2013-06-22, 16:12
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Inget tips på en bra vetiver-doft man kan sampla?

En bra start kan vara Hermes - Terre d'Hermes som som har en vetivernot i basen. Creed - Original Vetiver tycker jag är en riktigt bra parfym på sommaren dock kanske inte en typiskt vetiver i mina ögon. En modern version på de klassiska vetiverdofterna är Tom Ford - Grey Vetiver med en frisk citrusnot. En lite ovanlig parfym om man vill prova något annourlunda är Hermes - Hermessence Vetiver Tonka där man blandat vetiver men den sötare tonkabönan.

Några av mina personliga favoriter är annars:
Frederic Malle - Vetiver Extraordinare
The Different Company - Sel de Vetiver
Comme des Garcons - Vettiveru

Sen vill jag även minnas att Guerlain - Vetiver som jag provat för några år sedan håller hög klass. Måste själv kolla upp den på nytt för att se om den är lika bra som jag minns den...
Citera
2013-06-22, 16:13
Medlem
Alla har vi olika smaker. Som ni kanske har märkt så är jag en riktig gourmand älskare. En parfym enligt mig ska vara kryddig, fruktig och ätbar! Vet inte varför det är så, jag gillar helt enkelt inte träiga/jordiga etc dofter som ändå är rätt så populärt.

Det skulle vara kul om alla skrev ner sina Topp 5 mest älskade noter och Topp 5 mest hatade noter! I'll go first.

Favoriterna:
Karamell
Vanilj
Kanel
Ananas
Honung

Mest hatade:
Läder
Oud
Vetiver
Ambra (i stora mängder) *host* Amber Absolute *host*
Civet
Citera
2013-06-22, 16:19
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Den doften älskar jag, tyvärr finns den inte i vetiver för mig. Som sagt, doftsinnet är olika hos olika människor .

Edit: För mig är de flesta vetiverdofter väldigt bittra. Jag är väldigt känslig för smaker som är bittra och beska, kanske är sammankopplat. Jag minns på en biologilektion på högstadiet, när vi fick smaka på ett ämne som för vissa smakade beskt, medan andra inte kände någon speciell smak. Jag var en av de som kände den beska smaken. Har för mig det var någon gen som gjorde att vissa kände denna smak, medan andra inte gjorde det. Kanske är samma gen som är ansvarig för mitt "vetiverhat" .

Det är väl det som är så fantastiskt med parfym och det som gör det så fascinerande och spännande. Alla har vi olika lukt- och smaksinnen och upplever saker och ting annorlunda. Det finns liksom inget facit för vad som är en bra parfym eller inte och vad som doftar gott eller inte. Det som kan vara den mest underbara doft för en person kan lukta fiskrens för en annan.
Citera
2013-06-22, 16:24
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
- Frederic Malle Vetiver Extraordinaire, kanske kan vara ett alternativ.
- Chanel Sycomore
- Creed Original Vetiver

Den här Sycomore som man hört en del om...verkar vara svår att få tag på eller?
Creed's OV har jag testat, fick en hel del citrus av den?
Tack för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
En bra start kan vara Hermes - Terre d'Hermes som som har en vetivernot i basen. Creed - Original Vetiver tycker jag är en riktigt bra parfym på sommaren dock kanske inte en typiskt vetiver i mina ögon. En modern version på de klassiska vetiverdofterna är Tom Ford - Grey Vetiver med en frisk citrusnot. En lite ovanlig parfym om man vill prova något annourlunda är Hermes - Hermessence Vetiver Tonka där man blandat vetiver men den sötare tonkabönan.

Några av mina personliga favoriter är annars:
Frederic Malle - Vetiver Extraordinare
The Different Company - Sel de Vetiver
Comme des Garcons - Vettiveru

Sen vill jag även minnas att Guerlain - Vetiver som jag provat för några år sedan håller hög klass. Måste själv kolla upp den på nytt för att se om den är lika bra som jag minns den...

Bra tips! Btw vet du nåt om de olika typerna av Guerlain - Vetiver som verkar finnas? Finns ju två på fragrantica.

Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Det skulle vara kul om alla skrev ner sina Topp 5 mest älskade noter och Topp 5 mest hatade noter!

Mest hatade:
Civet

Är det "urin"-noten?
Citera
2013-06-22, 16:35
Medlem
Nic78s avatar
Är inte säker men är det inte så enkelt som att det är originalet och reformulan då?
Den har väl gjorts om någon gång under 2000-talet.
Citera
2013-06-22, 16:38
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Hermes - Hermessence Vetiver Tonka där man blandat vetiver men den sötare tonkabönan.
Där har vi ytterligare en vetiver som jag gillar. De är få, men finns visst om man anstränger sig .
Citera
2013-06-22, 17:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Alla har vi olika smaker. Som ni kanske har märkt så är jag en riktig gourmand älskare. En parfym enligt mig ska vara kryddig, fruktig och ätbar! Vet inte varför det är så, jag gillar helt enkelt inte träiga/jordiga etc dofter som ändå är rätt så populärt.

Det skulle vara kul om alla skrev ner sina Topp 5 mest älskade noter och Topp 5 mest hatade noter! I'll go first.

Favoriterna:
Karamell
Vanilj
Kanel
Ananas
Honung

Mest hatade:
Läder
Oud
Vetiver
Ambra (i stora mängder) *host* Amber Absolute *host*
Civet
Har svårt att lista några speciella noter, vissa noter som man egentligen ogillar kan lyfta upp en doft om det finns andra noter i den. Generellt sett gillar jag dock:

Höst/vinter:
Vanilj
Tonka
Tobak
Rökighet
Frukt/bär
Mysk
Violblad
Te
Honung

Några exempel: Michael for Men, Serge Lutens Fumerie Turque, By Kilian Back to Black (ja jag har bestämt mig för att jag gillar den nu), Invasion Barbare (som även funkar bra till våren), Clive Christian No 1 (som funkar året runt, har jag kommit fram till nu), Fahrenheit Absolute, Tea for Two, Burberry London

Sommar/vår:
Citrus (apelsin, citron, bergamott)
Bulgarisk ros
"Vit" mysk
Bär

Några exempel: Acqua di Parma Colonia (original, Essenza och Arancia di Capri), Clive Christian No 1, Nasomatto Silver Musk, Penhaligon's Castile

Noter jag ogillar:
Vetiver (med väldigt få undantag)
För mycket trä
För "torra" dofter, vill att de har lite "substans" så att säga
Citera
2013-06-22, 17:06
Medlem
Niteclubs avatar
Citat:

Favoriterna:
Karamell
Vanilj
Kanel
Ananas
Honung
Det låter som en exakt beskrivning på Kerosene - Unknown Pleasures
Själv tycker jag den är på tok för sliskig.
Citera
2013-06-22, 17:14
Medlem
Niteclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha

Är det "urin"-noten?

Hittar den inte i Muscs Koublai Khan iaf. Men den är mer unken intorkad smuts urin.
Det krävs balls att använda den bland folk.
Citera
2013-06-22, 17:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niteclub
Hittar den inte i Muscs Koublai Khan iaf. Men den är mer unken intorkad smuts urin.
Det krävs balls att använda den bland folk.
Det finns urea i vissa parfymer, det kan dofta som urin. Tror inte den finns i MKK, gissar att det är musken i sig som har den karaktären just i MKK. Civet tycker jag inte doftar urin, det doftar bara djuriskt. I liten dos tycker jag det kan lyfta en parfym, för mycket så luktar det bara äckligt . Ett bra exempel på lagom mycket civet är t.ex. Ava Luxe Midnight Violet.
Citera
2013-06-22, 17:46
Medlem
Tea for Two är helt slutat att produceras nu, va? Så jävla synd. Orka leta på en massa skitsidor.
Citera
2013-06-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Tea for Two är helt slutat att produceras nu, va? Så jävla synd. Orka leta på en massa skitsidor.
100 ml flaskan finns fortfarande kvar att köpa på deras officiella sida för under 1000 lappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in