Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Alla dessa lögner om SD, jag har funderat på om det ens är lagligt. Kan det inte klassas som förtal?
Nej, Bara fysiska personer kan utsättas för förtal enligt svensk lag. Juridiska personer (företag, staten, organisationer o dyl.) står utan detta skydd, se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av eMpleH
Nej. Det handlar om att vi i Sverige har den absurda lagstiftningen att det juridiskt inte går att förtala ett parti - vad fan man än kallar dom. PK-media in absurdum.
Nu har jag ingenting emot invandringskritik och avskyr själv HMF-lagstiftning och dylik onödig PK-skit, men du måste väl inse själv att kritik av partier och företag inte automatiskt bör klassas som förtal? Om jag påstår att jag har blivit lurad av företag X (ja, även om jag är en dum WT-människa), eller att SD/V/M bedriver nazistisk/kommunistisk/kapitalistisk slavlönspolitik, så ska jag väl inte tystas som kritiskt inställd konsument eller väljare? Att å andra sidan påstå att individen Jimmie Åkesson t.ex. har mördat negrer eller ätit småbarn bör rimligen kunna (och kan under vissa förutsättningar) utgöra förtal, eftersom det inte finns något skyddsvärt syfte bakom det och det hänför sig endast till fysiska personer.
Det handlar inte om politisk korrekthet utan om rättspolitiska avvägningar. SD/Lidl/ROKS är inte lika skyddsvärda som Sven Svensson, utan bör tåla mer kritik (oavsett om bevis för påståendena finns eller ej). SD kan inte heller förtalas mer eller mindre än murvlarnas favoritpartier MP & V