Citat:
Jag får intrycket (från det som är känt) är att vad polisen behöver - och vid det här laget kanske är fortfarande möjligt att skaffa fram - är en tidsmässig och geografisk inramning av händelsen.
Som det är nu tycks den väldigt diffus.
* VB mördades någon mellan kl 16 (sista observationen) eller kl 21 (sista mobilkontakten) den 4/5 och tidpunkten X (fastställd med begränsad precision utifrån den rättsmedicinska och kriminaltekniska bedömningen) eller tidpunkten Y (fastställd från den punkt då KJ hade span på sig).
* VB mördades på en okänd plats, som kan sammanfalla med styckningsplatsen.
* Styckningsplatsen är dock okänd.
* Styckningsplatsen är inte KJ:s lägenhet eller fyndplatsen.
* Vid en okänd tidpunkt - någon gång under tidperioden ovan - har dock kroppen flyttats, från brottsplats, eventuellt via styckningsplats, till fyndplats.
Konturerna är ganska suddiga.
Jag menar inte att en tydligare bild av händelseförloppet är absolut nödvändigt för en fällande dom. Däremot är skulle det underlätta betydligt.
Som det är nu verkar åklagaren inte ens kunna säga: "KJ befann sig på eller i anslutning till mordplatsen vid den tidpunkt då brottet begicks." Av förståeliga skäl.
Som det är nu tycks den väldigt diffus.
* VB mördades någon mellan kl 16 (sista observationen) eller kl 21 (sista mobilkontakten) den 4/5 och tidpunkten X (fastställd med begränsad precision utifrån den rättsmedicinska och kriminaltekniska bedömningen) eller tidpunkten Y (fastställd från den punkt då KJ hade span på sig).
* VB mördades på en okänd plats, som kan sammanfalla med styckningsplatsen.
* Styckningsplatsen är dock okänd.
* Styckningsplatsen är inte KJ:s lägenhet eller fyndplatsen.
* Vid en okänd tidpunkt - någon gång under tidperioden ovan - har dock kroppen flyttats, från brottsplats, eventuellt via styckningsplats, till fyndplats.
Konturerna är ganska suddiga.
Jag menar inte att en tydligare bild av händelseförloppet är absolut nödvändigt för en fällande dom. Däremot är skulle det underlätta betydligt.
Som det är nu verkar åklagaren inte ens kunna säga: "KJ befann sig på eller i anslutning till mordplatsen vid den tidpunkt då brottet begicks." Av förståeliga skäl.
Men skulle verkligen mord- och styckplats stärka bevisläget så mycket? Om inte teknisk bevisning på platsen skulle kunna knyta KJ till mordet (vilket känns osannolikt efter över 5 mån) så ser jag inte att vi egentligen skulle veta så mycket mer. Det vore i så fall om deras geografiska belägenhet var sådan att det kan uteslutas att KJ kan ha varit där vid mordtillfället pga att det inte går ihop med kända observationer av honom inom det tillgängliga tidsfönstret. Fast visst: Advokaten kan ju försöka dra upp det som en i raden av saker som ska konstituera rimligt tvivel: "Mordplatsen kan ha varit nån stans där KJ inte kan ha varit". Men vi behöver ju inte mordplatsen för att slå fast att ett mord begåtts och vi behöver ingen styckningsplats för att slå fast att hon verkligen styckades. Det är logiska luckor i den helhet vi önskar oss. Men det juridiska värdet? Njaee....
Vi två och KJ