2013-06-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Hon har hyresskulder bland annat. hon lär ju inte ha betalat klart dem iaf.

Eh, shopaholic är att handla för mer än vad man har råd med. Med tanke på B's situation så handlar hon ju för mer än vad hon borde ha råd med, då hon borde prioritera skulder. Att handla ett eller två plagg är väl okej, men inte att göra det så ofta och så mycket. Vi andra, vi vanliga dödliga, vi får nöja oss med att handla utefter vår ekonomi. Vi hade fått prioritera skulder hos kronofogden. Vi hade fått göra oss skuldfria i första hand.

Fast vänta nu lite, har bara sett att hon lagt upp ett enda klädköp, och då sommarkläder för i år plus make-up. Det är inte alls oresonligt och i mina ögon vad man får på existensminimum. Okej att hon köpte dyr make-up men har hon lagt mindre på årets sommarkläder så. T.o.m. försörjningsstöd (nytt namn för socialbidrag) räknar med att man ska ha 500 kronor i MÅNADEN, till kläder.

Hyresskulder är dock illa, dem måste man köra prio 1 på eftersom det påverkar chanserna att få lägenhet. Och med tanke på den hemlöshet hon varit med om, borde hon vara rädd för att dra på sig hyresskulder men då hon även varit inne i missbruk så har väl hyran gått lågt vad gäller prio och blivit en skuld. Dock om hon sitter på en skatteskuld drar fogden ALLTID den först så hyresskulden kommer väl i andrahand efter det och sedan Madde, gissar jag på. Plus allt annat vi inte vet om.
Citera
2013-06-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babysaur
Förvånas över det ekonomiska sinnet och den höga moralen somliga pressar för. Berny har en chans att leva nu och behöver bygga upp ett hem (=utgifter). Efter ett liv som hennes, hemlöshet och knark, så har man inte särskilt mycket ägodelar.

Skulderna finns ju kvar att betala senare , just nu behöver hon förmodligen fokusera på att få upp sin självkänsla och bygga upp ett liv. Ni kan ju påstå att ni skulle vara bättre själva men jag tvivlar.

Precis vad jag menar! Om man ligger på en halv mille i skulder kan man knappast betala in dem direkt utan då satsar man istället på att bygga upp sitt liv och skulderna i den mån man kan efter därefter. Vore det 80.000:- så sure, då hade man haft en chans att kunna betala av dem. Hon måste söka skuldsanering alltså..Tror att hon hade legat lägligt till och det kan personalen säkert hjälpa henne med.
Citera
2013-06-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marginalklotter
Även om man så bara varit arbetslös i något halvår och blivit sen med småräkningar kan det ta en jävla tid att komma ikapp ekonomiskt - och det utan att köpa ens billigt smink eller egentligen nödvändiga skor. Ett hem är en absolut nödvändighet för att kunna styra upp resten av sitt liv, absolut. Den saken säger jag inte emot. Men det känns inte så välprioriterat att köpa allt nytt, mycket dyrt, tapetsera och så vidare när man nyss tagit sig ur hemlöshet och dragit på sig skulder år efter år. Ett hem kan bli tillräckligt trevligt med mindre medel, sedan kan man väl göra om och byta ut allteftersom när man börjar komma på fötter igen.

Och shoppandet - jag nekar inte Berny nöjet att skaffa en ny klänning någon gång, det kan absolut pigga upp och speciellt efter att ha levt på gatan. Men det är inte det hon gör. Det hon visar upp är inte något enstaka, billigt som en hårt kämpande människa tagit sig råd till. Hon shoppar som om det inte fanns någon morgondag. Punkt.

Kalla det hat eller avundsjuka om ni vill. Det är bara att jag har följt Bernys bloggar och annat sedan Vingklippt-tiden och sett rätt mycket av det här redan. Nytt liv, äntligen frihet, shoppa massor. Och jag tycker det finns en gräns för hur mycket man kan ställa till det för sig själv och andra för att sedan bara starta om, vara hög på friheten och tycka livet är en fest. Nej, Berny behöver inte ha det tråkigt och klä sig i sopsäckar. Men någon gång får man ändå inse att man måste komma igång med att reda ut ekonomi och annat först av alls.

Nej, det gör hon inte, jag ser bara en enda shopping på hennes instagram. Det skulle jag kalla normalt. Då har du inte sett vad shoppingproblem är.

Men ååh! När ska jag lära mig att multicitera?!
Senast redigerad av Zezka 2013-06-25 kl. 00:50.
Citera
2013-06-25, 01:17
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Nej, det gör hon inte, jag ser bara en enda shopping på hennes instagram. Det skulle jag kalla normalt. Då har du inte sett vad shoppingproblem är.

Serisöt. Den lilla citatknappen med ett plustecken på, pröva den.

Men men, intelligens verkar ju inte direkt vara ett tema hos dig.
Citera
2013-06-25, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Serisöt. Den lilla citatknappen med ett plustecken på, pröva den.

Men men, intelligens verkar ju inte direkt vara ett tema hos dig.
Jaha, så nu kör vi personliga påhopp? Ja..det påvisar ju empatinivån hos dig, vännen. Driver du aldrig med dig själv? är du en sådan som har noll självdistans? Fy vad tråkigt det måste bli.

Är medveten om var man multiciterar men det fungerar inte i min browser av någon anledning. Men puss på dig, kära du! Jag har kärlek till människor, inte hat, så puss!
Citera
2013-06-25, 03:14
Medlem
Citat:
Precis vad jag menar! Om man ligger på en halv mille i skulder kan man knappast betala in dem direkt utan då satsar man istället på att bygga upp sitt liv och skulderna i den mån man kan efter därefter. Vore det 80.000:- så sure, då hade man haft en chans att kunna betala av dem. Hon måste söka skuldsanering alltså..Tror att hon hade legat lägligt till och det kan personalen säkert hjälpa henne med.
För att inte ignorera att en del av hennes nya garderob antagligen kommit från gomdajuveler.... Kanskexinte helt gratis beroende på hurcmånga som använt hennes rabattkod, men hon lär ju ha fått en fet rabatt själv med tanke på de inlägg hon bjudit dem på.

Förresten, Berny, bra val med det rosa läppstiftet! Finns en massa bra rosa lancome-stift på ebay.co.uk. Kvalitet, och dessutom under 100-lappen. Sjukt mycket bra smink i allmänhet. Kolla in! (Och ni övriga; hon kan mycket väl ha ebay-shoppat, vilket drar ner notan radikalt)
Citera
2013-06-25, 11:06
Medlem
Kardnialvokals avatar
Älskar Berny "jag dricker mig aldrig full" Pålssons senaste fyllerant på bloggen. Hon verkar bete sig som en fjortis så fort hon blir full. Och vad är det för tjat hon kör om katten som pissat på hennes bok (lol) och som därför(?) blev avlivad? Vad är de för reaktion hon är ute efter när hon skriver så?
Citera
2013-06-25, 11:08
Medlem
Texas92s avatar
Tja gott folk! BernyBettyBlue här Jag har gått och mött Betty som ni SER, jag blev dock försenad för att jag mötte en kvinna som såg att jag hade Theus och ville visa sin collieaska som hon bar runt på som hon hade i plånboken från sin döda collie sedan sex år tillbaka. Nåja, Betty reagerade på att jag har Tuvas urna på köksbordet(min döda katt), Betty och Berny har en helkväll. Vi drack en först en flaska rödtjut med tjut från mig och damp som vanligt, jag kan inte sitta stilla en sekund. Vi har pratat och gråtit och skrattat och dansat. Sedan tog rödvinet slut och jag ringde en kille som var dagens hjälte och kom med vodka åt oss (och jag fick en apa!) Nu är Betty fyllehungrig och äter äckliga kalla pommes. Jag satte nyss på spisen för att göra nya åt henne. Men vi har cigg så att det räcker och STÖRD STÖRS HUMÖR eh?. Plus vodka och ja en video där jag säger tja och gör ankminen (jag är BÄST PÅ DEN GOTT FOLK, mina snygga läppar är liksom gjorda för den), och vi har varandra. Och kvällen är ung. Fler galenskaper väntar- och jag har fått höra att jag får skylla mig själv och att att katten pissade på vingklippt ängel. Katten blev avlivad.

PYSS PISS PUSS

det sistnämnda..WTF :S
Citera
2013-06-25, 11:28
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Älskar Berny "jag dricker mig aldrig full" Pålssons senaste fyllerant på bloggen. Hon verkar bete sig som en fjortis så fort hon blir full. Och vad är det för tjat hon kör om katten som pissat på hennes bok (lol) och som därför(?) blev avlivad? Vad är de för reaktion hon är ute efter när hon skriver så?

So what? Det var ju en måndag.

http://www.youtube.com/watch?v=2AB9zPfXqQQ
Citera
2013-06-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
So what? Det var ju en måndag.

http://www.youtube.com/watch?v=2AB9zPfXqQQ

för det ursäktar ju drickande under veckodagar...
Citera
2013-06-25, 13:12
Medlem
Citat:

Man kan även notera annat - även om hon som påpekats säkert fått en bra rabatt för att ha gjort reklam har hon väl fått betala en del för ganska mycket på Gömda juveler. Sedan är väl inte allt därifrån, och det hon visade upp som shopping (du och jag har uppenbarligen helt olika upplevelser av hur det är att leva kring existensminimum, så där kan jag inte handla ens med lön och med alla gamla skulder avklarade) är definitivt inte det enda Berny haft på sig på bild. Även på behandlingshemstiden var det mycket nya grejer, och hon har alltid nya, fräscha kläder. Knappast bara ett köp, och knappast alltihop en present från Gömda juveler. Lägg därtill att Berny är rökare, har hund och festar en del - brukar inte bli så mycket över då. Möjligt att hon inte köper lika mycket mat som de flesta, men inte heller hon kan vara helt utan att äta.

Shoppingproblem är att shoppa över sina tillgångar, som någon nämnt. Det kan se ut på många sätt.
Och angående sommarkläderna, det har också nämnts att Berny går i kortärmat och kortkjolat året om. Det är ingen större brist på fungerande sommarkläder.

I övrigt kan jag bara hänvisa till mitt inlägg, där jag förklarade att nej, Berny behöver inte ha tråkigt och jo, klart hon också kan unna sig någonting fint någon gång och att jag håller med om att det är viktigt att först och främst ha ett hem. Men också att ett hem kan etableras utan dyrt, nytt och tapeter från första början. Vet inte hur mycket tydligare jag kan uttrycka saken. Är det mot förmodan så att Berny är igång med avbetalning av skulder, har läget under kontroll och fortfarande har pengar över till konsumtion, visst, då lägger jag mig inte i det. Jag tycker bara det hela verkar otroligt orealistiskt och nonchalant.
Citera
2013-06-25, 15:12
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
för det ursäktar ju drickande under veckodagar...

Vet inte riktigt vad det är för fel att festa på en vardag om man har tid till det och inga viktiga tider att passa eller dylikt...... hmmm... speaking of that...

http://www.youtube.com/watch?v=bpTkZ3mIg8Y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in