2012-06-28, 20:01
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Varför?????

Men är inte dom "bortslipade" serienummrerna ren och skär myt? Men det är klart att risken finns att en urmakare inte skulle ta i en gråhandlad klocka med tång. Men och ena sidan hur skulle dom veta vad den är inhandlad utan att man trycker upp kvittot i nyllet.
Citera
2012-06-29, 08:10
Medlem
Jag lånar tråden lite:
http://msmonterossosfacebookpage.wikispaces.com/file/view/Pinochet2.jpg/147485709/400x543/Pinochet2.jpg
Vad är det för kvalitetsur han har på armen? Solglasögonen vill jag också veta.
Citera
2012-06-29, 11:07
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Nej jag hade tänkt köpa den i en fysisk butik. Jag undrar dock varför man inte ska handla där? Vad jag har hört så är de väl ganska bra att ha å göra med, eller?

Citat:
Varför?????

Vi har diskuterat gråhandlare här på forumet innan.
En grej är garantin. Har du en AD här i Sverige så är det bara att gå tillbaka med klockan och veta att du alltid kan lämna in den där om det skulle vara något, eller om du bara undrar något så är det bara att höra av sig dit.

Alla urmakare tar inte emot objekt som är köpta av gråhandlare, även om du har cert som säger att du har rätt till service.
Citera
2012-06-29, 12:09
Medlem
lundagrens avatar
Hos omega gäller väl wolrd wide garanti så det spelar ju ingen roll om det står att den är inhandlad någon annan stans på ditt cert. Dvs ingen AD kan vägra dig service eller se om klockan inte är köpt av dig hos AD.
Hur skulle dom kunna göra det? Du har ju cert, uret.se har ju köpt klockorna från någon.
Citera
2012-06-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Vi har diskuterat gråhandlare här på forumet innan.
En grej är garantin. Har du en AD här i Sverige så är det bara att gå tillbaka med klockan och veta att du alltid kan lämna in den där om det skulle vara något, eller om du bara undrar något så är det bara att höra av sig dit.

Alla urmakare tar inte emot objekt som är köpta av gråhandlare, även om du har cert som säger att du har rätt till service.

Handlare vill naturligtvis inte att man köper från "gråhandlare" men urets klockor kommer från ad och skulle lika bra kunna vara köpt där av dig eller uret. Omega har deras se garanti som naturligtvis gäller även om klockan kommer från en mellanhand. Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2012-06-29, 14:08
Medlem
Ja det skulle ju vara väldigt konstigt om man har världsgaranti men att den inte gäller bara för att klockan är köpt från en gråhandlare. I detta fall uret.se har ju själva köpt från en certifierad återförsäljare. Är ju samma sak som om jag som privatperson skulle köpa en klocka från en annan privatperson där garantin fortfarande är giltig, ska då inte garantin gälla för att jag köpt den begagnad från en privatperson och inte från en certifierad butik? Låter ju mycket märkligt.
Citera
2012-06-29, 21:01
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Handlare vill naturligtvis inte att man köper från "gråhandlare" men urets klockor kommer från ad och skulle lika bra kunna vara köpt där av dig eller uret. Omega har deras se garanti som naturligtvis gäller även om klockan kommer från en mellanhand. Du vet inte vad du pratar om.

Se inlägget nedan.
Som konsument. Om jag köper en klocka i 30-50 000 kronors-klassen vill jag ha den säkerheten som innebär att jag kan tala med en urmakare som har total stenkoll på allt som mitt ur som skulle kunna råka ut för. Utan att behöva oroa mig för om jag ska få den servicen som klockan behöver bara för att jag sparade typ fyra fem procent genom att köpa den över nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Hos omega gäller väl wolrd wide garanti så det spelar ju ingen roll om det står att den är inhandlad någon annan stans på ditt cert. Dvs ingen AD kan vägra dig service eller se om klockan inte är köpt av dig hos AD.
Hur skulle dom kunna göra det? Du har ju cert, uret.se har ju köpt klockorna från någon.

Jag vet att vissa har blivit nekade service eftersom de inte inhandlat uret hos en AD.
Men det har jag inte personligen varit med om, men hört det som sekundär information.
Citera
2012-06-30, 19:00
Medlem
80talistens avatar
Inga Omega PO 8500 ägare i tråden? det är en klocka som växer för mig för varje dag.
Citera
2012-07-01, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
Inga Omega PO 8500 ägare i tråden? det är en klocka som växer för mig för varje dag.

Stod och valde mellan 8500 och 2500, men gick på den senare och har verkligen inte ångrat mig. Priset spelade inte in över huvud taget, utan jag gick helt enkelt på utseende före in-house som jag i ärlighetens namn inte bryr mig något om. Den på Omega som valde den gråa ringen till 8500 borde ju avgå...
Citera
2012-07-01, 08:41
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Stod och valde mellan 8500 och 2500, men gick på den senare och har verkligen inte ångrat mig. Priset spelade inte in över huvud taget, utan jag gick helt enkelt på utseende före in-house som jag i ärlighetens namn inte bryr mig något om. Den på Omega som valde den gråa ringen till 8500 borde ju avgå...

Desvärre är jag både en urverks och inhousebög. Fast jag håller med dig angående utseendet, PO 2500 har ett mera trevligt vintage insprierat utseende, vilket PO 8500 tyvärr saknar, den ser tyvärr lite mera steril ut. Fast själva reknologin i 8500 älskar jag verkligen med nya material och mer raffinerad teknologi.
Citera
2012-07-01, 12:51
Medlem
Tjena,

Med viss reservation för att detta inte är ett kvalitetsur. Vad tycker ni om denna gamla Fortis som jag hittade i en låda på landet? Den har inte rörts på åtminstone 20 år men startade igång direkt och går fint.

Kan den vara värd något? Är det någon som vet något mer om modellen? Hur gammal kan den vara? Jag tycker den är rätt cool. Vad säger ni?

http://imgur.com/a/nx7dd
Senast redigerad av djoser 2012-07-01 kl. 12:55.
Citera
2012-07-01, 12:53
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
Desvärre är jag både en urverks och inhousebög. Fast jag håller med dig angående utseendet, PO 2500 har ett mera trevligt vintage insprierat utseende, vilket PO 8500 tyvärr saknar, den ser tyvärr lite mera steril ut. Fast själva reknologin i 8500 älskar jag verkligen med nya material och mer raffinerad teknologi.

Fins det bra bilder på PO 8500 / 8500 så att man kan se dessa skönheter i detalj? Har läst mkt om det men det fins få riktigt bra bilder att hitta på wildawebben.

Länka gärna om någon av er har gjort några fynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in