Citat:
Ursprungligen postat av
Zezka
Hmm, skrev fel. Basbeloppet innan hyran ligger på 8.900:- (Sedan får man bostadstillägg på det. Storleken på tillägget bror på hyran och vilken kommun man lever i.) Sen plockar fogden runt 1400 av det från en, om man har skulder liggande. Så jodå, hon kan ha sparat en del, OM det är där pengarna kommer ifrån. Antagligen vill hon inte skriva ut att hon sparat ihop dem eftersom det då skulle bli ramaskri kring det då hon rent etiskt borde betala av sina skulder istället men jag tror B's plan är att etablera ett hem och sedan beta av skulderna med tiden. Det är hon illa tvungen till, att gå i den ordningen, då skulden är så massiv. En halv mille i skuld eller vad det är, hade knäckt vem som helst såvida hon inte får en skuldsanering och då måste man ligga uppåt 8-900.000:- och det får man EN gång i livet och tvingas då leva på existensminimum i 5 år efteråt, vilket hon kanske inte vill.
Nja, lite fel här. Menar du basbelopp på sjukersättning (som är det som Berny måste ha)? För där är beloppet runt 7.000 kr och sedan får man bostadstillägg beroende på hur hög hyra man har. Du skattar ju på din sjukersättning så efter skatt är det ca. 7.000. Jag har själv sjukersättning, och när jag hade en väldigt hög hyra fick jag 8.500 varje månad, men nu har jag mindre hyra och får ca. 900 kr i bostadstillägg. Fogden tar nog inget från B, hon har inte tillräckligt hög inkomst för utmätning.
Angående skuldsanering så kan man få skuldsanering på mycket mindre belopp än de som du nämner. En familjemedlem till mig går på skuldsanering och hennes skulder uppgick "bara" till 80.000, så det beror inte så mycket på skuldens storlek utan hur situationen ser ut i helhet.