32
  #5897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filsingar
Nej, men de kunde ju inte veta att det skulle bli upplopp av det. Liknande kränkningar sker hela tiden på nätet utan att leda till sådana här konsekvenser. Hade det inte lett till bråk hade de aldrig åtalat för grovt förtal.


Upploppet har väl inget med straffet att göra, brottet är ju fortfarande förtalet på nätet ! Bra att alla snorungar får lära sig att dom inte längre kan göra vad dom vill på nätet.
Citera
2013-06-25, 17:38
  #5898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Personligen känns det som ett väldigt hårt straff för den här incidenten. Men vi är alla olika. Nu var det också förtal, och jag kan förstå att i vissa situationer när det gäller förtal, att ett brott ska straffas lite hårdare. Men detta känns bara löjligt som straff, för vad som har hänt. De hade blivit uthängda som orrar/horor...


Uthängda som orrar med kränkande ord därtill, du skulle inte tycka det vore så jävla kul att folk kränkte dig på nätet med namn och bild heller skulle jag tro ! Det ska svida att jävlas med fiolk, synd att inte dom som lämnade in kränkningarna också kunde få ett straff.
Citera
2013-06-25, 18:05
  #5899
Medlem
polisbrickans avatar
Över 500 000 kronor i skadestånd! Obegripligt högt för en femtonårig för en sådan här trivialitet.
Citera
2013-06-25, 18:09
  #5900
Medlem
District9s avatar
Tycker att straffet är bra dock är 15 000 kr i skadestånd per målsägande rätt så högt. Hade räckt med ca 3 000 kr per person, skadestånd på ca 150 000 kr hade varit mer rimlig.

Hur som helst det jag undrar med mitt inlägg är om någon vet hur stor rättegångskostnaden blev och hur mycket de åtalade ska betala i rättegångskostnader?


Kommer de åtalade att överklaga domen? Tycker helt klart att dom bör göra det.

Är det inte lite konstigt att alla målsägande fick lika stor skadestånd? Kan tänka mig att vissa fick mer skit och vissa mindre skit utlagd om sig på nätet.
Citera
2013-06-25, 18:14
  #5901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Över 500 000 kronor i skadestånd! Obegripligt högt för en femtonårig för en sådan här trivialitet.
Visst är det sjukt att man ställer hela familjen på obestånd för att någon skrivit elakheter på nätet om någon annan. Grejen här är ju att det är en mängd individuella skadestånd, lite som att ha blottat sig på torget, och bli skadeståndsskyldig till alla som befann sig på sagda torg... Någonstans måste man dra ribban. Lagstiftningen har helt enkelt inte riktigt tagit hänsyn till dagens utveckling. Jag kan personligen anse att det här inte är något man borde fått dömt ut skadestånd för, oavsett om påståendena som spreds är sanna, eller falska. I stället borde ett hårdare straff dömts ut, 5 dagars samhällstjänst per offer, kanske hade varit rimligare än 15.000:- ... Det finns det dock inte utrymme för i svensk lagstiftning.
B!
Citera
2013-06-25, 18:26
  #5902
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Tycker att straffet är bra dock är 15 000 kr i skadestånd per målsägande rätt så högt. Hade räckt med ca 3 000 kr per person, skadestånd på ca 150 000 kr hade varit mer rimlig.

Hur som helst det jag undrar med mitt inlägg är om någon vet hur stor rättegångskostnaden blev och hur mycket de åtalade ska betala i rättegångskostnader?


Kommer de åtalade att överklaga domen? Tycker helt klart att dom bör göra det.

Är det inte lite konstigt att alla målsägande fick lika stor skadestånd? Kan tänka mig att vissa fick mer skit och vissa mindre skit utlagd om sig på nätet.

De dömda hade kunnat få betala 15 000 kr vardera i skadestånd, inte 15 000 kr per "offer". 570 000 kr är helt sinnesjukt i förhållande till brottet.

Det var enligt GP 200 st drabbade, men endast 38 st målsägande. Låt säga att man haft 200 målsägande. Det hade blivit 3 miljoner i skadestånd.
Hur jävla rimligt är det för ett fall där två tonåringar kopierat lite bilder från facebook och skrivit något som närmast kan liknas vid osammanhängande fyllesvammel?
Ingen känslig information har lämnats ut, ingen hets mot det ena eller det andra har begåtts, ingen har bestulits eller skadats fysiskt.

Helt sinnesjukt.
Citera
2013-06-25, 18:32
  #5903
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
De dömda hade kunnat få betala 15 000 kr vardera i skadestånd, inte 15 000 kr per "offer". 570 000 kr är helt sinnesjukt i förhållande till brottet.

Det var enligt GP 200 st drabbade, men endast 38 st målsägande. Låt säga att man haft 200 målsägande. Det hade blivit 3 miljoner i skadestånd.
Hur jävla rimligt är det för ett fall där två tonåringar kopierat lite bilder från facebook och skrivit något som närmast kan liknas vid osammanhängande fyllesvammel?
Ingen känslig information har lämnats ut, ingen hets mot det ena eller det andra har begåtts, ingen har bestulits eller skadats fysiskt.

Helt sinnesjukt.

Sen så måste man ju ha i minnet att merparten av målsägandena uppenbarligen uppfört sig som nätfnask, något deras egna bilder visar. Så vad är grejen.
Citera
2013-06-25, 18:33
  #5904
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Upploppet har väl inget med straffet att göra, brottet är ju fortfarande förtalet på nätet ! Bra att alla snorungar får lära sig att dom inte längre kan göra vad dom vill på nätet.

Ja, det är väl bra att man statuerar ett exempel med ett par femtonåringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in