2013-06-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Nja, shopaholic tycker jag hon är långt ifrån. Det hon köper är ju bara lite make-up och kläder, då ska du se riktiga shopaholics!

Vad ligger hon på i skatteskuld då och hur har hon kunnat få en sådan? FK drar automatiskt skatten från sjukersättning så det måste vara bokförsäljningen då men skattar inte förlaget för det innan de betaler B?

Hon har hyresskulder bland annat. hon lär ju inte ha betalat klart dem iaf.

Eh, shopaholic är att handla för mer än vad man har råd med. Med tanke på B's situation så handlar hon ju för mer än vad hon borde ha råd med, då hon borde prioritera skulder. Att handla ett eller två plagg är väl okej, men inte att göra det så ofta och så mycket. Vi andra, vi vanliga dödliga, vi får nöja oss med att handla utefter vår ekonomi. Vi hade fått prioritera skulder hos kronofogden. Vi hade fått göra oss skuldfria i första hand.
Citera
2013-06-24, 17:33
Medlem
BlankaAfNamurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Det stämmer. Angående att den försvunnit till 90% så får hon kommentera angående det, vad det beror på egentligen.. en ren gissning från min sida är att det kan bero på vissa mediciner som faktiskt är så effektiva så att dom tagit bort den till den graden.
Alkohol och droger slår lätt ut neuroleptikas verkan så av den anledningen är det inte.
En anledning är att det var psykos till följd av droger, men som vi "Skuggfolket" här på Fb tror så har Berny troligtvis aldrig haft Schizofreni...
Därmed inte sagt att hon är/var sjuk.
Citera
2013-06-24, 17:40
Medlem
Förvånas över det ekonomiska sinnet och den höga moralen somliga pressar för. Berny har en chans att leva nu och behöver bygga upp ett hem (=utgifter). Efter ett liv som hennes, hemlöshet och knark, så har man inte särskilt mycket ägodelar.

Skulderna finns ju kvar att betala senare , just nu behöver hon förmodligen fokusera på att få upp sin självkänsla och bygga upp ett liv. Ni kan ju påstå att ni skulle vara bättre själva men jag tvivlar.
Citera
2013-06-24, 17:50
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlankaAfNamur
Alkohol och droger slår lätt ut neuroleptikas verkan så av den anledningen är det inte.
En anledning är att det var psykos till följd av droger, men som vi "Skuggfolket" här på Fb tror så har Berny troligtvis aldrig haft Schizofreni...
Därmed inte sagt att hon är/var sjuk.

Det KAN ju bero på att ni inte känner henne personligen och aldrig gjort det heller. Jag lärde känna henne strax efter att hon och Jonas blev ett par och umgicks ofta med dom båda till ca 2007 IRL.
Citera
2013-06-24, 18:00
Medlem
BlankaAfNamurs avatar
Citat:
Det KAN ju bero på att ni inte känner henne personligen och aldrig gjort det heller. Jag lärde känna henne strax efter att hon och Jonas blev ett par och umgicks ofta med dom båda till ca 2007 IRL.
Nej jag känner henne inte!!! Men jag har sett en av hennes sk psykoser, och har aldrig sett något så "tillgjort"...
Citera
2013-06-24, 18:25
Medlem
Även om man så bara varit arbetslös i något halvår och blivit sen med småräkningar kan det ta en jävla tid att komma ikapp ekonomiskt - och det utan att köpa ens billigt smink eller egentligen nödvändiga skor. Ett hem är en absolut nödvändighet för att kunna styra upp resten av sitt liv, absolut. Den saken säger jag inte emot. Men det känns inte så välprioriterat att köpa allt nytt, mycket dyrt, tapetsera och så vidare när man nyss tagit sig ur hemlöshet och dragit på sig skulder år efter år. Ett hem kan bli tillräckligt trevligt med mindre medel, sedan kan man väl göra om och byta ut allteftersom när man börjar komma på fötter igen.

Och shoppandet - jag nekar inte Berny nöjet att skaffa en ny klänning någon gång, det kan absolut pigga upp och speciellt efter att ha levt på gatan. Men det är inte det hon gör. Det hon visar upp är inte något enstaka, billigt som en hårt kämpande människa tagit sig råd till. Hon shoppar som om det inte fanns någon morgondag. Punkt.

Kalla det hat eller avundsjuka om ni vill. Det är bara att jag har följt Bernys bloggar och annat sedan Vingklippt-tiden och sett rätt mycket av det här redan. Nytt liv, äntligen frihet, shoppa massor. Och jag tycker det finns en gräns för hur mycket man kan ställa till det för sig själv och andra för att sedan bara starta om, vara hög på friheten och tycka livet är en fest. Nej, Berny behöver inte ha det tråkigt och klä sig i sopsäckar. Men någon gång får man ändå inse att man måste komma igång med att reda ut ekonomi och annat först av alls.
Citera
2013-06-24, 19:51
Medlem
Automagiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marginalklotter

Ord.
Citera
2013-06-24, 20:06
Medlem
BlotGoths avatar
Nu har väl faktiskt berny själv sagt att hon är shopaholic (var iofs väldigt längesen -på blogspotbloggen), att hon ersatt delar av sitt missbruk med shopping. Minns att hon handlade massa på ikea o massa dyrt smink då med.

Sen kan man ju alltid undra vad som är hönan och ägget, knarkade hon för att upplevde psykoser, eller fick hon psykoser (och schizofreni) just för att hon knarkade, själv tror jag väl mest på det senare.

Vad hände med alla hennes möbler/kläder som hon hade förr? De magasinerades väl eller något, kan hon inte hämta ut dem? Då slipper hon ju köpa nytt hela tiden (möbler o sånt..)
Citera
2013-06-24, 20:10
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Men någon gång får man ändå inse att man måste komma igång med att reda ut ekonomi och annat först av alls.

Bara jag som får Déjà vu här? Har för mej att jag sett samma typ utav mening lite här och där på dom senaste sidorna i tråden.. bara i olika former.. men jag kan ju ha fel. Nej, jag säger inte emot den.. jag får bara Déjà vu och misstänker någon form utav... upprepning... och blir lite ironisk pga det.

https://www.youtube.com/watch?v=kqzBUaonyZw
Senast redigerad av Hyperexium 2013-06-24 kl. 20:17.
Citera
2013-06-24, 20:21
Medlem
Citat:
Bara jag som får Déjà vu här? Har för mej att jag sett samma typ utav mening lite här och där på dom senaste sidorna i tråden.. bara i olika form.. men jag kan ju ha fel. Nej, jag säger inte emot den.. jag får bara Déjà vu och misstänker någon form utav... upprepning... och blir lite ironisk pga det.

https://www.youtube.com/watch?v=kqzBUaonyZw

Det är väl möjligt att liknande sagts. I alla fall samma åsikt. Men det finns å andra sidan vissa som flera gånger upprepar ungefär att Berny aldrig haft något roligt i hela sitt liv och bara unnar sig lite skoj nu, vilket fick mig att tröttna och upprepa (?) det.
Citera
2013-06-24, 20:27
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Det är väl möjligt att liknande sagts. I alla fall samma åsikt. Men det finns å andra sidan vissa som flera gånger upprepar ungefär att Berny aldrig haft något roligt i hela sitt liv och bara unnar sig lite skoj nu, vilket fick mig att tröttna och upprepa (?) det.

Jag hittar allvarligt talat inte logiken riktigt, men, men. Okej.
Citera
2013-06-24, 23:52
Medlem
BadassLadys avatar
Förlåt, men måste skriva mina två cents ang. Bernys diagnoser:
Citat:
De vanligaste tecknen på posttraumatisk stress är dock: :

Du har känslan eller erfar att du upplever den obehagliga händelsen om igen. Detta kan upplevas såsom att du ser sekvenser från händelsen som klipp från en film; som lukter, ljud eller bara tankar. Vanligtvis kommer dessa flashbacks utan förvarning och utan att du kan kontrollera dem.
Mardrömmar och störd nattsömn med minnen från den traumatiska händelsen.
Extrem spänning, ångest eller irritabilitet.
Ett undvikande av vissa miljöer, situationer eller personer som en konsekvens av den traumatiska händelsen.
All konfrontation med händelsen skapar ångest och själslig smärta.
Du har svårt för att lita på andra människor och undviker sociala aktiviteter.
Du känner skuld och skam ( t ex för att någon annan dött och du fortfarande lever.).

tycker att det är extremt underligt att ingen nämnt detta innan, men att Berny har PTSD (post-traumatiskt stress syndrom) är troligt med tanke på hur vi vet att hennes liv har sett ut innan (PTSD kan orsakas av psykisk och fysisk misshandel, sexuella övergrepp, långa perioder av utsatthet som t.ex. hemlöshet). Att hon har utsatts för något som kan har traumatiserat henne tror jag vi alla kan hålla med om är en sannolik risk. Det är inte heller omöjligt att hon kan ha upplevt flashbacks eller dylikt och trott sig uppleva en psykos, vilket kan ha fått henne att leda in läkare på det spåret, medvetet eller ej.

det skulle också förklara hennes s.k. 90% återhämtning från schizofreni, då PTSD symtom kan mildras och t.o.m. "botas". Patienter med PTSD kan även feldiagnoseras med Borderline, då symtomen är enkla att tolka på fel sätt (självskadebeteende, missbruk, ångest, irritabilitet etc kan finnas både hos PTSD- och Borderline patienter) (med det sagt så kan man naturligtvis ha båda diagnoserna). Sen att hon har någon form av funktionshinder, antagligen ADHD eller ADD, är troligt med tanke på hennes nuvarande och tidigare beteende (otålighet, impulsivitet, rastlöshet etc). Aspergers är dock näst intill omöjlig som diagnos för Berny, likaså DID.

Att människor här tror att Berny är tillräckligt intelligent för att kunna manipulera såväl läkare som myndigheter men inte tillräckligt för att kunna dölja sanningen för mänskorna på flashback är förbluffande för mig. Seriously? Hur tänker ni då? Min personliga teori är att Berny föddes med ADHD/ADD och pga detta (och/eller hennes biologiska familj, beroende på vad hon säger är sant, vilket jag kommer tro på tills bevis finns för motsatsen) (inte på grund av att hon är *bärnyglitterängel* utan för mindre än 1% av alla rapporter ang. våldtäkt är falska) har levt ett liv som har gjort att hon har utsatts för trauma, som har lett till PTSD, som har feldiagnoserats X antal ggr.

Detta har jag tagit från hennes bilddagbok (minns inte vad det kallas numera), helgon samt diverse av hennes och människor i hennes omedelbara närhets bloggar, jag känner henne inte på något annat sätt och har ingen önskan att göra detta (med det menar jag, jag följer enbart denna tråden p.g.a. underhållningsfaktorn, jag beundrar henne inte, ser inte upp till henne och vill inte heller vara hennes vän), och jag är verkligen inte en del av hennes fanclub.
Men snälla, respektera att människor oavsett god/ond/manipulativ/lögnare/sjuk/frisk etc kan utsättas för psykiska, fysiska samt sexuella övergrepp och då påverkas väldigt negativt av detta, och oavsett personlighet är det ALDRIG någon annans fel än våldtäksmannen/männen/människan. Glöm inte heller att om man en gång har blivit utsatt för tidigare nämnda brott, ökar risken att det kommer hända igen, trots att det kan röra sig om två olika situationer.

Källor:
PTSD symtom: http://web4health.info/sv/answers/anx-ptsd-symptoms.htm
Feldiagnosering vid PTSD: http://www.leymann.se/svenska/32110s.html
Senast redigerad av BadassLady 2013-06-24 kl. 23:59. Anledning: svår att läsa+stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in