2013-10-15, 14:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag får intrycket (från det som är känt) är att vad polisen behöver - och vid det här laget kanske är fortfarande möjligt att skaffa fram - är en tidsmässig och geografisk inramning av händelsen.

Som det är nu tycks den väldigt diffus.

* VB mördades någon mellan kl 16 (sista observationen) eller kl 21 (sista mobilkontakten) den 4/5 och tidpunkten X (fastställd med begränsad precision utifrån den rättsmedicinska och kriminaltekniska bedömningen) eller tidpunkten Y (fastställd från den punkt då KJ hade span på sig).

* VB mördades på en okänd plats, som kan sammanfalla med styckningsplatsen.

* Styckningsplatsen är dock okänd.

* Styckningsplatsen är inte KJ:s lägenhet eller fyndplatsen.

* Vid en okänd tidpunkt - någon gång under tidperioden ovan - har dock kroppen flyttats, från brottsplats, eventuellt via styckningsplats, till fyndplats.

Konturerna är ganska suddiga.

Jag menar inte att en tydligare bild av händelseförloppet är absolut nödvändigt för en fällande dom. Däremot är skulle det underlätta betydligt.

Som det är nu verkar åklagaren inte ens kunna säga: "KJ befann sig på eller i anslutning till mordplatsen vid den tidpunkt då brottet begicks." Av förståeliga skäl.

Men skulle verkligen mord- och styckplats stärka bevisläget så mycket? Om inte teknisk bevisning på platsen skulle kunna knyta KJ till mordet (vilket känns osannolikt efter över 5 mån) så ser jag inte att vi egentligen skulle veta så mycket mer. Det vore i så fall om deras geografiska belägenhet var sådan att det kan uteslutas att KJ kan ha varit där vid mordtillfället pga att det inte går ihop med kända observationer av honom inom det tillgängliga tidsfönstret. Fast visst: Advokaten kan ju försöka dra upp det som en i raden av saker som ska konstituera rimligt tvivel: "Mordplatsen kan ha varit nån stans där KJ inte kan ha varit". Men vi behöver ju inte mordplatsen för att slå fast att ett mord begåtts och vi behöver ingen styckningsplats för att slå fast att hon verkligen styckades. Det är logiska luckor i den helhet vi önskar oss. Men det juridiska värdet? Njaee....
Citera
2013-10-15, 14:47
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tror att det kommer fram en hel del teknisk bevisning som svarar på många frågor dock inte alla.
Blir ett tufft indiciemål om nu inte åklagaren har ett eller annat ess i rockärmen från olika tekniska fynd som gör det ställt utom rimligt tvivel att det är GM som står inför rätten.

Fast indiciemål brukar ju just kännetecknas av en omfångsrik utredning och ett stort antal vittnesförhör.

Här har vi en FUP på 400 sidor och endast 4 förhandlingsdagar avsatta.

Det skulle kunna peka på tung tekniskt bevisning. Men ställer man det mot den ödmjuka tonen i åklagarens uttalanden och försvarets betoning på att inget nytt graverande tillkommit sedan fynden i somras, så verkar det inte finnas någon sådan bevisning.

Vad gäller esset i rockärmen hoppas jag innerligt på ett sådant. Vad som talar emot dess existens är att det inte har dragits fram tidigare, kommenterats av försvaret, utan att den tyngsta bevisningen tycks ju utgöras av fynden i lägenheten och på påsen.

Jag tycker det här är snurrigt.
Citera
2013-10-15, 16:14
Medlem
Citat:
Fast indiciemål brukar ju just kännetecknas av en omfångsrik utredning och ett stort antal vittnesförhör.

Här har vi en FUP på 400 sidor och endast 4 förhandlingsdagar avsatta.

Det skulle kunna peka på tung tekniskt bevisning. Men ställer man det mot den ödmjuka tonen i åklagarens uttalanden och försvarets betoning på att inget nytt graverande tillkommit sedan fynden i somras, så verkar det inte finnas någon sådan bevisning.

Vad gäller esset i rockärmen hoppas jag innerligt på ett sådant. Vad som talar emot dess existens är att det inte har dragits fram tidigare, kommenterats av försvaret, utan att den tyngsta bevisningen tycks ju utgöras av fynden i lägenheten och på påsen.

Jag tycker det här är snurrigt.

Jag tycker inte det är snurrigt, det har varit locket på från polis/åklagare vilket är förståeligt, det skall inte läcka som ett såll för det skulle knappast gagna ärendet och utredningen.

Får känslan att FU innehåller avgörande teknisk bevisning mot GM, tycker 400 sidor talar för det. Dock så kan det även vara att just olika förhör med mtGM inte är någon novell om han inte är så talför och därför blir FU aningen tunn.
Har svårt att tro åklagare Scö*beck går till åtal utan gott bevisläge i ett så uppmärksammat ärende som detta är.
Citera
2013-10-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Livet i Öjebyn via advokatens berättelse

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7924313

Intressant från artikeln du länkar till...

"Statisk tillvaro

Isoleringen har gjort att tillvaron för 22-åringen blivit statisk uppger B* Fo*ssberg.

– Jag besöker honom och då pratar vi. Livet är ganska inrutat. Han äter, läser och ritar.

Är han redo för rättegången?

– Att se slutet och att det kommer ett avgörande är naturligtvis skönt att veta. Att det blir ett slut, en rättegång och sen är det över."

Fetade kan tolkas på olika sätt, tänker mtGM på frihet eller innerst inne vet mtGM att han inte återfår friheten inom överskådlig tid men slipper isolering, pressande förhör, restriktioner etc. alltså ett mindre inrutat liv. Bara en fundering utifrån BF svar på frågan.
Citera
2013-10-15, 16:54
Medlem
Jag fick en ide. Kan det hända att GM stod i sjön när han styckade henne? Kanske upp till knäna.
Att sjön är styckningsplatsen.
Citera
2013-10-15, 16:54
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tycker inte det är snurrigt, det har varit locket på från polis/åklagare vilket är förståeligt, det skall inte läcka som ett såll för det skulle knappast gagna ärendet och utredningen.

Får känslan att FU innehåller avgörande teknisk bevisning mot GM, tycker 400 sidor talar för det. Dock så kan det även vara att just olika förhör med mtGM inte är någon novell om han inte är så talför och därför blir FU aningen tunn.
Har svårt att tro åklagare Scö*beck går till åtal utan gott bevisläge i ett så uppmärksammat ärende som detta är.

Som sagt, jag hoppas att du har rätt och att en sådan bevisning finns.

Vad gäller beslut om åtal, så är mitt intryck av åklagaren - utifrån Carolinefallet - gott. Hon verkar omdömesgill.

Även om beslutet om väckande av åtal endast får ske då åklagaren "på objektiva grunder" kan "motse den misstänktes sakfällande", så är bedömningen av existensen av de objektiva grunderna - bevisläget - ändå en subjektiv bedömning.

Det finns fall där åklagaren inte har varit säker på utfallet, men ändå väckt åtal och motiverat detta med att det är upp till domstolen att pröva bevisningen (och därmed möjligen gjort sig skyldig till tjänstefel).

Är det någon typ av fall där det finns en press på åklagaren att väcka åtal - även om bevisningen skulle vara i det tunnaste laget - så skulle jag gissa på att ett uppmärksammat styckmord på en ung kvinna i en liten stad i Norrland hör till dessa fall.

Men som sagt, "Ullis" verkar bra, så vi får se.
Citera
2013-10-15, 17:11
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag fick en ide. Kan det hända att GM stod i sjön när han styckade henne? Kanske upp till knäna.
Att sjön är styckningsplatsen.

Har faktiskt funderat på exakt samma sak!

När jag läst om vad som har sagts om KJ har det slagit mig att det känns som om jag träffat på samma personlighetstyp tidigare (speciellt i lajvar-, paintball- och reenactmentkretsar): lite kufisk, begränsad uppfattning om (eller ett medvetet avståndstagande från), sociala normer, fokuserad på sina intressen, stort engagemang etc.

Men! Till dessa egenskaper kan också läggas ett slags praktisk originalitet vad gäller problemlösning (jag har ingen bättre beskrivning på detta). Ett sätt att "tänka utanför boxen".

Jag kan mycket väl föreställa mig att KJ tillhör den typen som ställt sig frågan: "Vilket är det effektivaste sättet att stycka en kropp utan att lämna några spår efter sig?" Men också kommit fram till svaret "I vattnet förstås" alldeles på egen hand och även om jag inte känner till ett enda exempel att detta har skett tidigare i kriminalhistorien.

Så ja, jag tror att det är fullt möjligt.
Citera
2013-10-15, 17:20
Medlem
Citat:

När jag läst om vad som har sagts om KJ har det slagit mig att det känns som om jag träffat på samma personlighetstyp tidigare (speciellt i lajvar-, paintball- och reenactmentkretsar): lite kufisk, begränsad uppfattning om (eller ett medvetet avståndstagande från), sociala normer, fokuserad på sina intressen, stort engagemang etc.

Men! Till dessa egenskaper kan också läggas ett slags praktisk originalitet vad gäller problemlösning (jag har ingen bättre beskrivning på detta). Ett sätt att "tänka utanför boxen".

Jag kan mycket väl föreställa mig att KJ tillhör den typen som ställt sig frågan: "Vilket är det effektivaste sättet att stycka en kropp utan att lämna några spår efter sig?" Men också kommit fram till svaret "I vattnet förstås" alldeles på egen hand och även om jag inte känner till ett enda exempel att detta har skett tidigare i kriminalhistorien.

Haha, great minds think alike Vi två och KJ

För det är rätt fantastiskt att polisen inte lyckats hitta någon mord- eller styckningsplats.
Och nu sägs det att en hand hittades nära sjön.
Citera
2013-10-15, 17:28
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Haha, great minds think alike Vi två och KJ

För det är rätt fantastiskt att polisen inte lyckats hitta någon mord- eller styckningsplats.
Och nu sägs det att en hand hittades nära sjön.

Japp, skrämmande överensstämmelse i tankesättet!

Jag sitter för tillfället och syr på 32-lagers kevlarväst till min mördarhund. Vad gör du?
Citera
2013-10-15, 17:43
Medlem
Citat:

Tror ni inte att något spår från sjön skulle fastna på vb då? Eller att man hört att delarna varit ovanligt rena? Ni kan säkert ha rätt men fick dessa frågor i huvudet när jag läste det ni föreslog.
Citera
2013-10-15, 17:48
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Tror ni inte att något spår från sjön skulle fastna på vb då? Eller att man hört att delarna varit ovanligt rena? Ni kan säkert ha rätt men fick dessa frågor i huvudet när jag läste det ni föreslog.

Bra frågor. Kanske.

Vet dock inget mer om kroppens skick när den återfanns.
Citera
2013-10-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky

Tror att sånt skulle försvinna efter ett tag. Ju mindre partiklar desto mindre tid tar det för dom att försvinna. Tveksamt att såna mikroskopiska partiklar skulle vara kvar på kroppsdelarna efter 3 (eller?) veckor. Sen kroppens egna vätskor och utsöndringar... Inte omöjligt att såna spår än borta när kroppsdelarna väl hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in