Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeace
Ja så? Så nu pratar vi om Spanien? Du pratade hela tiden om att mellanöstern har ockuperats från muslimer och att mellanöstern egentligen är kristen mark. Jag gav dig fakta på att det inte var så och nu vill du prata om Spanien. Vill du diskutera det är det en annan femma men mellanöstern har inte ockuperats av muslimer utan det var Islam som ockuperade människornas hjärtan i mellanöstern.
Vad fjantig du är när du inte har något att komma med,
du fattar mycket väl vad jag ville påvisa.
Citat:
Inte visste jag att du kunde förutspå framtiden och sia om vad framtiden bär i sitt sköte. Du menar på att du har svaret i din hand på hur det kommer se ut i mellanöstern och i Palastina som judarna från världens hörn har fått till låns? Nej jag tror inte att du har en aning om hur det kommer se ut i mellanöstern om ens 20 år. Du förstår att läget kan ändras åt vilket hål som helst och utan USA:s hjälpande hand hade Israel suddats ut på kartan för evigheter sen. Som du kanske förstår har många stormakter kommit och fallit. Vi har haft det babyloniska riket som kom och sen föll, romerna kom och sen föll, perserna kom och föll, farao kom och sen föll, sovjet kom och föll och USA kommer inte alltid att vara en stormakt. Även USA:s dagar är räknade. Israel har försökt mörda PLO medlemar i främmande stater och inte bara i Jordanien, men har de vunnit? NEJ!
Ja ibland kan man det, det är inte så svårt när framtiden är självklar.
Och USAs maktbas kommer i alla fall vara längre än mellanösterns olja.
Det är det enda som betyder något för Israel.
När oljan är slut är arabvärdens betydelse det med.
Möjligen de kan överleva som solenergiexportörer om utvecklingen kommit så långt då.
Turistm, kanske om området är stabilt nog.
Citat:
Kapitalister är inte farliga eller har inte så stor makt som det påstås och tros. Det är vanliga gemene människor som är farliga när de reser sig. Och om Gaddafi hade pistol som var gjord av guld? Vad hjälper honom nu? Hjälper hans stora investeringar honom nu? Lämnade han dessa rikedomar som arv till sina söner eller familjemedlemmar? NIX! En av hans söner väntar i fångerskapet på rättegång och just nu önskar han sig döden. Han såg sin egen far mördas och knuffas på, samma sak med Saddam, Hosni Mubarak och deras gelikar. Vad hjälper dessa människor nu? Deras pengar? deras makt som de haft? visst inte! De la pengarna på hög men vem är det som får pengarna nu? Jo befolkningen. Libyens befolkning och regering får alla dessa pengar som Gaddafi lagt på hög i utländska banker och fonder, så på ett indirekt sätt jobbade Gaddafi åt sin befolkning utan att han anade eller visste om det. När människorna reser sig flyr kapitalisterna.
Jo stannar de kvar och låter sig fångas eller dödas blir det givetvis så.
Kommer de undan så har de ett tryggt liv att se fram emot.
Citat:
Inte bara Ryssland eller kungahuset i Saudiarabien som placerar pengar i utländska företag och flyttar ut sina företag till främmande nationer. Ett litet land som Sverige gör också det, vad har det någonsin med det vi diskuterar att göra.
Sverige har en stor export, väldigt mycket naturtillgångar.
Vi, länder som Ryssland, USA mm kommer att överleva fint, vi är välsignade med rikliga och varierande naturtillgångar, länder som är helt beroende av oljeexport, kommer att i princip upphöra som vi känner dem.
Länderna runt röda havet har en samlad export oljeprodukter exkluderat som tillsammans är mindre än lilla Finlands. När oljan snart är slut och kapitalet borta, vad tror du händer med folket då?
Citat:
Kungahuset är som jag påpekade inte perfekt men det är ta mig fan inte nåt annat land heller.
Men det är bara i några arabländer och Brunei man har haft det enormt dåliga omdömmet att låta dem handha nationalförmögenheten och låta dem lägga beslag på den enda naturtillgången av värde.