2013-06-19, 20:37
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur definierar du riktiga bevis?
Sorry, borde naturligtvis skrivit enbart bevis.

Citat:
Hur skulle den fria viljan inskränkas menar du? Människan kommer fortfarande ha sin fria vilja när allt elände och fattigdom försvunnit. Detta sker när medlaren styr världen efter Guds riktlinjer och människan börjar inse hur imperfekt hon var och väljer därför att följa denna medlare.

Fri vilja som styrs av medlaren?

Citat:
Ska Gud inse att sin skapelse inte är perfekt? Han VET att sin skapelse INTE är perfekt, det är snarare människan som börjar inse att hon INTE är perfekt. Människan blir perfekt ENDAST om hon lyder Skaparen och följer hans riktlinjer. Lyder människan Skaparen försvinner allt elände och fattigdom från jorden och människan blir således en perfekt varelse som representerar Gud därav betydelsen Guds avbild.

Var inte förklaringen till den fria viljan att vi efterhand frivilligt skulle välja att följa guds vilja. Har målstolparna nu flyttats till att vi nu måste bli informerade av gud att vi inte kan frivilligt välja guds väg, utan att vi måste bli informerade av en medlare vilken väg som är den korrekta. Varför då skapa den fria viljan från början och därmed skapa allt lidande den fria viljan medfört. Varför informerade inte gud oss från början om den rätta vägen? Är gud sadist?

Citat:
Vem ska döda denna medlare när allt är frid och fröjd där människorna lever sida vid sida?

Eftersom det inte gick speciellt bra senast medlaren var här: varför skulle det gå bättre nästa gång medlaren kommer hit. Hur många försök behöver den perfekta guden, innan hen kommer att lyckas med sin skapelse?
Senast redigerad av Reymont 2013-06-19 kl. 20:50.
Citera
2013-06-19, 22:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Citat:
Du menar att denna eviga kosmos är mera sannolik än en metafysisk Skapare?

Varför inte? Vi känner till att kosmos finns och vi har ett begrepp som vi föreställer oss vara "evigt".
Om vi ska lägga till en metafysisk skapare, som dessutom har en hel massa inneboende färdigheter som följer med, som allsmäktighet, så blir det ju kosmos, evigt OCH en metafysisk badass som är allsmäktig.
Det blir en mer komplicerad lösning med fler variabler än bara ett evigt kosmos. Inte sant?

Kan du förklara lite närmare varför ett evigt kosmos måste finnas? Varför kan det inte lika gärna finnas ett kosmos som inte är evigt? Varför har du antagit att den måste vara evig?
Citera
2013-06-20, 08:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan du förklara lite närmare varför ett evigt kosmos måste finnas? Varför kan det inte lika gärna finnas ett kosmos som inte är evigt? Varför har du antagit att den måste vara evig?

Jag argumenterar inte för ett evigt kosmos, jag argumenterar mellan två olika jämförelser som presenterades i er diskussion. Den ena är troligare än den andra helt enkelt genom Occams Razor; ena bilden kräver färre antaganden.
Citera
2013-06-20, 09:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och till synes konkluderade du att intellektuell ohederlighet är ett bättre pådyvlande 'tros-verktyg'.

Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Till synes konkluderade jag att det finns tillräcklig bevis för mig personligen att det inte råder några tvivel på Guds existens. Hur är det intellektuell ohederligt? För att du inte håller med?

Så det är endast dig själv du har en pådyvlande attityd till. Dina forum-inlägg är inte tänkte för oss andra.
Citera
2013-06-20, 09:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med den kunskap vi för tillfället har är detta en långt mera sannolik verklighets-beskrivining än metafysiska spekulationer.

Citat:
Du menar att denna eviga kosmos är mera sannolik än en metafysisk Skapare?

Ja, och även mera sannolik än metafysisk existens öht.

Men eftersom du varken förstår vetenskap eller filosofi måste jag tillägga, att en större sannolikhet inte är det samma som exklusivitet.
Citera
2013-06-20, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Been there done that.

Ok.

Att erkänna att du är intellektuellt oärlig, var det ärligaste jag sett från din sida. Dock ingen jag kommer diskutera vidare med, av förklarliga anledningar.
Citera
2013-06-20, 12:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Men eftersom du varken förstår vetenskap eller filosofi måste jag tillägga, att en större sannolikhet inte är det samma som exklusivitet.

Är denna dikotomi sann, enligt dig: det finns antingen evig kosmos eller metafysisk existens (Skapare)? Finns det andra alternativ, enligt dig?
Citera
2013-06-20, 12:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag argumenterar inte för ett evigt kosmos, jag argumenterar mellan två olika jämförelser som presenterades i er diskussion. Den ena är troligare än den andra helt enkelt genom Occams Razor; ena bilden kräver färre antaganden.

Du anser att den ena är mer trolig än den andra eftersom den kräver färre antaganden. Är denna dikotomi sann: antingen finns det evig kosmos eller en metafysisk Skapare? Finns det fler alternativ, enligt dig?
Citera
2013-06-20, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Är denna dikotomi sann, enligt dig: det finns antingen evig kosmos eller metafysisk existens (Skapare)? Finns det andra alternativ, enligt dig?

Så du förstod inte ens vad 'icke-exklusivitet' betydar.

Men iövrigt kan det ju tänkes finnas flera alternativ i 'evighets-kategorin'. Du som är så bra på hitta-på grejor kan väl koppla in din fabulator och se vad den kan komme med.
Citera
2013-06-20, 12:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Kan du istället isf förklara det neurotiska letandet efter evighetens ursprung.. att existera/leva är ju i sig att befinna sig i evighet och ofta t.o.m utgöra evighet, försök intala någon att den inte befinner sig i ett kontinuum.

Hört talas om uttrycket ; en människa är som ett universum.. en hel värld.. ?

Du har istället faktumet ATT kosmos existerar, vad är så svårt att förlika sig med existens, att upprättta måste- lekar eller krystade projektionsytor utefter modenyckens spasmer, leka och låtsas tankar om att existens i sig inte skulle vara nog...
Senast redigerad av BlackJewel 2013-06-20 kl. 12:51.
Citera
2013-06-20, 13:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du anser att den ena är mer trolig än den andra eftersom den kräver färre antaganden. Är denna dikotomi sann: antingen finns det evig kosmos eller en metafysisk Skapare? Finns det fler alternativ, enligt dig?

Ja visst. Med tanke på beläggen för en metafysisk skapare (en livlig fantasi) så kan man väl hitta på hur många alternativ som helst?
Dvs. om en metafysisk skapare finns med som ett alternativ så måste man göra plats för alla andra fantasier som någonsin tänkts ihop som svar på dilemmat var allting kom från.
Citera
2013-06-20, 13:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ja visst. Med tanke på beläggen för en metafysisk skapare (en livlig fantasi) så kan man väl hitta på hur många alternativ som helst?
Dvs. om en metafysisk skapare finns med som ett alternativ så måste man göra plats för alla andra fantasier som någonsin tänkts ihop som svar på dilemmat var allting kom från.

Håller du med att denna dikotomi är sann: antingen så finns det en ABSOLUT Skapare eller finns det ingen?

Observera att jag inte har namngett skaparen, jag talar endast om en ABSOLUT Skapare. Vill du namnge honom som DFSM så har jag inget emot det.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-20 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in