2013-09-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Håller med. Har också reagerat på det. Visserligen har väl en författare (även en pseudo-författare som berny) rätt att vara lite mer avslappnad och icke-perfekt på sin blogg jämfört med yrkesmässigt. Men jag tycker ändå att om man kallar sig författare borde man väl åtminstone försöka upprätthålla en viss språkmässig standard, det borde ju ligga i ens eget intresse, tycker man, att inte skylta med att man egentligen inte kan skriva.
Men Bjärndöd är väl full, påtänd eller "traumatiserad" för jämnan när hon bloggar så då blir det därefter... Hon var väl givetvis inte nykter när hon skrev böckerna heller men då hade hon väl förläggare eller liknande som korrekturläste åt henne.

Ja, nu tycker jag att böckerna är väldigt medelmåttigt skrivna rent språkligt, men bloggen och motsvarande på Internet.. ja, det är ju inte godkänd högstadiesvenska, plus att hon skriver otroligt osammanhängande och upprepar sig ofta. Det är oerhört taffligt och jag förstår inte hur hon vågar skylta med sitt usla språk. Jag förstår faktiskt inte att inte fler har klagat på det, när hon ändå utger sig för att vara författare.
Citera
2013-09-24, 11:23
Medlem
shittingbrickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Nu såg jag på min instagram att Emma laddade upp en bild tillsammans med berny och uttalar sig " underbara tider ".
Mina fleshbajk vänner jag tror inte Emma är ett avslutat kapitel riktigt än.

EDIT:http://instagram.com/p/eneZKKNKIc/

Det är ju en gammal bild. För att de gjort slut på ett förhållande (som antagligen aldrig existerat) så behöver de inte vara osams.

Blir själv förvånad över hur liten shitstorm det blev.
Citera
2013-09-24, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okars
Ja, nu tycker jag att böckerna är väldigt medelmåttigt skrivna rent språkligt, men bloggen och motsvarande på Internet.. ja, det är ju inte godkänd högstadiesvenska, plus att hon skriver otroligt osammanhängande och upprepar sig ofta. Det är oerhört taffligt och jag förstår inte hur hon vågar skylta med sitt usla språk. Jag förstår faktiskt inte att inte fler har klagat på det, när hon ändå utger sig för att vara författare.

Precis min åsikt. Till skillnad från många andra som tokhyllade hennes språk när böckerna kom ut, var jag inte alls lika imponerad. Språket i böckerna var för infantilt för min smak.

Ja, hon skryter ju överallt på nätet: "best-selling author".
Senast redigerad av GenesisP 2013-09-24 kl. 12:17.
Citera
2013-09-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Precis min åsikt. Till skillnad från många andra som tokhyllade hennes språk när böckerna kom ut, var jag inte alls lika imponerad. Språket i böckerna var för infantilt för min smak.

När jag läste böckerna första gången tyckte jag hon var rätt duktig på att skriva med tanke på hur ung hon var. Jag tyckte hon formulerade sig riktigt vackert och poetiskt. (Ja, jag vet. Nu låter jag som värsta parodin på ett Bjärny-fans....) Men ändå, jag tyckte då först att hon gjorde en insats för att lyfta fram psykisk sjukdom ur ett patientperspektiv och det var väl bra, det behövs ju mer sånt. (Det var på den tiden jag trodde att Berny verkligen var schizo och inte bara missbrukande borderline-attention-whore...)

Men det jag blev så jävla less på var ju att det efter bara några sidor stod klart att det enda hon var ute efter var att förhärliga sitt självskadebeteende (vad Berny själv än hävdar motsatsen) och att det var ju bara samma upprepningar hela tiden. Även om hon skrev "fint" - är det sida upp och sida ner med glitterblod, änglavingar, "syster", skära och skära och demoner - DEMOOOOOONER, så tröttnar man snart på de målande psykos-beskrivningarna.....

Jag läste ut båda böckerna för att se hur det gick men jag blev bara förbannad, det var så uppenbart att hon inte alls ville förändras egentligen. Och det har hon ju fortsatt bevisa genom åren.

Ibland stöter man ju på andra trasiga brudar som bloggar och skriver dikter i samma speciella style som berny och då tänker jag alltid att här har vi "ännu en drama-trauma-brud som talar Bernyanska...."
Jag har väl bläddrat i böckerna då och då genom åren, men nu blir jag bara less på hennes språkbruk, fattar inte vad jag såg i det då första gången.
Citera
2013-09-24, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
När jag läste böckerna första gången tyckte jag hon var rätt duktig på att skriva med tanke på hur ung hon var. Jag tyckte hon formulerade sig riktigt vackert och poetiskt. (Ja, jag vet. Nu låter jag som värsta parodin på ett Bjärny-fans....) Men ändå, jag tyckte då först att hon gjorde en insats för att lyfta fram psykisk sjukdom ur ett patientperspektiv och det var väl bra, det behövs ju mer sånt. (Det var på den tiden jag trodde att Berny verkligen var schizo och inte bara missbrukande borderline-attention-whore...)

Men det jag blev så jävla less på var ju att det efter bara några sidor stod klart att det enda hon var ute efter var att förhärliga sitt självskadebeteende (vad Berny själv än hävdar motsatsen) och att det var ju bara samma upprepningar hela tiden. Även om hon skrev "fint" - är det sida upp och sida ner med glitterblod, änglavingar, "syster", skära och skära och demoner - DEMOOOOOONER, så tröttnar man snart på de målande psykos-beskrivningarna.....

Jag läste ut båda böckerna för att se hur det gick men jag blev bara förbannad, det var så uppenbart att hon inte alls ville förändras egentligen. Och det har hon ju fortsatt bevisa genom åren.

Ibland stöter man ju på andra trasiga brudar som bloggar och skriver dikter i samma speciella style som berny och då tänker jag alltid att här har vi "ännu en drama-trauma-brud som talar Bernyanska...."
Jag har väl bläddrat i böckerna då och då genom åren, men nu blir jag bara less på hennes språkbruk, fattar inte vad jag såg i det då första gången.

Fetstilta ett: Det regerade jag direkt på också. Hur snabbt hon "kom" in i sina sjukdomar/diagnoser. Och dessa ständiga upprepningar. Liksom, hur många gånger kan man tjata om demoner, blod, glitter, stjärnor utan att deras enda syfte blir sidutfyllnad?

Fetstilta två: Jag såg första boken i ett antikvariat för ett par år sedan, jag bläddrade lite i den och nästan skämdes för att jag en gång hade läst den. Jag tycker mer att hennes språk säger motsatsen till det som hon vill berätta, det blir som en parodi snarare än en seriös historia om någon som mår dåligt. Lite som när man ska beskriva någon/t och man bara använder superlativ.
Senast redigerad av GenesisP 2013-09-24 kl. 14:51.
Citera
2013-09-24, 16:18
Medlem
http://www.expressen.se/kvp/hade-sex-med-patient---och-tjuvlaste-journalen/

När man läser detta tänker man ju på Bernys ex....
Men det är väl lite väl långsökt ändå....eller...?
Citera
2013-09-24, 17:24
Medlem
Gafflens avatar
Jag vill veta hur många sjukdomar hon har och hur många hon " Självdiagnoserat " sig med.
Citera
2013-09-24, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Jag vill veta hur många sjukdomar hon har och hur många hon " Självdiagnoserat " sig med.
Hon har iaf diagnoserna ADHD och Asperger. Sen att det är ren jävla bullshit att hon skulle ha det är en annan sak, men hon knullade väl Bengt för att få dem..
Citera
2013-09-25, 16:22
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Ja, jag tyckte inte heller att den var något direkt men tänkte om du gillar solskenshistorier. Den gav liksom inte den där "Wow" känslan. Någonting fattades, lite tråkig sådär.

Vad jag tror att de menande från första början var att hon säger emot det hon skrev förut.
Alltså nu säger hon att hon är emot att hennes bok ska uppmuntra att skära sig.
Men alltså hon uppmuntrar det väldigt mycket.

Och att samma sak upprepar sig i boken 24/7 med en annan formulering.
Citera
2013-09-25, 18:28
Medlem
Gafflen: Du menar Sofias bok nu?
Citera
2013-09-25, 20:14
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Gafflen: Du menar Sofias bok nu?

Menar Vingklippt ängel.
Citera
2013-09-25, 20:52
Medlem
Men det var självfallet inte hennes mening med boken, det är som att anklaga Ozzy Osbourne för att uppmana till självmord genom låten "Suicide solution" eller Judas Priset med "Better by you better than me". Same same, aldrig artistens/författarens fel utan den enskilda individens ansvar över sitt eget liv. Det kan man aldrig lägga i någon annans händer. Då får vi förbjuda allting. Men, detta är en sådan där evighetsdebatt som aldrig mynnar ut så let's agree to disagree.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in