2013-06-23, 00:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppfattningar.

Du får ha din uppfattning ang. Sollenstedt, så har jag min.

Redan på ett tidigt stadium kom detta att omtalas, att folk hade gått ut till sjöss p.g.a. händelserna den 29 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-23 kl. 00:43.
Citera
2013-06-23, 12:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det jag ifrågasätter är nyttan av att upprepa något som det inte finns speciellt mycket uppgifter om. Om man ska vara konsekvent bör man ju i så fall räkna upp namnen på Kjell-Åkes alla kompisar.

Och det vore ju synnerligen dystert och alarmerande om det visar sig ha blivit en rundgång i informationsflödet så att spekulationer har blivit fakta.

Följande konstaterande bör räcka om Sollenstedts roll i sammanhanget:
Citat:
Ingen kan bevisa något vad Sollenstedt visste och tänkte. Vad vi däremot vet är att han försvann från Sandplan efter den 29 juli samt att han i november 1965 gick ut till sjöss.

han var god vän till Kjell-Åke.
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-06-23 kl. 13:31.
Citera
2013-06-23, 18:13
Medlem
why123s avatar
Citat:

Redan på ett tidigt stadium kom detta att omtalas, att folk hade gått ut till sjöss p.g.a. händelserna den 29 juli.

Vad hade "folk" för anledning att gå till sjöss efter händelserna den 29 juli. Tror du inte "folk" gick till sjöss innan den 29 juli, tror du båtarna var obemannade. Sedan är det extra tacksamt att nämna Sollenstedt som dog för många år sedan. Sedan vet vi inte om det var någon händelse, det kanske bara var en drunkningsolycka med bil...

Dahlsjöfallet som det spekuleras om här och görs till något väldigt mystiskt, har garanterat inte de flesta svenskar hört något om. Det var väl inte förrän samma TS skapade trådar på olika forum det uppmärkasammades.

Sedan nämns Sandplan jämt och ständigt, det var ett tillhåll för yngre tonåringar (vad jag har förstått), vad har det med Dahlsjögängets försvinnande att göra.

Om man inte är lika "hänsynsfull" som TS som vill vara på god fot med alla "källor", så är väl ändå det mest tänkbara att GRK tagits av daga och de andra sedan har stuckit. Den enda som verkligen verkar vara spårlöst försvunnen är GRK.

Skulle de övriga två sedan sprungit och snackat en massa och tömt Sandplan? Verkar det realistiskt?
De proportioner som TS vill att detta fallet ska ha, är större än Stig Bergling-fallet och andra liknande kända händelser.
Senast redigerad av why123 2013-06-23 kl. 18:15. Anledning: .
Citera
2013-06-23, 18:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vad hade "folk" för anledning att gå till sjöss efter händelserna den 29 juli. Tror du inte "folk" gick till sjöss innan den 29 juli, tror du båtarna var obemannade.
Han menade naturligtvis folk i dessa kretsar.
Citat:
Sedan vet vi inte om det var någon händelse, det kanske bara var en drunkningsolycka med bil...
Det trodde jag också innan jag tagit del av alla uppgifter, varav många finns här.
Citat:
Dahlsjöfallet som det spekuleras om här och görs till något väldigt mystiskt, har garanterat inte de flesta svenskar hört något om. Det var väl inte förrän samma TS skapade trådar på olika forum det uppmärkasammades.
Det gör det ju extra kul - att upptäcka en så pass unik händelse, som legat dold för allmänheten i decennier. En vacker dag kommer fallet att få sin välförtjänta plats i den svenska kriminalhistorien.

Men det är naturligtvis viktigt att vi är noga med att skilja på fakta och spekulationer och på vad som är av betydelse eller ej.
Citera
2013-06-23, 19:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Han menade naturligtvis folk i dessa kretsar.

Det trodde jag också innan jag tagit del av alla uppgifter, varav många finns här.

Det gör det ju extra kul - att upptäcka en så pass unik händelse, som legat dold för allmänheten i decennier. En vacker dag kommer fallet att få sin välförtjänta plats i den svenska kriminalhistorien.

Men det är naturligtvis viktigt att vi är noga med att skilja på fakta och spekulationer och på vad som är av betydelse eller ej.

Ja, men problemet är ju att spekulationer görs till fakta. Saken är väl just att vi inte har fakta, (kanske någon anhörig, som inte vill säga något), hade vi haft fakta hade det inte varit något case.

Dessutom, vad skulle folk i "dessa kretsar" ha för anledning att gå till sjöss? Är göteborgare ovanligt rädda av sig? Det händer/och har hänt många saker genom åren, men att det påverkat kompisar så till den grad att de inte kan stanna kvar i sina egen stad finner jag osannolikt.

Förövrigt är det en sak som stämmer, och det oberoende av Dahlsjögänget, det var många unga killar som var några år på sjön i tonåren på den tiden.

Samtidigt som det nämns "i dessa kretsar" så bygger man ut "fallet" till att inte gälla tre stycken försvunna, utan fler som på ett eller annat sätt vet något och som håller tyst efter 50 år, är inte det lite väl magstarkt.

Edit: det får bli en väldigt vacker dag det får en plats i kriminalhistorien. Det finns försvinnande av en enda människa som har försvunnit senare än dessa tre och som är väldigt kända. Dessutom vet vi inte om det har i kriminalhistorien att göra överhuvudtaget, det kan vara en olyckshändelse med en bil och tre ungdomar.
Senast redigerad av why123 2013-06-23 kl. 19:47. Anledning: ....
Citera
2013-06-23, 20:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ja, men problemet är ju att spekulationer görs till fakta. Saken är väl just att vi inte har fakta, (kanske någon anhörig, som inte vill säga något), hade vi haft fakta hade det inte varit något case.
Lite väl många personer säger sig ha sett Kjell-Åke långt efter datumet för trions försvinnande, för att olycksteorin ska kunna kännas sannolik.

När det gäller informationen från "undre världen", har det hittills dessvärre inte kunnat gå att verifiera den, men jag lovar att återkomma om så sker.
Citera
2013-06-23, 22:59
Medlem
Ordo-equesters avatar
Citat:
Hûbner "Hymme" Lundquist som person.

"Hymme" hade varit elev på Beskowska skolan i Stockholm.

Han hade som person varit mycket snarstucken och manipulativ. Framför allt gentemot sin mor. Hon i sin tur hade varit överbeskyddande.

Under det sista året innan han försvann hade han blivit alltmera inåtvänd. Denna inåtvändhet gick så långt att åtminstone en kamrat hade slutat att umgås med honom. Det hade varit svårt att få kontakt med honom.

"Hymme" led definitivt av psykisk ohälsa vid sitt försvinnande.
Ursäkta att jag inte följt upp det som skrivits i denna tråd men jag har varit mycket upptagen.

Dessa uppgifter härstammar från mig då och är påhittade av mig i PM konversation med Skara. Så lätt är det alltså att förvrida lögner till att bli verklighet i denna tråd. Ursäkta om jag steppat på någon öm tå men denna tråd är ett skämt och bevisbördan torde avskrivas som fria fantasier.

Tack för mig.
Citera
2013-06-23, 23:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordo-equester
Dessa uppgifter härstammar från mig då och är påhittade av mig i PM konversation med Skara.
Det är ju lätt att bevisa genom att visa lite av konversationen här.
Citera
2013-06-23, 23:20
Medlem
Ordo-equesters avatar
Citat:
Jag tror inte att Skara kommer att förneka att det jag säger stämmer.

Annars är all konversation sparad och kan styrkas om så krävs.
Citera
2013-06-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag inte följt upp det som skrivits i denna tråd men jag har varit mycket upptagen.

Dessa uppgifter härstammar från mig då och är påhittade av mig i PM konversation med Skara. Så lätt är det alltså att förvrida lögner till att bli verklighet i denna tråd. Ursäkta om jag steppat på någon öm tå men denna tråd är ett skämt och bevisbördan torde avskrivas som fria fantasier.

Tack för mig.
Jag är väl den enda här i tråden som har läst polisutredningen beträffande "Hymme" utöver Skaraborg och jag finner det du skriver här ovan väldigt konstigt. Visst kan jag inte säga något om huruvida Skaraborg har påverkats av dessa (falska?) uppgifter eller inte, men det finns tveklöst stöd i utredningen för att
a) Hymme inte var som de flesta andra i sin ålder, och att han kan ha haft psykiska problem
b) relationen till mamman var stark.

Givetvis ska man inte ta allt för sanning men vad tror du dig ha vunnit genom att vilseleda?
Citera
2013-06-23, 23:49
Medlem
why123s avatar
Citat:

Tack för mig.

Citat:

Ja, jag vill tacka Ordo-equester för att han berättar hur lätt det är att fixa en trådsanning. Jag hoppas att TS och FritzDaCat förstår min skepsis. Att han sedan har det sparat är ännu bättre, det är sådana uppgifter tråden är uppbyggd av det ni kallar UL, upplysningar som är rena lögner

Det Ordo-equester gjorde nu, beskriver trådens överlevnad bättre än något annat. När ni inte får era UL, då övergår ni till hur Göteborg såg ut på 1960-talet. Nu när det också är gjort, och nyansen på bilen har avhandlats då söker ni er längre ut i periferin. Då blandas andra människor in som också försvann efter den 29 juli Om tre år får vi väl läsa att populationen i Göteborg sjönk med en tiondel p.g.a "de händelser som hände", som ingen vet något om.

Har ni aldrig funderat på att era UL är människor som vill kolla er, eftersom ni fullständigt saknar källkritik och inga "källor" får lämnas ut. Eftersom det enligt er är en händelse av en sådan "dignitet" så gör ni det för att skydda uppgiftslämnarnas liv, något annat kan det väl inte vara frågan om. Jag minns när TS skrev att det fortfarande var så känsligt att ingen som var på sandplan vågade prata om det.

Det var så att en som inte hängt med i alla svängar i tråden fått rysningar
Citera
2013-06-24, 00:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
det är sådana uppgifter tråden är uppbyggd av det ni kallar UL, upplysningar som är rena lögner
Jag har varit väldigt tydlig med vad som kan styrkas och inte, och om nu inte Skara har varit det, så får han svara för sig.
Citat:
Har ni aldrig funderat på att era UL är människor som vill kolla er,
Gissa?
Citat:
eftersom ni fullständigt saknar källkritik och inga "källor" får lämnas ut.
Jag har aldrig dolt att de tre intressantaste källorna är helt anonyma för oss. Dessa kan alltså inte "lämnas ut".

Faktum kvarstår - det finns gammal dokumentation över en hel del vittnen som säger sig ha sett killarna efter den 29 juli 1965, vilket gör att olycksteorin inte känns det minsta säker.
Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in