Förlåt, men måste skriva mina två cents ang. Bernys diagnoser:
Citat:
De vanligaste tecknen på posttraumatisk stress är dock: :
Du har känslan eller erfar att du upplever den obehagliga händelsen om igen. Detta kan upplevas såsom att du ser sekvenser från händelsen som klipp från en film; som lukter, ljud eller bara tankar. Vanligtvis kommer dessa flashbacks utan förvarning och utan att du kan kontrollera dem.
Mardrömmar och störd nattsömn med minnen från den traumatiska händelsen.
Extrem spänning, ångest eller irritabilitet.
Ett undvikande av vissa miljöer, situationer eller personer som en konsekvens av den traumatiska händelsen.
All konfrontation med händelsen skapar ångest och själslig smärta.
Du har svårt för att lita på andra människor och undviker sociala aktiviteter.
Du känner skuld och skam ( t ex för att någon annan dött och du fortfarande lever.).
tycker att det är extremt underligt att ingen nämnt detta innan, men att Berny har PTSD (post-traumatiskt stress syndrom) är troligt med tanke på hur vi
vet att hennes liv har sett ut innan (PTSD kan orsakas av psykisk och fysisk misshandel, sexuella övergrepp, långa perioder av utsatthet som t.ex. hemlöshet). Att hon har utsatts för något som kan har traumatiserat henne tror jag vi alla kan hålla med om är en sannolik risk. Det är inte heller omöjligt att hon kan ha upplevt flashbacks eller dylikt och trott sig uppleva en psykos, vilket kan ha fått henne att leda in läkare på det spåret, medvetet eller ej.
det skulle också förklara hennes s.k. 90% återhämtning från schizofreni, då PTSD symtom kan mildras och t.o.m. "botas". Patienter med PTSD kan även feldiagnoseras med Borderline, då symtomen är enkla att tolka på fel sätt (självskadebeteende, missbruk, ångest, irritabilitet etc kan finnas både hos PTSD- och Borderline patienter) (med det sagt så kan man naturligtvis ha båda diagnoserna). Sen att hon har någon form av funktionshinder, antagligen ADHD eller ADD, är troligt med tanke på hennes nuvarande och tidigare beteende (otålighet, impulsivitet, rastlöshet etc). Aspergers är dock näst intill omöjlig som diagnos för Berny, likaså DID.
Att människor här tror att Berny är tillräckligt intelligent för att kunna manipulera såväl läkare som myndigheter men inte tillräckligt för att kunna dölja sanningen för mänskorna på flashback är förbluffande för mig. Seriously? Hur tänker ni då? Min personliga teori är att Berny föddes med ADHD/ADD och pga detta (och/eller hennes biologiska familj, beroende på vad hon säger är sant, vilket jag kommer tro på tills bevis finns för motsatsen) (inte på grund av att hon är *bärnyglitterängel* utan för mindre än 1% av alla rapporter ang. våldtäkt är falska) har levt ett liv som har gjort att hon har utsatts för trauma, som har lett till PTSD, som har feldiagnoserats X antal ggr.
Detta har jag tagit från hennes bilddagbok (minns inte vad det kallas numera), helgon samt diverse av hennes och människor i hennes omedelbara närhets bloggar, jag känner henne inte på något annat sätt och har ingen önskan att göra detta (med det menar jag, jag följer enbart denna tråden p.g.a. underhållningsfaktorn, jag beundrar henne inte, ser inte upp till henne och vill inte heller vara hennes vän), och jag är verkligen inte en del av hennes fanclub.
Men snälla, respektera att människor oavsett god/ond/manipulativ/lögnare/sjuk/frisk etc kan utsättas för psykiska, fysiska samt sexuella övergrepp och då påverkas väldigt negativt av detta, och oavsett personlighet är det ALDRIG någon annans fel än våldtäksmannen/männen/människan. Glöm inte heller att om man en gång har blivit utsatt för tidigare nämnda brott, ökar risken att det kommer hända igen, trots att det kan röra sig om två olika situationer.
Källor:
PTSD symtom:
http://web4health.info/sv/answers/anx-ptsd-symptoms.htm
Feldiagnosering vid PTSD:
http://www.leymann.se/svenska/32110s.html