Citat:
Ursprungligen postat av
Hull
Om Bogomil är Djävulen, är då Gud svarslös, eller ansvarslös?
Om jag skall se min opposition* som 'guds språkrör', då kan jag bara konstatera, att denna 'gud' överlag är en retoriker utan substans.
För anhängare av retorik är detta inte "svarslöst", för retorik-kritiker är det "svarslöst".
Citat:
Eller svarar han via Era troende inlägg här på Flashback? Är det inte då hög tid att visa Bogomil svar på tal och använda hans eget vapen emot honom,
Mitt "vapen" ... som är en noga genomtänkt världsbild med ett solitt underlag och funktionella verktyg vs. teo-metafysiska spekulationer och skolastisk retorik?
Det skall bli intressant att se om nån pådyvlande teist kan flytta sig från dom teologiska spekulationer och retoriken och ersätta dessa med en världsbild av samma typ som min.
Citat:
Jag kan inte bevisa att Bogomil har fel, men kan Gud göra det nu omedelbart, med hjälp av Er?
Är det inte att förvänta sig för mycket av dom pådyvlande teister?
Citat:
Detta är ett test från Gud själv, enligt min tro ( som sträcker sig endast till denna tråd ), där Er tro måste besegra Bogomil.
Intressant att se, att jag blir gjort till en del av krumbukterierna i efterrationaliserande abrahamisk apologetik: Trostestet.
Det skulle vara ännu mer intressant att se belägg för trostestets validitet och OM en sån validitet kan visas, att jag öht ÄR ett trostest.
Citat:
Vad är då straffet för att misslyckas med detta test?
Att pådyvlande tro/religion blir ännu mer till åtlöje än den redan är.
Citat:
Är inte Bogomil's predikan(1) ett alldeles utmärkt tillfälle i tid och rum för Gud att äntligen otvetydigt bevisa att Gud existerar och att Er tro är den rätta?
Om nu 'gud' äntligen skulle manifestera sig TYDLIGT, skulle det vara som att skjuta mygg med kanoner att använda mig som fokus.
Men OK, let's give it a shot.
Citat:
(1) - Bogomil's
predikan är en
analogi för allt som möjligen motbevisar att Gud finns och att Er tro är falsk. Det är, enligt min tro, på hans tro på nitisk logik, ett vapen för, och enda rätta sättet ( enligt min tro på vad Bogomil vill ), att motbevisa Gud och Er tro. En tro att logik går att applicera på Gud. Allt ovan enligt min tro för stunden.
Jag skulle uppskatta, om din beskrivning av min position var mer korrekt.
Citat:
Här är en liten del av Bogomil's arsenal:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Bestycka era medvetanden och ta retorisk strid!
En något absurd dikotomi: Kritik av argumentationsfel vs. retorik.
* ~pådyvlande teister; vettige teister har jag ingen konfrontation med.