2013-06-20, 23:40
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Svenska dagbladet som jag förr läste är ett virrvarr av reklam som man med viss möda får slingra sig förbi bara för att läsa rubrikerna. Ungefär som Aftonbladet var innan jag helt bojkottade sidan eftersom jag befarade att få ett epileptiskt anfall av allt tingeltangel som blinkade och lyste.

Jag är inte särkilt intresserad av att läsa alla vinklade reportage som bara gjorde mig förbannad och annat "kändisskvaller" om folk jag aldrig visste vilka de var.

När man därefter på SvD klickar på nåt av intresse möts man om ett erbjudande om att betala för en prenumeration Nu tog jag bort bokmärket helt från datorn.

De måste ju tappa galet mycket besökare på sina försök att få folk att betala för deras material.
Jag gick tidigare in på svd några gånger per dag. Men nu har jag slutat besöka dem helt. De kommer helt enkelt aldrig kunna få mig att frivilligt betala för att få deras åsikter nedtryckta i min hals.
Citera
2013-06-20, 23:54
Medlem
Economicums avatar
Sen är det väl så att pappersupplagan och webbversionen är helt skilda företag? Den ena påverkar inte den andra, iaf inte i någon större utsträckning. och det är ju positivt.

Förresten, hur går det med gratistidningarna? Jag tänker på t.ex Metro? Det är den enda papperstidningen jag läser numera, och som faktiskt är en ganska balanserad tidning. Framförallt med tanke på att den är gratis.
Citera
2013-06-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Finns SVD med i något internetindex, så man kan se och följa hur antalet besökare minskar månad för månad?

På Alexa ser det riktigt allvarligt ut för SvD. Kan bara beskrivas som en kollaps under de senaste månaderna.

http://www.alexa.com/siteinfo/svd.se

Här ser vi nog det första offret för tidningsdöden. Tråkigt på sätt och vis med tanke på näringslivsdelen och i viss mån ledarsidan. Men i övrigt är SvD en journalistisk katastrof som inte förtjänar sin plats i det offentliga samtalet.
Citera
2013-06-21, 00:09
Medlem
Elementarts avatar
Jag kommer nog sakna serietidningar ganska mycket när dem väl försvinner Jag hittar inga nyare nummer av Katten Gustaf på nätet, någon som vet om den redan har blivit nedlagd?
Citera
2013-06-21, 00:28
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Sen är det väl så att pappersupplagan och webbversionen är helt skilda företag? Den ena påverkar inte den andra, iaf inte i någon större utsträckning. och det är ju positivt.

Förresten, hur går det med gratistidningarna? Jag tänker på t.ex Metro? Det är den enda papperstidningen jag läser numera, och som faktiskt är en ganska balanserad tidning. Framförallt med tanke på att den är gratis.

Jag har svårt att kalla Metro balanserad. Dom skriver diverse hyllningsreportage om döda gangsters. Obligatoriska snyftreportage om invandrare nästintill varje rapport om SD. Det mest konservativa i hela tidningen är Johan Fri Invandring Norbergs kolumn varje vecka. Fridah Jönsson och andra pajasar huserar fritt. Metro är idag också döende, titta runt på en vanlig t-banevagn, pendelbuss, spårvagn eller vänthall och notera att det svenska folket befinner sig i en symbios med sina paddor, iphones och smartphones.
Citera
2013-06-21, 07:08
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
På Alexa ser det riktigt allvarligt ut för SvD. Kan bara beskrivas som en kollaps under de senaste månaderna.

http://www.alexa.com/siteinfo/svd.se

Här ser vi nog det första offret för tidningsdöden. Tråkigt på sätt och vis med tanke på näringslivsdelen och i viss mån ledarsidan. Men i övrigt är SvD en journalistisk katastrof som inte förtjänar sin plats i det offentliga samtalet.

Oj, vissa siffror ner närapå 40% på en tremånadersperiod.

Antalet sidvisningar ner 37% på tre månader. Och fallet började kring årsskiftet.

Det finns inte en chans att tappet i annonsförsäljningen någonsin uppväger att de lyckas hitta någon extra prenumerant här och där.

Blir intressant att följa under sommar och höst.

DN.se är också ner mycket, men inte lika illa som SVD.
Senast redigerad av H8red 2013-06-21 kl. 07:12.
Citera
2013-06-21, 09:14
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Det finns inte en chans att tappet i annonsförsäljningen någonsin uppväger att de lyckas hitta någon extra prenumerant här och där.
Nej visst. Prenumerantintäkterna täcker bara själva driften av tidningen, får det att gå runt. Annonserna är det som ska ge vinst.

Nya prenumeranter blir svårt. Inte ens att dela ut tidningen gratis i Stockholmsvimlet lät ju vara så populärt.

Jag tror Schibstedt (SvD:s ägare) redan gett upp om SvD. Men man kör vidare för att göra en snygg reträtt, man vill inte lägga sig platt direkt. Det skulle ge intryck av dålig stridsmoral, eller något.

Slut före årets slut...?
Citera
2013-06-21, 09:22
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 'DAGGER[X
'|43992469]Jag har svårt att kalla Metro balanserad. Dom skriver diverse hyllningsreportage om döda gangsters. Obligatoriska snyftreportage om invandrare nästintill varje rapport om SD. Det mest konservativa i hela tidningen är Johan Fri Invandring Norbergs kolumn varje vecka. Fridah Jönsson och andra pajasar huserar fritt. Metro är idag också döende, titta runt på en vanlig t-banevagn, pendelbuss, spårvagn eller vänthall och notera att det svenska folket befinner sig i en symbios med sina paddor, iphones och smartphones.

Jojo, missuppfatta mig inte. Såklart är diverse överkåta söderblondies med fjällrävenryggsäck och helt skruvad verklighetsuppfattning inget ovanligt, det finns i princip alla tidningar. Men överlag tycker jag ändå Metro håller sig hyfsat politisk oberoende.

Men du har rätt, idag sitter alla med sina Iphones/Tabs osv. Metro börjar faktiskt bli en ovanlig syn. För kanske 10-tal år sedan var det allmänt känt att människor på tunnelbanan gjorde två saker; 1. Läste tidningen 2. Kollade på folk. Det har förändrats ganska mycket. Fan, vi hade två gratistidningar under rätt lång period.

Vill inte vara tjatig, men jag undrar fortfarande lite vad som kommer hända med alla priser och alla andra "kringprodukter". Vissa priser har ju varit ganska erkända och stora, men de måste ju i förhållande till upplagan även tappa status.
Citera
2013-06-21, 09:58
Medlem
Rektangels avatar
Hur blir mediautbudet efter det att print blir obsolet och vilka fyller det vakuum med nyhetsförmedling som uppstår med nytt innehåll? Hur ser mediautbudet ut om 10-15 år och lär familjen Bonnier ta över i det vakuum som uppstår när de sjunkande mediadrakarna slutligen hamnar under vattenytan? Vem vinner på utvecklingen och hur tar vi i framtiden del av nyheter och vilka åsiktsyttringar vinner på denna utveckling?

Kan mediamonopolets konformistiska åsikter och agenda överleva utvecklingen? Vad kommer efteråt?

Blir det äntligen en mångfald av olika åsiktsyttringar och försvinner den enfaldiga konformistiska PK- mentaliteten med den forna tidningsdrakarna?

Vilka tidningar har störst slagsida och vilka av dem lär inom kort gå i livbåtarna?

Redan nu gnäller ju tidningarna över det utbud som public service utgör från radio och TV.
Senast redigerad av Rektangel 2013-06-21 kl. 10:03.
Citera
2013-06-21, 11:10
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Vill inte vara tjatig, men jag undrar fortfarande lite vad som kommer hända med alla priser och alla andra "kringprodukter". Vissa priser har ju varit ganska erkända och stora, men de måste ju i förhållande till upplagan även tappa status.
Om du till exempel syftar på "Svenska Dagbladets bragdguld" så tror jag detta är en av de få tillgångarna i SvD som är värt något.

Bragdguldet har delats ut länge och väl. Det är ett välrenommérat sportpris. Så om jag vore Schibstedt skulle jag sälja rätten att dela ut detta bragdguld. Kanske så här: i takt med att SvD avvecklas etablerar man "Bragdguldet" som varumärke el.dyl och säljer rätten att använda det. Det kan då ges vilken extra etikett som helst av den som köper det ("Aftonbladets bragdguld" eller whatever). Denna extra etikett är inte så viktig; det är fortfarande BRAGDGULDET, det som gått till Torgny Mogren, Stenmark, Anja Pärson mm mm. Det är en institution i form av 1) sin aktuella utdelning 2) sin historia.

Varumärken och deras värden är en hel vetenskap och möjligen är "SvD:s bragdguld", som institution och sportpris utsett av en tidning, något att ha -- något man kan sälja vidare.
Citera
2013-06-21, 11:25
Medlem
White Christmass avatar
Mediebarometern som utförs vid Göteborgs universitet säger:

Minskat läsande av morgontidningar oroar och varnar för ökade klyftor vad gäller såväl kunskap som uppfattningar om verkligheten kring den demokratiska utvecklingen i samhället.
(yes det står så )

Även tittande på nyhetsprogram har minskat från 55% till 38% på ca 10 år.

Datorspelandet ökar och mest bland kvinnor idag spelar 25% av alla kvinnor. Kan det vara nästa trend politiska budskap, gulligull och annat pk-trams inbakat i datorspel? Finns det redan prov på det idag?
Citera
2013-06-21, 13:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
1. Kan mediamonopolets konformistiska åsikter och agenda överleva utvecklingen?

2. Blir det äntligen en mångfald av olika åsiktsyttringar och försvinner den enfaldiga konformistiska PK- mentaliteten med den forna tidningsdrakarna?

1. Nej.
2. Ja.

Dock är det inte bara tidningarna som stått för PK-hysterin, utan detta har spritt sig som en sorts svinpest inom många lager i politik, myndighetsutövande, skolväsende, museiverksamhet (!) osv. Dagshororna är dock PK-komplexets viktigaste kanal för att upprätthålla åsiktsförtrycket och den falska illusionen av att man representerar en majoritet, när det snarare handlar om en liten grupp på kanske 15% djupt korrumperade pajaser.

Internet räddar samhällsklimatet i Sverige och andra västländer på väg att begå PK-självmord? Ja, någonting sådant.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in