2012-10-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Som det ser ut idag får man som utländsk transportör endast utföra tre (?) transporter i ett annat land innan man tvingas vända hemåt. I och med de (eventuella) ändringarna kommer dessa gränser att försvinna vilket i praktiken innebär att det är fritt fram för vem som helst från vilket land som helst att arbete fritt i Sverige som vilken annan åkare som helst.

Företagen blir kvar i sina hemländer där de även betalar löner, skatt etc. samtidigt som deras chaufförer utför transporter i Sverige/andra länder. Men det är ingenting jag är särskilt orolig för, jag har svårt att tänka mig att de skulle få igenom det och även om de skulle lyckas med det kommer det nog inte att påverka branschen i samma utsträckning som vissa tycks tro.
Tack för förklaringen.
Ja, man får väl hoppas att slipsnissarna fattar det smartaste beslutet.
Citera
2012-10-10, 11:56
Medlem
MobileFreaks avatar
Allt handlar ju trots allt om pengar och lönsamhet...
Citera
2012-10-10, 12:52
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Allt handlar ju trots allt om pengar och lönsamhet...
Jo, fast det beror nog rätt mycket på vad man driver för slags åkeri och vad man sysslar med för transporter. Är det helsvängar från A-B-C kan vilken apa som helst ratta transporten men det är ju inte riktigt samma sak att köra distribution och ha daglig kontakt direkt med kunderna eller att köra timmer ute i det vilda. Dessutom är väl körförmågan och viljan att följa rådande lagar och bestämmelser ganska begränsad hos dessa individer och jag har svårt att tänka mig att något seriöst åkeri skulle anlita sig av balter.

Jag har som sagt väldigt svårt att tänka mig att förslaget kommer att röstas igenom men även om det gör det kommer det nog inte att ha särskilt stor effekt på den svenska åkerinäringen. Som jag har sagt tidigare - de som redan idag anlitar utländsk arbetskraft kommer att göra det i större utsträckning, de som inte gör det kommer förmodligen inte heller att börja med det då nackdelarna väger tyngre än fördelarna.
Citera
2012-10-11, 01:44
Medlem
Någon som stjäl eu pallar från sitt åkeri?
Senast redigerad av L0VE 2012-10-11 kl. 01:47.
Citera
2012-10-11, 06:48
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0VE
Någon som stjäl eu pallar från sitt åkeri?

Nej, att stjäla är lågt. Gör du det?
Citera
2012-10-11, 18:04
Medlem
I morse fick jag känna på säsongens första halka (för mig iaf). Och då tänkte jag; "va fan är det jag håller på med". Här sitter jag frivilligt och rattar 50 ton med sommardäck som är i pensionsålder. Glider jag över på fel sida så mötande dör så är det mitt fel.

Snart blir jag varm i rocken. Återkommer!
Citera
2012-10-11, 19:54
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
I morse fick jag känna på säsongens första halka (för mig iaf). Och då tänkte jag; "va fan är det jag håller på med". Här sitter jag frivilligt och rattar 50 ton med sommardäck som är i pensionsålder. Glider jag över på fel sida så mötande dör så är det mitt fel.

Snart blir jag varm i rocken. Återkommer!
Jaså? Det har varit lite kyligt så man fått skrapa här iaf... men inte halkigt.
Lär nog få skrapa imorgon bitti när jag ska till jobbet. Redan +1 ute.
Börjar 4:56.. woop woop!
Citera
2012-10-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Jaså? Det har varit lite kyligt så man fått skrapa här iaf... men inte halkigt.
Lär nog få skrapa imorgon bitti när jag ska till jobbet. Redan +1 ute.
Börjar 4:56.. woop woop!

På vissa ställen var det bara frost på vägren och is i hjulspåren, ingen större fara där. När jag körde upp och över fjället så hade det regnat, frusit på och sedan började det snöa lite smått.
Citera
2012-10-11, 20:31
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
På vissa ställen var det bara frost på vägren och is i hjulspåren, ingen större fara där. När jag körde upp och över fjället så hade det regnat, frusit på och sedan började det snöa lite smått.
Ja, det enda "fjället" jag kör på är Garpenbergsbacken.

Men den är inte att leka med serrni. Man får precis lock i öronen iaf.
Citera
2012-10-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Ja, det enda "fjället" jag kör på är Garpenbergsbacken.

Men den är inte att leka med serrni. Man får precis lock i öronen iaf.

Ge upp det där gubbjobbet, bli en riktig karl och kör lastbil för bövelen!
Citera
2012-10-11, 21:16
Medlem
Big_Bites avatar
På tal om halka...

Igår vart det glatt i VG-regionen.
En dödsolycka mellan Skövde och Tibro, jag blev stående utanför Falköping då en bil släp gått i diket och en jobbarkompis gick av.med trailer på Rv182.

I båda lastbilsolyckorna jag nämt klarade sig förarna bra dock om man räknar bort chocken.

Och på tal om jobbkompisen som gick av, dragaren stod nästan i linje med trailern plus att allt stod i en jävla 'knäck'...hur fan Kingpin och låsning i vändskiva håller övergår mitt förstånd!
Citera
2012-10-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
På tal om halka...

Igår vart det glatt i VG-regionen.
En dödsolycka mellan Skövde och Tibro, jag blev stående utanför Falköping då en bil släp gått i diket och en jobbarkompis gick av.med trailer på Rv182.

I båda lastbilsolyckorna jag nämt klarade sig förarna bra dock om man räknar bort chocken.

Och på tal om jobbkompisen som gick av, dragaren stod nästan i linje med trailern plus att allt stod i en jävla 'knäck'...hur fan Kingpin och låsning i vändskiva håller övergår mitt förstånd!

Folk har sladdat av vägen, voltat och lamnat på taket - trots det håller kingpin. Det måste vara en duktig svetsare!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in