2013-06-25, 12:11
Moderator
OYs avatar
Om händerna saknas pga att de gömts extra noga därför att de kan ha dna spår under naglarna tror jag att man kan utgå ifrån att dådet skedde inomhus. Jag tänker att man har heltäckande plagg utomhus vid tiden för dådet, eller tänker jag fel?
Citera
2013-06-25, 12:21
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Visst, det finns en hel del obekräftade uppgifter i tråden om KJ's person, men då jag inte har ett större förtroende i sanningshalten av anonyma påståenden på Flashback föredrar jag istället att tro på den vän till KJ som deltog i programmet Efterlyst där han beskrev KJ som bl a. lugn (kommer inte ihåg exakta ordalag i klippet, men kontentan var att KJ inte är en person som lätt brusar upp sig).
Det finns flera orsaker till just varför jag är osäker på om KJ är skyldig, men som jag ser det är mordet och styckningen av VB utfört av en person som är inne i en känslomässig nedåtspiral som även innefattar någon form av längre/tyngre missbruk - alternativt en person som akut har insjuknat i psykisk ohälsa som sedemera utlöst dessa handlingar.

Jag tycker inte att KJ's profil riktigt passar in i min gärningsmannabeskrivning.
Jag måste dock påpeka det är nästan omöjligt att ställa diverse diagnoser eller ens veta vilken typ av person KJ är via internet, däremot kan man faktiskt säga en hel del om en potentiell gärningsman bara genom att titta på bilder från en BP. Det är det jag har försökt att göra och det sättet detta är utfört på ger mig utrymme att spekulera om alternativa gärningsmän.
Av ren nyfikenhet måste jag få fråga om du har utbildning inom området? Läst krimonologi? Psykologi? Annat med ämnena närbesläktat?

Jag tror inte som du att man måste "en person som lätt brusar upp" för att utföra ett styckmord. Inbillar mig att det kan vara både väl planerat och utfört med fullständig känslokyla.
Citera
2013-06-25, 12:29
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag håller med, jag har tidigare inte gett mig in i diagnosspekulationerna, men nu när det blev aktuellt i och med AB's och NSD's publicering av sinnesundersökningen gällande KJ kunde jag inte låta bli.
Ja, och iom sinnesundersökningen skulle vi faktiskt helt kunna släppa det här med Aspergers. Blir lite intressant att (förhoppningsvis) få veta åt vilket håll den här allvarliga psykiska störningen lutar. Schizofreni?
Citera
2013-06-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Ja, och iom sinnesundersökningen skulle vi faktiskt helt kunna släppa det här med Aspergers. Blir lite intressant att (förhoppningsvis) få veta åt vilket håll den här allvarliga psykiska störningen lutar. Schizofreni?
Vi får hoppas. Men man kan ha både AS och Schizofreni

Jag tror att det lutar åt schizofreni som brutit ut efter en längre tid. Grannarna pratade om att han var i en bubbla.
Citera
2013-06-25, 12:36
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om händerna saknas pga att de gömts extra noga därför att de kan ha dna spår under naglarna tror jag att man kan utgå ifrån att dådet skedde inomhus. Jag tänker att man har heltäckande plagg utomhus vid tiden för dådet, eller tänker jag fel?
Om du tänker att man är halvnaken inomhus och har vantar, rånarluva och halsduk när man är utomhus, så tänker du rätt. Nej allvarligt, visst är väl risken att bli klöst pga självförsvar större då man kanske har t-shirt på sig, men hon skulle ha kunnat riva honom kring halsen också, typ? Men då borde väl någon ha noterat det under MPS-sökningarna t.ex... Nå, jag tror händerna saknas helt enkelt för att de var lättare att gömma/göra sig av med.
Citera
2013-06-25, 12:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hm... och varför sitter då inte hans nätkontakter häktade de med? Jag menar, KJ:s data- och teletrafik lär vara analyserad ner till sista biten.

Inte heller tycker jag att dödsorsaken stämmer särskilt väl med idén om någon som torteras under en längre tid. Det var ju skarpt våld mot "vitala delar", dvs tämligen kraftiga hugg som snarare ser ut som något som delats ut i stundens raseri.

Eftersom uppgiften om att KJ besökt sin bror på kvällen den 4:e verkar riktig så känns scenariot också märkligt: Han ska alltså ha tagit henne till fånga mitt på dagen, åkt till sin bror och spelat tv-spel och lämnat henne någonstans och sen återvänt?

Helt omöjligt är det givetvis inte, men jag tycker att hela din alternativteori du verkar ha låst dig vid lider av uppenbara problem i det att varje led i den är tämligen till mycket osannolikt och att det finns enklare och rimligare förklaringar i varje led. Det brukar inte vara nån särskilt hög träffprocent på att satsa på såna hypoteser.

Jag tror att KJ:s kontakter på nätet är kartlagda ganska väl men att man letar efter en grundad misstanke om inblandning innan någon av dessa kontakter tas in till förhör. Nätkontakter i sig utgör inte tillräcklig grund.

Jag är inne på att det skarpa våldet som tog Vatchareeyas liv föregicks av grym utdragen tortyr och att de dödande huggen inte var hugg i vedertagen mening, utan att det eggvassa föremålet, förmodligen en kniv, långsamt drevs in i kroppen med döden som följd och att detta uppenbarligen skedde två gånger. Inte att hon dog naturligtvis, men att hon stacks två gånger där det sista sticket skulle varit dödande oberoende av det första.

Vidare tror jag att Vatchareeya i levande skick togs om hand av någon/några av KJ:s medbrottslingar och att KJ i lugn och ro kunde ägna sig åt annat (dataspel med brodern ?) några timmar efter c:a 21 den 4 maj - ett sätt att skaffa sig alibi - innan han och övriga återupptog eventet med VB. Men att hon förvarades levande nånstans, ja.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-25 kl. 12:49.
Citera
2013-06-25, 12:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hittills framkomna uppgifter kan tyda på ett snabbt förlopp: VB:s sms 18:40 (19:00) - c:a 21:00 - 23:00 (osäker tidpunkt) = 2 - 4 h. - Mt:s personlighet kan tala för att han har utfört alla momenten i ett svep: mord, (amatörmässig?) styckning, slarvig/hafsig utplacering, innan han besökte sin bror.

En annan hypotes är att han dagen därpå utsatte den döda kroppen för diverse egenartade experiment.

Nu har jag drabbats av lite amnesi här, så måste fråga:

- Har vi det bekräftat att hon verkligen skickade ett SMS just kl 18.40? Att det finns en pejling då vet jag
Citera
2013-06-25, 12:39
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Vi får hoppas. Men man kan ha både AS och Schizofreni

Jag tror att det lutar åt schizofreni som brutit ut efter en längre tid. Grannarna pratade om att han var i en bubbla.
Jamen självklart kan man ha både Aspergers och schizofreni, det jag menar är att man inte blir mördare för att man har AS, lika lite som en person utan diagnos blir mördare. Drabbas man däremot av en "allvarlig psykisk störning" ökar väl risken avsevärt att "bli mördare". Så då är det väl den diagnosen som blir intressant i så fall, menar jag.
Citera
2013-06-25, 12:45
Medlem
highfives avatar
Tillägg "vet"

Citat:
Ursprungligen postat av ObadymedN
(Min fetning).

Det stämmer att hon varit tillsammans med KJ. En tjej med självskadebeteende som bor i ett slags stödboende. Stackars flicka. im*turtl*.bloggplatsen.se/2012/08/27/8527944-flytten/ (*a *e)

Fanns bilder på dem också. Bra alltid något att vi har det bekräftat. Har i ett tidigare skede varit in på denna K*j också på hans fejja. Är ju en sådan med horn i pannan, om ni förstår vad jag menar.

Kanske KJ blev stött när denna kille med denna image blev tillsammans med tjejen? Kanske något som VB fick erfara när KJ tänkte att det kanske är sådan man ska vara....

Lite långsökt, men vem vet vad som etsat sig kvar i KJs skalle.
Senast redigerad av highfive 2013-06-25 kl. 13:12.
Citera
2013-06-25, 12:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenEinstein
Vad Aftonhoran gör skiter jag i, men mängden blod har inte ökat graden skälig misstänkt
Då borde det efter så lång tid..Hittas mera..Utan vad jag menade tänk lite utanför tråden för Helvete
Ni länkar själva från bloggar 2012 -2012 ????
Skarpsinnig Nopp..Relevant tänkande ja. ..
Artikeln la jag in för att se vad händer om man vänder blad.Ni har snart gått över hela KJ vänner släkt Mor & Far m.m. Det är ta mig så respektlöst.

Förlåt men vad yrar du om egentligen? KJ är inte skäligen misstänkt längre, det var han när artikeln du säger att du skiter i skrevs. Några dagar senare omhäktades han på den högre misstankegraden på sannolika skäl misstänkt. Någon högre misstankegrad än så finns inte i rättssystemet under själva förundersökningen, så om du tror att det skulle säga något om bevisen så har du fått det totalt om bakfoten. Nästa steg i kedjan är åtal och där är det ingen expert som någonsin trott att ett sånt skulle komma före sommaren. Det är ju tvärtom bara normal procedur att förundersökningen tar flera månader.

I övrigt vet du ju inget om vad man hittat mer för bevisning, eftersom åklagarna varit väldigt tydliga med att de inte kommer att släppa just någon mer information i det här skedet. Alltså är hela din teori totalt poänglös.

Vad menar du med "Ni"? Jag har inte länkat några bloggar och har definitivt inte spekulerat om att KJ:s vänner är släktingar skulle vara inblandade på något vis. Så blanda inte in mig i saker jag inte har nåt att göra med.
Citera
2013-06-25, 12:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att KJ:s kontakter på nätet är kartlagda ganska väl men att man letar efter en grundad misstanke om inblandning innan någon av dessa kontakter tas in till förhör. Nätkontakter i sig utgör inte tillräcklig grund.

Jag är inne på att det skarpa våldet som tog Vatchareeyas liv föregicks av grym utdragen tortyr och att de dödande huggen inte var hugg i vedertagen mening, utan att det eggvassa föremålet, förmodligen en kniv, långsamt drevs in i kroppen med döden som följd och att detta uppenbarligen skedde två gånger. Inte att hon dog naturligtvis, men att hon stacks två gånger där det sista sticket skulle varit dödande oberoende av det första.

Vidare tror jag att Vatchareeya i levande skick togs om hand av någon/några av KJ:s medbrottslingar och att KJ i lugn och ro kunde ägna sig åt annat (dataspel med brodern ?) några timmar efter c:a 21 den 4 maj - ett sätt att skaffa sig alibi - innan han och övriga återupptog eventet med VB. Men att hon förvarades levande nånstans, ja.

Okej, men VARFÖR tror du det? Vad är det för fakta i ärendet som gör att du finner en så pass osannolik historia ur alla synvinklar troligare än en ensam GM som dödar snabbt och sen av ena eller andra skälet styckar/skändar kroppen?
Citera
2013-06-25, 12:57
Medlem
highfives avatar
Det kanske var något liknande i systempåsen som de hade med sig när de var hem och vände hos KJ för att hämta en yxa inför korvgrillningen på en av KJs favoritplatser kvällen den 4/5?

https://www.facebook.com/id*.i.gr*nstrom/photos_stream#!/photo.php?fbid=276427332434394&set=pb.100002013888 348.-2207520000.1372157366.&type=3&theater (a a)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in