2013-03-28, 07:52
  #1549
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson beklagar sig över konkurrens från statlig radio och TV på nätet:


Han upprörs alltså av att statliga Sveriges Radio och Sveriges Television serverar nyheter gratis och fritt på nätet, nyheter som är framtagna med licenspengar och som konkurrerar med bl a Expressen om intresset.

Man kan dra en parallell till den brittiska utvecklingen, där tidningar som lägger sitt material bakom betalvägg tappar besökare till BBC som fortfarande är gratis.

http://bloggar.expressen.se/thomasma...ublic-service/
(Notera stavningen av grännsen!)

Vi får se ifall det blir ett "drev" av det här?...och hur vinklingen blir!...ska de angripa det ur marknadssynpunkt eller angripa det ur licens synpunkt?...dvs .att SVT/SR från radiotjänst anser att de kan dra in licenspengar på det sätt som radiotjänst numera tolkar lagen,att licenspliktiga mobiler,surfplattor och datorer.

Blir intressant att följa då tidningarna blöder...!!!
Citera
2013-03-28, 10:52
  #1550
Medlem
Mikojans avatar
Internt krig inom main stream media. Blir mycket intressant att följa.

Förstår inte riktigt upprördheten hos Mattsson. Både SR oh SVT har ju kört nyheter sen nätets intåg. Nu ska bara det bli mer profilerat.

Blir det mycket betalväggar hos gammelblaskorna blir förstås SR ett bra alternativ för folket. Gratis är alltid godast.
Citera
2013-03-28, 11:23
  #1551
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Internt krig inom main stream media. Blir mycket intressant att följa.

Förstår inte riktigt upprördheten hos Mattsson. Både SR oh SVT har ju kört nyheter sen nätets intåg. Nu ska bara det bli mer profilerat.

Blir det mycket betalväggar hos gammelblaskorna blir förstås SR ett bra alternativ för folket. Gratis är alltid godast.
Att se Thomas Mattsson gnälla är, symboliskt sett, bra. Han är svag, hans tidning går uselt. Då ser jag gärna att han frossar i gnäll och ressentiment. Mattsson gör ett mer stukat intryck än Jan Helin som alltid ser arrogant segerviss ut. Helin är i så fall en bättre skådis, det är allt.

Man väntade bara på att Mattsson i aktuellt fall skulle dra rasiststkortet. "Fri press måste få sända TV till alla, annars tar fascismen över i morgon..." eller något. Men det gjorde han inte. Kanske har han, till skillnad från Helin och Wolodarski, en känsla av att det inte är gångbart längre.
Citera
2013-03-28, 12:07
  #1552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Fundera på varför det är så och varför det iet är mer av dessa nyheter i tidningarna. Det är extremt billigt för en journalist att kolla vilka beslut som tagits och sedan ringa upp en beslutsfattare och några andra för en intervju. Man borde kunna få en sida på en dags arbete kan jag tycka men trots det lyser dessa med sin frånvaro, hur är det med att "granska makten" på våra redaktioner?

Något sådant existerar självklart inte. Det är folket som skall granskas och hållas i schack och "feltänkande" som skall bestraffas.

Dagens gammelmedia(judemedia dvs ett mycket stort antal olika medier inte enbart tidningar, vi talar om tv, internet, radio etc etc) är så nära man kan komma Orwells dystopiska tankepolis. De är ideologiska agenter med en mycket hatisk agenda som de obehindrat kan skrida till verket med.
Citera
2013-03-28, 13:18
  #1553
Medlem
Fula Gubbens avatar
Luften tycks ha gått ur Träckspressen efter det misslyckade järnrörs-drevet.

Att dinosaurie-media börjar slåss internt är en naturlig utveckling när resurserna blir allt knappare och svältdöden är en realitet.
Citera
2013-03-28, 13:42
  #1554
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laccus
Något sådant existerar självklart inte. Det är folket som skall granskas och hållas i schack och "feltänkande" som skall bestraffas.

Dagens gammelmedia(judemedia dvs ett mycket stort antal olika medier inte enbart tidningar, vi talar om tv, internet, radio etc etc) är så nära man kan komma Orwells dystopiska tankepolis. De är ideologiska agenter med en mycket hatisk agenda som de obehindrat kan skrida till verket med.

Tanken slog mig att det massmediala prästerskapet har vänt på begreppen genom att övertolka "All offentlig makt i Sverige utgår från folket". Då är det ju folket som ska granskas av den tredje statsmakten, inte politikerna.

Antagligen är det såhär tankepoliserna och prästerskapet resonerar. Det är också därför de hatar nymedia på internet, eftersom den stryker makten/folket medhårs och fjäskar fräckt med dem som måste granskas, bevakas och kontrolleras.

Det är också därför de föraktar folket och kallar dem dumma och outbildade eftersom de inte förstått att det är folket som är makten, inte politikerna och det massmediala prästerskapet.
Citera
2013-03-28, 15:43
  #1555
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Tanken slog mig att det massmediala prästerskapet har vänt på begreppen genom att övertolka "All offentlig makt i Sverige utgår från folket". Då är det ju folket som ska granskas av den tredje statsmakten, inte politikerna.

Antagligen är det såhär tankepoliserna och prästerskapet resonerar. Det är också därför de hatar nymedia på internet, eftersom den stryker makten/folket medhårs och fjäskar fräckt med dem som måste granskas, bevakas och kontrolleras.

Det är också därför de föraktar folket och kallar dem dumma och outbildade eftersom de inte förstått att det är folket som är makten, inte politikerna och det massmediala prästerskapet.

Jo pkmedia vet just att folket har makten,och att pkmedia vet med sig att historiskt kan de ha påverkat olika skeenden och vad folk ska tycka och tänka,men nu när folk börjar prata med varandra igen och dela åsikter så kommer pkmedia att tappa sitt grepp om att kunna påverka och därmed politiker, eftersom de haft en sorts symbios.

Det är typskt att använda subjektiva omdömen om en motpart då det inte finns något att sätta emot,när motparten har rätt,då skrämselpropagandan inte räcker till.
Citera
2013-03-28, 16:24
  #1556
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det är också därför de föraktar folket och kallar dem dumma och outbildade eftersom de inte förstått att det är folket som är makten, inte politikerna och det massmediala prästerskapet.

Massmedia har makten så länge den kan ta makten från makten från folket genom att lura folket och berätta för folket hur de ska tycka och tänka.
Citera
2013-03-28, 16:39
  #1557
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Massmedia har makten så länge den kan ta makten från makten från folket genom att lura folket och berätta för folket hur de ska tycka och tänka.

Tror vi menar samma sak fast vi uttrycker det på olika sätt....
Citera
2013-03-28, 16:44
  #1558
Moderator
Diagorass avatar
Kvalitén på svenska tidningar har verkligen sjunkit på senare år. Det är verkligen beklagligt. Tidningarna själva brukar ständigt tjata om hur viktiga de är för demokratin, men när man undersöker vad de bidrar med för att främja demokratin blir man ständigt besviken. Åsiktsjournalistiken och proffstyckandet har helt tagit över den informativa aspekten som tidningarna borde vara till för att främja. Man lär sig nästan aldrig någonting när man läser svenska tidningar längre, man får bara reda på vad enskilda journalister tycker i vissa frågor. Det har jag ingen lust att betala pengar för, och med tanke på åt vilket håll utvecklingen går åt kan jag inte påstå att de svenska tidningarna, och framförallt kvällspressen, kommer vara saknade om/när de försvinner.
Citera
2013-03-28, 17:54
  #1559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Kvalitén på svenska tidningar har verkligen sjunkit på senare år.-----
...med tanke på åt vilket håll utvecklingen går åt kan jag inte påstå att de svenska tidningarna, och framförallt kvällspressen, kommer vara saknade om/när de försvinner.
Så sant som det är sagt! Idag den 28 mars presenterar Thomas Mattssons publikation denna "nyhet":
Ett halvår efter andra -inklusive detta forum- :
Citat:
En 34-årig kvinna misshandlades grovt i Göteborg 2009.
Men fallet lades ner när gärningsmannen inte kunde hittas, trots DNA-spår och fantombild.
Nu, fyra år senare, har fallet lösts och domen fällts – tack vare DNA-spår hemma hos en knarkmisstänkt.
Citat:
30-åringen dömdes i oktober förra året till fängelse i två år och åtta månader för grov misshandel och narkotikabrott. Han ska dessutom betala skadestånd till kvinnan.
http://www.expressen.se/gt/knarkares-dna-spar-loste-misshandelfall/
Vad sysslar sexpressen/GT/Hannes Lundberg Andersson med?
Sitter och surfar runt på...:
https://www.flashback.org/t973148p3

Inte ens när det gäller nyhetsförmedling fyller slaskpressen någon funktion. Kan knappast manifesteras tydligare! Sex månader gammal "nyhet"...
Citera
2013-03-28, 18:28
  #1560
Medlem
Citat:
Det är 6 procents moms på följande varor och tjänster.

Böcker, tidningar, noter, kartor och liknande
Momsen är normalt 6 procent på följande produkter, under förutsättning att de inte helt eller huvudsakligen består av reklam:

•böcker, broschyrer, häften och liknande alster, även i form av enstaka blad
•tidningar och tidskrifter oavsett ämnesområde (t.ex. nyhets- och veckotidningar)
•bilderböcker, ritböcker och målarböcker för barn
•musiknoter
•kartor, t.ex. atlaser, väggkartor och topografiska kartor.
Momsen är också 6 procent på böcker, tidningar etc. som återges i tal på en cd-skiva eller något annat tekniskt medium.


Undantag
Momsen är 25 procent på

•e-böcker, nättidningar och annan information som man läser elektroniskt, t.ex. via Internet; det gäller även om innehållet återges exakt som i den tryckta upplagan
•talböcker som även innehåller musik, spel, sökfunktioner m.m.
•almanackor, anteckningsböcker och skrivböcker
•leksaksböcker, t.ex. böcker där mer än hälften av sidorna är avsedda för urklippning
•flygfotografier, kartor i relief och glober
•kartor för att åskådliggöra viss verksamhet, bl.a. schematiska kartor över järnvägs- eller busslinjer
•textilvaror som försetts med karttryck i prydnadssyfte
•tryckta kort för personliga hälsningar, t.ex. julkort och gratulationskort.
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms/2512eller6procentsmoms/6procent.4.58d555751259e4d66168000354.html

Hoppas att skatteverket håller koll på tidningsdrakarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in