2013-06-10, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, sorry, då var det bara en hund. I övrigt vidhåller jag det jag sagt, det kan lika gärna ha varit en kanin under huset som gjorde hunden hispig, jägare som den är. Vi vet inte vad matta sa till hunden, hur hon styrde den, vilka kommandon den fick. Hade den fått hålla på en stund till hade hon kanske sett hunden försöka krypa in under huset i något kaninhål, det vet vi inte. Tror nog att vi kan ta den här händelsen med en liten nypa salt iaf, den har fått ganska stora proportioner i förhållande till utfallet.

kan inte uttala mig så mycket då jag inte var med.. men när den reagerade både morgon och kväll? och det var olika förare på båda promenaderna. matte är kanske lite mjukare, men husse har stenkoll, och hunden reagerade ändå..
Citera
2013-06-10, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Hejda fantasierna, skapa inte trådsanningar i onödan.
Visst finns möjligheten att hon varit nerfryst i en frysbox tex, men inget som bekräftats.

En fryst styckad kropp måste ju förvisso vara smidigare att hantera eftersom den inte är lika "slabbig" som en tinad. Dock finns det ett par problem med den teorin.

1) Gissningsvis har inte KJ en tillräckligt stor frys hemma. och det förefaller osannolikt att föräldrarna skulle ha "viltkylen" ute i sommarstugan istället för i garaget där de har större koll på den vid ev. strömavbrott.

2) Hur lyckas man stycka en kropp och sen frysa den utan att teknikerna hittar spår i vare sig lägenhet eller frys? Stycka i skogen och sen släpa hem delarna känns ju direkt kontraproduktivt.

Förövrigt borde väl rättsläkare kunna se om kroppen varit nedfryst?
Citera
2013-06-10, 02:26
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Och då kan du ta och publicera en källa som styrker det du påstår. Det är ett omdiskuterat ämne som inte har ett slutgiltigt svar, man vet inte varför hunden gör så.

I det här fallet har ingen hund rullat sig vad vi känner till. Vi vet bara att en person påstår att hennes hundar markerat vid det gula huset, vi vet fortfarande inte vad markeringen består i, sägs att hundarna var hispiga, och är det en markering, det vet vi inte heller. Vi vet inte ens om det var något i huset som hundarna reagerade på, kan lika gärna varit något som sprungit kring huset och som sedan låg och tryckte under det samma. Lydiga som de är så knallar de vidare med matte när hon tröttnat på deras hispighet, och den där kanin under huset fick vara ifred.

En hund markerar inte för att en människa sprungit runt ett hus, om det inte är just den människan som den spårar och är tränad för det.

En Golden Retriever tror jag knappast reagerar på en kanin, kanske men inte säkert.

Vadå hundarna, jag har bara läst om en hund. Om det är hundar som används som sökhundar är det en helt annan sak, de är tränade för detta och reagerar helt annorlunda på spår.

Jag har haft hundar i över 30 år så jag vet, behöver inte redogöra för dig några fakta, för mig är det solklart vad det handlar om, men använd du google om du vill lära dig mer.
Citera
2013-06-10, 02:27
Medlem
Citat:
En hund markerar inte för att en människa sprungit runt ett hus, om det inte är just den människan som den spårar och är tränad för det.

En Golden Retriever tror jag knappast reagerar på en kanin, kanske men inte säkert.

Vadå hundarna, jag har bara läst om en hund. Om det är hundar som används som sökhndar är det en helt annan sak, de är tränade för detta och reagerar helt annorlunda på spår.

Jag har haft hundar i över 30 år så jag vet, behöver inte redogöra för dig några fakta, för mig är det solklart vad det handlar om, men använd du google om du vill lära dig mer.

enda jag kan tänka mig att denna vovve skulle reagera på är fåglar, men han har inga direkta jaktinstinkter vad jag vet
(mestadels golden, men också lite spaniel i den)
Citera
2013-06-10, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Jag tror inte att kroppsdelarna har legat där i 15-16 dagar faktiskt.
Jag tror på att kroppsdelarna las i stugan (och området i närheten) natten till måndagen och med information om att hunden inte markerade något tidigare utan först markerade att det var något måndag morgon, så kan det stämma att kroppsdelarna nyligen flyttats dit. Så frågan kvarstår fortfarande - var gömde GM kroppen innan dess?

Jag har helt klart för mig att någon rapporterade om att polisens hundar markerade vid ett stenröse i det område som initialt var avspärrat efter första fyndet. Märkligt nog har vi inte sett mer av det. Dock är det ju uteslutet(?) att det skulle varit FP2 eftersom den platsen var rätt uppenbar.
Citera
2013-06-10, 02:35
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Jag tror inte att kroppsdelarna har legat där i 15-16 dagar faktiskt.
Jag tror på att kroppsdelarna las i stugan (och området i närheten) natten till måndagen och med information om att hunden inte markerade något tidigare utan först markerade att det var något måndag morgon, så kan det stämma att kroppsdelarna nyligen flyttats dit. Så frågan kvarstår fortfarande - var gömde GM kroppen innan dess?

Inget är som sagt skrivet i sten, hon kan ha varit gömd på många ställen tex. i stugan.
Min teori är att Vb varit på fp2 sannolikt hela tiden, när det började brännas och GM blev rädd för upptäckt var planen att bära alla kroppsdelarna till ödehuset och sätta eld på huset. Endast benen blev flyttade, kanske blev de skrämda eller helt enkelt för skraja att bli upptäckta. Eller så var det helt enkelt så vidrig lukt att det inte var genomförbart.
Citera
2013-06-10, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han har väl nästan alltid haft fel förut om man ska vara riktigt ärlig. ?

Tvärtom. Han har för det mesta rätt
Citera
2013-06-10, 02:40
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vadå hundarna, jag har bara läst om en hund. Om det är hundar som används som sökhundar är det en helt annan sak, de är tränade för detta och reagerar helt annorlunda på spår.

Just det jag sa, att vi vet inte i detalj hur den här hunden är tränad, kanske får den belöning när den spårar upp en människa, den hittade kanske ett spår där kring huset, det vet vi inte. Kanske var det en kanin den spårade, kanske spår av en annan hund. Men det säger inte vem eller när något har gått där. Så höj inte händelsen till något anmärkningsvärt i det här fallet.

Hunden i det här fallet var ingen professionellt utbildad sökhund, det har vi fått berättat, dock har den lärt sig att söka efter matte. Kan man kanske tänka sig att husse eller matte rört sig kring huset på morgonen och att hunden då kände lukten av någon av dem när den var på platsen på eftermiddagen?

Och det där med att rulla sig måste jag bara kommentera därför att det visar på din förträffligt dåliga kunskap. Bytesdjur har också ett välutvecklat luktsinne, och det faller på sin egen orimlighet att en hund skall kunna dölja sin egen doft genom att rulla sig i skit. Det borde du veta som har haft hund i över trettio år.
Citera
2013-06-10, 02:58
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Just det jag sa, att vi vet inte i detalj hur den här hunden är tränad, kanske får den belöning när den spårar upp en människa, den hittade kanske ett spår där kring huset, det vet vi inte. Kanske var det en kanin den spårade, kanske spår av en annan hund. Men det säger inte vem eller när något har gått där. Så höj inte händelsen till något anmärkningsvärt i det här fallet.

Hunden i det här fallet var ingen professionellt utbildad sökhund, det har vi fått berättat, dock har den lärt sig att söka efter matte. Kan man kanske tänka sig att husse eller matte rört sig kring huset på morgonen och att hunden då kände lukten av någon av dem när den var på platsen på eftermiddagen?

Och det där med att rulla sig måste jag bara kommentera därför att det visar på din förträffligt dåliga kunskap. Bytesdjur har också ett välutvecklat luktsinne, och det faller på sin egen orimlighet att en hund skall kunna dölja sin egen doft genom att rulla sig i skit. Det borde du veta som har haft hund i över trettio år.

Du var tvungen att googla.
Nu handlar detta om VB, den diskussionen kan vi ta på annat forum, men du gör för det första en generalmiss när du antar att alla djur har bra luktsinne, vissa lever på bra hörsel och vissa på bra syn. Eller en kombination av några sinnen. Men du tror dig säkert veta varför de rullar sig,,,,,
Det finns inga vetenskapliga belägg varför, men det finns 2 åsikter dels för att dölj sin lukt, dels för de som inte tror på det.
Jag tror fortf. att hunden irrade omkring pga doften från VB:s ben, det var en doft som var ny på den platsen för hunden och intressant.

Kan jämföra det med styrketräning och knäböj, enligt PT på Gym är det farligt att böja knäna under 90 gr med skivstång, pratar du med styrkelyftare får du ett omvänt svar. Jag tränar styrkelyft, gissa mitt svar i den frågan.
Citera
2013-06-10, 03:01
Medlem
Citat:

Vaffan snackar du om ? Varenda jävel som någonsin har beblandat sig med en hund, vet väl för helvete att hundar mer än gärna rullar sig i saker som för oss luktar skit ?
Svettiga gympa skor, igelkott skit, hästskit, kadaver u name it förfan. En polares hund
rullade sig till och med i människo skit på ett militärt övningsområde där han brukade rasta hunden.

Och om du inte har någon erfarenhet av att hundar ALLA hundar gör så, så har du antingen ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget.. Eller så har du Endast beblandat dig med hundar
som typ ALDRIG badar/ duschas.

För ju enligare" ägaren är vad gäller hunden, dvs badar den ofta, desto större är risken att hunden rullar sig. Nå annt trams påstående från dig vill jag inte höra.

Bada ofta = 1-2 ggr månaden - el mer

Bada normalt = 1 ggr månad - 1 gång varannn månad

Bada för lite = 1-2 ggr per år (vidrigt för övrigt , eftersom dessa hundar luktar helvete)
Och dessa bör inte äga djur.

Hundar rullar sig mer än gärna i snusk. Punkt slut
Citera
2013-06-10, 03:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du var tvungen att googla.
Nu handlar detta om VB, den diskussionen kan vi ta på annat forum, men du gör för det första en generalmiss när du antar att alla djur har bra luktsinne, vissa lever på bra hörsel och vissa på bra syn. Eller en kombination av några sinnen. Men du tror dig säkert veta varför de rullar sig,,,,,
Jag tror fortf. att hunden irrade omkring pga doften från VB:s ben, det var en doft som var ny på den platsen för hunden och inressant.
Det finns inga vetenskapliga belägg varför, men det finns 2 åsikter dels för att dölj sin lukt, dels för de som inte tror på det.

Kan jämföra det med styrketräning och knäböj, enligt PT på Gym är det farligt att böja knäna under 90 gr med skivstång, pratar du med styrkelyftare får du ett omvänt svar. Jag tränar styrkelyft, gissa mitt svar i den frågan.

Du får tro vad du vill, men när du far med osanning i tråden måste någon hejda dig. Du tabbade dig även i diskussionen om god man. - Om man har "God Man" så är man inte myndighetsförklarad.

Det sänker din trovärdighet och bidrar inte till en seriös diskussion tycker jag. Säg istället att du tror att hunden bla bla ... om du inte vet ska du inte påstå att det förhåller sig på ett visst vis, blir ju fel då. Och nu erkänner du till och med att det inte finns några belägg.

Du tror att hunden blev hispig kring det gula huset därför att den kände doften av mänskliga kroppsdelar som den kunde rulla sig i, det var vad du menade. Jag tror inte det, och tror öht ingenting om hundens rullbehov, därför att jag inte vet, och ingen annan heller.

Vi vet ingenting om var husse eller matte stod i förhållande till huset, och därför kan man inte veta varför hunden sprang runt huset vid det andra tillfället, men man kan inte utesluta att det beror på doftspår från morgonens hundrastning.
Citera
2013-06-10, 03:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Vaffan snackar du om ? Varenda jävel som någonsin har beblandat sig med en hund, vet väl för helvete att hundar mer än gärna rullar sig i saker som för oss luktar skit ?
Svettiga gympa skor, igelkott skit, hästskit, kadaver u name it förfan. En polares hund
rullade sig till och med i människo skit på ett militärt övningsområde där han brukade rasta hunden.

Och om du inte har någon erfarenhet av att hundar ALLA hundar gör så, så har du antingen ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget.. Eller så har du Endast beblandat dig med hundar
som typ ALDRIG badar/ duschas.

För ju enligare" ägaren är vad gäller hunden, dvs badar den ofta, desto större är risken att hunden rullar sig. Nå annt trams påstående från dig vill jag inte höra.

Bada ofta = 1-2 ggr månaden - el mer

Bada normalt = 1 ggr månad - 1 gång varannn månad

Bada för lite = 1-2 ggr per år (vidrigt för övrigt , eftersom dessa hundar luktar helvete)
Och dessa bör inte äga djur.

Hundar rullar sig mer än gärna i snusk. Punkt slut

Men för i helvete, är du totalt blåst eller skriver du i sömnen? Jag har väl aldrig påstått att hundar inte rullar sig i skit och dras till äckliga dofter? Däremot har jag hävdat att den som påstår att hundar gör detta för att dölja sin egen lukt inte har några som helst vetenskapliga belägg för detta, enbart spekulationer.

Det fetade styrker det jag säger, tack!

Diskussionen började med att någon påstod att hunden drogs till äckliga dofter för att rulla sig och syftet var att dölja sin egen lukt, och att det kan ha varit detta som gjorde hunden intresserad av benen i det gula huset. Bullshit! Den kan möjligen ha intresserat sig för benen i huset men inte av den anledningen som uppgavs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in