2013-06-19, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hmm ja vad skulle det annars bero på att antalet domedagsprofter ökar i takt med att bostadspriserna stiger?

Det är bra att du har bättre koll än riksbanken! Du borde sikta på att bli nästa Stefan Ingves du som vet saker vi andra inte vet.

Kurt-Sune är svag för auktoriteter helt klart. Enligt Kurt-Sune är en position ett argument. Det är det inte, det är helt fel att tro det. Det är tragiskt av olika anledningar. En är detta svenska återkommande att hälsa inflation välkommen. Inflation förstör besparingar och därmed pensioner. Det är en dold skatt. Men Kurt-Sune, det ljushuvudet menar att detta "inte behöver vara dåligt".

Har vi en bobubbla? Här har vi ett par, minst, som verkar välkomna ökad skuldsättning och stigande priser. Detta är positivt för det har inte fått ett genomslag på mjölken(!) Med detta ekonomiska tänkande borde en stor del av det svenska folket sitta riktigt illa i skiten. Vi bör balansera på en väldigt skör tråd. Må Gud hjälpa oss.
2013-06-19, 17:54
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Har själv aldrig sett något problem. Utvecklingen i kvantitet av sedlar och mynt, inlåning och utlåning, det är inflation istället för något politiskt tillrättalagt som bara påstås vara ett mått på detsamma.

Men du, vad är inflation för dig? Är det att det finns mer pengar eller är det att du kan köpa färre varor för X summa pengar?
2013-06-19, 18:42
Avslutad
Citat:
Slutar vi inte någon gång att prata om huvudstadshelvetet så önskar jag att stadfan sjunker ned i mälaren och försvinner för gott. Det är verkligen lite fjoll med Stockholm, något smått....bögigt över alltihop. Industriområden och hamnar försvinner till förmån för bostadsrätter där dwet är ljust och fräscht. D-a larv och jag störs av gästerna på caféerna. Vad kan dessa människor egentligen, vilka kunskaper kan de om möjligt besitta?

Slutar vi inte någon gång att prata om marginella bondhålor i yttre långtbortistan så önskar jag att de glorifierade hobbithålorna växer igen och försvinner för gott. Det är verkligen lite neanderthal med Bastuträsk, något smått... IQ-befriat över alltihop. Rödmålade stugor och fäbodvallar försvinner till förmån för husvagnar där det luktar WT och incestuösa familjeförhållanden. Vilket larv, och jag störs av bönderna med sina banjos. Vad kan dessa avarter från civilisationens utkanter egentligen, har de någonsin läst en bok, eller är ett nytt kjolpaket till Amazonen årets höjdpunkt?
2013-06-19, 21:54
Medlem
tragisk tråd!
att ingen fattar hur fundamenta funkar! det finns verkligen ingen bubbla i sverige/stockholm!! fatta det!
problemet är att det är för dyrt att bygga nytt! så länge vi inte kan fylla på bostadsbehovet med konkurrensmässiga nya bostäder så faller aldrig priset på de gamla!

ingen kris!

ingen bubbla!
2013-06-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
För 3 veckor sedan beslöt FI att införa krav på ett golv för riskvikter för svenska bolån på 15%.
För ett halvår sedan låg snittet på 6%.

I praktiken äter bolånen upp 2.5 ggr mer av primärkapitalet. Detta borde syns lite grann iaf.
Nu har bankerna varit medvetna om att detta skulle komma så det är ingen överraskning för dom.
Men jag vet inte om någon ser någon avkylning i kreditgivningen?
Provade att be om lånelöfte. Var inga problem från iaf SBAB att få 5 ggr årsinkomsten. Så att man lagt in ett golv som är klart högre än snittet verkar inte ha gjort SBAB mer restriktiv. Eller så är dom det på något sätt jag inte fick fram.

Lite intressant är att räntan i USA kryper uppåt och t ex femåringen idag är nästan uppe på 2-årshögsta. Detta alltså trots FED:s massiva treasuryköp.
2013-06-20, 06:18
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
tragisk tråd!
att ingen fattar hur fundamenta funkar! det finns verkligen ingen bubbla i sverige/stockholm!! fatta det!
problemet är att det är för dyrt att bygga nytt! så länge vi inte kan fylla på bostadsbehovet med konkurrensmässiga nya bostäder så faller aldrig priset på de gamla!

ingen kris!

ingen bubbla!
Du är inte från byggbranschen ser jag.

Det enda som skett är att byggföretag har ökat sina vinstmarginaler i bubblans tecken. När mina päron för 20 år sedan byggde sitt hus fick dem punga ut knappt en miljon all inclusive. Motsvarande hus idag skulle gå på någonstans i spannet 1,8-2 miljoner att bygga all inclusive.

Har materialet blivit dubbelt så dyrt på 20 år? Njaa? Har lönerna dubblerats på 20 år? Njaa?

Det är människor som du som är så lättlurade att tro att det faktiskt kostar så mycket att bygga. För om folk verkligen visste vad det kostade så skulle ingen betala så mycket.
2013-06-20, 07:07
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Du är inte från byggbranschen ser jag.

Det enda som skett är att byggföretag har ökat sina vinstmarginaler i bubblans tecken. När mina päron för 20 år sedan byggde sitt hus fick dem punga ut knappt en miljon all inclusive. Motsvarande hus idag skulle gå på någonstans i spannet 1,8-2 miljoner att bygga all inclusive.

Har materialet blivit dubbelt så dyrt på 20 år? Njaa? Har lönerna dubblerats på 20 år? Njaa?

Det är människor som du som är så lättlurade att tro att det faktiskt kostar så mycket att bygga. För om folk verkligen visste vad det kostade så skulle ingen betala så mycket.

Lönerna har säkert dubblerats och materialet ligger sannolikt inte långt ifrån en dubblering. Sannolikt högre standard om man bygger ett hus idag dessutom.
2013-06-20, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
tragisk tråd!
att ingen fattar hur fundamenta funkar! det finns verkligen ingen bubbla i sverige/stockholm!! fatta det!...

"Fatta det!". Nej du, den ordern ska inte följas utan den ska ifrågasättas. Slicklapp kan ju börja med att berätta vilka fundamenta är om det nu är fundamenta som förklarar ökningen av bostadspriser. Annars är det bara ett sätt att försöka förvilla genom att spela förtroendeingivande utan att vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Lönerna har säkert dubblerats och materialet ligger sannolikt inte långt ifrån en dubblering. Sannolikt högre standard om man bygger ett hus idag dessutom.

"Säkert"? "Sannolikt"? Med andra ord, CarlitoBrigante spekulerar istället för att veta. Det är inte förtroendeingivande. Genom att bygga "ljust och fräscht" kan byggmästaren dölja en försämrad standard och samtidigt ta mer betalt än tidigare. Det är smart gjort men i längden tråkigt för köparen.
2013-06-20, 14:51
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Då jag var väldigt liten på den tiden och inte hade särskilt bra koll på löner osv vet jag själv inte med all säkerhet. Men det kanske säkert är så att en rimlig hantverkarlön för 20 år sedan var 12-15k kr före skatt.

Det går inte heller riktigt att jämföra standard idag mot för 20 år sedan. Det som var top of the line för 20 år sedan är knappt standard idag. Fanns det t.ex. möjlighet till datanät för 20 år sedan? Nej och om det skulle så hade det kostat multum, idag är det mer eller mindre standard. KNX är idag lyx och betydligt dyrare än vanlig elinstallation och om 10-15 år kommer KNX vara standard i nybyggnationer/totalrenoveringar.

Titta tillbaka på gamla fotoalbum och se vilka bilar som rullade på gatorna för 20 år sedan. Inte alls samma standard som i dagens bilar. Allt går framåt i utvecklingen men allt som är "standard" ligger på ungefär samma (inflationsjusterade) nivå som tidigare.

Frågan är ju snarare vad som motiverar att ett 20 år gammalt (ej renoverat) hus är ungefär lika mycket värt som ett liknande nybyggt hus trots att läget är ungefär det samma, "standarden" är ju trots allt högre i det nya huset. Samt hur ett lågbudget-hus kan vara näst intill lika dyrt som ett kvalitetshus, då det inte bara är det man ser som kostar.
2013-06-20, 15:42
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
"Säkert"? "Sannolikt"? Med andra ord, CarlitoBrigante spekulerar istället för att veta. Det är inte förtroendeingivande. Genom att bygga "ljust och fräscht" kan byggmästaren dölja en försämrad standard och samtidigt ta mer betalt än tidigare. Det är smart gjort men i längden tråkigt för köparen.

Nej jag gick in på scb.se och kollade löneindex. Så jag gissar inte.

Du glömde f.ö. att besvara följande:

Vad är inflation för dig? Är det att det finns mer pengar eller är det att du kan köpa färre varor för X summa pengar?
2013-06-20, 18:41
Medlem
Citat:
Frågan är ju snarare vad som motiverar att ett 20 år gammalt (ej renoverat) hus är ungefär lika mycket värt som ett liknande nybyggt hus trots att läget är ungefär det samma, "standarden" är ju trots allt högre i det nya huset. Samt hur ett lågbudget-hus kan vara näst intill lika dyrt som ett kvalitetshus, då det inte bara är det man ser som kostar.
Wat. Kan du utveckla det där mer ingående?
2013-06-20, 19:02
Medlem
Citat:
Det finns väl både sådant som kan vara bättre och sämre i ett nyare hus. Ytskikt invändigt upplevs rimligen bättre i ett nyare hus. Men jag tvivlar på att de som idag har t ex enstegstätade fasader är så lyckliga över det.

Byggindustrin tittar naturligtvis hela tiden på hur dom skall kunna vara konkurrenskraftiga och försöker förbilliga produktionen. Det innebär i bland ett högre risktagande, minskade marginaler i produkten och att livslängder minskar.

Men min (kanske begränsade) erfarenhet är att nya hus kostar mer än en äldre bebyggelse (när läge är likvärdigt).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in