Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Precis min åsikt. Till skillnad från många andra som tokhyllade hennes språk när böckerna kom ut, var jag inte alls lika imponerad. Språket i böckerna var för infantilt för min smak.
När jag läste böckerna första gången tyckte jag hon var rätt duktig på att skriva med tanke på hur ung hon var. Jag tyckte hon formulerade sig riktigt vackert och poetiskt. (Ja, jag vet. Nu låter jag som värsta parodin på ett Bjärny-fans....) Men ändå, jag tyckte då först att hon gjorde en insats för att lyfta fram psykisk sjukdom ur ett patientperspektiv och det var väl bra, det behövs ju mer sånt. (Det var på den tiden jag trodde att Berny verkligen var schizo och inte bara missbrukande borderline-attention-whore...)
Men det jag blev så jävla less på var ju att det efter bara några sidor stod klart att det enda hon var ute efter var att förhärliga sitt självskadebeteende (vad Berny själv än hävdar motsatsen) och att det var ju bara samma upprepningar hela tiden. Även om hon skrev "fint" - är det sida upp och sida ner med glitterblod, änglavingar, "syster", skära och skära och demoner - DEMOOOOOONER, så tröttnar man snart på de målande psykos-beskrivningarna.....
Jag läste ut båda böckerna för att se hur det gick men jag blev bara förbannad, det var så uppenbart att hon inte alls ville förändras egentligen. Och det har hon ju fortsatt bevisa genom åren.
Ibland stöter man ju på andra trasiga brudar som bloggar och skriver dikter i samma speciella style som berny och då tänker jag alltid att här har vi "ännu en drama-trauma-brud som talar Bernyanska...."
Jag har väl bläddrat i böckerna då och då genom åren, men nu blir jag bara less på hennes språkbruk, fattar inte vad jag såg i det då första gången.