Citat:
Ursprungligen postat av
District9
Tycker att straffet är bra dock är 15 000 kr i skadestånd per målsägande rätt så högt. Hade räckt med ca 3 000 kr per person, skadestånd på ca 150 000 kr hade varit mer rimlig.
Hur som helst det jag undrar med mitt inlägg är om någon vet hur stor rättegångskostnaden blev och hur mycket de åtalade ska betala i rättegångskostnader?
Kommer de åtalade att överklaga domen? Tycker helt klart att dom bör göra det.
Är det inte lite konstigt att alla målsägande fick lika stor skadestånd? Kan tänka mig att vissa fick mer skit och vissa mindre skit utlagd om sig på nätet.
De dömda hade kunnat få betala 15 000 kr vardera i skadestånd, inte 15 000 kr per "offer". 570 000 kr är helt sinnesjukt i förhållande till brottet.
Det var enligt GP 200 st drabbade, men endast 38 st målsägande. Låt säga att man haft 200 målsägande. Det hade blivit 3 miljoner i skadestånd.
Hur jävla rimligt är det för ett fall där två tonåringar kopierat lite bilder från facebook och skrivit något som närmast kan liknas vid osammanhängande fyllesvammel?
Ingen känslig information har lämnats ut, ingen hets mot det ena eller det andra har begåtts, ingen har bestulits eller skadats fysiskt.
Helt sinnesjukt.