2013-06-21, 13:58
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
1. Nej.
2. Ja.

Dock är det inte bara tidningarna som stått för PK-hysterin, utan detta har spritt sig som en sorts svinpest inom många lager i politik, myndighetsutövande, skolväsende, museiverksamhet (!) osv. Dagshororna är dock PK-komplexets viktigaste kanal för att upprätthålla åsiktsförtrycket och den falska illusionen av att man representerar en majoritet, när det snarare handlar om en liten grupp på kanske 15% djupt korrumperade pajaser.

Internet räddar samhällsklimatet i Sverige och andra västländer på väg att begå PK-självmord? Ja, någonting sådant.

- F.G

Utvecklingen som du sedan lång tid tillbaka förutsett har ju faktiskt inträffat men ännu inväntar vi den slutliga kollapsen. När tvingas media att omstruktureras och hur är dina tankegångar runt de övriga frågeställningarna? I övrigt instämmer jag i dina påståenden.

Hur ser framtidens medialandskap ut? Några tankar runt detta?
Citera
2013-06-21, 14:15
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det är viktigt att förstå hur bräcklig PK-bluffen har varit. Man måste imponeras, motvilligt, av den skicklighet med vilken en liten grupp spin doctors och strateger lyckats skapa illusionen av att svenska folket är en homogen fårskock vars viktigaste intresse är att hitta åsikts-avvikare och anmäla dessa för media/staten/arbetsgivaren/grannarna.

Men ungefär som ett korthus så räcker det med att ta bort en bärande del i botten så kollapsar hela härket. Statstrogna media, i första hand dagstidningar och i andra hand marksänd TV, har varit den absolut viktigaste kanalen för att upprätthålla PK-bluffen och hålla så många människor som möjligt i schack. Försvinner dessa kanaler så kollapsar hela lögnen, då människor sakta men säkert vaknar upp till insikten att "det är inte bara jag som tycker den här åsiktsdiktaturen är skit", knallar in på t ex Flashback eller Avpixlat och upptäcker en stor och växande gräsrotsrörelse, och (inte minst) upplever att tillvaron inte blev sämre utan korrumperade gamla PK-media, utan tvärtom bättre.

De få intelligenta människor som är involverade på PK-sidan är väl medvetna om bluffens bräcklighet, och vet vilket hot som oberoende nät-sidor, och internet i allmänhet utgör. Dock tror jag faktiskt man redan gett upp, och försöker nu mest krama ur max av de sista bastionerna. Tippar på en väldig kraftsamling av typen sista dödsryckning vid valet 2014--lyckas man trycka ned SD:s siffror rejält så har det hela inte varit förgäves.

Den största mardrömmen för lögnhalsarna är dock inte FB eller nätsidorna, utan förstås Sverigedemokraterna, vars framgångar drar ned brallorna på PK-eliten inför öppen ridå. Att man bekämpar partiet så maniskt har inte så mycket med påhittad "rasism" att göra som det faktum att SDs framväxt enkelt och pedagogiskt punkterar hela PK-ballongen med dess makt-arrogans, påhittade konformism och skitnödiga censur. Lite OT här dock...

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2013-06-21 kl. 14:17.
Citera
2013-06-21, 14:45
Medlem
Citat:
åsiktsdiktaturen är skit", knallar in på t ex Flashback eller Avpixlat och upptäcker en stor och växande gräsrotsrörelse, och (inte minst) upplever att tillvaron inte blev sämre utan korrumperade gamla PK-media, utan tvärtom bättre.- F.G

Avpixlat är dock ute på en kraftigt sjunkande trend hos Alexa och kommer väl förhoppningsvis att ersättas av en mer differentierad svenskvänlig sida typ Fria Tider.

Tror att många undrar över detta med pengarna som skänks och varför man inte löst det på ett bättre sätt.
Citera
2013-06-21, 15:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Avpixlat är dock ute på en kraftigt sjunkande trend hos Alexa och kommer väl förhoppningsvis att ersättas av en mer differentierad svenskvänlig sida typ Fria Tider.

Tror att många undrar över detta med pengarna som skänks och varför man inte löst det på ett bättre sätt.

Jag instämmer. Fria Tider har en bredd som Avpixlat saknar.

Vem vill dag ut och in läsa om muslimers (araber som jag föredrar att kalla dem) våldsdåd och annat samt bilder och personuppgifter.

Polleten har ramlat ned och vi vet nu vilka det är som våldtar moder Svea men jag vill även läsa andra nyheter med en viss bredd.
Senast redigerad av Rektangel 2013-06-21 kl. 15:09.
Citera
2013-06-21, 15:41
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Hur ser framtidens medialandskap ut? Några tankar runt detta?
Jag har startat en tråd som handlar om just detta. Där diskuterar jag sådant som framtidens proportion gällande print och webb, nätsajter som Fria Tider och avpixlat, bloggarnas roll med mera. Ur trådstarten:
Citat:
Hur media fångar (...) detta med teknik- och opinionsskiftet, är vad denna tråd kan debattera. Plus mycket annat som spelar in. Det handlar ju inte bara om att allt ska bli som Fria Tider. Fria Tider är en intressant aktör i dagens media: minimal redaktion, rewrites med personlig vinkel, fokus på invandringsrelaterad brottslighet och annat etniskt tabubelagt, vilket gett denna tidning många läsare. Jag menar, även print kommer kanske att överleva in i framtiden, som vi till exempel ser med Nya Tider och Dispatch -- men går dessa mot att bli magasin eller är de i huvudfåran för nyhetsmedia? Siktar de, med ökad budget, på att bli flotta magasin eller skulle de gå mot tätare utgivning?
Jag säger även detta om vilken STIL nymedia kan komma att ha. Hur den kommer att uttrycka sig, vilket tilltal till läsaren den väljer:
Citat:
Som sagt: media förändras. Och i den bilden tjänar print ännu pengar men webb ökar i antal läsare.

Men parallellt med detta har vi en förändring i stil och den är delvis oberoende av konkurrensen mellan print och webb. Det handlar om kvällstidningsstilens utbredning: hur hela media, även de gamla morgontidningarna, tagit efter kvällspressens sätt att uttrycka sig på och presentera sig på, såväl format- som redigeringsmässigt.

Och jag anser inte att detta är av ondo.

Det må vara att jag idag starkt ogillar Aftonbladets hela framtoning. Expressen går något -- nota bene, bara något -- diskretare fram. Men under sin levnad från 1946 och framåt hade Expressen en sympatisk framtoning. Man var vassa och roliga. Och inte, som idag, svenskfientliga.

Kvällstidningsstilen är här för att stanna. Jag menar, den ska inte behöva vara dagens skitdåliga Express och Aftonblad. Men kanske något i stil med 80-talets Expressen. "Den har sting" sa man om tidningen med sin geting-symbol. Alla dagens mediaaktörer har något att lära sig av detta: var vass och kul och driv en linje, men var inte negativ mot landets majoritetsbefolkning.
Detta och annat diskuteras i tråden. Det går utanför det som sägs här, i "tidningsdöden börjar närma sig", som ju fokuserar på printmedias död.
Citera
2013-06-21, 17:19
Medlem
Fula Gubbens avatar
Avpixlats donationer hit och dit känns rätt ointressant, alla vet att saker på nätet går på lösa boliner. Sidan har ett gott underhållningsvärde, vilket inte får underskattas. Jag fortsätter nog att kolla in dem ett par gånger om dagen.

Många tycks fantisera om någon sorts majestätisk one-stop sajt för invandringskritik och allmänt nyhetsflöde, men det är ju just den enfaldighet (i dubbel bemärkelse) vi inte ska ha. Hellre ett dussin Avpixlat som kör så det ryker än en enda dominerande sida med "fin" layout och annat bögigt. Mångfald är faktiskt bra, så länge det inte involverar araber och negrer.

Framför allt skulle jag vilja se mer regionala och lokala initiativ, där Sverige-vänner tar ett grepp om sin egen när-miljö och rapporterar om allt från tingsrättsdomar till somaliska snattare och planerade skäggbarns-boenden. Gräv där du står och lassa upp det på nätet!

Åter till tidningsdöden... Wolodarskivicz måste ha svår brist på material med tanke på den uppenbart hjärnskadade debattartikel han tog in i DN angående hur invandrare "Byggde" Sverige i faktiskt, fysisk mening. Se Vokabulär-tråden.

- F.G
Citera
2013-06-21, 19:04
Medlem
Jag skrev tidigare att SvD hade kollapsat på Alexa sedan årsskiftet. Men om man tittar noga så ser man att alla de fyra stora stockholmstidningarna har liknande utveckling som tycks ha startat nästan exakt den förste januari 2013. Så här ser det ut för Expressen t.ex. http://www.alexa.com/siteinfo/expressen.se#

Är det någon som förstår vad som är på gång? Är det helt enkelt att folk läser på mobilen istället, och att detta inte fångas upp av Alexa?

T.ex. Bullen är välkommen med sina synpunkter. Vad är det jag har missuppfattat? För mig ser det ut som att tidningsdöden kommer att slå till redan innan nästa val.
Citera
2013-06-21, 19:56
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag skrev tidigare att SvD hade kollapsat på Alexa sedan årsskiftet.

Det är Alexa som har ändrat i sina algoritmer och liknande. Alexa är inte tillförlitligt att jämföra mellan olika tidsperioder möjligtvis så fungerar det att jämföra mellan sidor vid ett och samma tillfälle.

I kia-index: http://www.kiaindex.net/get_excel/o:525 ser man en stadig uppgång sedan 2007 men sedan två år tillbaka har ökningen planat ut. Man ser inte alls samma fall som man ser på Alexa.
Senast redigerad av gavlip 2013-06-21 kl. 20:00.
Citera
2013-06-21, 19:59
Medlem
Citat:
Det är viktigt att förstå hur bräcklig PK-bluffen har varit. Man måste imponeras, motvilligt, av den skicklighet med vilken en liten grupp spin doctors och strateger lyckats skapa illusionen av att svenska folket är en homogen fårskock vars viktigaste intresse är att hitta åsikts-avvikare och anmäla dessa för media/staten/arbetsgivaren/grannarna.

Men ungefär som ett korthus så räcker det med att ta bort en bärande del i botten så kollapsar hela härket. Statstrogna media, i första hand dagstidningar och i andra hand marksänd TV, har varit den absolut viktigaste kanalen för att upprätthålla PK-bluffen och hålla så många människor som möjligt i schack. Försvinner dessa kanaler så kollapsar hela lögnen, då människor sakta men säkert vaknar upp till insikten att "det är inte bara jag som tycker den här åsiktsdiktaturen är skit", knallar in på t ex Flashback eller Avpixlat och upptäcker en stor och växande gräsrotsrörelse, och (inte minst) upplever att tillvaron inte blev sämre utan korrumperade gamla PK-media, utan tvärtom bättre.

De få intelligenta människor som är involverade på PK-sidan är väl medvetna om bluffens bräcklighet, och vet vilket hot som oberoende nät-sidor, och internet i allmänhet utgör. Dock tror jag faktiskt man redan gett upp, och försöker nu mest krama ur max av de sista bastionerna. Tippar på en väldig kraftsamling av typen sista dödsryckning vid valet 2014--lyckas man trycka ned SD:s siffror rejält så har det hela inte varit förgäves.

Den största mardrömmen för lögnhalsarna är dock inte FB eller nätsidorna, utan förstås Sverigedemokraterna, vars framgångar drar ned brallorna på PK-eliten inför öppen ridå. Att man bekämpar partiet så maniskt har inte så mycket med påhittad "rasism" att göra som det faktum att SDs framväxt enkelt och pedagogiskt punkterar hela PK-ballongen med dess makt-arrogans, påhittade konformism och skitnödiga censur. Lite OT här dock...

- F.G

Fast egentligen så finns det nog bara en riktigt intellektuell människa i Sverige. För att inte säga i världen (den västliga delen så klart. Allt annat räknas ju inte).
Och det är du lilla gubben, f´låt fula gubben.

Du är facit i mitt liv.
Citera
2013-06-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag skrev tidigare att SvD hade kollapsat på Alexa sedan årsskiftet. Men om man tittar noga så ser man att alla de fyra stora stockholmstidningarna har liknande utveckling som tycks ha startat nästan exakt den förste januari 2013. Så här ser det ut för Expressen t.ex. http://www.alexa.com/siteinfo/expressen.se#

Är det någon som förstår vad som är på gång? Är det helt enkelt att folk läser på mobilen istället, och att detta inte fångas upp av Alexa?

T.ex. Bullen är välkommen med sina synpunkter. Vad är det jag har missuppfattat? För mig ser det ut som att tidningsdöden kommer att slå till redan innan nästa val.

Du har inte missuppfattat något. Och inte fattat något heller för den delen. Det kallas för strukturomvandling och i takt med tiden så ändras folks vanor. Sumprunkare, repslagare, kol & koks-utkörare är numera linjer i skolan som det är omöjligt att söka till. Svårare är det inte. Om du kollar AB så har de tex aldrig haft högre räckvidd än nu. Och tjänar mer pengar på webb/mobil än på papper. Strukturomvandling, helt enkelt. Du vet, ungefär som när elen kom och en massa gatuljusgaständare plötsligt inte hade något jobb kvar. Men å andra sidan så såg framtiden ljus(!) ut för elektriker.
Citera
2013-06-21, 21:48
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begadan
Du har inte missuppfattat något. Och inte fattat något heller för den delen. Det kallas för strukturomvandling och i takt med tiden så ändras folks vanor. Sumprunkare, repslagare, kol & koks-utkörare är numera linjer i skolan som det är omöjligt att söka till. Svårare är det inte. Om du kollar AB så har de tex aldrig haft högre räckvidd än nu. Och tjänar mer pengar på webb/mobil än på papper. Strukturomvandling, helt enkelt. Du vet, ungefär som när elen kom och en massa gatuljusgaständare plötsligt inte hade något jobb kvar. Men å andra sidan så såg framtiden ljus(!) ut för elektriker.

Visst är det en strukturomvandling, det sker hela tiden i olika former och storlekar. Jag tror vi förstod det för x antal år sedan redan, så oroa dig inte.

Det som är lite speciellt med denna strukturomvandling är att så mycket politik, kultur och idéer är inblandat. Det är enormt mycket runt omkring som påverkas, och inte enbart arbetstillfällen som du din galna råtta tror. Utifrån dina tidigare bidrag här så tror jag att du ska försöka vidga dina vyer lite gran. Du påminner mest om en pestsmitta här i tråden; bara massa problem och inga bidrag. Man kan inte bara säga "Jaha, en strukturomvandling" och så var det inget mer med det. Tänk lite, försök iallafall din blådåre.
Senast redigerad av Economicum 2013-06-21 kl. 21:56.
Citera
2013-06-21, 21:50
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begadan
Nej de tjänar inte mer pengar på webb/mobil än vad de gör på papper, varför är ni jävla journalister så efterblivna att ni inte kan läsa ordentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in