2013-06-25, 09:53
Medlem
reemkas avatar
Måste bara inflika med nåt halv-ot. Undrar om den här tråden har nåt slags Flashback-rekord...? På 1½ månad har den över 8 miljoner visningar och snart 32000 inlägg.

Nu har jag inte läst i tråden på flera dagar så ni har säkert avhandlat sista artikeln i NK redan (t.ex hur man uttryckte sig kring KJ:s psykiska störning) men någon får gärna fylla i åt mig: Varför tror inte Ulrika Schönbeck att åtal hinner väckas innan 28/6? Väntar man på ytterligare provsvar?
Citera
2013-06-25, 09:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Måste bara inflika med nåt halv-ot. Undrar om den här tråden har nåt slags Flashback-rekord...? På 1½ månad har den över 8 miljoner visningar och snart 32000 inlägg.

Nu har jag inte läst i tråden på flera dagar så ni har säkert avhandlat sista artikeln i NK redan (t.ex hur man uttryckte sig kring KJ:s psykiska störning) men någon får gärna fylla i åt mig: Varför tror inte Ulrika Schönbeck att åtal hinner väckas innan 28/6? Väntar man på ytterligare provsvar?
Det ser så ut. NK:
Citat:
Har ni fått fler provsvar från SKL?

– Nej, inte ännu.
Citera
2013-06-25, 09:58
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Fast AS är ingen sjukdom utan fortfarande ett förståndshandikapp. Man blir inte styckmördare för att man har AS liksom, men du kan ha rätt i att det kan finnas en bakomliggande psykisk åkomma som har en avgörande betydelse för brottet. Det vet vi inte någonting om ännu.
Det räknas inte ens som förståndshandikapp (eller begåvningsnedsättning tror jag det heter numera), det är en neuropsykiatrisk diagnos. Nu har ju den här frågan avhandlats gång på gång på gååång i tråden och det börjar bli duktigt tjatigt, men det stämmer naturligtvis att man inte blir mördare för att man har Aspergers syndrom. Vem som helst kan också drabbas av en psykisk störning, t.ex schizofreni, du eller jag eller grannen med Aspergers.
Citera
2013-06-25, 10:07
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det ser så ut. NK:
Jaja, haha Just den raden verkar jag ha hoppat över! Tänker att det också finns en möjlighet att man fortfarande försöker ringa in en medhjälpare av något slag, en person som kan komma med fler fakta i målet om man väl hittar hen.
Citera
2013-06-25, 10:11
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Jag tror inte att KJ har ASP det skulle ha framkommit i tråden om han hade en historik med våldsamma utbrott (aggressionsproblematik), en hög grad av bristande empati och utnyttjande av människor i sin närhet, dessa människor tenderar ofta handla impulsivt och har svårt att planera och därmed hålla sig till sin planerade plan.
Det fattas uppgifter av våldsam karaktär kring KJ som person - däremot har det framkommit att han är lugn och brusar sällan upp sig, det finns heller inte några uppgifter på någon sorts missbruk vilket är vanligt bland ASP.

Jag fortsätter att gardera mig med att det fortfarande finns utrymme för en annan GM men skulle det framkomma mer konkret och stark teknisk bevisning emot KJ är jag beredd att ändra mig.
Det finns för många frågor som behövs redas ut innan jag är övertygad om det är rätt man som sitter frihetsberövad.
Jag börjar verkligen undra var du hittat din "kunskap" om Aspergers? De är inte mer aggressiva än andra. Öht låter det mer som att du beskriver en psykopat, och det är ju som du säkert vet inte samma sak.
Citera
2013-06-25, 10:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, det tror jag inte. Det har pratats om att KJ uttryckt en önskan om att få uppleva hur det skulle kännas att döda en människa på riktigt. En tvångstanke, alltså. Det kan ju vara så att dessa tvångstankar tog överhanden och att han omsatte dem i handling...

KJ beskrivs som en fascinerad plågare av djur och han har bekänt sin lust att någon gång döda en människa, det verkar ostridigt så, men jag tror det snarare var en dröm som han hoppades förr eller senare kunna förverkliga än att mordet på f.d. flickvännen handlade om en obetvinglig tvångstanke att döda henne som tog överhanden, dvs jag tror inte KJ tog livet av Vatchareeya som en betingad reflex i stundens ingivelse, scenariot som slutade med hennes död är jag säker på var planerat långt i förväg. Jag tror mera på att KJ betraktade Vatchareeya som ett lämpligt offer för ett bestialiskt och plågsamt experiment i syfte att se hur länge hon överlevde tortyr och jag betvivlar som sagt att han varit ensam om detta, jag tror att någon/några av hans likasinnade kontakter på nätet varit inblandade i det här.
Citera
2013-06-25, 10:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Kanske lättare att le om man är självdestruktiv och har för vana att skada sig själv.

"För vana" ..? Är KJ:s självskadebeteende omvittnad sedan tidigare ? Dokumenterad ? Jag trodde självskadebeteendet uppstod sedan han blivit häktad, men så är det inte alltså ?
Citera
2013-06-25, 10:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"För vana" ..? Är KJ:s självskadebeteende omvittnad sedan tidigare ? Dokumenterad ? Jag trodde självskadebeteendet uppstod sedan han blivit häktad, men så är det inte alltså ?
Ull-Strumpa skrev Kanske.
Citera
2013-06-25, 10:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag tror inte att KJ har ASP det skulle ha framkommit i tråden om han hade en historik med våldsamma utbrott (aggressionsproblematik), en hög grad av bristande empati och utnyttjande av människor i sin närhet, dessa människor tenderar ofta handla impulsivt och har svårt att planera och därmed hålla sig till sin planerade plan.
Det fattas uppgifter av våldsam karaktär kring KJ som person - däremot har det framkommit att han är lugn och brusar sällan upp sig, det finns heller inte några uppgifter på någon sorts missbruk vilket är vanligt bland ASP.

Jag fortsätter att gardera mig med att det fortfarande finns utrymme för en annan GM men skulle det framkomma mer konkret och stark teknisk bevisning emot KJ är jag beredd att ändra mig.
Det finns för många frågor som behövs redas ut innan jag är övertygad om det är rätt man som sitter frihetsberövad.

Du har uppenbarligen inte läst hela tråden.

Finns både uppgifter om grymhet mot djur och bråk/hot /våldsincidenter under skoltiden som varit uppe flera gånger i tråden, särskilt när KJ hamnade i strålkastarljuset första gången. Så om det var en av dina huvudskäl till att hålla dig till din alternativa GM-hypotes så kanske du skulle ta och fundera över den ett varv till.

Givetvis är dessa uppgifter liksom det mesta annat i tråden inte officiellt bekräftade någonstans, men de har lämnats av flera källor. Sen finns det förvisso de som sagt att KJ verkar vara en lugn och snäll kille också. Men det har sagts om många grova våldsbrottslingar före honom.
Citera
2013-06-25, 10:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har uppenbarligen inte läst hela tråden.

Finns både uppgifter om grymhet mot djur och bråk/hot /våldsincidenter under skoltiden som varit uppe flera gånger i tråden, särskilt när KJ hamnade i strålkastarljuset första gången. Så om det var en av dina huvudskäl till att hålla dig till din alternativa GM-hypotes så kanske du skulle ta och fundera över den ett varv till.

Givetvis är dessa uppgifter liksom det mesta annat i tråden inte officiellt bekräftade någonstans, men de har lämnats av flera källor. Sen finns det förvisso de som sagt att KJ verkar vara en lugn och snäll kille också. Men det har sagts om många grova våldsbrottslingar före honom.

Vi får heller inte glömma bort att en av hennes närstående vänner även påstår att han mordhotat henne, det brukar börja så.
Citera
2013-06-25, 10:53
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vi får heller inte glömma bort att en av hennes närstående vänner även påstår att han mordhotat henne, det brukar börja så.
Vems? VB:s?
Citera
2013-06-25, 10:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ beskrivs som en fascinerad plågare av djur och han har bekänt sin lust att någon gång döda en människa, det verkar ostridigt så, men jag tror det snarare var en dröm som han hoppades förr eller senare kunna förverkliga än att mordet på f.d. flickvännen handlade om en obetvinglig tvångstanke att döda henne som tog överhanden, dvs jag tror inte KJ tog livet av Vatchareeya som en betingad reflex i stundens ingivelse, scenariot som slutade med hennes död är jag säker på var planerat långt i förväg. Jag tror mera på att KJ betraktade Vatchareeya som ett lämpligt offer för ett bestialiskt och plågsamt experiment i syfte att se hur länge hon överlevde tortyr och jag betvivlar som sagt att han varit ensam om detta, jag tror att någon/några av hans likasinnade kontakter på nätet varit inblandade i det här.

Hm... och varför sitter då inte hans nätkontakter häktade de med? Jag menar, KJ:s data- och teletrafik lär vara analyserad ner till sista biten.

Inte heller tycker jag att dödsorsaken stämmer särskilt väl med idén om någon som torteras under en längre tid. Det var ju skarpt våld mot "vitala delar", dvs tämligen kraftiga hugg som snarare ser ut som något som delats ut i stundens raseri.

Eftersom uppgiften om att KJ besökt sin bror på kvällen den 4:e verkar riktig så känns scenariot också märkligt: Han ska alltså ha tagit henne till fånga mitt på dagen, åkt till sin bror och spelat tv-spel och lämnat henne någonstans och sen återvänt?

Helt omöjligt är det givetvis inte, men jag tycker att hela din alternativteori du verkar ha låst dig vid lider av uppenbara problem i det att varje led i den är tämligen till mycket osannolikt och att det finns enklare och rimligare förklaringar i varje led. Det brukar inte vara nån särskilt hög träffprocent på att satsa på såna hypoteser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in