2013-06-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Men om jag säger såhär då - för 15 år sedan betalade jag 150kr/m2/månad för att bo vid Odenplan. Idag betalar jag 150kr/m2/månad för att bo vid Odenplan. Samma belåningsgrad, 70%. Konstigt va? Hur förklarar du det? Är det Gunnar i hittepåland igen som gäller eller?

Du kan säga vad du vill. Det relevanta är inte vad just din situation är, oavsett hur extremt egocentrisk du är.

Om du äger aktier som gått upp med 40 % på ett år. Kan börsen som helhet då inte gått upp 20 % under samma tidsperiod? För dina aktier har ju gått upp 40 %!

Citat:
Har du några källor, eller är det hittepåsiffror Gunnar?

Du är rätt otrevlig så nej, dig tänker jag bara hänvisa till Google. Att diskutera med någon som tror att hans egen situation alltid är universell lockar mig inte heller. Det verkar fruktansvärt ointressant.
Senast redigerad av Enupp 2013-06-11 kl. 11:40.
2013-06-11, 12:11
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Nej, absolut inte. Boendekostnaden sett till disponibel inkomst för alla har bara ökat 3-4 % snabbare än disponibel inkomst de senaste 15 åren. Där den tyngsta bördan som driver upp ökningen läggs på nya köpare. Nya köpare med nya pengar som behövs för att prisökningen ska fortsätta. Det är främst för dessa de tio procenten är relevant.

Boendekostnaden har alltså ökat snabbare än disponibel inkomst trots (eller på grund av) rekordlåga räntor, en aldrig tidigare skådad ökning av reallönerna samt (med svenska mått mätt) massiva skattesänkningar som gett folk en extra månadslön per år. Detta är knappast något som nya köpare kan räkna med kommer upprepas de kommande 10-15 åren.

Fast jag måste nog också fråga efter underlag för dina siffror. Jag hittade de här efter en mycket snabb googling. Nu är det inte helt aktuella årtal men du hävdar att det du säger har skett successivt under 15 år vilket helt enkelt inte är sant:

"Under perioden 2004-2007 har boendeutgifterna ökat i en mycket
måttlig takt, totalt sett med ungefär 2,5 procent per år
. Ökningen har varit
lägst för boende i hyresrätt, 1,8 procent, medan ökningen för boende i
bostadsrätt och äganderätt varit 3,0 respektive 2,7 procent. Tar vi
dessutom hänsyn till inflationen har den reala ökningstakten varit än
mindre.14

Samtidigt som boendeutgifterna har ökat i måttlig takt har vi haft en
kraftig inkomstökning under dessa år.
Under perioden har
medianhushållet ökat sina disponibla inkomster från drygt 210 000
kronor till närmare 250 000 kronor.15 Denna ökning motsvarar ungefär
5,3 procent per år vilket vida överstiger ökningen i boendeutgifter.
16"

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2010/Boendekostnader%20och%20boendeutgifter%20-%20Sverige%20och%20Europa.pdf
2013-06-11, 12:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Du kan säga vad du vill. Det relevanta är inte vad just din situation är, oavsett hur extremt egocentrisk du är.

Om du äger aktier som gått upp med 40 % på ett år. Kan börsen som helhet då inte gått upp 20 % under samma tidsperiod? För dina aktier har ju gått upp 40 %!

Du är rätt otrevlig så nej, dig tänker jag bara hänvisa till Google. Att diskutera med någon som tror att hans egen situation alltid är universell lockar mig inte heller. Det verkar fruktansvärt ointressant.
Hej Enuck. Fast jag måste nog också fråga efter underlag för dina siffror.
2013-06-11, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Fast jag måste nog också fråga efter underlag för dina siffror. Jag hittade de här efter en mycket snabb googling. Nu är det inte helt aktuella årtal men du hävdar att det du säger har skett successivt under 15 år vilket helt enkelt inte är sant:

"Under perioden 2004-2007 har boendeutgifterna ökat i en mycket
måttlig takt, totalt sett med ungefär 2,5 procent per år
. Ökningen har varit
lägst för boende i hyresrätt, 1,8 procent, medan ökningen för boende i
bostadsrätt och äganderätt varit 3,0 respektive 2,7 procent. Tar vi
dessutom hänsyn till inflationen har den reala ökningstakten varit än
mindre.14

Samtidigt som boendeutgifterna har ökat i måttlig takt har vi haft en
kraftig inkomstökning under dessa år.
Under perioden har
medianhushållet ökat sina disponibla inkomster från drygt 210 000
kronor till närmare 250 000 kronor.15 Denna ökning motsvarar ungefär
5,3 procent per år vilket vida överstiger ökningen i boendeutgifter.
16"

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2010/Boendekostnader%20och%20boendeutgifter%20-%20Sverige%20och%20Europa.pdf

Ursäkta om jag lägger mig i, men ett förtydligande kan vara på sin plats, för att undvika eventuella missförstånd:
Boendekostnader är inte samma sak som boendeutgifter. Definitionerna av de olika finns beskrivna på sidan 17 i den rapporten från boverket. Vad jag kan se så pratar Enupp om boendekostnader och du om boendeutgifter.
2013-06-12, 22:18
Medlem
Gargameliks avatar
Nu är 1.3M hushåll i Holland under vatten:
http://blog.svd.se/larssonsvarld/2013/06/11/miljoner-hollandare-sitter-fast-i-skuldfalla/
2013-06-12, 22:41
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
70- och 80-talisterna har ingen aning om pengars värde och ser amorteringar som meningslösa.
http://www.di.se/artiklar/2013/6/11/dis-bostadsrad-varning-for-fartblind-generation/
2013-06-12, 22:58
Medlem
För 3 veckor sedan beslöt FI att införa krav på ett golv för riskvikter för svenska bolån på 15%.
För ett halvår sedan låg snittet på 6%.

I praktiken äter bolånen upp 2.5 ggr mer av primärkapitalet. Detta borde syns lite grann iaf.
Nu har bankerna varit medvetna om att detta skulle komma så det är ingen överraskning för dom.
Men jag vet inte om någon ser någon avkylning i kreditgivningen?
2013-06-12, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
http://www.di.se/artiklar/2013/6/11/dis-bostadsrad-varning-for-fartblind-generation/

Inte alla 70-talister tack och lov (jag har c:a 50% belåning och siktar på skuldfri inom 5 år). Helt galna resonemang bland många dock. Det hänger nog mycket på uppfostran vilken syn man har på lån. För mig är det självklart att lån ska betalas tillbaks, men jag tillhör konstigt nog minoriteten i detta fall.
2013-06-12, 23:15
Medlem
tgv23000s avatar
I maj skedde en uppgång med 0,8% i genomsnittspriserna i Stockholms innerstad. Snittet hamnade på 63 700 kr / kvm. Detta motsvarar en uppgång med 7,8% sedan årsskiftet.

Så nån traditionsenlig vårdipp blev det inte denna gång. BLT-maffian kommer väl att påstå att det visar en enorm styrka och att priserna ska fortsatt upp. Det svider som fan faktiskt, men jag har svårt att hitta motargument.

/Conny med HR i Alby
2013-06-13, 07:14
Avslutad
Citat:
Så nån traditionsenlig vårdipp blev det inte denna gång. BLT-maffian kommer väl att påstå att det visar en enorm styrka och att priserna ska fortsatt upp. Det svider som fan faktiskt, men jag har svårt att hitta motargument.

/Conny med HR i Alby

Det finns orosmoln i statistiken. Villapriserna har stampat sedan bolånetaket infördes. Det är flera år nu. Samtidigt har bostadsrättsmarknaden fortsatt uppåt. Det gäller oavsett om vi pratar om riket eller bara Stockholms län. Villamarknad och bostadsrättsmarknad är inte oberoende av varandra på lång sikt. Förr eller senare kommer en korrigering. Frågan är bara om det är villamarknaden som ska upp eller bostadsrätterna som ska ner.
2013-06-13, 07:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
I maj skedde en uppgång med 0,8% i genomsnittspriserna i Stockholms innerstad. Snittet hamnade på 63 700 kr / kvm. Detta motsvarar en uppgång med 7,8% sedan årsskiftet.

/Conny med HR i Alby
Det enda som är intressant i hela Sverige är givetvis att bostadsmarknad styrs enbart av vad som händer i Sthlms innerstad?
Som inlägget ovan skriver så har villapriserna bromsat upp, roa dig och titta på annonser om villor i kranskommuner som ligger lite längre ut. Visst hittar du objekt som drar iväg en bit men lika många som gått under utropspris eller som försvinner ett par månader sen dyker upp med nytagna foton.

Ännu intressantare är att det uppenbarligen finns individer som tror att bopriser och reallöneutveckling kan ha olika takt för evigt utan att det någonsin kommer en sättning i prisbilden.

Europa har haft det tungt i flera år nu och kommer ha så säkert ett par år ytterligare om stimulanserna slutar och billiga pengar slutar pumpas ut så kommer kostnaden att låna pengar börja stiga globalt.
Att dagens låga räntor är här för evigt tror jag inte ett smack på.
Senast redigerad av Svithjod 2013-06-13 kl. 07:34.
2013-06-13, 21:40
Medlem
Citat:

/Conny med HR i Alby

Att bopriserna stiger 8% på 5 månader trots allt ekonomisk oro i omvärlden och trots att ekonomin går sämre är en ganska kraftig bubbelvarning tycker jag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in