2014-12-18, 13:08
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Att vi tidigare har varit kapabla att levitera enorma block är jag tämligen övertygad om för att slavar byggt pyramiderna är givetvis trams.

Självklart är den enklaste lösningen den mest troliga. Det är ju mycket lättare att låta de enorma stenblocken sväva på plats än att tvinga tusentals slavar att släpa skiten längs ramper.
Citera
2014-12-18, 13:28
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Vet att jag satt och räkna på det där någon gång med egypternas skrifter i huvudet angående Giza pyramiderna och våra moderna stenmonuments byggen och hur lång tid dom tagit och samtliga stora pyramider skulle ta minst 900 år att bygga om det har gjorts med hjälp av ramp och släp metoden och eftersom vi idag inte ens har kranar för att klara dessa byggen pga vinkeln så är ju dessutom ramperna dom måste ha byggt för dessa 2.1 miljoner * 100 ton block någonting som ta mig fan måste varit mer imponerande än pyramiderna själva när dom stod där.

De hade inte internet eller dataspel på den tiden så de hade inte så mycket annat roligt att göra på fritiden. Så de eggade varandra och i adrenalinet de skapade fortsatte de bygga pyramiden med dessa stora stenblock varje dag. Det var det roligaste man kunde göra liksom, och visst blev det imponerande och snyggt!

Jag kan tänka mig hur det började....
"Öh, grabbar! Jag har världens absolut coolaste ide!"
Citera
2014-12-18, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Om Bogomil är Djävulen, är då Gud svarslös, eller ansvarslös?

Om jag skall se min opposition* som 'guds språkrör', då kan jag bara konstatera, att denna 'gud' överlag är en retoriker utan substans.

För anhängare av retorik är detta inte "svarslöst", för retorik-kritiker är det "svarslöst".

Citat:
Eller svarar han via Era troende inlägg här på Flashback? Är det inte då hög tid att visa Bogomil svar på tal och använda hans eget vapen emot honom,

Mitt "vapen" ... som är en noga genomtänkt världsbild med ett solitt underlag och funktionella verktyg vs. teo-metafysiska spekulationer och skolastisk retorik?

Det skall bli intressant att se om nån pådyvlande teist kan flytta sig från dom teologiska spekulationer och retoriken och ersätta dessa med en världsbild av samma typ som min.

Citat:
Jag kan inte bevisa att Bogomil har fel, men kan Gud göra det nu omedelbart, med hjälp av Er?

Är det inte att förvänta sig för mycket av dom pådyvlande teister?

Citat:
Detta är ett test från Gud själv, enligt min tro ( som sträcker sig endast till denna tråd ), där Er tro måste besegra Bogomil.

Intressant att se, att jag blir gjort till en del av krumbukterierna i efterrationaliserande abrahamisk apologetik: Trostestet.

Det skulle vara ännu mer intressant att se belägg för trostestets validitet och OM en sån validitet kan visas, att jag öht ÄR ett trostest.

Citat:
Vad är då straffet för att misslyckas med detta test?

Att pådyvlande tro/religion blir ännu mer till åtlöje än den redan är.

Citat:
Är inte Bogomil's predikan(1) ett alldeles utmärkt tillfälle i tid och rum för Gud att äntligen otvetydigt bevisa att Gud existerar och att Er tro är den rätta?

Om nu 'gud' äntligen skulle manifestera sig TYDLIGT, skulle det vara som att skjuta mygg med kanoner att använda mig som fokus.

Men OK, let's give it a shot.

Citat:
(1) - Bogomil's predikan är en analogi för allt som möjligen motbevisar att Gud finns och att Er tro är falsk. Det är, enligt min tro, på hans tro på nitisk logik, ett vapen för, och enda rätta sättet ( enligt min tro på vad Bogomil vill ), att motbevisa Gud och Er tro. En tro att logik går att applicera på Gud. Allt ovan enligt min tro för stunden.

Jag skulle uppskatta, om din beskrivning av min position var mer korrekt.

Citat:
Här är en liten del av Bogomil's arsenal:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Bestycka era medvetanden och ta retorisk strid!

En något absurd dikotomi: Kritik av argumentationsfel vs. retorik.

* ~pådyvlande teister; vettige teister har jag ingen konfrontation med.
Senast redigerad av Bogomil 2014-12-18 kl. 14:10.
Citera
2014-12-18, 13:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om Bogomil jävlas med Er (Teister) ....

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Han är inte Satan, jag tycker att han är ganska lätt att retorikterrorisera.

Att "retorikterror" är ditt sätt att marknadsföra din tro är vi överens om. Men vad det "lätta" i det är kan jag inte se.

Det enda du uppnår genom "retorikterror" är att ... i dina egna ögon ... kanske vinna några poäng i en juvenil tävling om vem som har "vunnit" samtidgt som du förstärkar intrycket av pådyvlande teister som mentalt störde.

Citat:
Jag gillar Bogomil, och tror att det är honom som Gud håller på att jaga(är ute efter)
I början blev jag stressad av det men nu skrattar jag endast åt alla ateisters försök att försöka....
Lite rätt har du, eller väldigt mycket, MEN det är alltså tvärtom!

Så jag är alltså inte det personificerade "trostest", men tvärtom nån som 'gud' är intresserad av att proselytera.

Härliga fantasier från flera håll.
Citera
2014-12-18, 13:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Framförallt har jag insett allt det goda med en god tro. Framför allt själsligt lugn, även om det är inbillat är man ju bevisligen lugnad av sin tro och därmed har den sin eftersträvade effekt. Denna effekt är verklig och inte påhittad även om tron kan vara fel så spelar det ju ingen roll i slutändan. Väldigt egoistiskt men sant, enligt min tro.

Inget fel på en viss typ av snuttefiltism. Den kan vara en hjälp för många som skulle vara helt vilsna annars.

Pådyvlande snuttefiltism är däremot liksom all annan pådyvlande tro/religion ett elände.
Citera
2014-12-18, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag fick helt enkelt sluta tro på slumpen på det absurda sätt som jag gjort hela livet,

Varför BÖRJADE du tro på slumpen? Konceptet "slump" betydar egentligen ingenting.

Citat:
klart det finns en skapare. Kolla på vår natur, kolla på oss, kolla på djuren, kolla på vår himmel. Skulle allt detta som hänger ihop på alla möjliga konstiga sätt genom tex golden ratio vara en total slump?

Jag ser framemot ditt försvar av "finetunings-argumentet" (som ovenstående ofta kallas). Ingen har hittills lyckats att komma med med ett sånt försvar, men du kanske blir den första.
Citera
2014-12-18, 13:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vet att jag satt och räkna på det där någon gång

Du var en rolig en du.
Citera
2014-12-18, 13:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Helt rätt! Man stärks och blir även ännu starkare i sin tro. Motstånd behövs för att det skall bli en slags jämnvikt.
Atomen har till och med POSITIVT laddade, NEGATIVT laddade och NEUTRALT laddade energier inom sig.
Kallas NUKLEONER.
Människan har också detta eviga energiflöde och är i slutändan en enda ATOM på planeten TELLUS

Dina allegorier sägar ingenting annat än att du inte vet vad du talar om; så dåliga är dom.
Citera
2014-12-18, 13:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag pratar om att du skall kolla på dom matematiskt, någon gång får man bara inse vad som är intelligent design och vad som är slump. Planetens vortex fungerar efter golden ratio, så gör rosens blad, så gör fjärilens vingar och så gör vår hand. Ser man inte skaparen i Mandelbrots forskning tex så får man nog bara inse att man är ganska korkad.

Åker dock gärna till en annan planet, har du ett skepp så hänger jag gärna på.

Aaah, en foliehatt. Det var ett tag sen vi hade en här sist.
Citera
2014-12-18, 14:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, en foliehatt. Det var ett tag sen vi hade en här sist.
Dunning Kruger heter symtomen.
Citera
2014-12-18, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du tror och hoppas att det skall vara fint väder i morgon då du skall ta studenten( exempel)
Kan du kräva belägg på det då?
Fast vädergubbarna på TV LOVAT vackert väder spöregnar det.
Vems fel är det? Ditt som trodde på det? Hur kunde vädergubben påstå det? tänker du så?
Finns det belägg på tro, hopp och kärlek?

Som vanligt: Ett LYSANDE argument för din anti-logiska pro-imbecila tro.
Citera
2014-12-18, 14:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja du bör nog befinna dig utanför tärningens sexsidiga fängelse. Den förbannade tärningens sexsidiga kubiska form har stängt av den övriga delen i hjärnan.
Nöjt sig med sex prickar! Så ja lämna sexsidiga kuben ett tag och hitta resten av hjärnans enorma kapacitet. Finns mycket där att hämta och hos dig själv och din egen hjärna.

Visst, visst. Du kan ju roa dig dig med att söka den 7-sidiga tärning, så kan vi andra syssla med att formulera en solid världsbild utan spekulativa fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in