2013-06-21, 23:28
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag letade precis upp min EN för att testa om min smak förändrats något de senaste åren. Det hade den inte. Gillar du vetiver så tror jag faktiskt den kan vara värd att testa. Själv är jag inget fan av vetiverdofter, antar att det är därför jag inte kommer överens med den. En av få vetiverdofter jag gillar som jag kan komma på är L'Occitanes Vetyver.

Ja jag ska se till att testa den i alla fall. Den kan han ju inte gärna ha hyllats till skyarna för intet.
Citera
2013-06-22, 01:31
Medlem
Citat:
Nepp, inte testat. Det var ett tag sedan jag gav upp att försöka förstå mig på vetiver. Nu undviker jag mest dofter som har vetiver i sitt namn .
Själv hatar jag vetiver, men Vetyver är verkligen speciell.
Citera
2013-06-22, 09:53
Medlem
LaCucarachas avatar
Nån som vet hur Guerlain Vetiver är? Har läst en del bra om att den är en bra Vetiver doft. Då jag inte har en aning om hur Vetiver luktar så hade det varit intressant att kanske lära sig nåt också.
Ser på fragrantica att det finns olika:
http://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Vetiver-69.html
och
http://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Vetiver-3827.html

Den ena har ju uppenbart fler noter, nån testat båda eller nån som har lite bra info?
Citera
2013-06-22, 10:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Nån som vet hur Guerlain Vetiver är? Har läst en del bra om att den är en bra Vetiver doft. Då jag inte har en aning om hur Vetiver luktar så hade det varit intressant att kanske lära sig nåt också.
Ser på fragrantica att det finns olika:
http://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Vetiver-69.html
och
http://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Vetiver-3827.html

Den ena har ju uppenbart fler noter, nån testat båda eller nån som har lite bra info?
Jag har läst att just Guerlain Vetiver inte är en bra introduktion till Vetiver, utan mer för hardcore-fans av vetiver. Har dock aldrig testat den, och vet inte om jag är så sugen på det heller .

Vetiver i min näsa, doftar som vissa skor kan göra ibland när man varit ute och traskat i skogen en höstdag. Inte sådan där fotsvett som luktar bajs, utan mer sådan där frän fotsvett blandat med, våta skor och strumpor, svamp och allmän "växtlighet".
Citera
2013-06-22, 12:43
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Hunnit testa vilka designerparfymer du tycker Ambre Topkapi påminner om?
Jag har lite blandade känslor för Ambre Topkapi. Det är ingen dålig doft, samtidigt inte jättespeciell. Dessutom blev den sur på min hud efter ett tag. Idag gick jag igenom lite gamla samples och hittade Ambre Topkapi och tänkte testa igen. Den här gången blev den inte sur, men fortfarande inte en extraordinär doft, dock tycker jag nästan den är FBW, så det kanske blir ett köp av den. Faktiskt riktigt trevlig doft och ganska diskret. Tycker den påminner ganska mycket om YSL L'Homme faktiskt.
Citera
2013-06-22, 13:17
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Jag har läst att just Guerlain Vetiver inte är en bra introduktion till Vetiver, utan mer för hardcore-fans av vetiver. Har dock aldrig testat den, och vet inte om jag är så sugen på det heller .

Vetiver i min näsa, doftar som vissa skor kan göra ibland när man varit ute och traskat i skogen en höstdag. Inte sådan där fotsvett som luktar bajs, utan mer sådan där frän fotsvett blandat med, våta skor och strumpor, svamp och allmän "växtlighet".

Åfan, tänkte försöka lära mig lite mer om olika standardnoter som återfinns ofta och vill försöka hitta så rena varianter som möjligt. Är det 40 olika noter i t.ex en "Vetiver-parfym" så kan det ju vara lite svårt för en nybörjare som mig själv.

Lite träskmarks-feeling över vetiver då kanske?
Citera
2013-06-22, 13:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Lite träskmarks-feeling över vetiver då kanske?
Ja lite så är det för mig iaf, men allas näsor är olika .
Citera
2013-06-22, 14:43
Medlem
Nic78s avatar
För mig luktar vetiver jordigt med en grön och lite träig doft.
Ungefär som om man står på ett fält efter det nyss har regnat, den där rena lukten man kan få av fuktig jord/lera med en nypa växtlighet i bakgrunden.
Citera
2013-06-22, 14:45
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Ungefär som om man står på ett fält efter det nyss har regnat, den där rena lukten man kan få av fuktig jord/lera med en nypa växtlighet i bakgrunden.

Inget tips på en bra vetiver-doft man kan sampla?
Citera
2013-06-22, 14:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Den doften älskar jag, tyvärr finns den inte i vetiver för mig. Som sagt, doftsinnet är olika hos olika människor .

Edit: För mig är de flesta vetiverdofter väldigt bittra. Jag är väldigt känslig för smaker som är bittra och beska, kanske är sammankopplat. Jag minns på en biologilektion på högstadiet, när vi fick smaka på ett ämne som för vissa smakade beskt, medan andra inte kände någon speciell smak. Jag var en av de som kände den beska smaken. Har för mig det var någon gen som gjorde att vissa kände denna smak, medan andra inte gjorde det. Kanske är samma gen som är ansvarig för mitt "vetiverhat" .
Senast redigerad av irrbloss 2013-06-22 kl. 14:49.
Citera
2013-06-22, 14:48
Medlem
Citat:
Inget tips på en bra vetiver-doft man kan sampla?
- Frederic Malle Vetiver Extraordinaire, kanske kan vara ett alternativ.
- Chanel Sycomore
- Creed Original Vetiver
Senast redigerad av Ritinkin 2013-06-22 kl. 15:24.
Citera
2013-06-22, 15:20
Medlem
Citat:
Just så där doftar La Nuit de L'Homme på mig efter flera timmar på huden. Den har ju vetiver som en basnot, så det förvånar inte mig. Dessutom så doftar det hur äckligt som helst. Synd, för La Nuit är verkligen en toppen doft ända tills man når den otrevliga basnoten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in