2013-06-20, 12:15
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Seriös fråga: varför förstår du inte det? För att de stora pojkarna säger så och för att man "ska" tycka illa om Hublot? Eller har du en egen åsikt?
De har några fruktansvärda modeller men många Big Bang är riktigt tuffa. Och varför skulle Panerai vara ett så mycket bättre alternativ. Imho se de ut som skit men det är tycke och smak så det kan vi lämna därhän.

Kanske för att Hublot bildades 1980 och lånat väl mycket från Audemars Piguets design?

Steinhart gör bra klockor för i sammanhanget nästan inga pengar alls. Automatiska urverk och en bra finnish. Men de kopierar de stora klockhusens design rakt av, vilket gör att de är allmänt ogillade bland seriöst klockintresserat folk.

Dessutom stör jag mig på att skruvarna är osymmetriskt iskruvade på Hublot
Citera
2013-06-20, 12:52
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag tycker nästan alla Panerai set ut som två stora påsar skit men har inga problem med att förstå varför andra kan gilla dem. Likt breitling ska man enligt många ogilla hublot men få kommer med någon egentligt argument eller egen åsikt.
I detta fallet undrade jag bara vad som gjorde Panerai till ett så mycket bättre val?! Förövrigt är finishen på hublot grym.
naturligtvis är ju en argument på plats när man skall kritisera, det är jag helt med på.

hublot är väl inte så omtyckt pga, nämnt ovan, de har ingen historia, har lånat lite väl mycket design, extremt svulstig design på vissa ur och många bärare är nyrika av det sämre slaget (fotbollsspelare, ryssar etc etc) som inte kan ett skvatt om klockor utan bara köper för att det är dyrt.
det är mycket negativt som kan vägas in och det är väl just därför många är väldigt skeptiska, oavsett finish och byggkvalitet.
Citera
2013-06-20, 20:27
Medlem
Citat:
Seriös fråga: varför förstår du inte det? För att de stora pojkarna säger så och för att man "ska" tycka illa om Hublot? Eller har du en egen åsikt?
De har några fruktansvärda modeller men många Big Bang är riktigt tuffa. Och varför skulle Panerai vara ett så mycket bättre alternativ. Imho se de ut som skit men det är tycke och smak så det kan vi lämna därhän.
Nej. För att jag tycker att skrikiga gigantiska klockor är skräckfula? Nu är förvisso Luminor bara en halv cm mindre diameter men gillar den eftersom designen är åtminstone lite mer diskret. Grundar det enbart på utseendet, vilket inte min vän gjorde som ville ha en Big bang pga. statusen/ "alla" har en sådan.

Kan väl nämna att jag la upp Ap royal oak som förslag också vilken han tyckte var bra mycket snyggare än Hublot med, de är ju lite mer lika än Panerai och Hublot iallafall. Samt att han borde kolla runt ordentligt innan han slår till på en klocka för 100~ tuss.
Citera
2013-06-21, 00:49
Medlem
Ishs avatar
Hej!

Har kikat på att införskaffa en dykare och har därför tittat närmre på ett par alternativ, men behöver lite hjälp samt råd av er.

Som de flesta är jag förtjust i Submarinen, men den ligger inte i rätt prisklass för en studentbudget, letar alltså efter en liknande klocka i 5000-klassen. Seikos modeller är intressanta, vad är det för skillnad på skx007 och skx013?

Vilka andra märken/modeller bör jag kika på? Vart är bäst att göra ett eventuellt köp, ebay?

Vore oerhört tacksam för svar.
Citera
2013-06-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ish
Hej!

Har kikat på att införskaffa en dykare och har därför tittat närmre på ett par alternativ, men behöver lite hjälp samt råd av er.

Som de flesta är jag förtjust i Submarinen, men den ligger inte i rätt prisklass för en studentbudget, letar alltså efter en liknande klocka i 5000-klassen. Seikos modeller är intressanta, vad är det för skillnad på skx007 och skx013?

Vilka andra märken/modeller bör jag kika på? Vart är bäst att göra ett eventuellt köp, ebay?

Skx007 är 42.5mm bred. 013 är 38mm.

Kollar du på lite billigare automatiska dykare kan du kolla in Orient också.
Ebay eller tradera är ganska bra ställen att hitta seikos billigt.
Citera
2013-06-21, 11:48
Medlem
Citat:
Hej!

Äger en SKX007 och är nöjd! Perfekt beater.

Köptes från Titanesque @ Tradera. Smärtfritt!
Citera
2013-06-21, 12:17
Medlem
HungalaBungalas avatar
Sitter nu och funderar på att på allvar ge mig in på kvalitetsur.

Sökte en hyfsat avskalad dykare, men ny på banan som jag är så tar det ändå emot att hosta upp 20k.

Därför känns http://www.uret.se/tag-heuer-aquaracer-black-dial-bracelet-p-9906.html som ett mycket tänkbart instegsalternativ. Har sökt runt lite framförallt i denna tråd och på forumet i övrigt och klockan i sig har kommit på förslag några gånger i alla fall.

Min fråga blir därför om detta är en rimlig "första" klocka (haft förvisso kvartsur från Tissot innan) att ge sig på? Finns det någon egentligen anledning för mig att lägga 10k till på t ex någon variant från Omega även om denna uppfyller utseendemässiga kraven jag har?
Citera
2013-06-21, 22:42
Medlem
Är oerhört sugen på en Panerai luminor marina alternativt submersible. Håller för närvarande utkik på kaplans+chrono24 för ett eventuellt kap men utan lycka hittills. Tips? Lägger ogärna ut 50k för en ny (detta blir mitt första riktiga kvalitetsur).
Citera
2013-06-21, 23:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Soder
Får väl slänga upp en bild pa nyförvärvet Värt att fira med en shysst cigarr tycker jag! http://www.flickr.com/photos/97693899@N06/9076006069/

Snyggt armband. Var har du köpt det?
Citera
2013-06-21, 23:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Hej!

Jag köpte den här Seikon som semester- och simklocka.

http://www.amazon.co.uk/Seiko-Mens-Automatic-Watch-SNZF17K1/dp/B001IBF15Y/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1371851876&sr=8-12&keywords=seiko+diver

Mycket trevlig och nästan gratis.
Citera
2013-06-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag köpte den här Seikon som semester- och simklocka.

http://www.amazon.co.uk/Seiko-Mens-Automatic-Watch-SNZF17K1/dp/B001IBF15Y/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1371851876&sr=8-12&keywords=seiko+diver

Mycket trevlig och nästan gratis.
Nice, Seiko är min evige följeslagare. Jag minns hur jag som åttaåring, tror jag, fick ett ur som snabbt kraschade, sen kom andrauret: Seiko. Inga problem. Jag är Seiko trogen sedan dess och använder ofta så här års ett dykarur med gummirem som innebär komfort alla årstider.

Under åren har jag progredierat smakmässigt, med automatiskt schweizerur, men den underhållsfria, exakta och stryktåliga Seiko kvarts finns som en pålitlig trotjänare. Fy fan, man måste vara tacksam mot objekt och personer som är en pur avlastning och inte en belastning.
Citera
2013-06-22, 14:20
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Sitter nu och funderar på att på allvar ge mig in på kvalitetsur.

Sökte en hyfsat avskalad dykare, men ny på banan som jag är så tar det ändå emot att hosta upp 20k.

Därför känns http://www.uret.se/tag-heuer-aquaracer-black-dial-bracelet-p-9906.html som ett mycket tänkbart instegsalternativ. Har sökt runt lite framförallt i denna tråd och på forumet i övrigt och klockan i sig har kommit på förslag några gånger i alla fall.

Min fråga blir därför om detta är en rimlig "första" klocka (haft förvisso kvartsur från Tissot innan) att ge sig på? Finns det någon egentligen anledning för mig att lägga 10k till på t ex någon variant från Omega även om denna uppfyller utseendemässiga kraven jag har?

Måste du köpa nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in