Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Hur ser framtidens medialandskap ut? Några tankar runt detta?
Jag har
startat en tråd som handlar om just detta. Där diskuterar jag sådant som framtidens proportion gällande print och webb, nätsajter som Fria Tider och avpixlat, bloggarnas roll med mera. Ur trådstarten:
Citat:
Hur media fångar (...) detta med teknik- och opinionsskiftet, är vad denna tråd kan debattera. Plus mycket annat som spelar in. Det handlar ju inte bara om att allt ska bli som Fria Tider. Fria Tider är en intressant aktör i dagens media: minimal redaktion, rewrites med personlig vinkel, fokus på invandringsrelaterad brottslighet och annat etniskt tabubelagt, vilket gett denna tidning många läsare. Jag menar, även print kommer kanske att överleva in i framtiden, som vi till exempel ser med Nya Tider och Dispatch -- men går dessa mot att bli magasin eller är de i huvudfåran för nyhetsmedia? Siktar de, med ökad budget, på att bli flotta magasin eller skulle de gå mot tätare utgivning?
Jag säger även detta om vilken STIL nymedia kan komma att ha. Hur den kommer att uttrycka sig, vilket tilltal till läsaren den väljer:
Citat:
Som sagt: media förändras. Och i den bilden tjänar print ännu pengar men webb ökar i antal läsare.
Men parallellt med detta har vi en förändring i stil och den är delvis oberoende av konkurrensen mellan print och webb. Det handlar om kvällstidningsstilens utbredning: hur hela media, även de gamla morgontidningarna, tagit efter kvällspressens sätt att uttrycka sig på och presentera sig på, såväl format- som redigeringsmässigt.
Och jag anser inte att detta är av ondo.
Det må vara att jag idag starkt ogillar Aftonbladets hela framtoning. Expressen går något -- nota bene, bara något -- diskretare fram. Men under sin levnad från 1946 och framåt hade Expressen en sympatisk framtoning. Man var vassa och roliga. Och inte, som idag, svenskfientliga.
Kvällstidningsstilen är här för att stanna. Jag menar, den ska inte behöva vara dagens skitdåliga Express och Aftonblad. Men kanske något i stil med 80-talets Expressen. "Den har sting" sa man om tidningen med sin geting-symbol. Alla dagens mediaaktörer har något att lära sig av detta: var vass och kul och driv en linje, men var inte negativ mot landets majoritetsbefolkning.
Detta och annat diskuteras i tråden. Det går utanför det som sägs här, i "tidningsdöden börjar närma sig", som ju fokuserar på printmedias död.