2012-12-20, 13:35
  #949
Medlem
Citat:
Under en osannolikt lång tid lyckades tidningsföretagen därför att tjäna både folket och mammon. Samarbetet var så fruktbart för både publicistiken och plånboken att man lätt glömmer bort bak*sidan: Centraliseringen av makt och pengar och det så kallade problemformuleringsprivilegiet till en liten grupp människor, till ägare, publicister, och journalister.

Man kan kalla det för offentlighetens Saltsjöbadsanda. För demokratin var denna utveckling i huvudsak ändå god, eftersom de flesta axlade ansvaret som kom med maktkoncentrationen.

Men tillträdet till scenen var begränsat, villkorat till experter och professionella aktörer som hade få incitament att söka innovationer i en för dem närmast paradisisk ordning.

Digitaliseringen har slagit sönder denna ordning. Den nationella offentligheten skingras nu i en rad offentligheter. Till digitala, ofta globala, nätverk för diskussioner och samtal med stor journalistisk och demokratisk potential. Och med en hel del utmaningar, ska man tillägga.


http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/nar-det-offentliga-ekosystemet-slutar-surra
Citera
2012-12-23, 00:53
  #950
Medlem
GoEks avatar
http://www.expressen.se/nyheter/vi-soker-sveriges-basta-digitala-reportrar/

Har inte sett det förut, är det "tomt" i salongerna på Södermalm ?
__________________
Senast redigerad av GoEk 2012-12-23 kl. 00:56.
Citera
2012-12-23, 01:03
  #951
Medlem
fluff995s avatar
ttt
Citera
2012-12-27, 11:16
  #952
Medlem
UT64s avatar
Ja, tidningsdöden börjar närma sig. En snabb titt på ABs rubriker idag
ger tydliga indikationer på det:

"Rasar mot årets rea - Jag kände mig lurad och riktigt förbannad"

"Misstogs för varg - sköts av en bonde"

"Så gick det sen i Bonde Söker Fru""

"Åt 28 ägg - dog"

"Hon leder Mellons eftersnack - i svt" (Mellon- vilket j-vla ord!!)

"Marie fredriksson i tårar om sin cancer"

Som vanligt nyheter för träskallar utan behov av riktiga nyheter.
Citera
2012-12-28, 08:43
  #953
Medlem
Tydlig och viktig markering från kulturministerns sida. Helt rätta ord:

"Min uppgift som ansvarig minister är att arbeta för att medborgarna ska ha tillgång till en allsidig och oberoende nyhetsförmedling - inte att hålla mediekoncerner under armarna. Statens roll kan inte vara att skapa en marknad för dagstidningar, skriver kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-statens-roll-att-radda-mediekoncernerna
Citera
2012-12-28, 09:19
  #954
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tydlig och viktig markering från kulturministerns sida. Helt rätta ord:

"Min uppgift som ansvarig minister är att arbeta för att medborgarna ska ha tillgång till en allsidig och oberoende nyhetsförmedling - inte att hålla mediekoncerner under armarna. Statens roll kan inte vara att skapa en marknad för dagstidningar, skriver kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth."

http://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-statens-roll-att-radda-mediekoncernerna
För det vettiga uttalandet kommer hon säkert att bli innerligt hatad av journalisterna.
De vill i dessa tider nämligen ha någon att gråta ut hos, att bli bekräftade av och
få löften om statligt stöd. Hurra för tidningsdöden!
Citera
2012-12-28, 13:04
  #955
Medlem
fel
Citera
2012-12-28, 13:36
  #956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JasonV
Fulmedia kommer självsaneras bort,de är ju endast sagoberättare,trovärdighet nära noll.
Presstödet kommer dessutom upp i ljuset och kommer reta än mer,svårmotiverat med detta i dagsläget.

Vad är "fulmedia"? Är det tidningar med ful logga eller helt enkelt media som skriver saker du inte håller med om?
Citera
2012-12-28, 14:14
  #957
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gos77
Vad är "fulmedia"? Är det tidningar med ful logga eller helt enkelt media som skriver saker du inte håller med om?
Jag tror han menar att fulmedia är den politiska median. Alltså de som anser
att nyhetsrapportering är politik och att mediekonsumenten hela tiden ska bibringas
journalistens/redaktörens/partiets åsikt i alla frågor. Till skillnad från de få media som
rapporterar på ett annat vis.
Citera
2012-12-28, 14:25
  #958
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag tror han menar att fulmedia är den politiska median. Alltså de som anser
att nyhetsrapportering är politik och att mediekonsumenten hela tiden ska bibringas
journalistens/redaktörens/partiets åsikt i alla frågor. Till skillnad från de få media som
rapporterar på ett annat vis.
Du menar alltså främst Fria tider, Avpixlat och liknande propagandasajter?
Citera
2012-12-28, 14:30
  #959
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

http://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-statens-roll-att-radda-mediekoncernerna

Utomordentligt bra jobbat av kulturministern. Medierna ska bara kunna finnas kvar på egna meriter (plus det gamla ohederliga presstödet)

Hon kommer förstås att kölhalas av Greider och andra antidemokrater som tycker att staten ska finansiera deras värdelösa produkter som allt färre vill köpa.

2013 kan faktiskt bli ett riktigt spännande mediaår…
Citera
2012-12-28, 15:09
  #960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag tror han menar att fulmedia är den politiska median. Alltså de som anser
att nyhetsrapportering är politik och att mediekonsumenten hela tiden ska bibringas
journalistens/redaktörens/partiets åsikt i alla frågor. Till skillnad från de få media som
rapporterar på ett annat vis.

Om så skulle vara fallet är all media "fulmedia" varpå det blir meningslöst att kalla det något annat än media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in