2013-06-22, 15:07
Medlem
Jag sitter här med seriösa I-landsvåndor, jag som trodde att jag skulle satsa på årets IWC Ingenieur. Men så blev jag bekant med Ulysse Nardin och bringades i tvivel pga av alla valmöjligheter. Konsekvens: ångest!

Ul Na San Marco Big Date, snygga detaljer, fin estetisk balans, men kanske lite stor datumvisare, möjligen felplacerad och kanske lite liten med 37 mm:

http://www.ulysse-nardin.ch/en/swiss_watch_manufacturer/Collection/San_Marco/San_Marco_Big_Date.html

Ul Na Maxi Marine Chronometer, med energivisare (power reserve), men tänk er denna istället med stållänk eller gummi/titanlänk:

http://www.ulysse-nardin.ch/en/swiss_watch_manufacturer/Collection/Marine_Collection/Maxi_Marine_Chronometer.html

Alternativet IWC Ingenieur Black Series, läckert zirkoniumur men jag är inte helt happy med titanskruvarna med keramisk topp estetiskt:

http://www.iwc.com/en/collection/ingenieur/IW3225/

Det är inte lätt det här...
Citera
2013-06-22, 15:33
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Måste du köpa nytt?
Man skall aldrig säga aldrig, men just nu känner jag att det lutar ganska kraftigt mot det eftersom jag, eventuellt lite naivt, vill "slita in" klockan själv, då det känns mer personligt.

Samtidigt är jag ny på området och förväntar mig inte att kunna bedöma vad som är ett bra köp på begagnatmarknaden.
Citera
2013-06-22, 17:45
Medlem
Brojanicas avatar
Har velat ha en Omega PO 42mm i några år nu, var inne i den här tråden för ett år sedan och var beredd på köp men hittade inget som var perfekt. Priset låg då på ca 18-22 000 på blocket. Nu har jag fått upp hungern igen och letat runt lite men ser till min förvåning att prisnivån ligger kvar, om inte sämre utbud nu.

Var bör man leta? Chrono24 har riktigt magert på svarta PO 42mm.
Citera
2013-06-22, 18:04
Medlem
Parkours avatar
Jag ska göra lite reviews på ett par klockor jag har!
Är det någon som vet vart man kan köpa de tunna juvelerarehandskarna som man ser på bilder & i videos?

-P
Citera
2013-06-22, 18:06
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Måste du köpa nytt?
Förresten så svarade du på min frågeställning indirekt på grund av din länk till klocksnack-forumet. Har surfat runt där nu i 3-4 timmar och fått många bra idéer. Tack för det.

Kommer helt enkelt besluta mig först när jag varit och klämt på lite olika varianter. Det kommer bli en trevlig måndag!
Citera
2013-06-24, 08:18
Medlem
Tillflyktens avatar
Vilken av de här två klockorna skulle ni slå till på? Tycker båda är snygga, men vet inte riktigt för- och nackdelarna mellan de två uren. Läder kanske passar bättre till kostymer egentligen medan stållänk känns mer vardagligt. Tycker däremot nästan att läderklockan är snyggare.

http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=2636
http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=3596
Citera
2013-06-24, 10:03
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Seriös fråga: varför förstår du inte det? För att de stora pojkarna säger så och för att man "ska" tycka illa om Hublot? Eller har du en egen åsikt?
De har några fruktansvärda modeller men många Big Bang är riktigt tuffa. Och varför skulle Panerai vara ett så mycket bättre alternativ. Imho se de ut som skit men det är tycke och smak så det kan vi lämna därhän.

Mitt problem med Hublot är egentligen samma som många klockmärken de senaste 20 åren. Allt bygger på varumärke. Man tar ett eta urverk (Från början på Big bang var de inte ens modifierade) och slänger på en prislapp på 100 000 spänn. Alltså urverket kostar kanske 1500 spänn och sen resterande pris är varumärke och taskig design.

Det går emot i princip allt jag tror på i klockvärlden. Däremot är jean-claude biver ett geni. Det råder det inget tvivel om. Och Hublot är faktiskt bättre än AP på det kommersiella kriget tycker jag. (Att släppa 70000 ltd ed, att produktplacera m.m.).

Hublot Ferrari
Hublot Tour Auto (Som de stal från AP f.ö.)

M.m.
Men som klockor är de skräp i jämförelse. Men vad spelar det för roll när folk ändå köper dem?

Panerai funkar lite såhär: "either you love it or you hate it" tycks finnas få medelvägar med märket
Citera
2013-06-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Mitt problem med Hublot är egentligen samma som många klockmärken de senaste 20 åren. Allt bygger på varumärke. Man tar ett eta urverk (Från början på Big bang var de inte ens modifierade) och slänger på en prislapp på 100 000 spänn. Alltså urverket kostar kanske 1500 spänn och sen resterande pris är varumärke och taskig design.

Det går emot i princip allt jag tror på i klockvärlden. Däremot är jean-claude biver ett geni. Det råder det inget tvivel om. Och Hublot är faktiskt bättre än AP på det kommersiella kriget tycker jag. (Att släppa 70000 ltd ed, att produktplacera m.m.).

Hublot Ferrari
Hublot Tour Auto (Som de stal från AP f.ö.)

M.m.
Men som klockor är de skräp i jämförelse. Men vad spelar det för roll när folk ändå köper dem?

Panerai funkar lite såhär: "either you love it or you hate it" tycks finnas få medelvägar med märket

Hublot känns lite som Red Bull. Man tar någon annans produkt, lägger den i sin egna burk och tar ut ett jävla pris. Bara ett märke och inget annat. Precis som du säger så har de sjukt bra reklam och tycks ju ha lurat i världen att deras prylar är värda priset de sätter.
Citera
2013-06-24, 12:47
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crocat
Hublot känns lite som Red Bull. Man tar någon annans produkt, lägger den i sin egna burk och tar ut ett jävla pris. Bara ett märke och inget annat. Precis som du säger så har de sjukt bra reklam och tycks ju ha lurat i världen att deras prylar är värda priset de sätter.

Rent marknadsföringsmässigt är det få som slår dem på fingrarna. De är verkligen fantastiska ur den aspekten. Men det har ju rätt lite med haute horologerie att göra.

Förövrigt är jag rätt less på alla over-sized sportur á la royal oak offshore och big bang. Känns så jävla trött. Just nu brottas jag mest med om jag gillar den "nya" vågen av knepiga ur typ MB&F, HYT, Urwerk, mfl. De är onekligen extremt komplicerade pjäser men sällan särskilt vackra...
Citera
2013-06-24, 15:42
Medlem
HYT är faktiskt riktigt fräcka. Sjukt att den har vätska som visar timmar. Dock ganska saftig prislapp på ca 300.000 om jag inte minns fel.
Citera
2013-06-24, 16:30
Medlem
Hej allesammans,

Vad kan detta vara för klassisk/stilren klocka? känner ni igen den?
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b58438.png

Tack på förhand.
Citera
2013-06-24, 17:31
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Hej allesammans,

Vad kan detta vara för klassisk/stilren klocka? känner ni igen den?
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b58438.png

Tack på förhand.

Bättre bild? kan vara precis vilken klocka som helst.
Påminner lite om en omega dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in