2013-06-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Finns förklaring i inlägget ovan men där gäller det bipolär.

Du får nog läsa på mer om diagnos Bipolär För du är helt ute och cyklar. Blandar ihop alla diagnoser hippsomhaver.
Citera
2013-06-24, 19:37
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu frågar jag för tredje gången: Har du något förslag på figur eller symbol, utifrån din sakkunskap, som kan bildas av nio hugg?

Ah, missade att besvara tidigare, ber om ursäkt. Men njaa, det är svårt att säga. Det finns ju oändligt många symboler som rent teoretiskt hade kunnat göras med 9 knivhugg. För att inte tala om sigill, bindrunor etc. Men en gissning kan jag väl ge. Ett petruskors är ju det mest uppenbara tankarna dras till, 9 hugg låter rätt vettigt. Har inte så mycket mer att komma med då urvalet är så stort och jag inte vet någonting om GM's ideologi osv. Om det nu rör sig om någon symbol.
Citera
2013-06-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Du får nog läsa på mer om diagnos Bipolär För du är helt ute och cyklar. Blandar ihop alla diagnoser hippsomhaver.
Nej det gör jag inte, vet mycket väl vad bipolär är, men skrev kanske lite svårförståeligt vad jag menade. Men har redigerat den texten nu
Citera
2013-06-24, 19:39
Medlem
PowerOfThinkings avatar
[quote=moa-tove|44035767]
Citat:
Jo, absolut. Men varför jag har svårt för att tro att KJ är en psykopat är för att hans omgivning inte uppfattar han som det.

Kan han lida av megalomani, som kan vara ett psykotiskt tillstånd:

"Storhetsvansinne (megalomani), grandiositet, hybris, förhöjd självkänsla, i psykiatrin ett uttryck för ett sinnestillstånd där en person har en starkt överdriven självuppfattning, och ofta helt falsk självbild. Storhetsvansinne kan vara ett tecken på psykos eller en personlighetsstörning.[/QUOTE

Han kan vara tex bipolär i grunden men sen utveckla psykopati allt eftersom åren gått, helt plötsligt tror han sig vara den smartaste människan på jorden och då kan alla bli lurade, han skrattar för sig själv åt människans "dumhet" . Skillnaden med att vara bipolär och manisk är att manin går över, det gör inte det psykopatiska. Plus att de bipolära (oftast) har empati, känner skuld och har ett samvete. Det låtsas bara psykopaterna ha, de lömska rackarna.
Det du nämnde nu har jag ingen aning om vad det är... Får kolla upp

Bipolära kan i maniska tillstånd vara kapabla till en hel massa vansinnigt. Jag vet en bipolär som såg djävulen och det gick inte att övertyga personen att den hade fel. Men som sagt går de efteråt in i en djup depression och har dåligt samvete. Jag har hört att bipolära inte minns till 100% vad de under manin ställt till med, men det är väl kanske individuellt.
Citera
2013-06-24, 19:43
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Din teori låter väldigt rimlig och trovärdig. Både teorietisk och sjukdomsmässig. Det skrevs ju i NSD också att KJ axlat rollen som "sökledare" i MPS. Han verkar inte ha varit en person som visat fram fötterna och är någon direkt "ledartyp". Vilket kan tyda på att han under MPS söken befann sig i detta tillstånd.

Hade varit intressant att få höra hur hans omgivning uppfattat hans sinnestillstånd.

Lite Fakta vart fall
Kj sa själv till personer på söket att han hade vart hemma
med henne,och vad den sista som såg henne
.Kj .säger att hon gick vid 21
Han har inte hållit det hemligt alls.
Dom som jag hört av från Boden beskriver han som hjälpsam kille.
Ofta med och guida turister med sin Pappa..
Ja han har intresse som alla ungdomar så och vuxna har
att spela dessa rollspel.
Vart tog vittnet vägen 2 st ska ju ha sett henne på väg hemåt?
Om jag ex Hamnade i detta läget OCH och Inte gjort det..Kunde dom lika gärna låst in mig på psyke på en gång..
Ingen vet hur man reagerar,om ex han nu skulle vara oskyldig.
Tänk på allt ni skrivet och spekulerat i om hela hans fam / att Pappan Och Mamman skulle ha hjälpt till m.m.

Pentagram ?? Bara spekulationer.
Att Kuriren uttrycker sig så klumpigt,idag ..Man behöver inte göra saker värre..
Är det KJ ska han in ,självklart
Jag tycker det är många små ??????? tecken kvar..
Finns det någon som kan religion ??
Så fall varför ställer man ut gravlyktor utanför U**lggat** 4c och 2c ? Mellan den 12 -16
Med blommor hårlock och ljus i ?? Är det en en tradition ..att göra så.
Hon vad ju inte hittad eller ingen visste om hon vad död då heller...
Bara lite tankar
Senast redigerad av IngenEinstein 2013-06-24 kl. 19:44. Anledning: felskrivet
Citera
2013-06-24, 19:44
Medlem
Psykopati (Antisocialpersonlighetsstörning) är genetiskt och socialt betingat. Dom som har "antisocialpersonlighetsstörning" är oftast stabila personer utan några andra diagnoser dvs. Varken upp/eller ner...dvs inga maniska eller depressiva skov!

Detta är inte vad jag har lärt mig. De kan mycket väl ha en diagnos i grunden, sen utvecklas psykopatin med tiden?
Senast redigerad av moa-tove 2013-06-24 kl. 19:50.
Citera
2013-06-24, 19:44
Medlem
[quote=PowerOfThinking|44035951]
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove

Bipolära kan i maniska tillstånd vara kapabla till en hel massa vansinnigt. Jag vet en bipolär som såg djävulen och det gick inte att övertyga personen att den hade fel. Men som sagt går de efteråt in i en djup depression och har dåligt samvete. Jag har hört att bipolära inte minns till 100% vad de under manin ställt till med, men det är väl kanske individuellt.

Helt sjukt vad hjärnan kan spöka med oss. Är jättevanligt, eller jättevanligt ska jag väl inte heller säga att vid ett maniskt skov få psykotiska inslag. Du har helt rätt, under manin, så kan personen i fråga ha minnesluckor. När man väl "landat" och inser vad man har ställt till med kommer skammen, som följs av en depression. En fruktansvärd sjukdom =/

Även vanligt att maniska personer blir riktigt jäkla förbannade när man "stör" och försöker begränsa dom. När dom kommer in på psyk är dom oftast jävligt förbannade (ingen sjukdomsinsikt) och tycker dom mår hur bra som helst...
Citera
2013-06-24, 19:47
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte om det kan kallas läggning, men ett överdrivet intresse för det morbida är väl inte ett illa passande uttryck? Kanske samma störning som KJ lider av, det vet jag inte, bryr mig inte, bara konstaterar. Ytterst osmakliga inlägg i skenet av vad som hänt med VB, det kan du väl hålla med om, att det inte är konstigt att du drar till dig uppmärksamhet?

Dina egna ord, perverst eller inte, dock ohyggligt avvikande intresse, citat;

Att du har en fascination för sånt här är ju tillåtet, det bryr jag mig inte om i sak, konstaterar bara att du ser VB kvarlevor som något gott, och uttrycker en önskan om att hitta det samma under en skogspromenad.

Visst har jag en viss fascination och intresse för döden på flera plan. Det där jag skrev om seriemördare tycker jag nu i efterhand var rätt infantilt dock. Men nämnas skall att det jag publicerar på bloggen till åtminstone 90% handlar inte om saker jag dras till eller finner eggande. Snarare tvärtom. Jag vill med bilderna visa horan jordens smutsiga baksida och provocera fram vissa sinnesstämningar och tankar. Men visst finns en underton av genuint intresse, det nekar jag inte. Dock är inte oprovocerade psykmord något jag ägnar mig åt eller stödjer alls. Jag hoppas GM åker dit ordentligt och hade önskat att han själv fick betala med sitt liv som straff. Har aldrig haft för avsikt att vara respektlös mot offret. Men jag är den jag är och jag tycker tråden bör respektera det och sluta exploatera mig i tråden. Det torde vara rätt uppenbart att jag inte är av intresse i tråden utöver som "en sjuk kille som diggar döden", vilket redan gåtts igenom grundligt. Inte för att jag direkt tycker det är jobbigt eller kränkande, endast smått irriterande att ni ständigt hänger ut folk på ytterst lösa grunder. Men då finns det andra ni outat i tråden som tagit betydligt mer skada av det än jag.
Citera
2013-06-24, 20:42
Medlem
Citat:
Av min erfarenhet så finns det ingen koppling mellan Antisocialpersonlighetsstörning (psykopati) och Asberger syndrom.
Förstod inte riktigt hur du menade heller av det du skrev.
AS och bipolaritet ligger nära varandra och det är inte ovanligt med samdiagnos. Även adhd.
Samdiagnoser kan alltid förekomma. Däremot har jag aldrig hört om ngn som är bipolär som skulle mörda ngn pga mani. Det är inte så det utvecklas. Personer kan handla gränslöst, dra igång projekt osv men det är en annan bit.
Man kan ibland missförstå och ta fel på en person med AS och en med antisocial personlighets störning men skillnaden är att vid AS har man en förmåga till både empati och skuldkänslor som saknas vid psykopati. Däremot så kan det se ut som om vederbörande inte har det då personer med AS kan ha annorlunda uttryckssätt.

Antisocial personlighetsstörning kan samdiagnosticeras med AS, ad/hd, schizofreni och andra diagnoser.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-24 kl. 21:09.
Citera
2013-06-24, 20:56
Medlem
Spindelfridas avatar
Rättsmedicinalverket, RMV, publicerade förra året rapporten "Gärningsbeteende och allvarlig psykisk störning - gärningsanalys inom den utredande rättspsykiatrin".
164 personer deltog i undersökningen. Samtliga hade begått olika våldsbrott (inklusive dödligt våld) och dessutom genomgått rättspsykiatrisk undersökning.

Resultaten visade att allvarlig psykisk störning var signifikant associerat med ett flertal olika gärningsbeteenden och faktorer - det senare t ex en nykter och/eller psykotisk gärningsperson. På gruppnivå fanns flera gemensamma nämnare hos individer som bedömts ha APS, med avseende på gärningsbeteende. Vissa specifika gärningsbeteenden utmärkte sig som speciellt viktiga att ta hänsyn till vid bedömning av allvarlig psykisk störning; gärningar begångna under vardagar, gärningar begångna på institution och ett efterbrottsbeteende med avsaknad av forensiskt medvetande.

Resultaten tydde också på att avståndet mellan gärningspersonens hem och gärningsplatsen är kortare i de fall där individen bedöms lida av en allvarlig psykisk störning till skillnad från de fall där individen inte bedömts lida av en allvarlig psykisk störning.

Rapporten konstaterar dessutom att personer med psykossjukdom och autismspektrumstörningar (dit Asperger hör) betydligt oftare bedömdes ha ASP. Tre personer, alla med diagnosen Asperger och som dömts för sexualbrott, konstaterades ha ASP - och detta trots att deras planering av brotten bedömdes vara av god kvalité.

http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/RMV-rapp2012_1garningsbeteende-allv-psyk-storning.pdf
Citera
2013-06-24, 21:12
Medlem
Resultaten tydde också på att avståndet mellan gärningspersonens hem och gärningsplatsen är kortare i de fall där individen bedöms lida av en allvarlig psykisk störning till skillnad från de fall där individen inte bedömts lida av en allvarlig psykisk störning.

Det där tyckte jag var mkt intressant. Om man tar detta i beaktning påträffades VB inte så långt från hemmet.
Citera
2013-06-24, 21:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Det där tyckte jag var mkt intressant. Om man tar detta i beaktning påträffades VB inte så långt från hemmet.

Hänger inte riktigt med på ditt resonemang, vilket resultat? Du säger också avståndet mellan GM hem och gärningsplatsen och talar om offrets bostadsadress, hur menar du?

Intressant, så utveckla gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in