2013-06-24, 20:32
Medlem
Är bara att gå till arbetsförmedlingen och be dom betala ditt c kort.. säger dom emot så kan du fråga varför alla invandrare får både, buss,taxi,lastbilskort gratis
Citera
2013-06-24, 22:54
Medlem
iPlankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Är bara att gå till arbetsförmedlingen och be dom betala ditt c kort.. säger dom emot så kan du fråga varför alla invandrare får både, buss,taxi,lastbilskort gratis

Så enkelt är det inte. Speciellt med tanke på hur pass få åkerier som vill ha folk med enbart C-kort.

Jag har bara C, har varit inskriven sen augusti -12. Förra veckan gjorde jag ett körtest på YA, fick äntligen besked om att jag kommer få CE-utbildningen, börjar om en månad och tar cirka 10 veckor.
Citera
2013-06-25, 15:41
Medlem
kezz89s avatar
Hur många lektioner behöver man ta i snitt för någon som inte är helt bakom flötet? 5, 10? (C-kort)
Citera
2013-06-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iPlankan
Så enkelt är det inte. Speciellt med tanke på hur pass få åkerier som vill ha folk med enbart C-kort.

Jag har bara C, har varit inskriven sen augusti -12. Förra veckan gjorde jag ett körtest på YA, fick äntligen besked om att jag kommer få CE-utbildningen, börjar om en månad och tar cirka 10 veckor.

Bor du i Sthlm? Har du YKB?

Om ja på dessa frågor borde det inte vara problem att få jobb.
Citera
2013-06-26, 06:25
Medlem
iPlankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Bor du i Sthlm? Har du YKB?

Om ja på dessa frågor borde det inte vara problem att få jobb.

Skåne. Ja.
Citera
2013-06-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Hur många lektioner behöver man ta i snitt för någon som inte är helt bakom flötet? 5, 10? (C-kort)

9 st tog jag, klarade uppkörningen på första.
Citera
2013-06-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iPlankan
Skåne. Ja.

Ok, jag vet inte hur det är i Skåne men det finns jobb där man inte behöver E-kortet.
Citera
2013-06-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Jag minns inte hur många men de hängde på ett släp ganska snart, efter bara 3-4 lektioner i trafik, backning, lära sig växla m m. Det brukar ta längst tid att lära sig backa med släp. C är ju som B fast lite större, och när de märker att du har koll på trafikregler också brukar det inte bli så många lektioner. Du får ju inget körprov innan du klarat teorin så det är bäst att börja med det för annars lär det bli 30 körlektioner med bara bil innan du får göra provet ändå.
Citera
2013-06-26, 13:43
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ok, jag vet inte hur det är i Skåne men det finns jobb där man inte behöver E-kortet.

Som jag har förstått det (jag kan ha fel) så har det gått inflation på chaufförer i Sverige på samma vis som akademiker. Dvs förr i tiden kunde du stå i kassan på banken efter avslutat gymnasium men idag har du tur om du får ett sådant jobb efter en BBA enbart för att arbetskraftutbudet är större än efterfrågan. Åkarna vet att det finns många potentiella chaufförer att välja på och då kan dom ställa krav också. Det var likadant men omvänt här i Norge för bara 4-5 år sedan: "Jag vill ha en tvådagars fast linjekörning terminal till terminal, Scania med över 600hk och Wilcosläp. You fix!". Och dom gjorde faktiskt det också i de mer tätbefolkade områdena av landet.
Citera
2013-06-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Som jag har förstått det (jag kan ha fel) så har det gått inflation på chaufförer i Sverige på samma vis som akademiker. Dvs förr i tiden kunde du stå i kassan på banken efter avslutat gymnasium men idag har du tur om du får ett sådant jobb efter en BBA enbart för att arbetskraftutbudet är större än efterfrågan. Åkarna vet att det finns många potentiella chaufförer att välja på och då kan dom ställa krav också. Det var likadant men omvänt här i Norge för bara 4-5 år sedan: "Jag vill ha en tvådagars fast linjekörning terminal till terminal, Scania med över 600hk och Wilcosläp. You fix!". Och dom gjorde faktiskt det också i de mer tätbefolkade områdena av landet.

Jag tror du har lite rätt, men när det gäller körningar som bara kräver C-kort (typ sopbil, brödbil, styckegods och betong/grus) i storstäderna så verkar det finnas jobb. Men många kanske tycker det är skitjobb.
Citera
2013-06-26, 20:24
Medlem
iPlankans avatar
Citat:

Jovisst finns det C-jobb, jag började faktiskt på ett idag. Men ponera att du är chef/rekryterare/arbetsledare och du skriver att du söker en C-chaufför. Två personer söker, den ena har CE medans den andra bara har C - Då hade jag valt den med CE.
Citera
2013-06-27, 03:16
Medlem
var kan man läsa om förarens rättigheter vid lossning av livsmedel och lastning av tomgods?

tex, vem ansvarar för vad vid lossning/lastning där lastkaj saknas?

vad klassificeras som lastkaj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in